NÄKÖVAMMAISEN LAPSEN ERITYISPIIRTEITÄ Riitta Laakso Lasten kuntoutus
Kehityksen haasteita Vuorovaikutus Kehonhahmotus Kielellinen kehitys Syöminen/omatoimisuustaidot Sosiaaliset taidot Stereotyyppinen käyttäytyminen
KEHONHAHMOTUS/LIIKKEELLE LÄHTÖ Asento ja tuntokokemukset tärkeitä - mahdolliset aistitoiminnan säätelyn vaikeudet Näkövirikkeiden tuoma motivaatio puuttuu - esim. ei tarvetta nostaa päätä - Turvallisuuden tunne - Kiinnostuksen herääminen -Vaikeus siirtyä asennosta toiseen -Mallioppiminen puutteellista -Korva-käsi-yhteistyö on suuntakuulon perusta
SYÖMINEN/RUOKAILU … Rakenna ruokailutilanteet rauhallisiksi Huomioi kontrastit Sosemaisesta kiinteämpään ruokaan siirtyminen edellyttää pitkäjänteisyyttä, toistoja Pureskelu antaa valmiuksia puheenkehitykselle Mallioppiminen puuttuu
…RUOKAILU Tarjoa erilaisia makuja makujen maailman avartamiseksi Anna lapsen syödä aluksi käsin, sormin Ohjaa lusikalla syömistä käsi-käden-päällä Harjoitelkaa nokkamukilla ja pillillä juomista lapsen taitojen karttuessa
PESEYTYMINEN Kylpy-, suihku- ja saunakokemukset Suihkutilan tai uimahallin kaiku voi tuntua epämiellyttävältä Tilanteisiin totuttelu, siedättäminen Peseytymisen apuvälineet helpottavat arjen sujumista Uinti monelle mieluinen kokemus, uinnin apuvälineet ja ympäristön uintimahdollisuudet kannattaa käyttää hyödyksi
SOSIAALISET TAIDOT - Puuttuu: - Katsekontakti -Ilmeiden, eleiden viestit -Kaverit karkaa -”Väärin”- tulkintoja; lapsi haluaa tulla nenä kiinni kasvoihin, tutkia käsillä, tulla lähelle nähdäkseen -Aikuinen on usein helpompi, selkeämpi ”kaveri” -Sokealla erilaiset lempileikit
STEREOTYYPPINEN KÄYTTÄYTYMINEN … Kutsutaan: blindismeiksi, virheliikkeiksi, maneereiksi, ei- toivotuksi käyttäytymiseksi, itsestimuloinniksi Ilmenee eri muodoissa: silmän painaminen, heijaaminen, valojen tuijottelu, pyöriminen, käsien huiskuttelu/ pureskelu, juuttuminen leluun tai toimintaan
…STEREOTYYPPINEN KÄYTTÄYTYMINEN Esiintyy usein lapsen ollessa yli- tai alivirittyneessä tilassa Vahvat tunnetilat liittyvät usein maneerien esiintymiseen Lapsi vetäytyy omaan maailmaansa, pois vuorovaikutuksesta
MITEN MANEEREJA VOI EHKÄISTÄ Aktivoi lasta hieromalla, keholeikein, keinumalla ja kieputtamalla Tarjoa näköärsykkeitä valojen tuijottelun tilalle Joillekin lapsille hankitaan suojalasit Kosketa kevyesti lasta, jolloin tilanteessa ei-toivottu käyttäytyminen voi keskeytyä
STEREOTYYPPINEN KÄYTTÄYTYMINEN JA YMPÄRISTÖ Herättää usein paljon kysymyksiä ja huolta vanhemmissa ja lapsen hoitajissa Tärkeää tarjota tietoa asiasta vanhemmille mahdollisimman varhain Perheen oma näkemys asiasta, ennaltaehkäisevät tavat toimia yksilöllisiä On hyvä miettiä, missä tilanteissa maneereja esiintyy eniten ja missä tilanteissa vähiten Maneerit voivat olla esteettisiä ja sosiaalisia haittoja Vanhasta toimintatavasta poisoppiminen on vaikeampaa kuin uuden oppiminen Puuttuminen johdonmukaista
KANSAN- ELÄKELAITOS KELA maksajana KOTIKUNTA KIRJASTO Celia Vanhempain yhdistys Näkövammaiset Lapset Ry. Silmäterä-lehti VALTION ERITYSKOULUT Onerva ja SSS Jyväskylä ja Helsinki NÄKÖVAMMAISTEN KESKUSLIITTO NKL RY. Perhekurssit (kela) ERITYISSAIRAAN- HOITO KESKUS- SAIRAALAT kuntoutusohjaaja Lapsi ja perhe Näkövammaisen lapsen ja perheen palvelut