Seinäjoki 8.-9.10.08 Hilkka Lassila. Ryhmä yritteliäitä ja aktiivisia restonomi- ja tradenomiopiskelijoita, jotka yhteistyössä kummiyritysten kanssa opiskelevat.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osuustoiminta osana hallituksen elinkeinopolitiikkaa YK:n kansainvälinen osuustoimintavuosi 2012 Suomen pääjuhla Työmarkkinaneuvos Jarmo Palm.
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
OIS-design – innovatiivinen näköala oppimiseen
Avoin ammattikorkeakouluopetus. AVOIN AMMATTIKORKEAKOULUOPETUS  Opinnot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille koulutustaustasta,
Kauppalehti Yrittäjyys Lokakuu Aineiston rakenne Kaikki, n=720 %
Länsi-Uudenmaan ammattikoulutuskuntayhtymä Kulttuuriala Ammatillinen valinnainen Yritystoiminta ja valmistus Vanhan opetussuunnitelman mukainen
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
OHJAAMINEN.
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Toimialue Muonio Kolari Pello Ylitornio Tornio Tervola Keminmaa Kemi
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
YRITTÄJYYDEN OPETTAMINEN TURUN AMMATTI- INSTITUUTTI TALOTEKNIIKKA 5ov.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
AIKUINEN OPPIJA.
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
Missio - Suomen Yrittäjien tehtävä Parantaa yrittäjien asemaa, yrittämisen edellytyksiä sekä rakentaa Suomesta yrittäjyyden yhteiskunta.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Opiskelijoiden vuosipalaute 2015.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Yhteinen osallistuminen ja tekeminen - tärkeä osa oppimista Arjen sankarit kadonneen motivaation jäljillä Helsinki Elisa Salmi KM, EO.
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
YRITTÄJYYSKASVATUSKYSELY. Kyselyn tavoitteet Osa Äänekosken ohjauksen -hanketta Asenteet Kiinnostus yhteistyöhön Opettajat Yritykset Oppilaat.
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Aikuisohjaus työelämän voimavarana – Maakunnallista verkostoyhteistyötä aikuisten ohjauspalveluiden kehittämiseksi – Suvi Lehto-Lavikainen,
Opiskelijoiden vuosipalaute 2016.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Heli Potinkara, Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu
RESTONOMI 210 OP Opetussuunnitelman rakennekuva
Nuorten oppisopimuskoulutus
YRITTÄJYYDEN OPETTAMINEN
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Savonia-ammattikorkeakoulu
Kulttuurienvälinen viestintä
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Musiikkipedagogi (AMK), 240 op
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Fysioterapeutti (AMK), 210 op
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Avoin ammattikorkeakoulu
Volitioprosessi, tahdon!
Laskentatoimen ja rahoituksen Ammattiin Suuntautuvat Opinnot
Laskentatoimen ja rahoituksen Ammattiin Suuntautuvat Opinnot
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Osatyökykyisille tie työelämään
Esityksen transkriptio:

Seinäjoki Hilkka Lassila

Ryhmä yritteliäitä ja aktiivisia restonomi- ja tradenomiopiskelijoita, jotka yhteistyössä kummiyritysten kanssa opiskelevat käytännönläheisesti yrittäjyyteen ja liiketoimintaan liittyviä tietoja ja taitoja.

Mitä? yTiimi on vaihtoehtoinen, yrittäjyyttä painottava tapa suorittaa osa ammatti- opintoja (30 op). yTiimin opinnot suoritetaan osana erilaisia projekteja yTiimin kummiyritysten ja muun työelämän kanssa. yTiimi toimii omana ryhmänään tiimimanagerin ohjauksessa. Opiskelussa painotetaan yhteistoiminnallista oppimista, käytännönläheisyyttä ja tutkivaa otetta.

Mitä yTiimi opinnot toteutetaan kolmen lukukauden aikana (10 op/lukukausi) toisen vuoden syksystä alkaen 1. yTiimi aloitti toimintansa syksyllä 2007, 2. syksyllä 2008 Opiskelijat hakevat yTiimiin HOPS-valintojen yhteydessä yTiimi-opinnot korvaavat koulutusohjelma-kohtaisesti 30 op ammatti-/vv-opintoja, muilta osin opiskelija rakentaa HOPSinsa tutkintovaatimusten mukaisesti Tavoitteena on myös vv-opintojen, harjoittelun ja opinnäytetyön linkittäminen yTiimi-opintoihin, jolloin yTiimi-opintojen kokonaisuus 90 op

yTiimi-opinnot opiskelijan HOPSissa Perusopinnot + yhteiset ammattiopinnot Liiketoimintamal- lit ja yrittäjyys 10 op Asiakkuuden hal- linta ja myynnin kehittäminen 10 op Osaamisen johta- minen ja tietotyö 10 op Harjoittelu 30 op Opinnäytetyö 15 op 1. vuosi2. vuosi3. vuosi Ammatillinen kasvu yTiimi-opinnot 30 op vv-opinnot 15 op Harjoittelu 30 op Opinnäytetyö 15 op vv-opinnot Vv-opinnot tason ammattiopinnot Muut ammattiopinnot

