ICF-luokitus Kelan vaikeavammaisen lääkinnällisen kuntoutuksen standardeissa Riikka Peltonen Pääsuunnittelija.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Soveltava Liikunta Kemin kaupunki LIIKUNTAPALVELUT/ Maarit Hast 2011 Liikuttaako meitä mikään? Soveltavan liikunnan lähtökohdat.
P ERHENEUVOLA LAPSEN JA PERHEEN TUKENA Perheiden hyvinvoinnin tukeminen, vanhempainilta Psykologi Saana Sievers.
Kelan järjestämä vaativa lääkinnällinen kuntoutus alkaen.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Mielenterveys- ja päihdeasiakas terveyskeskuksessa - Palvelumuotoilulla parempia palveluita riskiryhmille päätösseminaari Salon avoterveydenhuollon.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Eija Mämmelä OAMK / Fysioterapiaa ohjaavat mallit Fysioterapia on tavoitteinen prosessi terapia etenee ja se kirjataan prosessina asiakaslähtöisyys,
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
TOIMINTAKYKY Oppilaan kyvyt ja rajoitteet Ympäristö- ja yksilötekijät Oppilaan toimintakykyä kuvataan ICF-luokituksen avulla. Toimintakykykuvaus rakentuu.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Vammaisneuvostojen asema uudessa kuntalaissa

Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Opetustoimi osana Jyväskylää
Keski-Pohjanmaan osatyökykyisille tie työelämään seminaari
Perheeseemme kuuluu erityislapsi
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Sosiaalialan tehtävärakenne
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Kuntoutuspäivät 2018 KUVE:n suunnittelukokous 6. 2
Asva- hoitajan työ Martinlaakson terveysasemalla
Mikä Kykyviisari? Maksuton työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä työikäisille Perustuu vastajaan omaan arvioon tilanteestaan Arvioi suuntaa-antavasti.
Työ- ja toimintakyvyn arviointi hankintatilaisuus
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Lukion opiskeluhuolto
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
TOIMINTAKYVYN A R V I O I N T I
Läheisen ohjaus terapiatyössä
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
OTE maakunnassa -Polut kuntoon
Ryhmänohjaajien palaveri
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
Psykiatrian sosiaalityö VERKOSTOA KUTOMASSA
Uusi suunta työelämään -hanke
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Mielenterveys ja päihdestrategia 2012
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Osallisuuden toimintamalli
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
O0104ST Kuntoutuksen perusteet 3 op
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
RAI Espoossa
Palveluasuminen Suomen Kuurosokeat ry:n kuntoutumis- ja asumispalvelut tuottavat kuurosokeille ja kuuroille suunnattua asiakaslähtöistä palveluasumista.
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

ICF-luokitus Kelan vaikeavammaisen lääkinnällisen kuntoutuksen standardeissa Riikka Peltonen Pääsuunnittelija

ICF Kelan järjestämän vaikeavammaisten lääkinnällisen kuntoutuksen standardeissa Kuntoutuksen palveluntuottaja toteuttaa Kelan järjestämää kuntoutusta ICF-luokituksen viitekehyksessä Ei koodausta Standardeissa käytetty terminologia ei ole vielä ICF-kielen mukaista Tavoitteena on ollut kirjoittaa standardit, jotka mahdollistavat ja ohjaavat kuntouttajia tekemään työtään ICF- viitekehyksessä (huomioimaan kuntoutujan lääketieteellisen terveydentilan lisäksi yksilö- ja ympäristötekijät ja näiden kaikkien elementtien vuorovaikutuksen)  Monialainen tuki kuntoutumiseen  Ruumiin ja kehon toiminnoista suorituksiin ja osallistumiseen

Tavoitteet terapiassa Yksilöterapian tavoitteena on vuorovaikutuksessa ja kokonaistilannetta laaja-alaisesti tarkastellen auttaa kuntoutujaa ja omaista löytämään omat voimavaransa ja kykynsä sekä vaikuttaa heidän mahdollisuuksiinsa selviytyä arkipäivän tilanteissa parhaalla mahdollisella tavalla. Kuntoutujan kanssa opetellaan sellaisia taitoja ja tehdään harjoitteita, joita hyödyntäen ja soveltaen kuntoutuja voi itse tai lähiverkoston tuella vaikuttaa omaan toimintakykyynsä. Kuntoutuja saa valmiuksia ja rohkeutta osallistua elinympäristössään ja yhteiskunnassa mahdollisimman täysipainoisesti. Hän saa keinoja ympäristössä olevien fyysisten ja sosiaalisten esteiden vähentämiseksi. Lisäksi kuntoutuja saa innostusta toimia oman elämänsä tavoitteiden asettamiseksi ja niiden saavuttamiseksi.

