Allianssimalli Tesoman hyvinvointikeskuksen toteutusmallina KhSuko 7.3.2016 Tanja Koivumäki ja Mari Heikkilä, Oma Tesoma -hanke.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
INNOVAATIOT JULKISISSA HANKINNOISSA Rahoitusta hankintojen kehittämiseen 1.
Advertisements

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
Janne Peräkylä Sosiaali- ja terveysministeriö HYVINVOINTIPALVELUT JA KUMPPANUUSYHTEISÖT.
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN JÄRJESTÖJEN JA YHDISTYSTEN KUMPPANUUSFOORUMI Tervetuloa.

Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Yritysvastuu sosiaalialalla Perustietoa yritysvastuusta | Aino Närkki 1.
Väli-Suomen Ikäkaste Pohjalaismaakuntien vanhustyön kehittämiskeskus Päivi Niiranen Projektikoordinaattori.
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2009.
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Kolmas lähde Euroopan sosiaalirahaston kehittämisohjelma : Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisoalojen kolmas sektori hyvinvointipalvelujen tarjoajana.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Tesoman hyvinvointikeskuksen toteutusmalli Markkinavuoropuhelu klo Tampereen kaupungin virastotalo Aleksis Kiven katu C 5.krs Mari.
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Me. säätiö © 2015 Me-säätiö Me-säätiö Ulla Nord.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
PIRKANMAAN AVOIN KUITU – YHTEISTYÖ Suunnitelma Marja-Riitta Mattila-Nurmi.
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Strategian kansalaisosion toimeenpano Johtoryhmä Teemupekka Virtanen, STM Karri Vainio, Kuntaliitto/AKUSTI.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Tesoman hyvinvointikeskus  Hyvinvointikeskuksen kehittämistyö kytkeytyy Tampereen kaupungin palvelumallityön uudistamiseen ja sen osalta tehtyihin.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeilu Tilannekatsaus 03/2017
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Tesoman hyvinvointikeskuksen innovatiivinen hankinta Innokylässä
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Taide- ja kulttuuriavustukset
JÄRJESTÖN JA JULKISEN YHTEISTYÖN PULMAT
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Hankinnoilla työllistämisen malli
Tervetuloa Innokylään
LAPE Lasten ja perheiden palveluiden muutosohjelman tavoitteet ja toimeenpano Lasten- ja nuorisopsykiatrian koulutuskokonaisuus 31.8, 6.9, Seinäjoki.
Syvälahden monitoimitalo
Asiakkaan valinnanvapaus
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Infotilaisuus Tesoman hyvinvointikeskuksen palveluiden kilpailutuksesta allianssikumppanuusmallilla Hankintainfo
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Tiedonkeräämisen ja talouden ja toiminnan kohtaamisn haasteet
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
ODA – Omat digiajan hyvinvointipalvelut
Venäjän vienti kasvuun Päijät-Hämeessä –hanke
Arvioinnista arkipäivää
Matkailuohjelma – ohjausryhmä V2.0
Eksoten kommentit ja kokemukset sekä alustavat tulokset
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Allianssimalli & maakunta- ja soteuudistus: Mallia Tesomalta?
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Kasvupalvelut ja kasvupalveluallianssit
Sote-uudistuksen toimeenpano
Kuntoutussäätiön alueverkostotyö Malminkartanon alueella
Avoimen tuotteenhallinta
Esityksen transkriptio:

Allianssimalli Tesoman hyvinvointikeskuksen toteutusmallina KhSuko Tanja Koivumäki ja Mari Heikkilä, Oma Tesoma -hanke

