Terveystutkimuksen näkökulmat – mitä voidaan mitata? s. 18 1. Lääketieteellinen terveys * Paino, pituus, näkö, kuulo… * Laboratoriokokeet (virtsa, veri,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TE 3- Terveys ja tutkimus Kansio 2 Otavan Opiston nettilukio
Advertisements

Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
tel: TUTKIMUSPRAKTIKUM
Artikkelin kriittinen arviointi - havainnoivat tutkimukset
PS Tutkijan etiikka Psykologian alalla on paljon ilmiöitä, joita ei eettisistä syistä voida tutkia. Mieti esimerkkejä ja perustele! Tutkimusaiheen.
TUME II / Tilastollinen osuus
7 Terveyden tutkiminen.
Kansainvälinen julkaiseminen. Konferenssijulkaisut Journaalit Antologiat Monografiat.
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Tutkimusotteista Innovaatioluennot
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
MITÄ ON PSYKIATRINEN EPIDEMIOLOGIA?
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Validiteetti ja reliabiliteetti
Seminaarityön rakenteesta
Maa Maankäytön suunnittelu ja yhdyskuntatalous Ohjelma Harjoitustöiden rakenne Lähdekirjallisuuden hyödyntäminen Vertailua ja keskustelua työmenetelmistä.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Ea 3. 2 Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät (täyd
Tutkimuksen vaiheet Aiheen valinta ja rajaaminen Ongelmien asettaminen
2 Tutkimuksen suunnittelu
Johdatus tieteelliseen tutkimukseen Hannu Ruonavaara, kevät 2011 Luento 7: Menetelmäsuuntaukset ja aineistot.
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento YTT Pertti Jokivuori Syksy luento (Ti )
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
3 Terveystottumusten tutkiminen. Tutkimusmenetelmien arviointi Validiteetti eli pätevyys – Onko mitattu sitä mitä pitikin – Voi tutkia vertaamalla menetelmää.
TE3 TERVEYDEN, TOTTUMUSTEN JA TOIMINTAKYVYN ARVIOINTI JA SEURANTA Hurtig
TIETEELLISTÄ TUTKIMUSTA TERVEYDEN HYVÄKSI. TERVEYSTUTKIMUS ▪ MONITIETEISTÄ.
Terveystutkimus- kertausta. Otos- kato Näyte = Jos tutkittavista ei voi ottaa otosta (koko tutkimusjoukkoa edustavaa ryhmää) otetaan näyte  ei edusta.
Fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn mittaaminen
Tutkimuksen suunnittelu
Tutkimustyypit ja aineistonkeruun menetelmät
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
SEURANTA- TUTKIMUS TE 3 / SANNA.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Terveystutkimuksen näkökulmat – mitä voidaan mitata? s. 18
Fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn mittaaminen
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
KANDIDAATTISEMINAARI JA TUTKIELMA KATVRA30 (10 op) Syyslukukausi 2017
Kokeellinen tutkimus OPERATIONALISOINTI: tutkittava ilmiö saatetaan mitattavaan muotoon esim. Kuinka väsyneisyys vaikuttaa motorisissa tehtävissä suoriutumiseen?
Persoonallisuuspsykologian peruskysymyksiä (kertaus)
Tutkimus terveystiedonopetuksessa
Ohjeita….
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Tutkimussanaston harjoittelemiseen
SEURANTA- TUTKIMUS TE 3 / SANNA.
Luonnontiedeaiheinen projekti
Tiedeprojektin otsikko
Tutkimuksen abc.
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
3. Terveystottumusten tutkiminen
PERSOONALLISUU-DEN TUTKIMUS
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
Psykologia on tiede.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
Ja tutkimus terveystiedossa
Käsitteitä ja mitta-asteikot
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
Indikaattorit – mitä ne kertovat vaikuttavuudesta?
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

