Neuroterapeuttiset lähestymistavat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen asialla Lahjakkuutta ja erityisvahvuuksia tukevan opetuksen kehittämishanke Kirjoittajan nimi Tilaisuuden nimi Päiväys/
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
ICF-luokitus Kelan vaikeavammaisen lääkinnällisen kuntoutuksen standardeissa Riikka Peltonen Pääsuunnittelija.
Eija Mämmelä OAMK / Fysioterapiaa ohjaavat mallit Fysioterapia on tavoitteinen prosessi terapia etenee ja se kirjataan prosessina asiakaslähtöisyys,
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Turvallisuusviestinnän yhteistyöfoorumi Kansliapäällikkö Päivi Nerg Sisäasiainministeriö.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Väkivaltatyö Etelä-Pohjanmaalla 1) Väestötaso 2) Ammattilaiset 3) Päättäjät Kehittämissuunnittelija Veli-Matti Saarinen.
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
Kappaleet KooKooHuu2015. REKONSTRUKTIIVINEN muisti Mieli rakentaa muistikuvat  todellisista havainnoista  Pohjatiedoista  Ennakko-odotuksista.
PSYKODRAAMA Aika: , 19 oppituntia. Pe ,
Laaja-alainen osaaminen
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Ulkoiset tapahtuma/sisäinen uhka
Infoa tutoropettajille
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT

Tavoitteena poistaa työelämän hukkia (työelämän hukkaa)
Arjen sujumisen tukeminen
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Oheislajiharjoittelu
Liikehoito suihkussa, jälkeen akt.- avustetut- pass. rasvaus
Lanneselän discusongelman postoperatiivinen fysioterapia
Osana sivistysteknologiaa
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
1. Mitä tiedonkäsittely on?
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Autismi- ja Aspergerliitto ry
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Sisältöalueet esiopetuksessa
Suuhygienisti (AMK), 210 op
Rajoitteet Iäkkään henkilön hoidossa käytetylle fyysiselle rajoittamiselle ei ole olemassa yhtä yleispätevää määritelmää. Yhteistä rajoitteille on kuitenkin.
Bobath –konsepti ”kaikki puhuvat samaa kieltä”
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Lainsäädäntö / nostotyö ½ (
Työpaikkaselvitys (lähde Antti-Poika ym. 2003)
Pelaajalle tehtävät ennen fba-tapahtumaa - tunnusten aktivointi huoltajan toimesta - harjoituspäiväkirjan pitäminen.
Tavoitteena tasapaino
KLIININEN FYSIOLOGIA ALANA
Sääri- ja reisiamputaatiot
Ryhmänohjaajien palaveri
Uusi suunta työelämään -hanke
Bobath –konsepti ”kaikki puhuvat samaa kieltä”
Nivelreuman oireet alkavat useimmin pienistä nivelistä:
OSATA? Mitä tulevaisuudessa tulisi alalla SÄÄTYTALO
Liikkettä fasilitoivat tekijät
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Käden kuntoutumisen haasteet
Ajanhallinta opiskelussa
Työkykyä edistävä toiminta
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Teemana: Tunnetko lääkehoitosi tavoitteet?
Move! ennakkotunti Tämä on pohja, jota voi muokata itselle ja ryhmälle sopivaksi. Itse olen vaihdellut kysymyksiä, lisännyt kuvia, lyhentänyt tekstejä.
Kotikuntoutus liikunta- ja toimintakyvyn tukena
Palveluasuminen Suomen Kuurosokeat ry:n kuntoutumis- ja asumispalvelut tuottavat kuurosokeille ja kuuroille suunnattua asiakaslähtöistä palveluasumista.
Esityksen transkriptio:

Neuroterapeuttiset lähestymistavat Tausta-ajattelu / teoriatausta Neurofysiologia Karel ja Berta Bobath, PNF Motorinen uudelleen oppiminen Carr & Shepherd Tehtäväkeskeinen lähestyminen (task-oriented approach) ”liike saa alkunsa yksilön, tehtävän ja ympäristön vuorovaikutuksesta!” Toiminnallisuus sekä virikkeinen ja mahdollistava ympäristö virittävät ja mahdollistavat ”unohdettujen” liikkeiden motorisen uudelleen oppimisen Liike sinänsä ei tärkeä, vaan toiminto, johon se liittyy Aktivoiva terapia 2000 –luvun Bobath –konsepti Affolter 28.4.2017 Eija Mämmelä / OAMK

