KORJAUSRAKENTAMISEN KOULUTUKSEN TILA JA KEHITYSSUUNNAT 2.12.2009 Korjausrakentamisen koulutus ammattikorkeakouluissa Yliopettaja Hannu Hakkarainen Metropolia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Rakennusmestarit ja –insinöörit työnjohtajina ja asiantuntijoina
Advertisements

Metropolia ammattikorkeakoulu BIM opetuksessa
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Martti Kivioja Työmarkkinatutkimus 2014 Yrittäjyyskatsaus.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Tekniikan ja luonnonvara-alan yksikkö LUONNONVARA-ALAN OSASTO.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
Ajankohtaista sairaanhoitajakoulutuksessa Jaana Kemppainen Osaamisaluevastaava.
1 Työhyvinvointikartoitus tuntiopettajille ja luennoitsijoille Wahren-opisto.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
Case Norssi. Norssin opintojen pakollinen ohjaus (ns. Opo 1 –kurssi) karkeasti yleistettynä: 1. vsk syksy, lukio-opiskeluihin ohjaaminen (1. vuonna n.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Opetusteknologian vastaus insinöörikoulutuksen matematiikan alkuopetuksen haasteisiin Kari Lehtonen Metropolia Ammattikorkeakoulu.
Korjausrakentaminen yliopistotasolla - TKK Esko Sistonen Ma. Prof. Teknillinen korkeakoulu, TKK KORJAUSRAKENTAMISEN KOULUTUKSEN TILA JA KEHITYSSUUNNAT.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Maatalouskoneiden huolto
Tulevaisuuden uutta osaamista
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Rasvattoman maidon juominen: koulutusryhmien väliset erot Kainuussa
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
17. Löydä oma alasi s. 81‒83.
Maahanmuuttajille suunnattu kieli- ja kotoutumiskoulutus Koulutuksella tuetaan aloittavia yrittäjiä ja uutta yrittäjyyttä. Yhteishankintakoulutukset.
INSINÖÖRIKOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN
Rakennettu ympäristö: orientaatio kandiopintoihin
Koulutus- ja opetusyhteistyö
Talonrakennus - Kiinteistö - Infra - LVI
6.2 SISÄILMARYHMÄTOIMINTA
Korjausrakentamisen opetus TTY:ssä
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Minä yhdistelmäajoneuvon kuljettajana Teemu Viljamaa.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Lentokonealan jatko-opinnot
Lukio.
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Syö aivosi virkeiksi™ -tyhykoulutus
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
SISÄINEN Hanke- optimointi
Infra-alan koulutus PRE-ohjelma, Infra FINBIM –työpaketti Kimmo Laatunen Dr. Ari Ahonen
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
HSY: Ilmastoinfo, Energiatehokkuuden huomioiminen peruskorjauksissa
RAKENTAMISTEKNIIKAN TUTKINTO-OHJELMAT
Rakennusten sisäilmaongelmien tila nyt
Moduulivalinta
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Helsinki Metropolia University of Applied Sciences
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
RAKENNUSTEKNIIKAN KOULUTUSOHJELMA
Toimiva lajittelu purkutyössä - Purkumerkki Oy
OSATA? Mitä tulevaisuudessa tulisi alalla SÄÄTYTALO
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Omnia.fi/yhteishaku.
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Kone- ja tuotantotekniikka
Ammattikorkeakouluopinnot​
RAKENNUSTEKNIIKAN KOULUTUSOHJELMA
Esityksen transkriptio:

KORJAUSRAKENTAMISEN KOULUTUKSEN TILA JA KEHITYSSUUNNAT Korjausrakentamisen koulutus ammattikorkeakouluissa Yliopettaja Hannu Hakkarainen Metropolia Ammattikorkeakoulu/Tekniikka ja liikenne/Rakennustekniikka PL Metropolia Agricolankatu Helsinki puh GSM

Kyselytutkimus Metropolia Ammattikorkeakoulu Hannu Hakkarainen - 16 rakennustekniikan alalla opetusta antavaa ammattikorkeakoulua - kysyttiin: - miten korjausrakentamisen opetus on järjestetty? - millainen on opettajien koulutustausta? - mitä osaamista opettajat tarvitsisivat? - mitä korjausrakentamisen osaamisalueita opiskelijoiden tulisi hallita?

Kyselyn tulokset Metropolia Ammattikorkeakoulu Hannu Hakkarainen

Metropolia Ammattikorkeakoulu Hannu Hakkarainen 8 ammattikorkeakoulussa on korjausrakentamisen opetusta lisäksi muidenkin opintojaksojen yhteydessä: rakennusfysiikka, työturvallisuus, betonitekniikka, rakennushistoria

Metropolia Ammattikorkeakoulu Hannu Hakkarainen Korjausrakentamisen opetus ammattikorkeakouluissa, jotka eivät vastanneet kyselyyn, nettisivujen OPS:ien tietojen mukaan: Korjausrakentamisen opetusta on kaikissa rakennustekniikan koulutusohjelmissa vähintään yksi opintojakso pakollisena kaikille.

