LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg
ensimmäisen tapaamisen sisältö Esittäytyminen Let-tutkimusryhmän tutkimusteemojen esitteleminen Kanditutkielma: tavoitteet ja rakenne Alustavat tutkimusideat Yleinen aikataulu Seminaari aikataulun sopiminen Ohjaustoiveista keskusteleminen
Esittäytyminen Ohjaajat Opiskelijat
LET tutkimusryhmän tutkimus Yleistä Oppimisen, koulutuksen ja teknologian opetuskäytön kysymykset. Työskentelyn painopisteenä on empiirinen tutkimus oppimisen sosiaalisista ja kontekstuaalisista tekijöistä niin yksilö- kuin ryhmätilanteissa ja siihen perustuva oppimisen ja koulutusteknologian arvosanaopetus (sivuaineopinnot + maisteriopinnot + jatko-opinnot). Erityisiä tutkimuskohteita mm. oppimisen perusmekanismit: itsesäätely, motivaatio, oppimisen strategiat, sosiaalinen vuorovaikutus ja yhteisöllinen oppiminen. Projektit (käynnissä olevat Akatemian projektit aikajärjestyksessä): SLAM PREP PROSPECTS
Kanditutkielma Tavoitteet Rakenne Laajuus Materiaalia ja ohjeita
Kanditutkielman tavoitteet Seminaariryhmässä tutkitaan ajankohtaisia oppimisen ja sen ohjaamisen liittyviä teemoja, tällaisia ovat mm: Oppiminen yksilöllisenä ja sosiaalisena ilmiönä, Itsesäätöinen oppiminen, sosiaalisesti jaettu säätely ja yhteisöllinen oppiminen Erilaiset oppimisympäristöt ja niiden pedagoginen hyödyntäminen Tavoitteena on, että opiskelija oppii Hahmottaa tieteellisen tutkimuksen periaatteita ja merkitystä, Osaa toteuttaa systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tai osaa soveltaa tutkimusmenetelmiä pienimuotoisen tutkimusaineiston analyysissä, Oppii tieteellisen kirjoittamisen perusteita.
Kanditutkielman rakenne Kanditutkielman nimi ja kirjoittaja Tiivistelmä Johdanto Tutkimuskysymykset (teoreettinen tai empiirinen) Tutkimuksen menetelmä, tutkimusasetelma (kirjallisuuskatsaus tai pieni empiirinen pilot-tyyppinen asetelma) Tulokset (teoreettiset tai empiiriset) Pohdinta ja johtopäätökset Lähteet
Kanditutkielman laajuus Kanditutkielman laajuus 8 op Kirjallisuuden määrä 8 op = 800 pistettä suomenkielinen artikkeli/kirjankappale = 33 pistettä englanninkielinen artikkeli /kirjankappale= 66 pistettä (englanninkielinen kirja = 200 pistettä) (suomenkielinen kirja = 80 pistettä) Esimerkiksi 12 englanninkielistä artikkelia = 800 op Suurin osa oppimisen – ja koulutusteknologian kirjallisuudesta on ulkomaalaista 25 – 30 sivua
Materiaalia ja ohjeita Tiedekunnan www-sivut! Suosittelemme mm: Opinnäytetyön asiakirjamalli Ohje opponentille LET kandiryhmän wiki-sivut! Suosittelemme mm: Tutkimussuunnitelmapohja Linkki APA-ohjeisiin
Aikataulu Yleinen aikataulu: Syys-lokakuu: Aihepiirin valinta ja siihen lukemalla tutustuminen, ohjaajien ja ryhmänjäsenten kanssa keskusteleminen ja aiheen rajaaminen. Marraskuu: Aiheen lukkoon lyöminen, kirjallisuuteen perehtyminen, tutkimussuunnitelman kirjoittaminen. Joulukuu: Tutkimussuunnitelman viimeisteleminen, suunnitelman esitteleminen ja opponoiminen seminaarissa. Tammikuu: Kirjallisuuteen perehtyminen ja kandityön kirjoittaminen. Helmikuu: Väliseminaarit, työn esitteleminen seminaarissa. Maaliskuu: Kirjallisuuteen perehtyminen ja kandityön muokkaaminen palautteen perusteella. Huhti-toukokuu: Kandityön viimeisteleminen ja työn esitteleminen loppuseminaarissa sekä opponoiminen seminaarissa. Kypsyysnäyte, urkund, laturi.
Aika ja paikkaSisältö 7.9. KTK Esittäytyminen Let-tutkimusryhmän tutkimusteemat Kanditutkielma: tavoitteet ja rakenne Alustavat tutkimusideat Yleinen aikataulu Seminaari aikataulun sopiminen Ohjaustoiveista keskusteleminen KTK Aiheen rajaaminen, tutkimuskysymysten asettaminen, tieteellinen kirjoittaminen KTK Aiheen rajaaminen, tutkimuskysymysten asettaminen, opponoimisen periaatteista keskusteleminen KTK Tutkimussuunnitelmien esitteleminen ja opponoiminen Lähetä työ ohjaajille ja ryhmälle mennessä
Seuraava tavoite Aiheen valinta ja aiheen rajaus Tutkimustyypin valinta: Pieni empiirinen kokeilu vai kirjallisuuskatsaus Tutkimussuunnitelman laatiminen Tutkimussuunnitelmasta kanditutkielmaksi
Ohjaustoiveita yms. muita toiveita Keskustellaan ohjaustoiveista ja kirjataan niitä ylös!