Neurologisen fysioterapian ”työkalupakki” liiketerapiat neurofasilitoivat menetelmät motoriseen uudelleen oppimiseen perustuvat menetelmät tehtäväpainotteinen toistaminen - näyttöä vaikuttavuudesta edellistä enemmän toiminnalliset terapiat - kuntoutujan aktivointi olennaisin tekijä useita ”koulukuntia”: rinnakkaisia, peräkkäisiä, vastakkaisia sähköstimulaatio NMES, kutaanistumulaatio toiminnalliset harjoitukset ja sähköstimulaatio yhdessä pakotettu käyttö kävelymattokuntoutus valjaskävely gait trainer: kävelyä ohjataan sähköstimuluksella Pakotettu käden käyttö tunnon, havainnon ja tulkinnan harjoittaminen Peiliterapia, vehnäterapia, sensoriikan kouluttaminen (toim.ter.) Asentohoito, affolter-guiding pukeutumisessa ja muissa badl-toiminnoissa 28.4.2017 Eija Mämmelä / OAMK

Kuntoutujan omatoimisuutta aktivoiva terapia Korostetaan omia harjoitteita ja omaa ajattelua / ongelmanratkaisua Manuaalinen ohjaaminen ja virheiden vahva inhibointi ehkäisee oman oppimiskokemuksen Virheistä voi oppia – mutta virheellistä mallia ei saa vahvistaa! Viimeinen harjoitus aina onnistunut suoritus! Mahdollistetaan harjoitteluympäristöä muuttamalla Ohjaus Ohjauksen eri kanavat: verbaalinen, visuaalinen, taktiilinen (lue Talvitie 1999) Ristikkäiset viestit, alati vaihtuvat kanavat häiriötekijä Ulkoinen ohje ehkäisee sisäiseen ohjaukseen (palautteeseen) keskittymistä Harjoitteet Toiminnallisesti suuntautuneita Tehtäväkeskeisiä Palaute tärkeää Kuntoutujan oma sisäinen palaute – ohjaajan palaute Sanallinen palaute on luonnollista vuorovaikutusta Näköpalaute – huomioi kognitiiviset ja emotionaaliset voimavarat ja häiriöt 28.4.2017 Eija Mämmelä / OAMK

Aktivoivan terapian ja neurofysiologisten lähestymistapojen vertailu (Talvitietä ym. 2001 mukaillen) Aktivoiva terapia Perinteinen neuroterapia lähestymistapa Tuetaan kuntoutujan osallistumista itseään koskevaan päätöksentekoon ja osallistuminen ongelmanratkaisuun Terapeuttikeskeinen terapia; terapeutti päättää tavoitteet ja toimintatavat Terapian suunnittelu Toimintakyvyn systemaattinen arviointi ja terapian seuranta. Nousujohteinen kuntoutumisen vaiheita tukeva harjoittelu yhteissuunnitteluna. Edistymistä seurataan testien ja harjoituspäiväkirjan avulla Terapeutti suunnittelee harjoitteet tavoitteenaan lisätä toimintaan osallistuvien yksittäisten lihasten tai lihasryhmien voimaa / hallintaa. 28.4.2017 Eija Mämmelä / OAMK

Aktivoivan terapian ja neurofysiologisten lähestymistapojen vertailu (Talvitietä ym. 2001 mukaillen) Aktivoiva terapia Perinteinen neuro terapia Harjoittelutavat Tehtäväkeskeinen harjoittelu -kestävyysharjoittelu -voimaharjoittelu -asennonhallinnan ja tasapainon harjoittelu Toiminnalliset harjoitteet Liikkeiden oikea suoritus -asennon muutosten ja tasapainon harjoittelu -raajojen ja vartalon liikkeiden harjoittelu Liikkumisen harjoittelu Ohjaustavat Sanallisen, visuaalisen ja manuaalisen ohjauksen käyttö Tavoitteena kognitiivinen ja motorinen oppiminen Terapia perustuu manuaaliseen ohjaukseen -epänormaalien liikemallisen ja lihastonuksen kohoamisen estäminen ja vähentäminen Harjoitteluympäristö Aktiivisuutta ja omatoimisuutta tukeva monipuolinen ympäristö ja harjoitusvälineet Fysioterapeutin ohjauksessa tapahtuva terapiavälineiden käyttö 28.4.2017 Eija Mämmelä / OAMK

