Tvt-ratkaisut tutkimusyhteisön ja lukioiden vuorovaikutuksen tukena: tapaus ilmastonmuutos (2012-13) TULUVAT Jari Koivisto, Lumon lukio, Vantaa (koordinaattori)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Advertisements

Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
TUKIPAKETTI LYHYEN MATIKAN OPISKELUUN LUKIOSSA Kevät PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
Open Source Courseware OSCu
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Suomalainen tietoyhteiskunta ja opetusteknologia • Tämän päivän suomalainen koulu  Innovatiivinen  Antaa mahdollisuuksia sekä opettajalle että oppilaalle.
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
TVT ja verkko-opetus ENORSSI-SEMINAARI JOENSUU
Työryhmätyöskentely , TVT ja verkko-opetus Tuomo, Tammi, Ari Myllyviita, Mikko Horila,
TÄHTITIEDE: ASTROBIOLOGIA Kuvan lähde: Nasa. –Tähtitiedettä biologian ja maantieteen näkökulmasta –toinen pääteema on astrobiologia ja toinen taivaan.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Hyödynnä nettiä historiassa ja yhteiskuntaopissa.
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
AV-välineet ja TVT ET:n ja filosofian opetuksessa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ASPnet-koulujen keskinäinen yhteistyö ja verkostoituminen Työpaja UNESCO-koulujen seminaarissa Opetushallitus Vetäjä: Tiina Sarisalmi.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi LÖYTÖRETKI TOISEEN MAAILMAAN V Konnevesi Opetushallituksen tervehdys.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Kangasalan koulujen tieto- ja viestintätekniikan suunnitelma
Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Teemu Kerola Interaktiivisen verkkomateriaalin tuotantoprosessi TKTL:llä (IVT) Taustoja Interaktiivinen.
INTERAKTIIVINEN PROJEKTORINÄYTTÖ MÄÄRITTELYÄ H-SPACE 1.
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2012 aikana -”Vanhojen hankkeiden” tilanteiden koordinointi.
3D –animaatio ja simulaatio Kurssiasiaa. Kurssin suoritus Luennot 7x2h Labrat 7x3h Tentti Harjoitustyö Extratehtävät Mallinnuskilpailu.
Ops seminaari Askola.
Jyväskylän ammattiopisto
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2013 aikana -Raahe, Akaa/Valkeakoski, Proficom -”Vanhojen.
Tvt-terveisiä Syksy 2015 alkuun. Mikä ihmeen tvt? Tvt (tieto- ja viestintätekniikka) ei ole pelkkää tietokoneiden ylläpitoa vaan kysymys on laajemmasta.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Erja Vihervaara, Turun iltalukio Nilsiässä
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
TVT2 kurssiin Virpin kokeilua. Tällä sivulla on animaatio… toimiiko?
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
Pedagogiset aineopinnot lv
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Sähköiset yo-kirjotukset
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Ilmaiset mobiilisovellukset liikunnan ja terveystiedon opetuksen tukena Katariina Autio, LitM, hankepäällikkö, Smart Moves -hanke Raija Oksanen, KM, suunnittelija,
e-Norssi 5 v -juhlaseminaari
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Pedagogiset aineopinnot lv
Liikesaksan perusteet I
Tuhat Suomalaista - Sanomalehtien liitto
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tervetuloa Suomi 4B –kurssille!
Maksuttomat digityökalut liikunnan opetuksen apuna
Alueellinen TVT-hanke KUUMA – kunnat 2011 – 2016
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Tvt-ratkaisut tutkimusyhteisön ja lukioiden vuorovaikutuksen tukena: tapaus ilmastonmuutos ( ) TULUVAT Jari Koivisto, Lumon lukio, Vantaa (koordinaattori) Jari Kolehmainen, Kouvolan lyseon lukio ja Kouvolan iltalukio Heikki Tuomenvirta, Juha Karhu, Mikko Laapas, Ilmatieteen laitos OPETUSHALLITUS Oppimisympäristöjen monipuolistaminen ja kehittäminen TVT = tieto- ja viestintäteknologia

19/09/20162 Tuluvat-hankkeen tavoitteet 1. Kartoittaa lukiokäyttöön soveltuvia ilmastonmuutoksen opetuksen materiaaleja ja käytäntöjä (mallit, pelit ja muut aineistot) -> peda.net/polku/tuluvat 2. Kehittää paranneltuja ja uusia oppimiskokonaisuuksia lukion kursseille 3. Pilotoida ”uusia” oppimiskokonaisuuksia 4. Kehittää asiantuntijuuteen ja vuorovaikutukseen perustuvaa toimintakulttuuria tuomalla yhteen tutkimusyhteisön ja opetusalan edustajia

Tähän mennessä tapahtunut… Katsaus peleistä - Kartoitettu muuta materiaalia – videot, interaktiiviset graafit, yms. Opiskelija vierailuja, konferensseja, ym. Ideointia ilmasto-oppaan hyödyntämisestä Webropol-kysely TVT-käytöstä ilmastonmuutosken opetuksessa Työpaja opettajille

Mitä oppikirjojen ulkopuolista materiaalia käytät? 7Tietokonepelit 6Tietokonemallit 10Valmiit opetusmateriaalit interaktiiviselle taululle (ns. älytaulu tai interaktiivinen valkotaulu, esim. SMART Board) 14 Tulostettavat (esim. pdf-muotoiset) tehtävät 33 Verkkosivuille tallennetut asiantuntijoiden luennot tai ”tietoiskut” 24 Valmiit PowerPoint-esitykset 22Linkkilistat (verkon opetusmateriaaleista) 9 Vinkit erilaisista opetusmateriaaleista 45 Motivoiva lisämateriaali (esim. sarjakuvat, elokuvat, TV- dokumentit tms.) 11 Jokin muu, mikä? Verkkosivut (ilmasto.org, NOAA, Google Earth, opettajan tekemät nettitehtävät), sanomalehdet ja lehtiartikkelit, vierailut (Note ilmastolähettiläs ja Ilmari ilmastonmuutos kouluvierailija), animaatiot ja simulaatiot… 54 vastaajaa

Seuraavaksi… Laatia oppimiskokonaisuuksia (pelit, graafit/kartat, ilmasto-opas) Tuottaa videomateriaalia (tutkijahaastattelut, verkkoluennot, tekstitys) Innostaa opettajia testaamaan uusia materiaaleja ja käytäntöjä Opettajien työpaja keväällä 2013 Tuluvat-hanke mukana 2012: Otavan opisto, Mikkeli - Oppiminen ja opettaminen muuttuvissa ympäristöissä. Jari Kolehmainen Konnevesi - Löytöretki 3 – seminaari. Heikki Tuomenvirta klo 15 Hannele Korhosen verkkoluento Ilmastonmuokkauksesta. 27. tai Helsinki – Opettajien meteorologian täydennyskoulutus. Juha Karhu