Metropolia Ammattikorkeakoulu Hannu Hakkarainen Mitä opetetaan? Rakennusalan työnjohdon koulutusohjelmat: -korjausrakentamisen perusteet, vsk -rakenteiden korjaus 2. vsk -korjausrakentamisen menetelmät 3. vsk -rakennusrestaurointi Korjausrakentamisen pakollisten opintojaksojen osuus yhteensä opinnoista: 3 op-9 op

Metropolia Ammattikorkeakoulu Hannu Hakkarainen Mitä opetetaan? Insinöörien koulutusohjelmat: -korjausrakentamisen perusteet, vsk -kuntoarviot, kuntotutkimukset, huoltokirjat, vsk -korjausrakentamisen rakennesuunnittelu, vsk -rakennusrestaurointi, vsk -LVI-korjausrakentaminen, 3. vsk -elinkaaritekniikka, 3. vsk -pohjarakenteiden korjaus 4. vsk -korjausrakentamisen tuotantotekniikka, 4. vsk -siltojen korjaustekniikka 4. vsk -korjausrakentamiseen liittyvä projektityö 4. vsk Korjausrakentamisen pakollisten opintojaksojen osuus yhteensä opinnoista: 6-24 op

Metropolia Ammattikorkeakoulu Hannu Hakkarainen Mitä opetetaan? YAMK: -vanhat rakennusmateriaalit ja rakenteet -rakennusfysiikka -kuntotutkimukset -korjausrakennustekniikka -projektinhallinta -tuotemallinnus Korjausrakentamisen osuus yhteensä opinnoista: 2-30 op

Metropolia Ammattikorkeakoulu Hannu Hakkarainen 5 ammattikorkeakoulussa käytetään päätoimisten opettajien lisäksi myös sivutoimisia tuntiopettajia

Metropolia Ammattikorkeakoulu Hannu Hakkarainen Korjausrakentamisen opettajien lukumäärä vastanneissa (11 kpl) ammattikorkeakouluissa Päätoimisia opettajia yhteensä 15 (korjausrakentamisen opettajat ja muut rakennustekniikan opettajat, jotka opettavat korjausrakentamista) Sivutoimisia opettajiayhteensä 10

Metropolia Ammattikorkeakoulu Hannu Hakkarainen

Metropolia Ammattikorkeakoulu Hannu Hakkarainen

Metropolia Ammattikorkeakoulu Hannu Hakkarainen

Metropolia Ammattikorkeakoulu Hannu Hakkarainen 6. a) Millaiseksi koetaan koulutusohjelmassanne korjausrakentamisen opettajien koulutustarve? Korjausrakentaminen on erittäin laaja alue. Ehkä korjausrakentamisen koko prosessin ohjaus kaipaisi koulutusta. Tarvetta on. Koulutustarve on normaali tietojen ylläpito- ja päivittämistarve ja sitä on jatkuvasti olemassa. Tarvitaan jatkokoulutusta Ajankohtaista koulutusta kaivataan! Tarve on hyvin yksilöllinen ja riippuu siitä korjausrakentamisen osa-alueesta, mihin kukin on erikoistunut. Lisäksi osalla opettajista korjausrakentamiseen liittyviä asioita on osana jatko-opintoja. Opettajien jatkokoulutus olisi tervetullutta, tietoja päivitystä tarvitaan aina.

Metropolia Ammattikorkeakoulu Hannu Hakkarainen 6. b) Mitä koulutusta pitäisi opettajille olla tarjolla korjausrakentamisen alalta? Opettajille suunnattu korjaustöiden työtekniikkakoulutusta. Energiataloudelliset korjaukset ja riskit. Korjausurakan läpivienti. Korjausrakentamisen tekniikat ja menetelmät - betonirakenteiden vauriokorjaukset -energiatehokkuus ja rakennusfysiikka Uusimpia tutkimustuloksia, menetelmiä (linjasaneeraukset, lisälämmöneristys ym.) Nykyisin varsinkin kurssimuotoinen koulutustarjonta on varsin kattava. Suurempi ongelma on, että koulutukseen ei ehdi osallistumaan. Työt eivät aina anna mahdollisuuksia. Korjausrakennuksen työmaatekniikkaa, -taloutta, energiatehokkuuskorjaukset, talotekniikan huomioon ottaminen korjaamisessa

