Suomi.fi-palvelunäkymät: Viranomaisen palvelunäkymä Joulukuu 2016, Innokylä-keskustelu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista 571/
Advertisements

ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Työnimi työpaikkakouluttajan verkkoalustalle Tredun toiminnassa olevan verkkoalustan jatkojalostaminen ja avaaminen valtakunnalliseen käyttöön. Toteutetaan.
EXAM-pilottikäytön kokemuksia TTY:llä Marjut Anderson.
1 Pardian uudet verkkopalvelut Yleisesittely Pardian koulutus/SM.
Suunnitelmat ja odotukset perusrekisterien suhteen Kansallinen palveluarkkitehtuuri.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Palvelunäkymät Pertiva / Tietosuojan ydinryhmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluluokitus (avattu ) Johanna Eerola, Marja Veikkolainen1.
Suomi.fi-palvelunäkymät: Viranomaisen palvelunäkymä Joulukuu 2016, Innokylä-keskustelu.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Tutkimustietovaranto
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Suoraviivainen viestintä julkishallinnon asiakkaille
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Varhaiskasvatuksen tietovirrat ja kansallinen palveluarkkitehtuuri
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Tervetuloa Innokylään
Datan avaamisen ohjeistus
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Tilannekatsaus: Palvelunäkymät ja Palveluväylä hankkeet
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Monialainen yhteispalvelu
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Ydinpalvelu: käytettävyyden parantaminen
Datan avaamisen ohjeistus
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Valtakunnallisen ELO-ryhmän puheenjohtajat ja sihteerit kokous Verkko-Ohjaus Marko Kilpeläinen.
Tervetuloa Innopajaan
Suomi.fi-info Tilaisuus tallennetaan. Varmistathan, että mikrofonisi on kiinni. Jätä puheenvuoropyyntösi kommenttikenttään. Voit myös kirjoittaa.
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Yliopistojen intrapäivä
Sinulle - Verohallinnon verkkopalvelut
Tervetuloa tiedolla johtamisen seminaariin
Avoin rajapinta Espoon kaupungin internet-sivuille
Tervetuloa Innokylään
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Harjoituksen ohjaaminen
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Viestinnän työkalupakki
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Harjoituksen ohjaaminen
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Esityksen transkriptio:

Suomi.fi-palvelunäkymät: Viranomaisen palvelunäkymä Joulukuu 2016, Innokylä-keskustelu

Tuleva Suomi.fi-verkkopalvelu koostuu kansalaisen yrityksen ja viranomaisen palvelunäkymistä. Joulukuussa 2015 avatussa betaversiossa on nähtävillä kansalaisen näkymän sisältöjä ja toiminnallisuuksia. Katso beta.suomi.fi. Nykyisiä julkishallinnon asiakkaille tarkoitettuja yhteisiä verkkopalveluja voi käyttää edelleen betavaiheen ajan osoitteissa suomi.fi, yrityssuomi.fi ja suomi.fi/tyohuone (viranomaisten palvelut). Suomi.fi-palvelunäkymät

Viranomaisen palvelunäkymä helpottaa työskentelyä kokoamalla keskeiset julkishallinnon yhteiset palvelut, sisällöt ja työkalut yhteen paikkaan ja mahdollistamalla personoinnilla oman työnäkymän luomisen edesauttaa osaltaan julkishallinnon sisäistä viestintää ja yhteistyötä: tietoa voidaan jakaa yli organisaatiorajojen ja tiedonvaihto on välittömämpää. Viranomaisen palvelunäkymän visio

Viranomaisen palvelunäkymän kohderyhminä ovat º julkishallinnossa työskentelevät (myös organisaatiotaso) ja º julkishallinnollisia tehtäviä hoitavat organisaatiot, joiden palveluja listataan palvelutietovarantoon ja joita näytetään palvelunäkymissä. Viranomainen = valtion tai muun julkisyhteisön määrätehtäviä hoitava virkamies tai virasto. (Kielitoimiston sanakirja) Vahvasti tunnistautuneen käyttäjän osio on kuitenkin vain julkishallinnon virkamiehille/työntekijöille suunnattua. Näkymän nimestä