Terveystutkimuksen näkökulmat – mitä voidaan mitata? s Lääketieteellinen terveys * Paino, pituus, näkö, kuulo… * Laboratoriokokeet (virtsa, veri, kudosnäytteet…) * Sairaudet, kuolleisuus… * Lääkkeiden käyttö, lääkärissä käynti… 2. Toimintakyky – kotona, vapaa-aikana, työssä * Fyysinen: voima, nopeus, kestävyys, liikkuvuus, liikehallinta (koordinaatio, tasapaino, reaktiokyky) * Psyykkinen: havaitseminen, tarkkaavaisuus, muisti, oppiminen, ajattelu, päättely, lahjakkuus, kielitaito * Sosiaalinen: vuorovaikutus, sopeutuminen, kommunikointi o, persoonallisuus * Työkyky – työhyvinvointi, ergonomia 3. Koettu terveys ja hyvinvointi * Kivut, oireilu: aika intensiteetti, säännöllisyys, haitat, kuormittavuus… * Psyykkinen hyvinvointi, turvallisuus, mieliala, itsetunto, tyytyväisyys, onnellisuus, sosiaaliset suhteet… 4. Terveyskäyttäytyminen * Terveystottumukset, -tiedot, -asenteet, -motiivit * Liikunta, ravinto, lepo, seksuaalisuus, hygienia, päihteet… Numeroi kirjaan

Tutkimuksen vaiheet Aiheen valinta ja rajaaminenOngelmien asettaminenTutkimusmenetelmien ja -asetelmien valintaAineiston kerääminenAineiston analysointiTulosten raportointi ja julkaiseminen Kirjoita

Tutkimuksen tekemisen muistilista kts. Liite 1. Vaihe Tutkimus Kirjallisuuskatsaus Aiheen rajaus Uteliaisuus, kiinnostus, kokemus, kehittäminen, testaus, arviointi… Uuden tiedon, näkökulmien tai käytännön tarve…  Tutkittavuus  Ajankohtaisuus  Merkitys, käyttöarvo, hyöty  Resurssit ja voimavarat Valitse katsauksen aihe Tutkimus- kysymys/ hypoteesi Muotoile tutkimusongelma täsmällisiksi kysymyksiksi > Pääongelma > Alaongelmat Muotoile perusteltu tutkimusväite, jota testataan Muotoile kysymys, johon katsaus antaa vastauksen tai uutta tietoa Tutkimus- suunnitelma Tutkimussuunnitelmasta ilmenee -Tutkimusasetelma -Tutkittavat -Menetelmät -Aineiston analysointi -Raportointi Suunnittele: -Miten ja mistä haet kirjallisuutta -Miten tietoja analysoidaan Aineiston hankinta Kutsu tutkittavat ja kerää aineisto soveltuvin menetelminKerää kirjallisuus ja lue se Aineiston analysointi Riippuu käytetyistä menetelmistäJäsentele aineistoa taulukoiksi ja kuvioiksi Aineiston ja tulosten kuvaus Taulukot ja kuvatJäsentele aineistoa taulukoiksi ja kuvioiksi Raportointi Tutkimusraportin osat: tiivistelmä - johdanto ja kirjallisuus – ongelmat – asetelma ja menetelmät – tulokset – pohdinta ja johtopäätökset – kirjallisuusviitteet - kiitokset Kirjoita lopullinen katsaus – rakenne vapaampi kuin tutkimusraportin -Kirjallisuusviitteet tarkasti -Erota omat mielipiteet ja johtopäätökset

Tutkimusasetelman valinta Teoreettinen vai empiirinen? Laadullinen vai määrällinen? Poikittaistutkimus Trenditutkimus Tapaus-verrokkitutkimus Pitkittäistutkimus – Kohorttitutkimus - Seurantatutkimus Kokeellinen tutkimus l. interventio -Satunnaistaminen -Koe- ja kontrolliryhmä -Kaksoissokkotutkimus Otos vai näyte? Kirjoita