KENELLE? 1. vuoden restonomi- ja tradenomiopiskelijat, joilla on –kiinnostusta yrittäjyyttä ja liiketoimintaa kohtaan –oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta –itseohjautuvuutta –kykyä vuorovaikutukseen ja yhteistoimintaan –vastuuntuntoa –suunnitelmia oman yrityksen perustamiseksi

yTiimin esiselvitys yTiimin perustamisen taustalla esiselvitys Tavoitteena selvittää mahdolisuudet luoda monialainen, alueen yrittäjyyttä edistävä ja tukeva oppimisympäristö Selvityksen sisältö: –Kansalliset ja kansainväliset käytännöt ja mallit –Opiskelijoiden asenteet –Yrityselämän odotusten ja näkemysten kartoittaminen ja yhteistyömahdollisuuksien selvittäminen –Amk:n sisäinen analyysi

Hilkka Lassila OPISKELIJOIDEN ASENTEET OLETKO KIINNOSTUNUT YRITTÄJYYTEEN JA YRITYSTOIMINTAAN LIITTYVISTÄ OPINNOISTA MIKÄLI NE VOISIVAT OLLA OSA OMAA TUTKINTOASI? Mikäli ydinperheessä oli yrittäjiä (38 % vastaajista) heistä 73 % on kiinnostunut y-opinnoista Mikäli ydinperheessä ei ollut yrittäjiä (62 %) heistä 60 % oli kuitenkin kiinnostunut y-opinnoista 72 % niistä opiskelijoista, jotka eivät olleet kiinnostuneet yrittäjyysopinnoista, tulivat perheistä, joissa ei ollut yrittäjiä

Hilkka Lassila KoulutusalaKyllä %En %Yht. Tekniikka72 (49)28 (18)68 Liikatalous ja hallinto79 (38)21 (10)48 Matkailu- ja ravitsemisala100 (21)0 (0)21 Sosiaali- ja terveysala34 (28)66 (54)82 Kulttuuriala81 (22)19 (4)27 Luonnonvara-ala85 (17)15 (3)20 Luonnontieteet/Tietojen käsittely 50 (9) 18 Yhteensä n 65 % %

Hilkka Lassila OPISKELIJOIDEN ASENTEET Yrittäjä voi omilla toimillaan vaikuttaa yrittämisessä 4.45 menestymiseen Yrittäjänä minulla olisi mahdollisuus tehdä itsenäisiä päätöksiä4.22 Yrittäjänä voisi ottaa vastuuta työstäni4.18 Haluan työssäni määrätietoisesti edetä asettamiini tavoitteisiin4.09 Työtä tekemällä pärjää myös yrittäjänä4.07 Yrittäjän on mahdollista olla oma itsenäinen, oma herransa 4.04 Yrittäjyys on kiinnostavaa ja haasteellista3.73 Yrittäjänä minulla on mahdollisuus menestyä3.66 Pidän työskentelystä muuttuvissa olosuhteissa3.57 Yrittäjä on yhteiskunnallisesti arvostetussa asemassa3.40

Hilkka Lassila OPISKELIJOIDEN ASENTEET/AVOIMET ” Haluan perustiedot ja vähän enemmänkin yrittäjyydestä, tulevaisuutta ja työelämää varten, jos sitä joskus haluaa yrittäjäksi.” ”Kynnys yrittäjyyteen on pienempi kun tietäisi mistä on kyse tai ainakin tietäisi mitä odottaa.” ”Saisi hyödyllistä tietoa. Vaikka nyt yrityksen perustaminen tuntuu kaukaiselta, ei koskaan tiedä milloin opittuja tietoja tarvitaan.” ”Jos joskus yrittäminen tulee ajankohtaiseksi, helpottaa päätöstä mikäli on jonkinmoinen teoriapohja ja tarvittavat perustiedot” ” Yrittäjänä saa tehdä itsenäisempää työtä. Saa itse päättää ja tehdä enemmän. Myös palkka on parempi yleensä.”

Kokemuksia yTiimistä: Motivoituneita ja innostuneita opiskelijoita Yhteistyö yritysten ja yrittäjien kanssa lähtenyt hyvin käyntiin –Noin 15 eri yritystä – 10 erilaista projektia Kiinteä yhteys Savon Yrittäjiin, Uusyrityskeskukseen ja kummiyrityksiin Opiskelijapalaute positiivista, erityisesti yrittäjävierailut koettu mielenkiintoisiksi Opiskelijat pitävät erilaista tapaa oppia parhaimpana

Hilkka Lassila 13 Koulutuksen ja yrittäjyyden yhdistyminen

yTiimi tutkimuskontekstina Alkukartoitus Hakuvaiheessa –Mitä yrittäjyys minulle merkitsee –esseet - sisällön analyysi Opintojen aikana –Tyytyväisyys –Sosiaalinen oppimisympäristö ja sosiaalisen pääoman muodostuminen yrittäjyyskasvatuksellisessa oppimisverkostossa

Huomioita yrittäjyyskasvatuksen toteuttamiseksi Yrittäjyyskasvattajan on hyvä tuntea opiskelijoidensa asennemaailma – sen kautta oppija rakentaa ajattelunsa Yrittäjyyskasvattajan oma asenne ja tietämys yrittäjyydestä Sosiaalinen oppimisympäristö Yrittäjyyttä tukeva pedagogiikka (vapaus-vastuu-haasteellisuus-mahdollisuus) Yrittäjyyden laajan sisällön ja tavoitteiden huomioiminen yrittäjyyskasvatuksessa 15