Ohjelmointi yläkoulussa ja lukiossa 27.4.2016 LEHTORI JARKKO SIEVI, LAUTTASAAREN YHTEISKOULU, HELSINKI.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Imped tietotekniikan ja matematiikan opetuskeskus Ralph-Johan Back Tapio Salakoski Ralph-Johan Back Tapio Salakoski.
Advertisements

MUSIIKIN PERUSTEET SML 2013 Musiikin perusteet on yksi opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2002) opintokokonaisuus. Se määritellään sisältöalueittain seuraavasti:
9.luokkalaisten yhteishaku 2013
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Matematiikkaa tietokoneella mikko opettaa Sagen avulla matematiikkaa ja ohjelmointia
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Tytöt teknologian taitajiksi
Matematiikkaa tietokoneella mikko opettaa Sagen avulla matematiikkaa ja ohjelmointia 2011,2012.
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Sisältö ▪Musavisa ▪Höpölöpö 1: – Johdanto – Tietotekniset apuvälineet ▪Leikitään muusikkoja ▪Höpölöpö 2:
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Johdatus ohjelmointiin  Ohjelmointi opetuksessa  Opetussuunnitelma-tehtävä  Ohjelmointityökalut ja -välineet.
Tervetuloa Elimäen lukioon!
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Peliviikosta potkua uuden opetussuunnitelman käytännön toteutukseen ITK 2016 Lauri Pirkkalainen
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Vanhempien mielipiteitä
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
MATEMATIIKKA.
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Tieto- ja viestintäteknologia alakoulujen opetuksessa
painotuslinjan esittely
Lukion toisen vuoden kurssivalinnat
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
OPS-koordinaattori Tuija Vänni
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainetyöryhmien työn aloitus
Erikoisluokkatoiminta
EV3-ohjelmointi Lumapäivät Lahti.
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
OPS 2016 Valinnaisuus.
Lukion tuntijakotaulukko 2016
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Nopolan koulu Opettajien veso
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Koodaus tulee, oletko valmis?
Pelit opetuksen tukena
Mikä on monialainen oppimiskokonaisuus?
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Koodaamista Ohkolan koululla
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

Ohjelmointi yläkoulussa ja lukiossa LEHTORI JARKKO SIEVI, LAUTTASAAREN YHTEISKOULU, HELSINKI

Ohjelmointi kouluissa, lyhyt historia 1980-luku Kouluihin jo tietokoneluokkia Lähinnä ohjelmointia lukioissa Yksinkertaisten pelien ohjelmointia Pioneerikouluja ja kerhoja Työvälineohjelmat vasta yleistymässä

Ohjelmointi kouluissa, lyhyt historia Esimerkki: Vuokaavio keskiarvon laskemisesta

Ohjelmointi kouluissa, lyhyt historia Esimerkki: Basic-kielinen ohjelma

Ohjelmointi kouluissa, lyhyt historia 1990-luku Yläkoulun tietotekniikka suosittu oppiaine Yhtenä kurssina ohjelmointi Ohjelmointikielenä Basic, Logo, Pascal Lukiolaiset TVT:n eli tieto- ja viestintäteknologian kimpussa 90- luvulla. Oppitunti Svenska Normallyceumin atk-luokassa 90- luvulla (Kuva: Mauri Helenius / Helsingin kaupunginmuseo)

Ohjelmointi kouluissa, lyhyt historia 2000-luku Tietokoneet yleisiä kodeissa ja oppilailla Kuvitellaan, että tietotekniikkaa ei tarvitse opiskella Ohjelmoinnin opetus kutistuu, ryhmiä vaikea saada kokoon

Ohjelmointi kouluissa, lyhyt historia 2010-luku Uusia ohjelmoinnin välineitä Ohjelmoidaan robotteja, 3D-tulostusta jne. Puhutaan koodauksesta Uusi nousu Opetussuunnitelmat edellyttävät ohjelmoinnin opetusta

Ohjelmointi ja opetussuunnitelma Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet päivittyvät syksyllä Miten ohjelmointi ilmenee uudessa opetussuunnitelmassa? Ohjelmointitaidot mainitaan osana laaja-alaisia osaamistavoitteita sekä ala- että yläkoulun puolella. Lähde: [1] erusteet_2014.pdf

Ohjelmointi ja opetussuunnitelma Opetus vuosiluokilla 7–9 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5) ”Ohjelmointia harjoitellaan osana eri oppiaineiden opintoja (OPS 2016, 284).” [1] Matematiikan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7–9 ”T20 ohjata oppilasta kehittämään algoritmista ajatteluaan sekä taitojaan soveltaa matematiikkaa ja ohjelmointia ongelmien ratkaisemiseen (OPS 2016, 375).” [1]

Ohjelmointi ja opetussuunnitelma Opetus vuosiluokilla 7–9 Matematiikan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7–9 ”Ohjelmoidaan ja samalla harjoitellaan hyviä ohjelmointikäytäntöjä (OPS 2016, 375).” [1]

Ohjelmointi ja opetussuunnitelma Opetus vuosiluokilla 7–9 Matematiikan päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä ”T20 ohjata oppilasta kehittämään algoritmista ajatteluaan sekä taitojaan soveltaa matematiikkaa ja ohjelmointia ongelmien ratkaisemiseen (OPS 2016, 379).” [1] ”Algoritminen ajattelu ja ohjelmointitaidot (OPS 2016, 379).” [1] ”Oppilas osaa soveltaa algoritmisen ajattelun periaatteita ja osaa ohjelmoida yksinkertaisia ohjelmia (OPS 2016, 379).” [1]

Ohjelmointi ja opetussuunnitelma Opetus vuosiluokilla 7–9 Käsityön tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7–9 ”Käytetään sulautettuja järjestelmiä käsityöhön eli sovelletaan ohjelmointia suunnitelmiin ja valmistettaviin tuotteisiin (OPS 2016, 431).” [1]

Lisätietoa opettajille

Ohjelmointiympäristöjä Seuraavaksi tutustumme erilaisiin ohjelmointiympäristöihin, jotka soveltuvat opetuksessa käytettäväksi. Osa ohjelmointiympäristöistä toimii selaimen kautta, osa on tietokoneelle asennettavia ohjelmistoja.

