Click to edit MasteSlide 1r title styleSlide 1 Click to edit MasteSlide 1r title styleSlide 1 Click to edit Master text styles Second level Third level.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suuri sosiaalinen innovaatio
Advertisements

Tietotaitotalkoot-hanke Mikä se on?. Tavoitteena toimiva tietoyhteiskunta • Kansalaisille tietoyhteiskuntavalmiuksia • Tietotekniikkaosaajien ja aktiivisten.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Tiina Markkula Verkkoterkkari –hanke (Terke) Merja Saukko Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut- (Vespa) hanke (Sosvi) Sosiaalinen media ja verkko nuorten.
Millaisia vastuullisuuskysymyksiä elintarviketuotantoon liittyy ympäristövaikutusten lisäksi ja miten niitä voidaan määrittää? Tiedotustilaisuus ”Miten.
© Otava-konserni 1 Ympäristövastuu © Otava-konserni Otava-konserni.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Viestinnän tilanne kesä 2016
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
LARK5-hankkeen workshop Sari Mikkola
Laaja-alainen osaaminen
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Digitalisaation vaatima osaaminen

Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Tervetuloa Innokylään
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
AIKATAULU & VIESTINTÄ:
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Kuntoutuspäivät 2018 KUVE:n suunnittelukokous 6. 2
Yliopistojen intrapäivä
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Hanke-esittely Sanna Lento
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Miksi luotsi on tärkeä? Marja-Liisa Viherä
Oulun yliopiston intranetprojekti
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelma
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Palveleva ILO
Viestinnän työkalupakki
Mielenterveys ja päihdestrategia 2012
Osallisuus Yhteisissä keittiöissä
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
NV:n uusi viestintästrategia työseminaari
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Keski-Pohjanmaa / Kainuu / Oulunkaari / Lappi
Palokuntatoiminnan viestintästrategia
Kentän uudet nettisivut Kentän
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Moninainen kulttuurialan kolmas sektori
Esityksen transkriptio:

Click to edit MasteSlide 1r title styleSlide 1 Click to edit MasteSlide 1r title styleSlide 1 Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level T3T3 1 Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Tietotaitotalkoot T 3 Toimintatapojen muuttaminen yhteisöjen viestintätalkoiden avulla ESR-hanke S10473 Toimintatapojen muuttaminen yhteisöjen viestintätalkoiden avulla ESR-hanke S10473

Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Yhteiskunnallista taustaa  Nyky-yhteiskunnassa kaikilla tulee olla oikeus näkyä, tulla kuulluksi, ilmaista itseään ja osallistua  Tämä edellyttää, että ihmisillä on pääsy verkkoihin, tekniikan käytön osaaminen ja ymmärrys sekä motivaatio  Näihin voidaan vaikuttaa yhteisöjen kautta (kyläyhteisöt, opintokerhot, sukuseurat, vammaisjärjestöt, harrastuspiirit, maahanmuuttajat jne.)  Tietotaitotalkoiden tavoitteena on yhteisöjen viestintävalmiuksien parantaminen  Viestintätaitojen paranemisen lisäksi myös sosiaalinen pääoma (luottamus, avoimuus) lisääntyy  Nyky-yhteiskunnassa kaikilla tulee olla oikeus näkyä, tulla kuulluksi, ilmaista itseään ja osallistua  Tämä edellyttää, että ihmisillä on pääsy verkkoihin, tekniikan käytön osaaminen ja ymmärrys sekä motivaatio  Näihin voidaan vaikuttaa yhteisöjen kautta (kyläyhteisöt, opintokerhot, sukuseurat, vammaisjärjestöt, harrastuspiirit, maahanmuuttajat jne.)  Tietotaitotalkoiden tavoitteena on yhteisöjen viestintävalmiuksien parantaminen  Viestintätaitojen paranemisen lisäksi myös sosiaalinen pääoma (luottamus, avoimuus) lisääntyy

Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Tietotekniset valmiudet  perusosaaminen (pankkiasiat, sähköposti, tekstinkäsittely, internetin selaaminen)  luonteva osaaminen (esitysmateriaalin tuottaminen, kuvien käsittely ja jakaminen, vaatimaton tekstieditointi, keskustelupalstoihin osallistuminen, blogit, nettipuhelut, vuorovaikutteinen viestintä jne)  luova osaaminen (oma tuotanto äänellä, liikkuvalla kuvalla, tekstillä, kuvilla jne.) ja omien tuotantojen jakelu  ymmärrys verkoista, niiden merkityksistä, vaikutuksista ja mahdollisuuksista (verkkoidentiteetti, tietosuoja, yksityisyys, yhteiskunnan rakenteet, globalisaatio, osallistuminen, kauppapaikat jne)  perusosaaminen (pankkiasiat, sähköposti, tekstinkäsittely, internetin selaaminen)  luonteva osaaminen (esitysmateriaalin tuottaminen, kuvien käsittely ja jakaminen, vaatimaton tekstieditointi, keskustelupalstoihin osallistuminen, blogit, nettipuhelut, vuorovaikutteinen viestintä jne)  luova osaaminen (oma tuotanto äänellä, liikkuvalla kuvalla, tekstillä, kuvilla jne.) ja omien tuotantojen jakelu  ymmärrys verkoista, niiden merkityksistä, vaikutuksista ja mahdollisuuksista (verkkoidentiteetti, tietosuoja, yksityisyys, yhteiskunnan rakenteet, globalisaatio, osallistuminen, kauppapaikat jne)

Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Yhteisöjen tietotekninen osaaminen  Tietoteknisiä valmiuksia tarkastellaan yleensä yksilön näkökulmasta ja yliarvioidaan ihmisten osaamista luontevaan ja luovaan käyttöön. (Esimerkiksi internet-puheluja on käyttänyt vuotiaista suomalaisista 14% keväällä 2008)  Tietoverkkojen merkityksiä, vaikutuksia ja mahdollisuuksia ymmärtävät syvällisemmin vain alan ammattilaiset  Tietotaitotalkoot luovat areenan, missä yhdessä tehden lisääntyy sekä tietotekniikkaosaajien että aktiivisten kansalaisten ymmärrys ja tietotekniikan luova hyödyntäminen  Huomattakoon, että yhteisöissä ei kaikkien tarvitse osata kaikkea, mutta yhdessä tehden kokonaisuuden näkeminen lisää tietotekniikan mahdollisuuksien ymmärtämistä, sitoutumista ja toinen toisensa arvostamista  Tietoteknisiä valmiuksia tarkastellaan yleensä yksilön näkökulmasta ja yliarvioidaan ihmisten osaamista luontevaan ja luovaan käyttöön. (Esimerkiksi internet-puheluja on käyttänyt vuotiaista suomalaisista 14% keväällä 2008)  Tietoverkkojen merkityksiä, vaikutuksia ja mahdollisuuksia ymmärtävät syvällisemmin vain alan ammattilaiset  Tietotaitotalkoot luovat areenan, missä yhdessä tehden lisääntyy sekä tietotekniikkaosaajien että aktiivisten kansalaisten ymmärrys ja tietotekniikan luova hyödyntäminen  Huomattakoon, että yhteisöissä ei kaikkien tarvitse osata kaikkea, mutta yhdessä tehden kokonaisuuden näkeminen lisää tietotekniikan mahdollisuuksien ymmärtämistä, sitoutumista ja toinen toisensa arvostamista

Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Viestinnän vaatimukset - Työ - Perhe - Ystävät -Harrastukset -Järjestöt - jne Lähde: M-L Viherä, 1999 Vuorovaikutusta ei ole ilman verkostoja

Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Source: M-L Viherä, 1999 Yhteisöllinen viestintä Ei motivaatiota kuulua yhteisöön Ei osaa tulkita viestiä Ei yhteen- sopivaa liittymää

Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Tietotaitotalkoot -hanke Toimintamalli  valitaan ja räätälöidään helppokäyttöiset ilmaisohjelmat  rakennetaan koulutusohjelma yhdessä kumppaneiden kanssa  luodaan sertifikaatti  koulutetaan ohjaajat  pidetään sertifikoitujen ohjaajien tietokantaa  tehdään ohjelmien käyttöohjeet  tehdään käsikirja talkoiden järjestämisestä  luodaan palvelimelle sivustot vertaisohjausta varten  luodaan palvelimelle sivustot tuotteiden jakamista varten  Tukee tutkijaa Toimintamalli  valitaan ja räätälöidään helppokäyttöiset ilmaisohjelmat  rakennetaan koulutusohjelma yhdessä kumppaneiden kanssa  luodaan sertifikaatti  koulutetaan ohjaajat  pidetään sertifikoitujen ohjaajien tietokantaa  tehdään ohjelmien käyttöohjeet  tehdään käsikirja talkoiden järjestämisestä  luodaan palvelimelle sivustot vertaisohjausta varten  luodaan palvelimelle sivustot tuotteiden jakamista varten  Tukee tutkijaa Talkootapahtuma  Tehdään yhdessä yhteisön tarvitsema tuote! Esimerkiksi jokin seuraavista: Julkaisu, jäsenkirje, kuvakooste, nettisivusto, näytelmän videointi, historiikki, kuunnelma, haastatteluja jne.  Yksien talkoiden kesto on vaihtoehtoisesti: -yksi vuorokausi(iltapäivästä iltapäivään, internaatti) -kaksi päivää (kumpikin kello 9-16, joko peräkkäin tai viikon välein) -yksi pitkä päivä (kello 9-22) Hallinnoidaan talkoiden järjestämisen ja hankitaan tarvittavat materiaalit T 3 -hanke antaa olemassa olevalle yhteisölle talkooresurssit

Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Ruoka kulttuurisena tekijänä talkoita syventämässä  Ruoan tekemisen prosessi on samankaltainen kuin muunkin luovan tekemisen prosessit: ideointi, suunnittelu, materiaalien hankinta, valmistus, viimeistely ja yhdessä nauttiminen  Ruoan yhdessä tekemisessä ja nauttimisessa luodaan vuorovaikutukselle foorumeita, missä luovat ajatukset pulppuavat ja kehittyvät yhteisiksi tavoitteiksi  Yhteinen arkisempi tekeminen luo myös ymmärrystä tekniikan mahdollisuuksista ja lähentää tekniikan ja arjen kieltä  Ruoan tekemisen prosessi on samankaltainen kuin muunkin luovan tekemisen prosessit: ideointi, suunnittelu, materiaalien hankinta, valmistus, viimeistely ja yhdessä nauttiminen  Ruoan yhdessä tekemisessä ja nauttimisessa luodaan vuorovaikutukselle foorumeita, missä luovat ajatukset pulppuavat ja kehittyvät yhteisiksi tavoitteiksi  Yhteinen arkisempi tekeminen luo myös ymmärrystä tekniikan mahdollisuuksista ja lähentää tekniikan ja arjen kieltä

Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Ruoan ja sen tekemisen rooli talkoissa  luo tunnelmaa ja yhdessä tekemisen hengen  tekee tärkeäksi kaikkien työn  antaa mahdollisuuden kaikille osallistua toimintaan  näyttää, miten tietotekniikkaa voi käyttää apuna: hankinnassa, resepteissä, ravintoarvojen laskemisessa, näkyväksi tekemisessä (tv-kokit, jutut ja kuvat lehdessä jne.)  antaa elämyksiä ja yhteisöllisyyttä  luo keskustelulle luontevan foorumin  lisää lähiruoan ymmärrystä ja merkitystä yhteisölle  luo tunnelmaa ja yhdessä tekemisen hengen  tekee tärkeäksi kaikkien työn  antaa mahdollisuuden kaikille osallistua toimintaan  näyttää, miten tietotekniikkaa voi käyttää apuna: hankinnassa, resepteissä, ravintoarvojen laskemisessa, näkyväksi tekemisessä (tv-kokit, jutut ja kuvat lehdessä jne.)  antaa elämyksiä ja yhteisöllisyyttä  luo keskustelulle luontevan foorumin  lisää lähiruoan ymmärrystä ja merkitystä yhteisölle

Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Kumppanit  Otavan opisto (kehittää konseptia, osallistuu opetussuunnitelman laadintaan, kouluttaa talkoiden ohjaajia, integroi koulutusohjelmiin, käyttää konseptia kansalaismediatoiminnassa, nettilukiossa, verkkoympäristöjen rakentamisessa, Nettiradio Mikaeli-konsepti)  eCredo (verkkoviestin julkaisuohjelmisto)  TeliaSonera (mobiilit nettiyhteydet)  Viestintäkasvatuksen seura (ohjaajien resurssipankki ja testijoukko, osallistuu opetussuunnitelman laadintaan )  Otavan opisto (kehittää konseptia, osallistuu opetussuunnitelman laadintaan, kouluttaa talkoiden ohjaajia, integroi koulutusohjelmiin, käyttää konseptia kansalaismediatoiminnassa, nettilukiossa, verkkoympäristöjen rakentamisessa, Nettiradio Mikaeli-konsepti)  eCredo (verkkoviestin julkaisuohjelmisto)  TeliaSonera (mobiilit nettiyhteydet)  Viestintäkasvatuksen seura (ohjaajien resurssipankki ja testijoukko, osallistuu opetussuunnitelman laadintaan )

Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Kumppanit  Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö (tiedotus ja osallistuminen)  Maaseudun Sivistysliitto ry (kyläyhdistykset talkooryhminä ja tiedottaminen)  Lions-Liitto (tukee rahallisesti maahanmuuttajien ja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten talkootapahtumia)  Hyvinkää/Riihimäen talousalueen kuntayhtymä (etsii talkootahoja ja tiedottaa)  Helsingin työväenopiston Opistolaisyhdistys ry (testijoukko)  Heinolan työväenyhdistys (testijoukko)  Quin Suomi (kohde)  Hyva - Hyvinvointivaltion vaalijat ry (kohde)  Pro-kuntapalvelut (kohde )  Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö (tiedotus ja osallistuminen)  Maaseudun Sivistysliitto ry (kyläyhdistykset talkooryhminä ja tiedottaminen)  Lions-Liitto (tukee rahallisesti maahanmuuttajien ja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten talkootapahtumia)  Hyvinkää/Riihimäen talousalueen kuntayhtymä (etsii talkootahoja ja tiedottaa)  Helsingin työväenopiston Opistolaisyhdistys ry (testijoukko)  Heinolan työväenyhdistys (testijoukko)  Quin Suomi (kohde)  Hyva - Hyvinvointivaltion vaalijat ry (kohde)  Pro-kuntapalvelut (kohde )

Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Kumppanit  eOppimiskeskus (konseptin kehittäminen, osallistuu opetussuunnitelman laadintaan, hallintaosaaminen)  Tulevaisuuden tutkimuskeskus (tutkimusohjaus ja - yhteistyö)  Tulevaisuuden tutkimuksen seura ry (ideointi ja testijoukko, tutkimustuki)  eOppimiskeskus (konseptin kehittäminen, osallistuu opetussuunnitelman laadintaan, hallintaosaaminen)  Tulevaisuuden tutkimuskeskus (tutkimusohjaus ja - yhteistyö)  Tulevaisuuden tutkimuksen seura ry (ideointi ja testijoukko, tutkimustuki)

Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Hankkeen hallinnointi  Hankkeesta vastaa Tietotekniikan liitto ry  Hanke kuuluu Manner-Suomen ESR-ohjelmaan, toimintalinja 3  Rahoittajan edustajat: Lapin lääninhallitus ja OPM  Hankkeen kesto  Hankkeesta vastaa Tietotekniikan liitto ry  Hanke kuuluu Manner-Suomen ESR-ohjelmaan, toimintalinja 3  Rahoittajan edustajat: Lapin lääninhallitus ja OPM  Hankkeen kesto

Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Aikataulu 2008 Lokakuu -viimeistellään hakemus -jatketaan konseptin kehittämistä -aloitetaan oppaat audiosta, videosta ja nettisivuista -valmistellaan testitalkoot Marraskuu -resurssipankin luonti -jatketaan oppaiden tekoa -työvaliokunnan aikataulutus -ohjausryhmän kokoontuminen - hankitaan ohjelmistot, laitteet, serverit jne. -ensimmäiset talkoot (Testitalkoot: ääni, Hyva: julkaisu, Prokunta: nettisivut) Joulukuu -talkoot (Opistolaisyhdistys: julkaisu, Quin-Suomi: julkaisu tai nettisivut) Lokakuu -viimeistellään hakemus -jatketaan konseptin kehittämistä -aloitetaan oppaat audiosta, videosta ja nettisivuista -valmistellaan testitalkoot Marraskuu -resurssipankin luonti -jatketaan oppaiden tekoa -työvaliokunnan aikataulutus -ohjausryhmän kokoontuminen - hankitaan ohjelmistot, laitteet, serverit jne. -ensimmäiset talkoot (Testitalkoot: ääni, Hyva: julkaisu, Prokunta: nettisivut) Joulukuu -talkoot (Opistolaisyhdistys: julkaisu, Quin-Suomi: julkaisu tai nettisivut)