Oppimisen tason Piaget’ta mukaillen (IBITAN opetusmoniste/Forsbom 2000) 5 4 tuottamisen taso 3 järjestämisen taso 2 ennakoinnin taso 1 aloittamisen taso tunnistamisen taso Henkilö ei ymmärrä mitä esineellä tehdään. Esim. suihkussa ei osaa avata hanaa tai tarttua suihkuun Henkilö tunnistaa tilanteen, osaa aloittaa toiminnan, mutta ei osaa valita eri mahdollisuuksia loogisesti. Esim. suihkussa avaa hanan ja aloittaa suihkuttaa itseään. Saattaa juuttua suihkuttamiseen, ei osaa muuttaa toimintaa, edetä toiminnassa (perseveraatio). Henkilö osaa valita esillä olevista tavaroista, mutta ei osaa hakea puuttuvia esineitä. Esim. suihkussa osaa peseytyä, löytää hanan, saippuan ym. mutta ei osaa hakea pyyhettä, joka ei ole näkökentässä. Henkilö selviytyy tutuissa tilanteissa, myös näkökentän ulkopuolella olevat esineet löytyvät. Esim. suihkutilanteessa osaa ennakoiden hakea puhtaat vaatteet ja pyyhkeen. Toimii loogisesti. Ei pysty samanaikaisesti suunnittelemaan muuta tulevaa toimintaa. Henkilö pystyy soveltamaan toimintaansa eri tilanteissa ja ympäristöissä. Pystyy ajattelemaan tulevaan toimintaan tarvittavia puuttuvia tarvikkeita. Jokainen toiminnallinen tilanne vaatii ongelmanratkaisukykyä, mikä vahvistuu palautteen kautta. alimmilla portailla palautteen tulee tulla nopeasti ja selkeästi, konkreettiin toimintaan liittyvänä kolmen alinta porrasta: varmistu ohjauksen syy-seuraussuhdetta 28.4.2017 Eija Mämmelä / OAMK

Toiminnan hierarkia Piaget’ta mukaillen (Laatu aivohalvauspotilaan fysioterapiassa, 19..) 5 4 Toiminnan taso 3 Teon taso 2 Liikkumisen taso 1 Liiketaso Lihastaso Henkilö ei ymmärrä mitä esineellä tehdään. Esim. suihkussa ei osaa avata hanaa tai tarttua suihkuun Henkilö tunnistaa tilanteen, osaa aloittaa toiminnan, mutta ei osaa valita eri mahdollisuuksia loogisesti. Esim. suihkussa avaa hanan ja aloittaa suihkuttaa itseään. Saattaa juuttua suihkuttamiseen, ei osaa muuttaa toimintaa, edetä toiminnassa (perseveraatio). Henkilö osaa valita esillä olevista tavaroista, mutta ei osaa hakea puuttuvia esineitä. Esim. suihkussa osaa peseytyä, löytää hanan, saippuan ym. mutta ei osaa hakea pyyhettä, joka ei ole näkökentässä. Henkilö selviytyy tutuissa tilanteissa, myös näkökentän ulkopuolella olevat esineet löytyvät. Esim. suihkutilanteessa osaa ennakoiden hakea puhtaat vaatteet ja pyyhkeen. Toimii loogisesti. Ei pysty samanaikaisesti suunnittelemaan muuta tulevaa toimintaa. Henkilö pystyy soveltamaan toimintaansa eri tilanteissa ja ympäristöissä. Pystyy ajattelemaan tulevaan toimintaan tarvittavia puuttuvia tarvikkeita. Jokainen toiminnallinen tilanne vaatii ongelmanratkaisukykyä, mikä vahvistuu palautteen kautta. alimmilla portailla palautteen tulee tulla nopeasti ja selkeästi, konkreettiin toimintaan liittyvänä kolmen alinta porrasta: varmistu ohjauksen syy-seuraussuhdetta 28.4.2017 Eija Mämmelä / OAMK

