Något gammalt, något nytt, något lånat och något blågult Anna Lötjönen, Tehtaanpuiston yläaste, Vuosaari, Helsinki https://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Kielitivoliristeily Iloa ja hyötyä verkosta Katrina Vartiainen.
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Voie Expresse monipuolista yhteistyötä ranskan hyväksi – hankkeesta pysyvä resurssi? Eeva Pajari, 2007.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
Musiikin ryhmäkoulutus
SUULLINEN HARJOITTELU
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Oppikirja: Kokkonen ym. : Lukion biologia
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
OHJEITA YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN VALMISTAUTUVALLE.
KIELENTUNTEMUS Kielioppi Metakieli Kielitietoisuus Kielioppi Metakieli Kielitietoisuus.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Mitä opetan ammatillisessa?
Yhdyssanat, jotka kirjoitetaan erikseen
Havaintokanavat.
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
TVT (vaka) Projektitehtävä
Venäjän alkeiden opetus
Toimintaohjeet opelle
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Ops seminaari Askola.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Lukion uudet työtavat – kohti kokonaisvaltaista arviointikulttuuria
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Avaimia oppimiseen  Kuuntele tarkkaavaisesti  Tee muistiinpanoja  Selvitä asiat, joita et ymmärrä  Keskustele, kysy, kyseenalaista, arvioi  Etsi lisätietoja.
ABI-INFO SYKSYN ENGLANNIN YO-KOE. SYKSYLLÄ KIRJOITTAVAT VAHVAT OSAAJAT.
Tervetuloa, oppilaat! Opettajan nimi – X. luokka.
Pronominit.
4. MONO-päivä Klo
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
7. Yhteinen maailma ja kansainvälistyminen (RUB7))
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Henkinen valmennus valmennuksen ja kehittymisen tueksi
Tavoitteet ja arviointi
7. Yhteinen maailma ja kansainvälistyminen (RUB7))
Tietoteknikot : Opetusharjoittelut
3. luokan englanti Vanhempainilta
Hyvien käytäntöjen dialogit Yhdessä eteenpäin työpaja 25. 4
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
3. luokan englanti Vanhempainilta
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tervetuloa Suomi 4B –kurssille!
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Oppimisen polut oppimista eriyttämässä
Laaja-alainen arviointi
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
OSAAMISKANSIO Nimi.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Något gammalt, något nytt, något lånat och något blågult Anna Lötjönen, Tehtaanpuiston yläaste, Vuosaari, Helsinki

Motivaatio Aloitus on tärkein – ensimmäinen tunti / jokainen tunti /uusi teema / kurssi Något gammalt, något nytt, något lånat och något blågult Tunnelmaan virittäytyminen + tunne siitä, että osaa jo jotain. Alkuhöpinät. kielikasvatus

Motivaatio, mistä se tulee? Motivaatio eri (erilaisten) opettajien mielestä; – Ajatellaan, että tilanne olisi identtinen kahdessa eri luokkahuoneessa. Miten opettaja X ja Y kokevat tämän tilanteen? Motivaatiota on/ei ole? Opettajan oma asenne ja t u n n e l m a Pienestäkin positiivista; p e l i s i l m ä

Opiskeltava aines Ruotsin ”hankaluus”? Mikä/mitä se on? vs. englanti Riittää, että tekee koulussa + kotona sen, mitä pyydetään. Kaikille ei ehkä kaikkea (?) Vähän kunnolla vs. kaikki läpi hutiloiden – Erityisen tärkeää kielioppia ajatellen; ”Kyllä meidän tämäkin täytyy…” – Yläasteen aikana käydään lähes kaikki kommunikaation kannalta oleellinen kielioppi – Marketta Sundman; Mitkä rakenteet ovat oleellisia kommunikaation kannalta? Aikamuodot? Kysymyslauseen sanajärjestys – FRAASIOPPIMINEN Tietyt pronominit Substantiivit; luku – EPÄMÄÄRÄISET MUODOT ensin (?) Sivulause ei kuulu tähän joukkoon; ei aiheuta kommunikaatiokatkosta Oppimaan oppimisen taidoille annettava tilaa; myös lukiossa  m o t i v a a t i o nousee

Arviointi - reiluus Testataan sitä, mitä on harjoiteltu. – Suullinen harjoittelu  suullinen testaus – ”Opiskele omatoimisesti” –osuudet toivottomia. yksilöllinen eteneminen (!) Parhaat pystyvät mihin vain, heikoimmat putoavat lopullisesti kärryiltä. Ns. ”hyvien oppilaiden” sisäinen motivaatio laskee. Tekevät työn, mutta se on vastenmielistä. ”Miksi teen?” Arviointikriteerit selville alkuun. ”Kuinka paljon panostan? Mitä tavoittelen?”  arvosana ei ole yllätys, vaan yhteinen sopimus

Minkälaisia kokeita? Arviointi oppimista edistävää, ei vain oppimisen tulosten arviointia. Lunttilappu, ”minigrammatik”, oppilaiden itse laatimat tehtävät, kielioppikokeet kirjan kanssa… Paljon pieniä  jatkuvan työn merkitys korostuu; yksi moka ei kaada maailmaa 1.Suulliset kokeet: keskustelut / esitykset 2.Fraasikokeet (puolikas A4) – AINA PLUSSAA: pvm, säätila x 2 3.Kielioppikokeet (max 1 sivu) – AINA PLUSSAA: pvm, säätila x 2 4.Omat kirjoitukset

Miten? 1.Suulliset kokeet: – pari-/ryhmäkeskustelu opettajalle  arviointi heti kriteerien mukaan – esitykset + vertaisarviointi (positiivisuus edellä!) – videointi (jos arvioitava massa iso)  arviointi myöhemmin 2.Fraasikokeet / kielioppikokeet – paperi / Socrative – Socrativessa osassa kielioppikokeita ”lunttilappu”, esim. verbilista  kirjoitusvirheiden eliminointi, systeemin hallinta 3.Oma kirjallinen tuotos – tunnilla: muut apuvälineet vs. Google-kääntäjä (?) Itse- ja vertaisarviointi  arvosana on yhteinen sopimus

Esimerkki: Premiär 3/1 Länder 1.Du gamla, du fria // Zlatan 2.Tekstikirjan aloitusaukeama + kielinäytteitä 3.Dialog 1 (kertaava) 4.Länder och språk  omien maiden valinta (teemasanasto; kaikkien ei tarvi osata kaikkia sanoja!) 5.Dialog 3 ”Vad vet du om Norden?” (auttaa Padletin valmistelussa) 6.Padletien tekeminen (kuvia + kuvatekstejä)  Arviointikriteerit 7.Suullinen harjoittelu 8.Suulliset esitykset  Numeroarviointi + itse- ja vertaisarviointi 9.Kortti mummolle  Numeroarviointi 10.Paluu dialogiin 3: harjoittelu Suomen tiedoilla 11.Fraasimoniste  fraasikoe  Numeroarviointi 12.Adjektiivien vertailuun  kielioppikoe  Numeroarviointi Något gammalt, något blågult, något lånat Något nytt, något blågult

M o b i l e n <3 H Y Ö T Y k ä y t t ö ö n

Autenttisuus / motivaatio Oppikirja >< hyvä autenttinen materiaali? – On ”muodikasta” olla opettamatta kirjasta. – ns. perinteinen opiskelu + tvt = kombo, ei vastakkainasettelu – Kaikkien ei tarvitse luoda koko ajan uutta, mutta tarpeeksi uusi materiaali motivoi sekä oppilasta että opettajaa >< ”työkirjakeskustelu” Musiikki; mitä enemmän soitetaan, sitä enemmän oppilaat innostuvat – makupala – hyötykäyttö Vlogit Danny Saucedo, Darin, Ulrik Munther, Veronica Maggio, Petra Marklund, Albin, Petter, Miriam Bryant (Så mycket bättre), Jakob Karlberg, Oskar Linnros, Daniel Adams-Ray, Norlie&KKV, Panetoz, Samir&Viktor Mange Makers, Ison&Fille, Kaj (fisv) … - Digilistan -

”Oppilaat ovat työn suola.”