2 Esitys hyvinvointikeskuksen toteutusmalliksi, KhSuko Tesoman hyvinvointikeskus toteutetaan julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden kumppanuusmallilla. 2.Hyvinvointikeskuksen toimintamalli valmistellaan niin, että toiminta voi käynnistyä marraskuussa > rakentamisaikataulu viivästynyt, 11/ Hyvinvointikeskuksen konsepti luodaan avoimessa yhteistyössä palvelunkäyttäjien, kaupungin oman tuotannon, yritysten ja yhdistysten kanssa. 4.Hankinta toteutetaan innovatiivisena hankintana, jossa yhdistyvät mm. tulosperusteisuus, kehittämiskumppanuus sekä erilaiset rahoitus- ja palkitsemismallit. 5.Ennen hankintaa käydään markkinavuoropuhelut toteutuksen edellytysten ja tavoitteiden määrittelyn tueksi sekä potentiaalisten kehittämiskumppaneiden tavoittamiseksi. 6.Hankkeessa kokeillaan ns. vaikuttavuusinvestoimisen rahoitusmallia (SIB) esimerkiksi pitkäaikaissairaiden hyvinvointiin liittyen. Vaikuttavuusinvestoinnissa kanavoidaan yksityistä pääomaa hyvinvointia edistäviin toimenpiteisiin, ratkaisuihin ja kokeiluihin. 7.Tavoitteena on toteuttaa hankinta allianssimallilla tai muuna kehittämiskumppanuuteen pohjautuvana hankintana. Kaupungin oma tuotanto on yksi toteuttajaosapuoli. Ryhmittymään osallistuvat kumppanit sitoutuvat yhteisiin tavoitteisiin ja hankinnan riskit ja hyödyt jaetaan toimijoiden kesken. Allianssimallilla voidaan edistää myös pienempien palveluntarjoajien osallistumismahdollisuuksia. 8.Hyvinvointikeskuksen toteutusmalliin sisältyy usean lauta- ja johtokunnan alaista toimintaa, joten asiasta päättäminen kuuluu kaupunginhallituksen toimivaltaan.

 Allianssi voittaa tai häviää yhdessä: ”we all win or we all lose”  Yhteiset tavoitteet  Yhteinen ansaintamalli  Yhteinen organisaatio  Yhteinen ja yksimielinen päätöksenteko: ”no blame” -periaate, ei riidanratkaisulauseketta  Innovointi ja jatkuva parantaminen  Riskien ja hyötyjen jakaminen yhdessä  Luottamuksen rakentaminen: ”open book” Allianssin pääperiaatteet

Lähde: Vison Alliance Partners Oy Allianssin elementit Aikainen integrointi Yhteinen organi- saatio Yhteiset tavoitteet Yhteinen sopimus Yhteinen kaupalli- nen malli Riskien ja hyötyjen jakaminen Tilaaja Palvelun- tuottaja A Palvelun- tuottaja B Luotta- muksen rakenta- minen Jatkuva paranta- minen Sopimus ja kaupallinen malli Toimintakulttuuri Korkea suoritus- kyky Allianssi

Allianssin kehittämisen vaiheet Toteutusvaihe Allianssin kehitysvaihe  palvelun sisällön suunnittelu ja kehittäminen  tavoite- kustannusten määrittäminen Allianssin muodostamisvaihe Kilpailuttaminen neuvottelu- menettelyllä  kyvykkyys  kyky tuottaa arvoa rahalle  palkkio Päätös toteutus- muodosta ja hankinnasta KhSuko Kehitys Tilaajan investointipäätös / exit 3-9/ /15-3/ /2016 – kevät 2017 Palvelutuotanto 11/ Hankinta GO P2P4 P1= Kh:n päätös toteutusmallista ja hankinnan käynnistämisestä P2= Kh:n hankintapäätös ja allianssikumppanin valinta P3= Hankintapäätös luonnoksen käsittely lautakunnissa P4= Kh:n hankintapäätös toteutusvaiheeseen siirtymisestä P1

Kotihoito Allianssin osapuolet (esimerkki) Allianssi Allianssin osapuolet  Tampereen kaupunki  palvelintuottaja /palveluntuottajaryhmittymä Allianssin alihankkijat  terveys-, sosiaali-, liikunta-alan yms. alan palveluntuottajat  yksityiset yritykset, yhdistykset, säätiöt yms.  kaupungin omat tuotantoyksiköt Yksityinen palveluyritys Yhdistys Kaupungin tuotantoyksikkö tai PSHP Tilaaja- yksikkö Kirjasto Lähitori Suun- terveyden huolto Lasten ja perheiden palvelut Tampereen kaupunki Terveys- palvelut Asumis- palvelut ja kotihoito Palvelun tuottaja/-t