Metropolia Ammattikorkeakoulu Hannu Hakkarainen 7. a) Mitä aihealueita mielestänne pitäisi opettaa korjausrakentamisen opintojaksoissa (mitkä ovat osaamisvaatimukset) rakennusalan työnjohdon koulutusohjelmissa? : Työturvallisuus. Rakenteiden toiminta. Rakenteiden tukeminen. Tiedottaminen. Aikataulusuunnittelu. Töiden yhteensovittaminen. Korjausurakan läpivienti. Korjausrakentamisen tekniikat ja menetelmät, työmaatekniikka - korjaushankkeen talous, ajallinen hallinta -betonirakenteiden vauriokorjaukset - energiatehokkuus ja rakennusfysiikka -korjausrakentamisen perusteet - vanhat rakenteet/runkojärjestelmät, perustukset, julkisivut, märkätilat, kantavat rakenteet -merkitys kansantalouden kannalta Korjausrakentamistyömaan erikoisosaaminen Korjausrakentamisen perusteiden sekä vanhan rakennuskannan ja rakenteiden tuntemus on olennaista. Lisäksi heillä tulee olla kohtalainen käsitys eri korjaustavoista ja mahdollisuuksista. Perusasioiden hallinnan lisäksi suuri painoarvo on tuotantoon liittyvillä kysymyksillä. Tuotantomenetelmät, työturvallisuus, korjausmenetelmät, työmaatekniikat, purkutyöt

Metropolia Ammattikorkeakoulu Hannu Hakkarainen 7. b) Mitä aihealueita mielestänne pitäisi opettaa korjausrakentamisen opintojaksoissa (mitkä ovat osaamisvaatimukset) rakennusinsinöörien koulutusohjelmissa?: Työturvallisuus. Rakenteiden toiminta. Rakenteiden tukeminen. Tiedottaminen. Aikataulusuunnittelu. Töiden yhteensovittaminen. Rakennetekninen laskenta. Koko prosessin suunnittelu ja ohjaus. Vanhojen rakenteiden kapasiteetin määrittäminen. Tukemisjärjestelmien suunnittelu. Rakennusfysiikka. Rakennusten vaurioitumistavat Korjausrakentamisen rakennetekniikka Korjausrakentamisen tuotantomenetelmät Kuntotutkimusten suorittaminen Korjausrakentamisen sopimustekniikka Korjausrakentamisen tekniikat ja menetelmät, työmaatekniikka -korjaushankkeen talous, ajallinen hallinta -betonirakenteiden vauriokorjaukset -energiatehokkuus ja rakennusfysiikka -korjausrakentamisen perusteet -vanhat rakenteet/runkojärjestelmät, perustukset, julkisivut, märkätilat, kantavat rakenteet -merkitys kansantalouden kannalta Tuntee korjausrakentamiseen liittyvät erityispiirteet (työturvallisuusasiat, jätehuollon erikoispiirteet, vaaralliset aineet...), tuntee vanhoja rakennustekniikoita ja materiaaleja sekä tietää yleisimmät korjausmenetelmät eri kohteisiin. Korjausrakentamisen erikoisosaaminen, vanhojen rakenteiden tuntemus

Metropolia Ammattikorkeakoulu Hannu Hakkarainen Työmaatekniikka - Opiskelija tuntee keskeisten rakennusmateriaalien turmeltumisilmiöt sekä tärkeimpien rakennusosien vauriot ja korjausmenetelmät. - Korjaustarpeeseen johtavat syyt ja rakenteiden kehitys. Eri rakennusmateriaalien rasitukset ja turmeltuminen. Purkutyöt. Perustus-, runko- ja vaipparakenteiden tyypillisimmät vauriot, vaurioiden syyt ja korjausmenetelmät. Erilaisten tilojen korjaus. - Talotekniikka korjaustyömaalla Korjausrakentamisen perusteiden sekä vanhan rakennuskannan ja rakenteiden tuntemus on olennaista. Lisäksi heillä tulee olla kohtalainen käsitys eri korjaustavoista ja mahdollisuuksista. Perusasioiden hallinnan lisäksi osaamisvaatimukset riippuvat suuntautumisvaihtoehdosta. Meillä näitä ovat talonrakennustekniikka (käytännössä rakennesuunnittelu), kiinteistönpitotekniikka ja rakennustuotanto. Rakenteiden kantavuuden arviointi, rakennesuunnittelu, purkusuunnittelu, tuotantomenetelmät, työmaatekniikka

Metropolia Ammattikorkeakoulu Hannu Hakkarainen 7. c) Mitä aihealueita mielestänne pitäisi opettaa korjausrakentamisen opintojaksoissa (mitkä ovat osaamisvaatimukset) ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon koulutuksessa?: Syventävät opinnot rakenneteknisistä ratkaisuista ja tuotantotekniikasta. Syvällisemmin ja vaativammat korjauskohteet kuin mitä insinööreille opetetaan. Syventävät opinnot vauriomekanismeista ja -korjaustekniikoista, energiatehokkuus, käyttöikäsuunnittelu

Metropolia Ammattikorkeakoulu Hannu Hakkarainen Korjausrakentamisen opetus Metropolia Ammattikorkeakoulussa Rakennusalan työnjohdon koulutusohjelma:

Metropolia Ammattikorkeakoulu Hannu Hakkarainen Insinöörien koulutusohjelmat: Rakennetekniikka

Metropolia Ammattikorkeakoulu Hannu Hakkarainen Insinöörien koulutusohjelmat: Rakennustuotantotekniikka

Metropolia Ammattikorkeakoulu Hannu Hakkarainen YAMK: