Hurtig 2015-2016 TE1 Mitä on terveys?. Tehtävä terveys Mitä terveys mielestäsi on ja mitä siihen liittyy? Voit luoda omia käsitekarttoja myös tabletillasi:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Terveystieto 7.
Advertisements

Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Koti ja perhe voimavarana Hurtig Vanhemmuuden roolit Vanhemmuuteen kuuluu monia rooleja: 1. Rakkauden antaminen 2. Huoltaja 3. Rajojen asettaja.
Avoimuuden huomiointi tutkimuksen suunnittelussa Jessica Parland-von Essen CC-BY 4.0 Opetus- ja kulttuuriministeriö.
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Itsensä johtaminen. Mitä on itsensä johtaminen? Itsensä johtaminen Oman mielen johtamista” Helena Åhlman (2003), tekniikan tohtori ”Ajatusten, tunteiden.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
MORAALITEORIAT Luku 7  Ydinsisältö. Moraaliteoriat kokonaisnäkemyksiä hyvän elämän toteutumisesta osa käytännöllistä filosofiaa eli etiikkaa edustavat.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Nuoret, terveys ja arkielämä (TE 2) Tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan elämäänsä aikuisuuden ja vanhemmuuden näkökulmasta pohtii ja tarkastelee.
Tietoturva ja tietosuoja Mikael Kivelä, kasvatustieteen laitos.
TE1 Terveys Hurtig
Terveyden määritelmät
Laaja-alainen osaaminen
TE1 Terveysosaaminen Hurtig
Johdanto Auschwitz, Hirosima, Stalinin vainot ja Ruandan kansanmurha ovat esimerkkejä historiallisista valintatilanteista. Niissä kaikissa on kysymys ennen.
1. Monimuotoinen terveys
Terveysviestintä Viestintää, joka liittyy terveyteen ja sairauteen, niiden tutkimiseen ja hoitoon. Keino välittää terveystietoa ja pitää yllä julkista.
Eutanasia s
Humanismi.
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
ELÄMÄNHALLINTA.
Ulkoiset tapahtuma/sisäinen uhka
1. Monimuotoinen terveys
NORMATIIVISEN ETIIKAN TEORIAT
Fyysinen kunto ja suorituskyky
Terveysteknologia Tutustutaan, mitä kaikkea terveysteknologialla voidaan tarkoittaa ja miten se auttaa terveyden hoidossa ja sairauksien ehkäisyssä.
Harjoituksia II.
TE1 Terveyden perusteet
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Tervetuloa Innokylään
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
Luontoliikunta soveltuu kaikille
Sote-järjestöt osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistumista
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
Hyvä elämä Kpl 11, s Emma.
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Terveystiede oppiaineena
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TE3 HYVINVOINTITEKNOLOGIA
Psyykkinen terveys.
SOPEUTUMINEN KULTTUURISESTI VAIHTELEVIIN NORMEIHIN
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
Merkityksellisyys (työ)elämässä
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Vaikuttavuusketju toiminnan jäsentämisessä ja arvioinnin suunnittelussa - pohjaa maakunnallisten Järjestö 2.0 -hankkeiden vaikuttavuusketjun laadintaan.
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Tervetuloa tiedolla johtamisen seminaariin
Mikä Kykyviisari? Maksuton työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä työikäisille Perustuu vastajaan omaan arvioon tilanteestaan Arvioi suuntaa-antavasti.
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
5. Eettinen vastuullisuus
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 1
Muutokset matematiikan opetuksessa
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Kouluttajan rooli SPR:n valmiudessa
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
Toipumisorientoitunut hoitojärjestelmä
TERVEYSTIETO 8 5. Ystävyydestä voimaa.
Työkykyä edistävä toiminta
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Hurtig TE1 Mitä on terveys?

Tehtävä terveys Mitä terveys mielestäsi on ja mitä siihen liittyy? Voit luoda omia käsitekarttoja myös tabletillasi: Esim sovelluksilla Popplet Mindmup Prezi Minmodo Lucidchart

Määritelmiä terveydestä WHO, Maailman terveysjärjestö, määritteli terveyden vuonna 1948: Terveys on täydellinen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila eikä vain taudin tai heikkouden puuttumista. Terveyttä kokonaisvaltaisesti (fyys, psyyk, sos) tarkastelevalla määritelmällä oli erityinen merkitys toisen maailmansodan jälkeisessä maailmassa. Se teki terveydestä ihmisoikeuden. Luonteeltaan määritelmä on tavoitteenomainen.

Terveyden määrittelyt muuttuvat ajan myötä. Vuonna 1986 WHO määritteli terveyttä terveyden edistämisen näkökulmasta, jolloin korostui terveyden merkitys voimavarana: Terveys on päivittäisen elämän voimavara, ei päämäärä. Terveys sisältää sosiaaliset ja henkilökohtaiset voimavarat sekä fyysisen toimintakyvyn. Terveys on inhimillinen resurssi, joka mahdollistaa monia muita asioita. Terveys on myös suhteellista. Esimerkiksi omat henkilökohtaiset tavoitteet elämässä määrittävät sitä, miten terveys koetaan.