Yhteinen organisaatio Projektiryhmä  Operatiivinen johtaminen  Tiimien nimeäminen ja ohjaus  Toiminnan ja tulosten mittaaminen ja ennustaminen Projektiryhmä  Operatiivinen johtaminen  Tiimien nimeäminen ja ohjaus  Toiminnan ja tulosten mittaaminen ja ennustaminen Vuorovaikutus Tilaajaorganisaatio  selkeät tavoitteet ja reunaehdot  integroituminen omistajan kanssa  parhaat resurssit  päätöksenteon delegointi Palveluntuottajat  selkeät tavoitteet  keskinäinen integroituminen  parhaat ihmiset ja resurssit vastuunotto Vuorovaikutus Integroitu tiimi  selkeät vastuut ja tehtävät  yksinkertainen organisaatio  hankkeen parhaaksi -periaate vastuunotto Muut ryhmät ja tiimit Johtoryhmä  Yksimielinen päätöksenteko  Projektipäällikön ja projektiryhmän nimeäminen  Tavoitekustannuksen ja tavoitteiden vahvistaminen Johtoryhmä  Yksimielinen päätöksenteko  Projektipäällikön ja projektiryhmän nimeäminen  Tavoitekustannuksen ja tavoitteiden vahvistaminen Projektipäällikkö Päätöksentekokyky  riittävä prokura  oman organisaation tuki

8 Terveyspalvelut (ml. terveyskioski) Suun terveydenhuollon palvelut Hyvinvointineuvola (lasten- ja perheiden palvelut) Tehostettu palveluasuminen ja kotihoito Sosiaalipalvelut ( aikuisten ja lasten sosiaalipalvelut) Sosiaali- ja hyvinvointineuvonta ja asiakasohjaus, muut matalan kynnyksen palvelut Työllisyydenhoitopalvelut Nuorisopalvelut Kouluterveydenhuolto ja oppilashuolto Kirjaston palvelut Kulttuuri- ja vapaa-ajan toiminta Yhteisökahvila Johtaminen ja tukipalvelut (sis. tietojärjestelmät) Hankintaan liittyvä allianssin ja sen sidosryhmien palvelukokonaisuus (luonnos 02/2016) Sopimusosapuolet sopivat palvelukokonaisuudesta ja palveluiden tuottamisen jakautumisesta osapuolten kesken kehitysvaiheen aikana.

9 Allianssin muodostamisesta kehitysvaiheeseen ja toteutukseen Allianssin muodostamisvaiheessa tilaaja kilpailuttaa palveluntuottajat kyvykkyydellä ja osaamisella suunnittelemaan ja toteuttamaan parhaan palvelukokonaisuuden yhdessä tilaajan kanssa. Allianssikumppanit valittuaan tilaaja päättää kehitysvaiheeseen siirtymisestä. Kehitysvaiheen tehtävät: – sovitaan johtamisjärjestelmästä ja kaupallisen mallin yksityiskohdista – sovitaan palvelukokonaisuudesta ja palveluiden tuottamisen jakautumisesta sopimusosapuolten kesken – asetetaan sopimuskauden avaintulostavoitteet ja niiden mittarit – määritellään yhdessä tavoitehinta perustuen tilaajan palvelutasovaatimuksiin ja kustannusraamiin – laaditaan toteutussuunnitelma ja asetetaan 1. toteutusvuoden tavoitekustannus ja tavoitteet sekä niihin liittyvät riski- ja mahdollisuusselvitykset – kehitetään suunnitelmia ja etsitään aktiivisesti innovatiivisia ratkaisuja sekä tehokkaita toiminta- ja työtapoja, joilla voidaan saavuttaa mittavia kustannussäästöjä ja vaikuttavuutta – luodaan yhteisymmärrystä ja keskinäistä luottamusta osapuolten välille; sitoudutaan toimimaan hankkeen parhaaksi Kehitysvaiheen lopussa tulosten tulee osoittaa, että tilaajan asettamat tavoitteet ja rahoitukselliset reunaehdot toteutuvat, jos ei niin tilaajalla on mahdollisuus vetäytyä hankkeesta. Kehitysvaiheen päätteeksi tilaaja päättää yksipuolisesti siirtymisestä toteutusvaiheeseen. Tilaajalla on oikeus päättää allianssisopimus milloin ja mistä syystä tahansa. Menettelytapana voi olla irtisanominen, keskeyttäminen ja poissulkeminen (koko allianssi tai joku osapuolista). Irtisanomis- ja poissulkemistapauksissa palveluntuottajalla on aina oikeus saada korvaus siihen mennessä hankkeesta aiheutuneet ns. korvattavat kustannukset ja kaupallisen mallin mukainen palkkio sekä irtisanomisesta aiheutuvat kustannukset.

