AMMATILLISEN KOULUTUKSEN LÄPÄISYN TEHOSTAMISOHJELMA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Suomen koulutusjärjestelmä
Yhteishaku keväällä 2012 TAO Hepolamminkatu
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
1 Opinto-ohjaus Kurssi 1 Kotkan Aikuislukio. Kotkan aikuislukio Kirkkokatu Kotka.
 Yhteishaun aikataulu, käytännöt ja opiskelijavalinta – Jokirannan koulun opot  Toisen asteen oppilaitokset esittäytyvät  Kiimingin lukio  Oulun seudun.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Työelämän tarpeet ja oppisopimuksen käytettävyys opSO ry:n syysseminaari Satu Ågren.
Vanhempainilta KORKEA-ASTEELLE HAKEUTUMINEN UUDISTUU.
Miten Mikkelin ammattikorkeakoululla menee?. Esityksen sisältö MAMKin suoriutumisen historiaa Vuosi 2010 toiminnan ja talouden tulosten valossa Vuoden.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Oulun konservatorion musiikkialan perustutkinto Musiikin koulutusohjelma 120 ov.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallituksen puheenvuoro Pääjohtaja Aulis Pitkälä Ammatillisen peruskoulutuksen läpäisyohjelman loppuseminaari.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus
AikuiskoulutusEP - tietokantatilanteen yhteenveto
Vanhempainillan ohjelma
Reformi haltuun OKM.
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke
Hyvinvoinnin edistäminen ammatillisessa koulutuksessa Tampere 27. 4
Mikä ihmeen oppisopimus?
Yhteishaku 2017.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Maahanmuuttajille suunnattu kieli- ja kotoutumiskoulutus Koulutuksella tuetaan aloittavia yrittäjiä ja uutta yrittäjyyttä. Yhteishankintakoulutukset.
Kaksoistutkinto Mäntsälän lukio.
Ammatillisen koulutuksen reformi ja ohjaamo-toiminta
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Opetustoimi osana Jyväskylää
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus Ilmari Hyvönen
Yhteishaku 2018.
lukion opiskelijoille vanhempaintilaisuuksissa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Ammatinen koulutus uudistuu
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
Opiskelijavalinnat ja korkeakoulu-opintojen nopeuttaminen
Kysely opintojen ohjauksesta
Helsingin ulkomaalaistaustainen väestö vuonna 2017
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Jatkuva haku Keudaan Jatkuvassa haussa voi hakea kuka vain. Voit hakea sekä ilman pohjakoulutusta että esimerkiksi seuraavalla koulutustaustalla: ammatillinen.
Ammatillisen koulutuksen reformista
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Tilastotietoa teknologiateollisuuden rekrytointitarpeista, henkilöstön koulutustaustasta ja teknologia-alojen koulutuksesta.
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Avoin ammattikorkeakoulu
Opetushallitus / Jaana Saha
Väyläopintoihin ohjautuminen
Kaksoistutkinto.
Omnia.fi/yhteishaku.
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Yhteishaku 2019 OSAOssa Raija Lehtonen.
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
– sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi
Väyläopintoihin ohjautuminen
Helsingin ulkomaalaistaustainen väestö
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

AMMATILLISEN KOULUTUKSEN LÄPÄISYN TEHOSTAMISOHJELMA

TAUSTAA JA PERUSTELUJA AMMATILLISEN KOULUTUKSEN LÄPÄISYN TEHOSTAMISOHJELMALLE Opetus- ja kulttuuriministeriön asettama nuorten koulutuksesta työelämään siirtymisen nopeuttamista pohtinut työryhmä esitti muistiossaan (2010:11): Kehitetään yhteishakujärjestelmää ja opiskelijaksi ottamisen perusteita siten, että ne tukevat vahvemmin perusasteen päättäneiden ja ilman ammatillista perustutkintoa olevien sijoittumista koulutukseen. Peräkkäisten opintojen vähentämiseksi tuetaan mahdollisuutta suorittaa samanaikaisesti ammatillisia ja lukio-opintoja.

Varmistetaan, että perus- ja toisen asteen oppilaitoksilla on riittävät voimavarat opinto-ohjaukseen. Kukin lukio-opiskelija laatii jatko-opintoihin orientoivan henkilökohtaisen jatko-opintosuunnitelman, joka sisällytetään henkilökohtaiseen suunnitelmaan opintojen etenemisestä (opiskelusuunnitelma). Jokaisella lukion opiskelijalla on oikeus saada henkilökohtaista ohjausta suunnitelman laatimisessa. Jatko-opintoihin orientoivan henkilökohtaisen jatko-opintosuunnitelman toteutumisesta vastaa lukion opinto-ohjaaja. Toisen asteen ammatillisen peruskoulutuksen päättävillä tulee niin ikään olla suunnitelma sijoittumisesta koulutuksen jälkeen.

