TOPHOPS-OPSO-hankkeen suunnittelu- ja verkostointi-iltapäivä TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto 1.3.2016 TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto, Jari Suomalainen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Nuorisotakuu Hallituksen kärkihanke, jonka tavoitteena parantaa nuorten työllistymistä ja kouluttautumista. Nuorisotakuusta lisätiedot:
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
Koulutussopimus ammattiin oppimiseksi
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Tuetun oppisopimuksen kehittäminen Etelä-Suomen verkostohanke Hankkeen aloitusseminaari Ulla Poutiainen
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Työpaikkakouluttaja- hanke
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Omnian oppisopimustoimisto
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Kuopio Mari Pastila-Eklund.
InNoste-palvelupiste (02)
Asiakaskuuntelu Työpaikkakouluttaja-hanke
KEUDA 1 Työpaikkakouluttajana oppisopimuskoulutuksessa Työpaikka- kouluttajan valinta Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja tietopuolisen koulutuksen suunnittelu.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Microkatu 1 (A-osa) Kuopio Asiakaspalvelu p klo 9.00 – etunimi.sukunimi(at)sakky.fi.
Nuorten oppisopimus 2+1 malli Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
VALMA ja TELMA – kenelle ja miten?. Taustaksi toisen asteen tutkinto edellytys jatko-opinnoille ja/tai siirtymiselle työelämään – tavoite, että kaikki.
Oppilaitosmuotoisen ja oppisopimuskoulutuksen joustavat opintopolut TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto, Jari Suomalainen.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
ETOS-erityisopiskelijan työvaltaiset yksilölliset osaamispolut Pauliina Julkunen, Kanneljärven Opisto Vertaansa vailla –ohjauksen ja erityisopetuksen.
Nuorten Oppisopimuskoulutus
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Mikä ihmeen oppisopimus?
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Nuorten oppisopimuskoulutus
Nopso-työelämäryhmän näkemys nuoren joustavasta opintopolusta
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Työnantajien/työpaikkojen perehdyttäminen
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

TOPHOPS-OPSO-hankkeen suunnittelu- ja verkostointi-iltapäivä TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto, Jari Suomalainen

Ohjelma Opiston tarjoama lounas opiskelijaravintola Silmussa (Rehtorintalo) Vapaamuotoisen vuorovaikutuksen keinoin: 1)Kanneljärven Opiston hankkeen tilannepäivitys - Oppilaitosmuotoisen oppimisen ja oppisopimusyhdistelmän mallit, ongelmat ja opiskelijatarinat, projektipäällikkö Jari Suomalainen 2)Luksian hankkeiden kuulumiset (verkostoituminen ja vertaistaminen) - Koulutustarkastaja Paula Lähteenkorva, Nuorten oppisopimukset Jonna Aro, Katja Mattila-Laine (Nuorten TOPSO- hanke) 3)Oppisopimusasiaa Projektipäällikkö Arja Koli, Stadin oppisopimuskeskus, Helsingin kaupungin opetusvirasto 4)Yhteistyöstä päättäminen ja Opiston hankkeen ohjausryhmän mietteet Kahvitauko ja mahdollisuus lopuksi saunoa ja pulahtaa avantoon TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto, Jari Suomalainen

Osallistujat Luksia: Jonna Aro (oppisopimuskeskus) Paula Lähteenkorva (koulutustarkastaja), Katja Mattila- Laine (koulutuspäällikkö), Stadin oppisopimuskeskus: Arja Koli (projektipäällikkö) Lohjan nuorisopalvelut: Hanna Leppänen Kanneljärven Opisto: Merja Leinonen (lehtori), Kaija Lahti (koulutustarkastaja), Pauliina Julkunen (koulutusjohtaja), Jari Suomalainen (projektipäällikkö) TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto, Jari Suomalainen

Hankekuvaus Projektin kuvaus: Kanneljärven Opiston oma hanke. Hankkeen aikana tavoitteena kehittää ja ottaa käyttöön oppilaitosmuotoisen ja oppisopimuskoulutuksen yhdistelmänä - toteuttavia malleja (esim. 2+1). Hankkeessa kehitetään ja otetaan käyttöön oppisopimuskoulutuksen ja oppilaitosmuotoisen koulutuksen yhdistelmissä opiskelua ja ohjausta tukevia uusia oppimisratkaisuja ja –välineitä. Hankkeen kestoaika: Toukokuu Joulukuu 2016 Kohderyhmä: Alle 25-vuotiaat vailla perusopetuksen oppimäärän suorittamisen jälkeistä tutkintoa olevat nuoret Ohjausryhmä: Jyrki Eräkorpi (Helsingin NMKY), Sanna Heikkinen-Velican (Vantaan Nicehearts), Matti Hukkanen (Lohjan nuorisopalvelut), Hanna Leppänen (Lohjan nuorisopalvelut), Merja Leinonen (Kanneljärvi), Riittamaija Pulli (Kanneljärvi) Kokonaiskustannukset: euroa (Suunnittelu 210 h, Neuvonta- ja ohjaus 650 h, ohjaus- ja projektiryhmän ja työpaikkaohjaajien koulutus 3000 e, seminaari- ja kokousmenot 2000 e) TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto, Jari Suomalainen

