+ Lainsäädännön haasteet Ammatillisen koulutuksen viennin edistämishanke (2015, OPH) Kirsi Koivunen, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammatillisen koulutuksen viennin edistäminen Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Advertisements

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
Osaamisen kehittämissuunnitelma Haminan kaupungin hallintopalvelut.
JOINT ENTRE - YRITT Ä JYYDEN EDIST Ä MISHANKE Suomalais-saksalainen Double Degree (BBA) FH Hannover - SEAMK Liiketoiminta, Yritt ä jyys M. Arola 10/2008.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
+ Mervi Jansson Oppimiskumppanuuksien johtaja Omnia KOULUTUSVIENNISTÄ OSAAMISLIIKETOIMINTAAN.
1 Luksia, Leena Rantanen- Väntsi Työpaikkaohjaajakoulutus Aikuisten näyttötutkinnot.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Mervi Jansson AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Hankkeen lopputilaisuus Mervi.
+ Lainsäädännön haasteet Koulutusvienti vauhtiin Kirsi Koivunen, Projektipäällikkö, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
AikuiskoulutusEP - tietokantatilanteen yhteenveto
Kaksoistutkintoilta Ylioppilastutkinto
Reformi haltuun OKM.
Ammatillisen kuntoutuksen lain ja kuntoutusselvityksen uudistus- ja toimeenpanotutkimus AMKU Tavoitteena Kelan ammatillisessa kuntoutuksessa toteutettujen.
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Mikä ihmeen oppisopimus?
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Mervi Jansson Oppimiskumppanuuksien johtaja Omnia
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Palvelu- ja hyvinvointitoimialojen osaava työvoima
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Muuta ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ma Opetusneuvos Seija Rasku, opetus- ja.
Opetustoimi osana Jyväskylää
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Ammatinen koulutus uudistuu
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Työelämäyhteistyö ja oppiminen 3 op
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Suoramyynnissä mahdollisuus
Työnantajien/työpaikkojen perehdyttäminen
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
Helsingin ulkomaalaistaustainen väestö vuonna 2017
Koulutus- ja talouspolitiikka Pohjois-Karjalassa
Ammatillisen koulutuksen reformista
Opinnollistamisen pähkinät
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Minna Busch, Teemu Joensuu
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Opetushallitus / Jaana Saha
Tilannekatsaus ammatilliseen tutkintovientiin
Maahanmuuttajien osaamis-ja ammattitaitokartoitukset
Edunvalvonnan johtaminen
KEIJO KEIJO
Koulutuksen tutkimuslaitos
Omnia.fi/yhteishaku.
Validointi vapaassa sivistystyössä
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
OSAAMISKANSIO Nimi.
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Ohjelmajohtaja, KTT Lauri Tuomi Opetushallitus, Education Finland
Jarmo Paloniemi kuntayhtymän johtaja
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

+ Lainsäädännön haasteet Ammatillisen koulutuksen viennin edistämishanke (2015, OPH) Kirsi Koivunen, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI

+ Mitä voidaan myydään nyt? Helsingin Sanomat

+ Kysely koulutuksen järjestäjille Oletteko olleet jossakin roolissa ammatillisen koulutuksen viennissä viimeisen kahden vuoden aikana? Oletteko törmänneet vientitoiminnassa lainsäädännöllisiin tai rakenteellisiin esteisiin? Kyllä2214 Ei168 Kyselyyn vastasi 38 koulutuksen järjestäjän edustajaa

+ Kyselyyn vastanneiden kommentteja ”Kokonaisia tutkintoja halutaan tehdä, mutta järjestämisluvassa määritelty opetuksen kieli rajoittaa.” ”Suomalaisille tutkinnoille olisi kysyntää lähialueilla, suomalaista koulutusta arvostetaan ja tutkintopaperi toisi merkittävää lisäarvoa koulutuksen käyneelle. Myös kiinalaiset olisivat halukkaita ostamaan tutkintokoulutusta ja arvostaisivat suomalaista tutkintotodistusta.” ”Asiakkaat haluaisivat tutkintotodistuksia tms. opetusministeriön leimaamia virallisia todistuksia. Nykyisellään voimme antaa myytävistä kursseista vain oppilaitoksen omia todistuksia.”

+ Tutkintojen myyntiä rajoittavia tekijöitä Ammatillisesta peruskoulutus: - järjestämislupa: opetuksen järjestämispaikka, opetus- ja tutkintokieli - Tutkintovaatimukset esim. äidinkieli, toinen kotimainen kieli Ammatillinen aikuiskoulutus – näyttötutkinnot: - Tutkinnon kielestä, näyttötutkinnon järjestämisestä ulkomailla sovitaan järjestämissopimuksessa ja näyttötutkinnon järjestämissuunnitelmassa - Tutkintovaatimukset esim. suomen tai ruotsin suullinen ja kirjallinen taito - Tulkkia ei saa käyttää tutkintotilaisuuksissa

+ Lainsäädännön haasteet Lainsäädännön tulkinta: Ammatillisella koulutuksella tavoitellaan Suomessa asuvan väestön kouluttamista ja ammatillisen osaamisen varmistamista suomalaiselle työ ‐ ja elinkeinoelämälle. Sama lähtökohta pätee niin ammatillisiin perustutkintoihin kuin ammatilliseen aikuiskoulutukseen. Ammatillisesta koulutuksesta annettuun lakiin ja ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annettuun lakiin ei sisälly säännöstä mahdollisuudesta järjestää koulutusta, tutkintoja ulkomailla.

+ Tulevaisuus? Ammatillisen koulutuksen lainsäädäntöuudistus (2018): koulutusviennin mahdollistaminen Kokeilu: näyttötutkintojen myynnin pilotointi Viennintukimekanismeja julkisille toimijoille ja julkisten toimijoiden omistamille yhtiöille