Terapiastandardi Terapian alkuvaiheessa terapeutti tekee verkostokäynnin kuntoutujan arjen ympäristöön haastattelee, tekee arvioinnit ja mittaukset ottaen huomioon toimintakyvyn eri osa-alueet sekä ympäristö- ja yksilötekijät  vuorovaikutuksessa kokonaistilanteesta, vahvuuksista ja rajoitteista yhteinen käsitys

Terapian alkuvaiheessa terapeutti… asettaa yhteistyössä kuntoutujan kanssa kuntoutujalle merkitykselliset ja konkreettisesti arjesta nousevat tavoitteet, jotka tukevat kuntoutujan osallisuutta ja osallistumista sopii kuntoutujan kanssa hyvän kuntoutuskäytännön mukaisten sopivien ja vaikuttavien kuntoutusmenetelmien käytöstä ja tarjoaa kuntoutujalle erilaisia vaihtoehtoja, joista kuntoutuja valitsee itselleen mielekkäät ja hänen kuntoutumistaan motivoivat menetelmät.  Terapiasuunnitelma (sis. mm. verkostotyön tarpeen)

Terapian toteutus Terapeutti ottaa huomioon kuntoutujan vahvuudet ja toimintarajoitteet, elämäntilanteen, arjen rutiinit sekä sosiaaliset verkostot toteuttaa terapian arjen ympäristössä tai arkea vastaavissa tilanteissa ja ympäristöissä, jotka varmistavat kuntoutujan uusien asioiden sisäistämistä ja arkeen siirtämistä sekä osallistumista tukee kuntoutujan omaisia ja läheisiä sekä kuntoutujan luvalla muuta lähiverkostoa osallistumaan terapiaan kuntoutusprosessin kaikissa vaiheissa, jotta he saavat tietoja ja taitoja kuntoutujan ohjaamiseen ja arjen ympäristön mukauttamiseen.

Terapian toteutus …jatkuu Terapeutti arvioi kuntoutujan ja mahdollisuuksien mukaan omaisen tai läheisen kanssa yhteistyössä terapian tuloksellisuutta, käytettyjen menetelmien tarkoituksenmukaisuutta, tavoitteiden saavuttamista  päivittää terapiasuunnitelmaa huolehtii kuntoutuksen aikana tarpeellisista yhteistyökäynneistä, verkostokäynneistä ja verkostotyöstä ja varmistaa tiedonvälittämisen. päätösvaiheessa arvioi terapian tuloksellisuutta samoilla menetelmillä ja mittareilla kuin alkuvaiheessa.

Terapiassa mahdollista kotikäynnit −kuntoutujan arjen ympäristössä mm. kotona, päiväkodissa koulussa palvelutalossa ohjauskäynnit −lasten- ja nuorten vanhemmille yhteistyökäynnit −käynti, jossa kuntoutujan eri terapeutit ovat läsnä liikunta- ja harrastuskokeilut −osallistumisen ja kuntoutumista tukeva toiminnan mahdollistaminen kuntoutuspäiväkirja välitehtävät

Terapiassa mahdollista…jatkuu Verkostokäynti tarpeellinen tutustuminen kuntoutujan arkiympäristöön tai osallistuminen laitosmuotoisen kuntoutuksen palveluntuottajan toteuttamaan verkostoneuvotteluun tai kotikäyntiin terveydenhuollossa tehtävän lääkinnällisen kuntoutussuunnitelman laatiminen päivähoidossa tehtävän erityistä tukea tarvisevan lapsen kuntoutussuunnitelman tai päivähoidossa tai koulussa tehtävän henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman (HOJKS) laatiminen. sosiaali- tai terveydenhuollon järjestämään vaativan apuvälineen käytönopetukseen ja sovitukseen osallistuminen silloin, kun se toteutetaan kuntoutujan arkiympäristössä

Moniammatillisen yksilökuntoutuksen palvelulinjat Lasten- ja nuorten: Aistivammojen palvelulinja Kuulovammaisten, Kuulonäkövammaisten ja Näkövammaisten palvelu Yleis- ja neurologinen palvelulinja Tules-reuma palvelulinja Aikuisten Aistivammojen palvelulinja Kuulovammaisten, Kuulonäkövammaisten ja Näkövammaisten palvelu Neurologinen palvelulinja Tules-reuma palvelulinja Yleispalvelulinja