Opetusjärjestelyt toteutetaan siten, että opinnot on mahdollista suorittaa lainsäädännön mukaisessa tavoiteajassa. Ammatillisen koulutuksen ja korkeakoulujen rahoituksen määräytymisessä otetaan entistä paremmin huomioon tutkintojen suorittaminen tavoiteajassa

Nykytilanne keväällä 2010 hakijoita toisen asteen koulutukseen (lukio+AM) yhteishaussa n , joista 77,8% sai opiskelupaikan kesäkuun valinnassa peruskoulun 2010 päättävistä haki yhteishaussa , joista 1. vaiheessa valittiin 90,4% kevään haussa peruskoulun päättävistä jäi valitsematta 6145 (9,6 %)

täydennyshaun jälkeen (12.8.) perusopetuksen 2010 päättäneistä ilman opiskelupaikkaa oli arviolta 700, joista osa hakeutui yhteishaun ulkop. koulutukseen tai suoran haun kautta oppilaitoksiin eniten ilman opiskelupaikkaa oli Uudellamaalla, Pohjois- Pohjanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Lapissa peruskoulupohjalla hakevista hakijoista oli keväällä 2010 ilman opiskelupaikkaa n (sis. siis myös aikaisempina vuosina pk:n päättäneet)

Ammatillisen peruskoulutuksen (ops-perusteinen) uusien opiskelijoiden mediaani-ikä on 16 vuotta. Ammatillisen peruskoulutuksen (ops-perusteinen) uusien opiskelijoiden pohjakoulutus –peruskoulu 76 % –ylioppilastutkinto 13 % –toisen asteen ammatillinen perustutkinto 9 % –opisto- tai ammatillinen korkea-asteen tutkinto 1 % –amk- tai yliopistotutkinto 0,4 % –ammatti- tai erikoisammattitutkinto 0,4 %

ammatillisen koulutuksen keskeyttäminen on vähentynyt tasaisesti 2000-luvulla; yleisintä keskeyttäminen on luonnonvara- ja ympäristöalalla, matkailu-, ravitsemus- ja talousalalla sekä luonnontieteiden alalla Nuorille suunnatussa lukiokoulutuksessa keskeyttämisprosentti oli 4,5, nuorille suunnatussa ammatillisessa koulutuksessa 10, ammattikorkeakoulukoulutuksessa 9 ja yliopistokoulutuksessa 6 prosenttia.

keskeyttäminen on seurausta useista syistä; väärä alan valinta, puutteellinen opinto-ohjaus. psyykkiset tai muut terveydelliset syyt. henkilökohtaista elämää kohdanneet muutokset tai kriisit, koulutusalan vaihto, paikkakunnalta muutto, oppimisvaikeudet jne. => keskeyttäminen on moniulotteinen ja aina myös henkilökohtainen asia; keskeyttäneet eivät ole yhtenäinen joukko koulutusvalinnoissa epäonnistuneita opiskelijoita osalle opiskelijoista keskeyttäminen voi olla askel kohti onnistuneempia valintoja (hallittu keskeyttäminen; tuki ja ohjaus)

Tavoiteajassa koulutuksen läpäisseiden osuus on vain hieman kasvanut. Vuoden 2004 uusista opiskelijoista 58,3 % suoritti ammatillisen perustutkinnon kolmessa vuodessa tai nopeammin, kun tätä ennen koulutuksen aloittaneista tavoiteajassa tutkinnon suorittaneiden osuus on vaihdellut 56,5 ja 57 prosentin välillä. Neljässä vuodessa tutkinnon suorittaneiden osuus on ollut luvulla noin 66 % ja viidessä vuodessa noin 70 %. Tilastossa ovat mukana myös erityisopiskelijat, joita on noin 12–13 % opiskelijamäärästä. Tämä alentaa epätarkoituksenmukaisesti joidenkin järjestäjien läpäisyprosenttia, koska osalle erityisopiskelijoista koko tutkinnon suorittamista ei voida asettaa tavoitteeksi.

