OPPIMISKÄSITYS KOULUN KÄYTÄNNÖISSÄ Pentti Moilanen14.3.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Advertisements

OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Oppimisen tavoittelu TKK Opetuksen ja opiskelun tuki
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
TOIMINTAKYKY Oppilaan kyvyt ja rajoitteet Ympäristö- ja yksilötekijät Oppilaan toimintakykyä kuvataan ICF-luokituksen avulla. Toimintakykykuvaus rakentuu.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ

Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Taidesampo päivitys v taiteen tuntemus - kulttuurinen osaaminen.
Tervetuloa Innokylään
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Mitä osallisuus voisi olla?
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Pelit opetuksen tukena
Ops-iltapäivä Raumanmeri
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Oppiminen voidaan määritellä:
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Muutokset matematiikan opetuksessa
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Taito perinnöksi Eläkeliiton 50-vuotisjuhlavuoden kampanja
Ruokakasvatusta yhdessä
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

OPPIMISKÄSITYS KOULUN KÄYTÄNNÖISSÄ Pentti Moilanen

Koska nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa myös tiedot nopeasti vanhenevat, voidaan väittää, että didaktisen formalismin on syrjäytettävä didaktinen materialismi eli että älyllisten kykyjen kehittäminen on tärkeämpää kuin valmiin tietomateriaalin mieleen painaminen: oppilasta on pikemminkin koetettava kehittää kykeneväksi hankkimaan uusia tietoja kuin sälytettävä hänen muistiinsa tietoainesta. Urpo Harva 1963

Kohti toiveidemme opetuskulttuuria! Toiminta -kulttuuri Eheys Ilmiöt & sisällöt Mistä ilmiöistä ja sisällöistä OPSimme rakentuu? Millainen toimintakulttuuri mahdollistaa OPSimme toteutumisen? Miten OPSimme sisällöt ja toimintakulttuuri kohtaavat? Miten rakennamme OPSimme yhdessä? Miten muutan opetussisältöjä? Miten muutan toimintaani?

Vaikka haasteet ovat suuria, niin nykyinen lainsäädäntö ja opetussuunnitelma mahdollistavat kaiken tarvittavan: muun muassa joustavat koulupäivät yksilöllisen opetuksen kokeilut yhteistyön koulun sisällä ja myös muiden toimijoiden kanssa uudet oppimisympäristöt sekä uuden opetusteknologian hyödyntämisen pedagogisen johtamisen täydennyskoulutuksen. Haasteena on pikemminkin toimintakulttuurin muuttaminen: miten saamme arkiseen käyttöön kaiken sen hyvän ja kauniin, mikä jo nyt on mahdollista? Olli Hietanen

Opetussuunnitelman (2016) perusteiden oppimiskäsitys oppilas on aktiivinen toimija hän oppii asettamaan tavoitteita ja ratkaisemaan ongelmia sekä itsenäisesti että yhdessä muiden kanssa oppii reflektoimaan oppimistaan, kokemuksiaan ja tunteitaan

Oppiminen on yksin ja yhdessä tekemistä, ajattelemista, suunnittelua, tutkimista ja näiden prosessien monipuolista arvioimista.

OPSin oppimiskäsitys ja meidän opetus Miten mielestänne OPSin oppimiskäsitys toteutuu ja on toteutunut teidän opetuksessanne ”Pieni on kaunista!” Pohdi vieressä istuvien kanssa!

Aktiivinen oppiminen Miten oppilaan näkökulmaa koulutyöskentelyssä voitaisiin kehittää - osallisuutta, aktiivisuutta, omakohtaisuutta, merkityksellisyyttä, yhdessä tekemistä, myönteisiä tunnekokemuksia ja kouluviihtyvyyttä?

Todellinen maailma opiskeltavana Ilmiölähtöisessä opiskelussa lähtökohtana ovat todellisen maailman ilmiöt, joita tutkitaan aidossa ympäristössään. Tutkittavat ilmiöt ovat monisyisiä, joten niitä voidaan tarkastella monista eri näkökulmista. Jos halutaan saada monipuolinen ymmärrys tietystä ilmiöstä, on syytä tukeutua eri oppiaineiden tai tieteenalojen tarjoamiin näkökulmiin.

Ongelmanratkaisussa tarvittavia taitoja Käsitykset tiedosta Erilaisten käsitysten kunnioittaminen Omien käsitysten kyseenalaistaminen Metakognitio Ratkaisujen suunnittelu ja arviointi Perustelun taidot Erilaisten tulkintojen vertailu Tiedot tutkittavasta asiasta

Tutkiva, ongelmalähtöinen, projektioppiminen Jutellaan siitä Mistä saadaan tietoa ja miten? Etsitään ja luodaan tietoa Jäsennetään tietoa! Jokin asia askarruttaa Jaettu tiedon ja osaamisen rakentaminen Raportoidaan tuotos

Miten arvioidaan oppimiskulttuuria? Hannu Juuson mukaan: 1. tutkimustaidot 2. päättely- ja käsitteelliset taidot 3. vuorovaikutustaidot

tutkimustaidot Esittävätkö oppilaat hedelmällisiä kysymyksiä? Perustelevatko oppilaat ajatuksiaan ja mielipiteitään? Etsivätkö oppilaat asioille selityksiä? Tutkivatko oppilaat vaihtoehtoja? Korjaavatko oppilaat omaa ajatteluaan? Kykenevätkö oppilaat pysymään asiassa?

Päättely- ja käsitteeliset taidot Selittävätkö oppilaat merkityksiä? Tekevätkö oppilaat erittelyjä? Tekevätkö oppilaat vertailuja? Antavatko oppilaat selkeyttäviä esimerkkejä? Tekevätkö oppilaat relevantteja johtopäätöksiä? Tekevätkö oppilaat arviointeja?

Vuorovaikutustaidot Kuuntelevatko oppilaat toisiaan? Tekevätkö oppilaat toisilleen kysymyksiä ja ehdotuksia? Auttavatko oppilaat toisiaan? Tutkivatko oppilaat erimielisyyksiä? Kunnioittavatko oppilaat toistensa mielipiteitä? Hyväksyvätkö oppilaat mielipiteisiinsä kohdistuvan oikeutetun kritiikin?