Neurologisen potilaan fyysisen toimintakyvyn tutkiminen toimintakyvyn arviointia ja rajoitteiden syiden analyysia terapian kohdentuminen ja vaikuttavuuden arviointi kuvataan: korkein toiminnallinen taso ilman avustusta ja avustettuna tonus: vartalolla, raajoissa – eri alkuasennoissa, liikkeessä selektiiviliikkeet, liikesynergiat liikemallien normaalius >< epänormaalius asennon ja liikkeiden linjaus, laajuus, symmetrisyys, hallinta tasapainoreaktiot ja –liikkeet tunto: pinta- ja syvätunto, sensorinen sammuminen havaitseminen, hahmotus ”tutkitaan silmillä ja käsillä kuunnellen” 28.4.2017 Eija Mämmelä / OAMK

Bobath –konsepti ”kaikki puhuvat samaa kieltä” 24 tunnin konsepti holistinen, kokonaisvaltainen elävä, dynaaminen toimintaorientoitunut korostaa liikkumisen laatua mahdollisimman lähelle normaalia tai paras mahdollinen kompensaatio turvallisuus perustana hermoverkkojen uudelleen järjestäytyminen 2 ensimmäistä viikkoa tärkeimmät toteutus arjen toiminnoissa (lepoasennot, siirtymiset, liikkuminen, ADL, rakon ja suolen toiminta) 28.4.2017 Eija Mämmelä / OAMK

Bobath –konsepti: terapian perusteet Normaali asennonhallinta asentoreaktiot tasapainoreaktiot lihasten automaattinen adaptaatio asennon muutoksissa Edellytykset tahdonalaisille ja toiminnallisille aktiviteeteille kohtuullinen tonus normaali resiprookkinen inhibitio automaattinen liikemalli 28.4.2017 Eija Mämmelä / OAMK

Neurologisen potilaan liikkumisen ja toimintakyvyn turvaaminen Bobath -konsepti moniammatillisessa kuntouttavassa hoitotyössä Aktiviteettien peruselementit / avh tonus, motorinen oppiminen: selektiiviliikkeet liikesynergiat, assosiaatioreaktiot, neglect, pusher tasapaino, koordinaatio, hahmottaminen toiminnallisuus Asentohoito vuoteessa / istuen ja siirtymiset Kävely, pukeutuminen, ruokailu 28.4.2017 Eija Mämmelä / OAMK

Bobath –konsepti: akuutti avh-potilas affisioituneen puolen aktiivisuusvalmiuden ylläpito vuoteen sijainti huoneessa lähestyminen ja kontaktit asentohoito hahmotuksen fasilitointi > psyykkinen turvallisuus tilan rajaaminen: seinä, tuet, laidat vartalon rajojen vahvistus tyynyillä Tunnistamisen fasilitointi lepoasennot ja siirtymiset pois synergiasta jo velttohalvausvaiheessa proximaalisesti riittävä tuenta luonnolliset liikemallit > ei apinapuuta, elämänlanka parempi käsiolkapääsyndrooman ennaltaehkäisy nivelten tuenta siirtymisissä ja lepoasennoissa ei tippaa affisioituneeseen käteen 28.4.2017 Eija Mämmelä / OAMK

Lisätietoja Bobath-konseptista Bobath –lähestymistapa Bobath-konseptin teoreettiset perusteet IBITA kansainvälinen Bobath –kouluttajien yhdistys www.ibita.org SANFY – Suomen aikuisneurologisen fysioterapian yhdistys www.sanfy.net Koulutusta Paikalliset porinapiirit 28.4.2017 Eija Mämmelä / OAMK

Affolter –terapia (SANFYn jäsenkirje) Tehtäväorientoituneita toiminnallisia harjoitteita luonnollisissa ympäristöissä (esimerkkejä video) fasilitoivassa ympäristössä Fasilitoivina tekijöinä Sanaton ohjaaminen perusohjaaminen (elementary guiding) hoitava ohjaaminen (nursing guiding) Bilateraalisuus Weight bearing Havainto ja tunnistaminen Mitä? Missä Tukipinnan, liikkeen sekä itsensä ja ympäristön suhteen tiedostaminen 28.4.2017 Eija Mämmelä / OAMK