Ohjelmointia tietokoneella Geogebra Ilmainen matematiikkaohjelmisto, jota voi käyttää matemaattisten ilmiöiden havainnollistamiseen. Geogebraa voi myös käyttää matematiikan tunneilla ohjelmointiin. Esim. / /

Ohjelmointia tietokoneella Koodaustunti on yhden tunnin mittainen johdatus tietojenkäsittelytieteeseen, joka toteutetaan haluamanasi ajankohtana. Koodaustunnin tarkoituksena on tutustuttaa "koodaamiseen" ja tehdä sitä arkipäiväiseksi. Sopii hyvin ohjelmoinnin teemaan perehdyttämiseen alakoulussa ja yläkoulussa. Toimii selaimessa.

Ohjelmointia tietokoneella Verkkoselaimessa tehtäviä erilaisia harjoituksia. Sopii hyvin koodaustunnin jälkeen suoritettavaksi sekä alakouluun että yläkouluun (ja lukioonkin). Toimii selaimessa.

2.harjoitus: Maze Avaa verkkoselain ja siirry blockly-games- osoitteeseen. Valitse Maze ja aloita!

Kodu Game Lab Kodu (KODU Game Lab) on Microsoftin kehittämä visuaalinen ohjelmointikieli. Kodu on Windows-käyttöjärjestelmässä toimiva ympäristö, jossa voidaan suunnitella, toteuttaa sekä pelata omia tietokonepelejä. Ohjelmointi tapahtuu ikonikuvakkeilla ja käskyillä eikä monimutkaista ohjelmointikieltä tarvitse opetella. Soveltuu ala- ja yläkouluun erinomaisesti, esimerkiksi tarinankerrontaan ja eri oppiaineiden oppimispeleihin. Suosituksena käyttää Xbox-ohjainta, onnistuu myös näppäimistön ja hiiren kanssa. Täytyy asentaa tietokoneelle. Esimerkkejä: Uskonto- ja fysiikkapeli

Processing Processing on avoimen lähdekoodin ajatukseen perustuva ohjelmointikieli, joka on tarkoitettu etenkin elektronisen taiteen luomiseen. Se perustuu oliopohjaiseen Javaan. Processing-ohjelmointikielen kehittivät Casey Reas ja Benjamin Fry yhdysvaltalaisen MIT:n medialaboratoriossa. Processingia käytetään etenkin ohjelmoinnin alkeiden opettamisessa. Visuaalisuutensa ja yksinkertaisuuteensa vuoksi se on saavuttanut nopeasti suosiota. Lähde: Soveltuu hyvin yläkoulun ja lukion opetukseen, esimerkiksi kuvataiteen ja tietotekniikan yhteistyökursseille. Täytyy asentaa tietokoneelle. Katso valmiita ohjelmia osoitteesta:

Processing Mehackitin verkkokurssi Johdatus luovaan ohjelmointiin

Processing Esimerkkejä: 9.lk: n tietotekniikan valinnaiskurssilta

Arduinon ohjelmointia Mehackitin verkkokurssi Johdatus elektroniikkaan ja ohjelmointiin

Arduinon ohjelmointia Soveltuu yläkoulussa ja lukiossa käytettäväksi. Esimerkiksi fysiikan ja tietotekniikan yhteistyökursseille. Ohjelmisto asennetaan tietokoneelle. Lisäksi tarvitaan Arduino-microkontrolleri lisäosineen (hinta n. 100 €).

Sonic Pi Lataa osoitteesta: Ilmainen musiikkiohjelmisto. Soveltuu yläkoulussa ja lukiossa käytettäväksi. Esimerkiksi musiikin ja tietotekniikan yhteistyökursseille. Ohjelmisto asennetaan tietokoneelle. Suositellaan käytettäväksi kuulokkeita.

Verkkokursseja ohjelmointiin Useita verkkokursseja ohjelmoinnista, mm. Java- ja Scala-ohjelmointikielistä. Soveltuu eteville oppilaille lukiossa (ja peruskoulussa).

Verkkokursseja ohjelmointiin Interaktiivisia ohjelmointikursseja eri aiheista, mm. Javascript ja web-ohjelmointi. Soveltuu hyvin yläkoulun ja lukion opetukseen, esimerkiksi etevimmille oppilaille itseopiskeluun. Toimii selaimessa.

Scratch Scratch on MIT­‐yliopistolla kehitetty lapsille suunnattu ohjelma, jonka avulla voi tutustua algoritmiseen ajatteluun innostavalla tavalla. Innostusta auttaa esimerkiksi visuaaliset käyttöliittymäelementit, jotka rohkaisevat lapsia kokeilemaan ja lisäävät ohjelmoinnin mielekkyyttä. Lisäksi Scratchillä oppii perusteet nopeasti, minkä jälkeen on helpompaa siirtyä käyttämään kehittyneempiä ohjelmointikieliä. Toimii selaimessa. Sopii yläkouluun ja lukioon.

Scratchin käynnistys: avaa verkkoselaimella osoite Siirry ohjelmointitilaan valitsemalla Luo.