Laadullinen, kvalitatiivinen Määrällinen, kvantitatiivinen Tutkimuskohde Tutkimuskysymys Kokemus – Ajatus – Tulkinta - Merkitys Minkälainen? Miten? Mistä? Mitä? Yleisyys - Syy/seuraus – Muutokset Kuinka moni? Kuinka usein? Onko yhteys? Vaikuttaako? Suhde hypoteesiinAvoimia hypoteeseja Tuottaa uusia hypoteeseja Testaa hypoteeseja Tutkittavien valintaHarkinnanvaraisuus – tutkimuskysymys ohjaa valintaa, pienetkin määrät perustellusti ok Otanta ja otoksen tilastollinen edustavuus, suuri määrä tutkittavia Yleisimmät aineiston hankintamenetelmät Haastattelu, keskustelu, havainnointi Essee, piirros, artikkeli, kirja Mittaus, testit, kyselyt, rekisterit Valmiit, standardoidut mittarit ja laitteet Aineiston analysointi ja tulosten esittäminen Laadulliset analyysimenetelmät, aineiston luokittelu Sanallinen kuvailu ja tulkinta Esimerkit, otteet aineistosta Tilastolliset analyysimenetelmät Tulokset esitetään numeerisessa muodossa Päätelmien tekoYksityisestä yleiseenYleisestä yksittäistapauksiin VahvuusKohteen syvällinen ymmärtäminen Tutkittavien ääni esille Tarkat ja luotettavat mittaukset Tulosten yleistettävyys Luotettavuuden edellytyksiä Aidot, luonnolliset tilanteet – tutkittavien ääni Uskottavuus, siirrettävyys, vahvistettavuus, neutraalius Validiteetti – mittarin pätevyys Reliabiliteetti – tutkimuksen luotettavuus / toistettavuus Tulosten yleistettävyys Täydennä kirjan sivulle 20

Klassinen koeasetelma Kirjoita

Kokonaistutkimus: Tutkimus kohdistuu koko perusjoukkoon. Jos perusjoukko on pieni, tutkimus on mielekästä toteuttaa kokonaistutkimuksena. Jos perusjoukko on suuri, siitä valitaan tietyt havaintoyksiköt tarkasteluun: Satunnainen otos Harkinnanvarainen näyte s. 24

Epidemiologia - väestötutkimusta - oppi sairauksien esiintyvyydestä ja niihin vaikuttavista tekijöistä Tyypillistä: 1)Usein empiiristä, suunnitelmallinen havaintojen keräys 2)Suuret väestöotokset – edustavuus 3)Kvantitatiivista ja tilastotiedettä soveltavaa 4)Kerättävän tiedon täsmällisyys ja luotettavuus 5)Tuloksia sovelletaan terveysongelmien hallitsemiseksi Tiedonhankintamenetelminä mm. -Kyselyt -Erilaiset väestörekisterit, sairaus- ja kuolinsyyrekisterit -Mittaukset, kokeet  Tutkittavien oma ilmoitus tai terveydenhuollon potilastiedot  Haasteita esim. kustannukset, pitkäaikaisuus, työläs tietojen keruu I Kuvaileva epidemiologia … perustietoa  Terveyden ja sairauden prevalenssi; vallitsevuus, esiintyvyys ja yleisyys  Sairauden, riskitekijöiden, suojaavien tekijöiden tai terveystottumusten jakaantuminen väestössä: vertailu ja yhteyden tarkastelu: miehet/naiset – eri ikäryhmät – eri alueet – eri ammattiryhmät tms.  Edustava satunnaisotos  Poikkileikkaustutkimus (tietyllä hetkellä) > Trenditutkimus (tietyllä aikajaksolla) II Analyyttinen epidemiologia …vaativammat tutkimusasetelmat  Ilmaantuvuus, altiste-vastesuhde, syy-seuraussuhde A.Havainnoiva tutkimus > tukea syy-vaikutussuhteille Tapaus-verrokkitutkimus (altiste-vasteyhteys) Pitkittäistutkimus; Kohorttitutkimus (ilmaantuvuus ja riski) B. Kokeellinen tutkimus > syy-vaikutussuhteen osoittaminen, ilmiöiden välinen kausaalisuus, suuntasuhde Altistumisolojen kokeellinen muuttaminen  seuraukset Monisteena