Positiivisen terveyden tunnuspiirteet (Peter Hjort) Elämänasenne Elämänilo Optimismi Toiveikkuus Onnellisuus Iloisuus Fyysiset voimavarat Fyysinen kunto Energisyys Hallinnan tunne Sisäinen eheys Itseluottamus Kyvykkyyden tunne Sopeutumiskyky Myönteinen minäkuva Sosiaalinen tuki Luotettavuus Avuliaisuus Ystävyys Rakkaus

Terveyden ja sairauden yhdistelmiä TERVE SAIRAS TERVE SAIRAS

Terve vai sairas? Astmaatikko? Allergikko? Polvivammainen? Keliaakikko? Laktoosi-intolerantikko? Sokea ADHD

Terveys 1)Objektiivinen terveys Perustuu mittaustuloksiin. 2) Subjektiivinen terveys Oma kokemus. Yleisimmin käytettyjä terveyden ulottuvuuksia ovat: fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen.

1) Objektiivinen terveys Arvio perustuu lääkärin arvioon ja erilaisin tutkimusmenetelmin saatuihin tietoihin (esimerkiksi verikokeet). Lääkäri tulkitsee tutkimusten ja kokeiden tulokset. Laboratoriokokeiden tulosteissa annetaan yleensä arvot eli rajat, joiden välissä tulos on normaali (=viitearvoja)

2) Subjektiivinen terveys Ihmisen oma kokemus ja arvio omasta terveydentilastaan Ennustaa hyvin tulevaa terveyspalvelujen käyttöä, toimintakykyä ja kuolleisuutta. Käytetään yleisesti 5-portaista kysymystä :”Onko oma terveydentilanne nykyisin mielestänne yleensä: 1 hyvä 2 melko hyvä 3 keskitasoinen 4 melko huono 5 huono?”

Tehtävä Suomessa käytetään usein käsitteitä 1. terveyden lukutaito 2. terveysosaaminen Mitä käsitteet tarkoittavat? Mitä ne pitävät sisällään?

1.Terveyden lukutaito = kykyä vastaanottaa ja käyttää terveyteen liittyvää informaatiota Kts. OTE s. 13

2. Terveysosaaminen = Terveyteen liittyvät 1. tiedot 2. taidot 3. itsetuntemus 4. vastuullisuus 5. kriittinen ajattelu Terveysosaamista voidaan määritellä monella tavalla.

Eettinen pohdinta on osa terveysosaamista toiminnan perusteista hyvästä elämästä Eettinen pohdinta liittyy muun muassa käsityksiin oikeasta ja väärästä, toiminnan perusteista, muiden ihmisten kohtelusta sekä hyvästä elämästä. Esimerkiksi terveyteen liittyvien valintojen tarkastelussa voi erottaa kolme päälinjaa 1. seurausetiikka 2. velvollisuusetiikka 3. hyve-etiikka

1. Seurausetiikka: Utilitaristi valitsee teon, jonka ennakoidut seuraukset ovat hyviä mahdollisimman monelle tai tuottavat mahdollisimman vähän pahaa mahdollisimman harvoille. Egoisti valitsee teon, jonka seuraukset hyödyttävät häntä itseään mahdollisimman paljon. 2. Velvollisuusetiikka: valintojen perusteina ovat yleispätevät tai hyviksi havaitut säännöt eli normit. 3. Hyve-etiikka: Aristoteleen muotoilema oppi. Antiikin ajan perushyveet olivat viisaus, rohkeus, kohtuullisuus ja oikeudenmukaisuus. Jokainen hyve on kultainen keskitie liian vähän tai liian paljon välillä. Hyveitä voi tietoisesti kehittää.

Onko nuoren tupakointi hänen oma asiansa? Näkökulmia pohdintaan: 1. Seurausetiikka – Millaisia terveydellisiä seurauksia tupakoinnista on yksilölle itselleen tai lähiyhteisölle? – Taloudelliset näkökohdat (raha, verotulot, kaupan tulot, terveyden-huolto) 2. Velvollisuusetiikka – Sääntöjen ja normien noudattaminen – Tupakkalaki – Esimerkkinä oleminen (esim. nuoremmille sisaruksille) 3.Hyve-etiikka – Kuluuko tupakointi hyvään elämään? – Kuka hyvän elämän voi määritellä?

Tehtävä Millä perusteilla voit arvioida terveyteen liittyvän tiedon luotettavuutta?

Tiedon luotettavuuteen vaikuttavat: 1. Julkaisija Miksi ja milloin aineisto on julkaistu? Mikä taho julkaisun takana on? Missä aineisto on julkaistu? Julkaisijan asiantuntemus? 2. Aineiston laatu Voiko faktat erottaa mielipiteistä tai mainoksista? Mistä näkökulmasta tietoa tarkastellaan? Aineiston selkeys, virheettömyys, täsmällisyys Tekstin sujuvuus, helppolukuisuus, yksiselitteisyys 3. Varmistettavuus Onko käytetty lähdeviitteitä? Ovatko lähteet löydettävissä ja luotettavia? Onko sama tieto löydettävissä myös muista lähteistä? Onko aineisto arvioitu?