Oppilaitosmuotoinen/ oppisopimus mallinnus Joustavat opintopolkumallit OpiskelijakartoitusNUVA13, NUVA14,NUVA15, keskeyttäneet alle 25-vuotiaat, Nonstop-hakijat Opiskelijoiden rekrytointi oppisopimuspaikkoihin Opiskelijatarjoitin työelämälle, henkilökohtaistaminen, ohjaaminen työpaikoilla TyöelämäverkostoNUVA-alan työnantajat VerkostoituminenMuut koulutuksen järjestäjät Opettajien ja työelämän työkalupakki Opintopolkujen prosessit, opinnollistaminen YTO-aineiden integroinnin kokeilut Aiemmin tehdyn hankkeen jatke (SiuVolis) Työelämänedustajien kouluttaminen Näyttötutkintomestarikoulutus, työpaikkaohjaajakoulutus Markkinointi ja tiedottaminenMarkkinointiesite/nettisivut opintopoluista työelämälle ja opettajien työn tueksi

Ammatillinen perustutkinto Perustutkinto – malli 1 Yhteishakunuori (peruskoulu, 10-luokka, Valma) Ns. 2+1 malli Yksi työnantaja Laajennettu työssäoppiminen mahdollista Vaaditaan halukas työnantaja ja joustava tilaus oppisopimukselle YTO-opintojen integrointi mahdollista Henkilökohtaistamistyö Opetussuunnitelmapohjainen / TOP Oppisopimus TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto, Jari Suomalainen

Ammatillinen perustutkinto Perustutkinto – malli 2 Yhteishakunuori (peruskoulu, 10- luokka, Valma) Monityöantajamalli / päätyöantajamalli Työantajana oppilaitos ja ulkopuolinen organisaatio (julkinen/yksityinen/kolmas sektori) Oppisopimuksen sisällä opiskelijan tarjoaminen ostopalveluna muille organisaatioille Lyhytaikaiset työssäoppimisjaksot ja oppisopimusjaksot mahdollisia YTO-opintojen integrointi Luksian projekti / Jonna Aro Taustalla laaja työnantajaverkosto / maantieteelliset erot / sesonkityövoima / kuljetusalan kimppa Opetussuunnitelmapohjainen / TOP Oppisopi mus TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto, Jari Suomalainen

Ammatillinen perustutkinto Perustutkinto – malli 3 Yhteishakunuori (peruskoulu, 10-luokka, Valma) Lyhyitä oppisopimuskoulutuksia (esim. tutkinnon osa) Useita työnantajia Työantajana oppilaitos ja ulkopuolinen organisaatio (julkinen/yksityinen/kolmas sektori) Vaaditaan halukas työnantaja ja joustava tilaus oppisopimukselle Oppisopimuskoulutus -20% TES ja koulutusraha Ongelmana liikkuminen tutkintoperusteisesta toiseen Opetussuunnitelma- pohjainen / TOP Oppisopimus TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto, Jari Suomalainen

Ammatillinen perustutkinto Perustutkinto – malli 4 Yhteishakunuori (peruskoulu, 10-luokka, Valma) Opinnot keskeytyvät ja siirtyminen työelämään Osaamisen hankkiminen Myöhemmin näyttötutkintoperusteinen ohinäyttö (tai monimuoto- opiskelu) Opetussuunnitelmapohjainen / TOP Opintojen keskeytyminen Näyttötutkinto TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto, Jari Suomalainen

Näyttötutkinto- perusteinen koulutus Näyttötutkinto – malli 1 Oppisopimuskoulutus Maksupalveluoppisopimus tai oma oppisopimus Yksi/useita työnantajia Taustalla erityisen tuen tarve Opiskelija oppii paremmin oppilaitosmuotoisesti Miten palkanmaksu PT- opintojen aikana Ongelmana liikkuminen tutkintoperusteisesta toiseen Oppisopimus Ammatillinen PT TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto, Jari Suomalainen

Näyttötutkinto- perusteinen koulutus Näyttötutkinto – malli 2 Oppisopimus Oppisopimus ei toimi tai opiskelija ei pärjää oppisopimuskoulutuksessa Oppisopimus Ammatillinen peruskoulutus TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto, Jari Suomalainen

Näyttötutkinto- perusteinen koulutus Näyttötutkinto – malli 3 Oppisopimus Oppisopimus keskeytynyt ja siirtyminen työelämään Osaamisen hankkiminen Myöhemmin näyttötutkintoperusteinen ohinäyttö (tai monimuoto- opiskelu) Oppisopimus Opintojen keskeytyminen Näyttötutkinto TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto, Jari Suomalainen

Kahvin merkityksestä ”Kahvi on kiihotusaine, jolla on sellainen ihmeellinen ominaisuus, että se voi synnyttää pikku humalan kaikki hyvät vaikutukset, samalla kun se – kohtuullisesti käytettynä – voi lisätä kriittistä valppautta ja järkevyyttä” (Karkkilan Seutu-lehti ) TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto, Jari Suomalainen