Click to edit MasteSlide 1r title styleSlide 1 Click to edit MasteSlide 1r title styleSlide 1 Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level T3T3 15 Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Vuosi 2009, kevät -resurssien koulutuksen suunnittelu- ja integrointi -markkinointi -järjestetään pilottitalkoita -hiotaan konseptia ja ohjeistuksia -kirjoitetaan yhteisöjen lehtiin artikkeleita talkoista -yhteydenpitoa talkoolaisiin -aloitetaan tutkimustoiminta -resurssien koulutuksen suunnittelu- ja integrointi -markkinointi -järjestetään pilottitalkoita -hiotaan konseptia ja ohjeistuksia -kirjoitetaan yhteisöjen lehtiin artikkeleita talkoista -yhteydenpitoa talkoolaisiin -aloitetaan tutkimustoiminta

Click to edit MasteSlide 1r title styleSlide 1 Click to edit MasteSlide 1r title styleSlide 1 Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level T3T3 16 Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Syksy aloitetaan resurssien koulutusohjelma -jatketaan markkinointia, tehdään konseptia tunnetuksi -järjestetään 3-4 talkoot/kk, yhteensä 15 -organisoidaan ja ylläpidetään vertaisohjausta verkossa -hiotaan kokemusten perusteella oppaita -hiotaan konseptia kokemusten ja tutkimusten perusteella -aloitetaan resurssien koulutusohjelma -jatketaan markkinointia, tehdään konseptia tunnetuksi -järjestetään 3-4 talkoot/kk, yhteensä 15 -organisoidaan ja ylläpidetään vertaisohjausta verkossa -hiotaan kokemusten perusteella oppaita -hiotaan konseptia kokemusten ja tutkimusten perusteella

Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Vuodet  yhteensä talkoot  annetaan vertaisohjausta netissä  synnytetään ensimmäiset yritykset  valmistuu ensimmäiset koulutetut sertifioidut talkoo- ohjaajat Otavan Opistosta  koulutusohjelma otetaan käyttöön joissakin amk:ssa (esim Laurea, Turun DIAK)  konsepti hiotaan tuotteeksi  yhteensä talkoot  annetaan vertaisohjausta netissä  synnytetään ensimmäiset yritykset  valmistuu ensimmäiset koulutetut sertifioidut talkoo- ohjaajat Otavan Opistosta  koulutusohjelma otetaan käyttöön joissakin amk:ssa (esim Laurea, Turun DIAK)  konsepti hiotaan tuotteeksi

Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Erityispiirteitä  Tietotaitotalkoiden käynnistäjänä ei ole pysyviä ympärivuotisesti toimivia kunnan tai valtion rahoittamia instituutioita. Näin ollen tietotaitotalkoiden nykytilaa voi kutsua vapaaehtoisvoimin tapahtuvaksi toiminnaksi kansalaisaktiivisuuden ja tieto- ja viestintätekniikan käytön omaksumisen parissa  Alustavasti, hiljaisen tiedon tasolla, on jo selvillä ohjelmistoilta vaadittavat ominaisuudet, ohjeiden tarkkuus, talkoohengen luomisen piirteet, palvelimen sivut ja tietovaateet jne. Tämä on tietotaitotalkoiden keskeinen kehityskohde  On suunniteltu opinnollisten osien integrointia osaksi amk:n tradenomien ja medianomien tutkintokokonaisuutta.  Tietotaitotalkoiden käynnistäjänä ei ole pysyviä ympärivuotisesti toimivia kunnan tai valtion rahoittamia instituutioita. Näin ollen tietotaitotalkoiden nykytilaa voi kutsua vapaaehtoisvoimin tapahtuvaksi toiminnaksi kansalaisaktiivisuuden ja tieto- ja viestintätekniikan käytön omaksumisen parissa  Alustavasti, hiljaisen tiedon tasolla, on jo selvillä ohjelmistoilta vaadittavat ominaisuudet, ohjeiden tarkkuus, talkoohengen luomisen piirteet, palvelimen sivut ja tietovaateet jne. Tämä on tietotaitotalkoiden keskeinen kehityskohde  On suunniteltu opinnollisten osien integrointia osaksi amk:n tradenomien ja medianomien tutkintokokonaisuutta.

Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Erityispiirteitä  Tarvitaan ehdottomasti selkeät tietotekniset valmiudet, kunnolliset maksuttomat ohjelmistot, koulutetut luotsit sekä sitoutuneet talkoolaiset.  Näistä ensisijaisesti on ratkaistava millaiset tietotekniset valmiudet vaaditaan luotseilta  Tärkeä tehtävä on ”muokata maaperää” talkoohengen ja aktiivisen kaikki yhdessä tekemisen pohjaksi yhteisillä välineillä.  Tarvitaan ehdottomasti selkeät tietotekniset valmiudet, kunnolliset maksuttomat ohjelmistot, koulutetut luotsit sekä sitoutuneet talkoolaiset.  Näistä ensisijaisesti on ratkaistava millaiset tietotekniset valmiudet vaaditaan luotseilta  Tärkeä tehtävä on ”muokata maaperää” talkoohengen ja aktiivisen kaikki yhdessä tekemisen pohjaksi yhteisillä välineillä.

Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Erityispiirteitä, tietotaitotalkoiden jatkuminen Tietotaitotalkoiden päätavoite on luoda yhdessä tekemisen käytäntö, joka jatkuu hankkeen jälkeen. Hankkeen aikana nettiin luodut sivut, jotka jatkavat päivitettynä ohjelmien ylläpitoa, auttavat vertaisohjauksella toiminnan jatkumista. Tietotaitotalkoiden päätavoite on luoda yhdessä tekemisen käytäntö, joka jatkuu hankkeen jälkeen. Hankkeen aikana nettiin luodut sivut, jotka jatkavat päivitettynä ohjelmien ylläpitoa, auttavat vertaisohjauksella toiminnan jatkumista.

Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Erityispiirteitä  Parhaiten tietotaitotalkoiden jatkumisen takaa medianomien, nuoriso-ohjaajien, yhteisökasvattajien, kuntien viestintävastaavien koulutukseen suunniteltu vuorovaikutteisen viestinnän osio, joka takaa, että tulevaisuudessakin on saatavissa resursseja talkoiden vetämiseksi.  Syntyy uusia pieniä yrityksiä tarjoamaan talkoiden vetoa erilaisille yhteisöille.  Jos unelmat oikein hyvin toteutuvat, niin myös kunnat, yritykset ja isot sekä kotimaiset että kansainväliset järjestöt ottavat omakseen vuorovaikutteisen, aktivoivan viestinnän.  Tarvitaan kuitenkin malli, joka ei sisälly nykyisin toimittajien, kasvattajien, taiteen eikä tietotekniseen koulutukseen.  Parhaiten tietotaitotalkoiden jatkumisen takaa medianomien, nuoriso-ohjaajien, yhteisökasvattajien, kuntien viestintävastaavien koulutukseen suunniteltu vuorovaikutteisen viestinnän osio, joka takaa, että tulevaisuudessakin on saatavissa resursseja talkoiden vetämiseksi.  Syntyy uusia pieniä yrityksiä tarjoamaan talkoiden vetoa erilaisille yhteisöille.  Jos unelmat oikein hyvin toteutuvat, niin myös kunnat, yritykset ja isot sekä kotimaiset että kansainväliset järjestöt ottavat omakseen vuorovaikutteisen, aktivoivan viestinnän.  Tarvitaan kuitenkin malli, joka ei sisälly nykyisin toimittajien, kasvattajien, taiteen eikä tietotekniseen koulutukseen.

Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Mitä on jo tehty  Tehdään lehti - scribuksen lataus- ja käyttöohjeet (linux, windows, mac-ohjeet)  Koelehti Opistolaisyhdistyksen kanssa  Talkoiden mallimoduulien määrittelyä  Pohjakartoitusta resursseista, tapahtumaviestinnästä, tekniikasta, osaamisesta ja välttämättömistä käytänteistä  Koottu ideapankkia  Tehty esittelykalvot  Tehdään lehti - scribuksen lataus- ja käyttöohjeet (linux, windows, mac-ohjeet)  Koelehti Opistolaisyhdistyksen kanssa  Talkoiden mallimoduulien määrittelyä  Pohjakartoitusta resursseista, tapahtumaviestinnästä, tekniikasta, osaamisesta ja välttämättömistä käytänteistä  Koottu ideapankkia  Tehty esittelykalvot

Click to edit MasteSlide 1r title styleSlide 1 Click to edit MasteSlide 1r title styleSlide 1 Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level T3T3 23 Slide 1 T3T3 T3T3 T3T3 Suuri sosiaalinen innovaatio On helppo laskea montako siementä on omenassa mutta......kuka tietää montako omenaa on siemenessä!