Koulutusmahdollisuuksien turvaaminen ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamääriä on lisätty merkittävästi; vuoden 2008 alusta opiskelijamääriä lisättiin n opiskelijalla ja vuoden 2009 aikana n opiskelijalla. Vuonna 2010 opiskelijamääriä on lisätty noin 4000 opiskelijalla. Kokonaislisäys on näin ollen vuodesta 2008 lukien noin vuosiopiskelijapaikkaa 2010 opiskelijapaikkojen lisäys eri koulutuksen järjestäjille perustui ensisijaisesti kevään 2009 yhteishaun tilastoihin ensisijaisista hakijoista, paikan vastaanottaneista ja koulutuksen ulkopuolelle jääneistä. Maakuntakohtaiseen jakoesitykseen vaikuttivat myös vailla perusasteen jälkeistä tutkintoa olevien 20–24 -vuotiaiden nuorten määrät maakunnissa sekä alle 25 -vuotiaiden työttömien määrät maakunnissa/TE-keskuksissa.

uudet ammatillisen koulutuksen perustutkintojen tutkintojen perusteet otettu käyttöön alkavassa koulutuksessa - lisätty työelämälähtöisyyttä ja joustavuutta - voi suorittaa tutkinnon osa kerrallaan - määräykset opiskelijahuollosta, kodin ja oppilaitoksen välisestä yhteistyöstä ja erityisopetuksesta työssäoppiminen tulosrahoitus kannustaa keskeyttämisen vähentämiseen sähköinen hakujärjestelmä

VUODEN 2011 TA Opintojen edistymistä vauhditetaan... VUODEN 2011 TA Opintojen edistymistä vauhditetaan... (Budjettiriihi ) Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamiseksi käynnistetään ohjelma Toisen asteen yhteishakujärjestelmää ja opiskelijaksi ottamisen perusteita kehitetään siten, että ne tukevat vahvemmin perusasteen päättäneiden ja ilman ammatillista perustutkintoa olevien sijoittumista koulutukseen Opintojen ohjausta lisätään kaikilla koulutusasteilla ja varusmiesten ja siviilipalvelusmiesten koulutukseen ohjaamista parannetaan

Opetus- ja kulttuuriministeriön toiminta- ja taloussuunnitelmassa vuosille on asetettu tavoitteeksi, että vuonna 2011 aloittavista uusista opiskelijoista 65 % suorittaa tutkinnon sen laajuutta vastaavassa ajassa tai nopeammin. Neljässä vuodessa tutkinnon suorittaneiden osuus olisi tällöin 75 % ja viidessä vuodessa 80 % aloittaneista. Ammatillisen koulutuksen keskeyttäneiden osuutta pyritään laskemaan 7 prosenttiin vuonna 2014 (kokonaan opintonsa keskeyttäneiden osuus olisi tällöin 6 %).

AMMATILLISEN KOULUTUKSEN LÄPÄISYN TEHOSTAMISOHJELMA kehittää ja käynnistää uusia toimenpiteitä läpäisyn tehostamiseksi ja opintojen nopeuttamiseksi levittää ja vakiinnuttaa toimiviksi osoittautuneet käytänteet koko ammatillisen koulutuksen kenttään kehittää systemaattisen seurantajärjestelmä, jonka avulla toimenpiteiden tuloksellisuutta voitaisiin nykyistä luotettavammin arvioida.

pintoprosessia ja parantavat opiskelukykyä Läpäisyn tehostamisohjelmassa valtionavustusta voidaan kohdentaa erityisesti laajoihin, verkostoyhteistyönä toteutettaviin hankkeisiin, jotka mm. tehostavat opiskelijan opintoprosessia ja parantavat opiskelukykyä edistämällä heikoilla arvosanoilla opintonsa aloittavien tai muutoin enemmän ohjausta tarvitsevien opiskelijoiden opintojen loppuun suorittamista (riittävät resurssit) ehkäisemällä opintojen alkuvaiheen keskeyttämistä kehittämällä toimintatapoja tutkinnon osissa suorittavien opiskelijoiden, työssä käyvien opiskelijoiden tai opiskelijoiden, joiden opinnot ovat pitkittyneet, opintojen loppuun suorittamista kehittämällä opiskelijahuollon palveluita, asuntolatoimintaa, kodin ja koulun yhteistyötä sekä opiskelijoiden vapaa-ajan palveluita opiskelijan ja koko opiskeluhyvinvoinnin turvaamiseksi (vrt. työhyvinvointi)

Riittävän hyvä oppilaitos Oppilaitos toimii systemaattisesti ja sitkeästi vaikeistakin asioista oppien tarkastelee omaa toimintaansa kriittisesti ja muuttaa sitä tarvittaessa keskittyy tiettyihin asioihin kerrallaan luo turvallisen ja välittävän oppimisympäristön ei ole täydellinen, mutta omaa pyrkimyksen kehittyä! (Jäppinen; Kiinni ammattiin - ote opintoihin: oihin?lang=fi)