Alustavat hyvinvointipalveluiden vaikuttavuus- tavoitteet Tesoman hyvinvointikeskukselle Hyvinvoinnin lisääntyminen Tesoman alueella Terveempi tesomalainen  Tesomalaisten sairastavuuden väheneminen ja terveyden lisääntyminen  Suunsairauksien väheneminen  Lasten ja nuorten pahoinvoinnin väheneminen  Kansalaisaktiivisuuden ja keskinäisen vuorovaikutuksen lisääntyminen  Työn ja koulutuksen ulkopuolella olevien määrän väheneminen  Tiedon etsinnän ja hyödyntämisen taitojen lisääntyminen Aktiivinen tesomalainen (elämänlaatu)

Hyvinvointikeskus toimii kannattavasti ja kehittyvästi Kannattava ja kustannustehokas liiketoiminta  Liiketoiminnan kannattavuus perustuu toimijoiden yhdessä onnistumisen periaatteeseen – mitä paremmin asetetut tavoitteet toteutuvat sitä parempi kannattavuus  Onnistuneen liiketoiminnan kannattavuus on vähintään alan keskimääräistä tasoa  Toiminnan tuottavuus kasvaa kustannusten nousua nopeammin  Sosiaali- ja terveyspalvelut yhdistetään muihin hyvinvointipalveluihin  Asukkaiden osallistuminen hyvinvointipalvelujen kehittämiseen lisääntyy  Kolmannen sektorin toiminta ja vapaaehtoistyö voimistuvat  Hyvinvointipalvelutuottajat toimivat yhteisvastuullisesti Toimintatavat uudistuvat ja kehittyvät 11  Hyvinvointipalvelujen toteuttamiseen on käytettävissä kymmenen vuoden aikana julkista rahoitusta korkeintaan 50 milj. euroa Julkinen rahoitus Alustavat hyvinvointipalveluiden tuottamistavoitteet Tesoman hyvinvointikeskukselle 1

12 Palvelut vastaavat tarpeita  Palvelut reagoivat alueen muutoksiin ja asukkaiden tarpeisiin  Sähköisten palvelujen, neuvontapalvelujen ja ennaltaehkäisevien toimien lisääntyminen omahoidon vahvistamiseksi  Raskaiden palvelujen käytön väheneminen  Palvelujen avoin kehittäminen asukkaiden ja asiantuntijoiden kanssa ja kokeilujen edistäminen Palvelujen jatkuva ja avoin kehittäminen Käyttäjäkokemus  Käyttäjät ovat tyytyväisiä hyvinvointikeskuksen palveluihin ja palveluun  Käyttäjien määrä kasvaa koko sopimuskauden ajan  Hyvinvointikeskuksen toiminnasta muodostuu positiivinen mielikuva Alustavat hyvinvointipalveluiden tuottamistavoitteet Tesoman hyvinvointikeskukselle 2

13 Kaupallisen mallin periaatteet Kompensaatiomalli 1.Korvattavat kustannukset (open books) 2.Palkkio 3.Kannustinjärjestelmä Kannustinjärjestelmä 3.1 Tulosbonus / -sanktio 3.2 Tavoitebonus / -sanktio Max sanktio = palkkio

14 Miksi allianssi- tai kumppanuusmalli? A.Markkinoiden ja kumppanuusperusteisten toimintatapojen kehittäminen Kumppaneiksi valitaan parhaat julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toimijat suunnittelemaan ja kehittämään palvelutoimintaa yhdessä tilaajan kanssa. Uudenlainen ajattelu painottaa kokonaistaloudellisuutta koko kaupungin kannalta, eikä niinkään edullisuutta hankinnan toteuttavan yksikön näkökulmasta. Edellyttää, että hankinnan vaikutuksia arvioidaan laajemmin kuin yhden yksikön näkökulmasta. Allianssissa opitaan toinen toiselta. Julkisen, yksityisen, kolmannen sektorin sekä asukkaiden yhteistyö mahdollistuu uudella tavalla. Kaupungin oma tuotanto allianssin jäsenenä oppii markkinoilta ja kehittää samalla itse omaa toimintaa. Valinnanvapauden lisääntyessä pystymme paremmin vastaamaan kilpailuun asiakaslähtöisenä palveluntuottajana. Innovatiivisen hankinnan keinoin pienemmillä ja paikallisilla palveluntarjoajilla parempi mahdollisuus menestyä hankinnoissa. Allianssi voi ottaa paikallisia kolmannen sektorin toimijoita osaksi allianssia ilman hankintamenettelyä. Allianssissa osapuolet toimivat yhdessä asiakkaan parhaaksi. Opitaan pois sektoriajattelusta, vahvistetaan yhteistä vastuunkantoa. Julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden yhteistyö vauhdittaa palveluiden kasvuyritysten markkinoille pääsyä ja edelläkävijämarkkinoiden syntyä, kokeilukulttuurin omaksumista ja digitalisaatiota. Avaa uudenlaisen ja innovatiivisen mahdollisuuden palvelujen jatkuvaan kehittämiseen sekä uusien markkinoiden syntyyn. Mahdollistetaan toiminnan vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden vertailu eri tavoin johdettujen (kaupungin oma tuotanto vs. julkisen ja ulkoisten yhteistuotanto) hyvinvointikeskusten välillä. Hyvät kokeilut laajempaan käyttöön!

15 B. Kustannustehokkuuden ja palveluiden laadun kehittäminen Allianssisopimus = yksi yhteinen sopimus sitouttaa osapuolet. Yhdessä asetetut tulostavoitteet ohjaavat toimintaa ja kannustavat kustannustehokkaaseen sekä laadukkaaseen palveluun. Allianssisopimusosapuolet vastaavat yhdessä palvelun kehittämisestä ja toteuttamisesta yhteisellä organisaatiolla jakaen palvelun hyödyt ja riskit, osaoptimointi estetään. Kaikki ovat samassa veneessä, kaikki voittavat tai häviävät. Kaikki kustannukset ovat läpinäkyviä. Tilaaja maksaa välittömät toiminnasta aiheutuvat kulut sekä yhdessä sovitun palkkion. Allianssin jokainen osapuoli tietää mistä yhdessä määritelty toiminnan tavoitehinta koostuu. Tilaaja oppii markkinoiden hinnoittelusta. Tavoitteena on korkea suorituskyky ja sen jatkuva parantaminen. Bonus/sanktio kannustinjärjestelmä kannustaa sopimuskauden ja toimintavuosien tavoitteiden toteuttamiseen. Tavoitteet voidaan asettaa esim. paljon palveluita käyttävien asiakassegmenttien mukaisesti. C. Kehittäminen osaksi toimintakulttuuria – saadaan vähemmällä enemmän Allianssimallin ja leanin -periaatteet yhteneväisiä, tukevat toinen toisiaan. Jatkuvan parantamisen ja kokeilukulttuurin tuloksena laadukkaat ja kustannustehokkaat palvelut, joka vähentää tilaajan tarvetta jatkuvaan palveluiden lisäresursointiin. Saavutettu liikkumavara mahdollistaa tilaajan muiden yksiköiden vahvistamisen. Parhaita tuloksia ja osaamista voidaan levittää kokeiluja monistamalla ja työnkiertoa lisäämällä. Totuttujen toimintatapojen kyseenalaistaminen ja uudenlainen palvelukulttuurin oppiminen. Yhteinen vastuu asiakkaan hyvinvoinnista ja asiakkaan opettaminen ennaltaehkäisevään ja omaehtoiseen toimintaan. Kyseessä uudenlainen tulosperusteisen hankinnan pilotointi tässä laajuudessa.