Palvelutietovarantoon tallennetut julkishallinnon viranomaisille suunnatut palvelut: hae ja selaa palvelutietoja, asioi verkossa. Palvelutiedoissa kuvataan palvelujen ominaisuudet ja tarjontakanavat kuten sähköiset asiointipalvelut, paikalliset palvelupisteet ja puhelinasiointikanavat. Palvelutiedon tuottamisesta ja ylläpidosta vastaa kunkin palvelun vastuuviranomainen. Palvelut kartalla: paikallisten palvelupisteiden tiedot karttaikkunassa. Alussa beta.suomi.fissä on osa suunnitelluista ominaisuuksista. Jatkossa kohteiden sijainnin esittämisen lisäksi karttaikkunassa voi muun muassa merkitä omia paikkoja, lähettää sijaintiin liittyvää palautetta vastuuviranomaiselle, etsiä reittejä eri kulkuvälineille ja suorittaa sähköisen asioinnin toimintoja. Opassisällöt: oppaat ovat käyttäjälähtöisiä, opastavia sisältökokonaisuuksia erilaisiin käyttäjän (elämän)tilanteisiin. Viranomaisen osalta tunnistetaan kohderyhmälle tärkeiden opastavien sisältöjen tarpeita ja tuotetaan näistä näkymään omia kokonaisuuksiaan. Uutiset: Suomi.fi-verkkopalveluun liittyvää tietoa käyttäjille. Avoin sisältö (ei-tunnistautunut käyttäjä) Toteutus 2016

Lisäksi näytetään automaattisesti eri lähteistä välitettävää ajankohtaistietoa: esimerkiksi Finlexistä uusimpia säädöksiä, valtioneuvoston hankerekisteri. viranomaisen tietoresursseja eli käytettävissä olevia verkkoresursseja ja työkaluja, jotka eivät ole muuten palveluna kuvattu palvelutietovarantoon. valtion yhteystietohakemisto ( Avoin sisältö (ei-tunnistautunut käyttäjä) Toteutus2 016

Tunnistautuneelle käyttäjälle tarjotaan erilaisia kohderyhmälle kohdennettuja sisältöjä. Viranomaisen näkymässä ensi vaiheessa toteutetaan sisältö, johon päästään vahvaa heikommalla tunnistautumisella. Tunnistautuminen tehdään Suomi.fi-tunnistuksen sisältämillä välineillä. Vaihtoehtona myös vahvana virkakortti (valtion virkamiehillä). On muistettava, että heikosti tunnistautuneelle käyttäjälle suunnattu tietosisältö voi olla tietoturvasyistä vain julkista. Kuten muuallakin palvelunäkymissä, kirjautunut käyttäjä voi Omat suosikkini - toiminnolla valikoida haluamiaan sisältöjä suosikeiksi sekä Omat asetukseni -toiminnolla personoida sisältöjä tarpeidensa mukaiseksi. Sisältö tunnistautuneelle käyttäjälle / Heikko tunnistus Toteutus 2017

Lisäksi käyttäjille suunnitellaan esimerkiksi yhteisöllisiä toiminnallisuuksia, joiden avulla voidaan nykyistä paremmin julkishallinnon sisäisesti jakaa osaamista ja tietoa: Ideointialusta viranomaisten yhteiseen käyttöön. Sen avulla voidaan työstää ideoita, käytäntöjä jne. ja hyödyntää näin yhteistä kehittämispotentiaalia. Minun tietoni: oman työprofiilin luonti, ”tästä minä tiedän” -> osaamisen jakaminen. Kun tieto on kuvattu yhdenmukaisesti, se on myös paremmin löydettävissä. Infotaulu ”Hallinnossa tapahtuu”: näkymä julkishallinnon organisaatioiden ajankohtaisiin asioihin. Kerro, kysy, vastaa > organisaatiot voivat kertoa näkymässä muille, mitä on tekeillä, asioista tietäviä voi myös etsiä kysymyksin. Kun tieto on kuvattu yhdenmukaisesti, se on myös paremmin löydettävissä. Sisältö tunnistautuneelle käyttäjälle / Heikko tunnistus Toteutus 2017

Näkymää kehitetään jatkuvasti ketterän kehittämisen mallilla. Vuoden 2017 kokemusten perusteella arvioidaan, mitä uusia, vahvaa tunnistautumista edellyttäviä palveluja voidaan ottaa mukaan. Kun on tarvittava valmius, ovat mahdollisuuksia esimerkiksi viestinvälitys (viranomaiselta viranomaiselle) ja sähköinen allekirjoitus yhteisten palvelujen käyttö kertakirjautuneena asiakaspalveluun liittyvät organisaatioiden väliset prosessit, jaetut työtilat. Olennainen vaatimus on, että kaikki viranomaiset valtiolla ja kunnissa voivat tunnistautua vahvasti ja olla näin samassa asemassa. Viranomaisten tarvitsemien vahvaa tunnistusta edellyttävien suorakäyttöpalvelujen integrointi ”yhteen luukkuun” edellyttäisi käyttövaltuushallinnan yleisten periaatteiden luomista. Sisältö tunnistautuneelle käyttäjälle / Vahva tunnistus 2018 ja ->

Konseptoinnin yhteydessä linjattiin, että palvelunäkymään ei ole tarkoituksenmukaista tuoda henkilöstö- tai taloushallinnon järjestelmiä tai sisältöjä, koska näitä on kehitetty voimakkaasti jo muutoin ja ne liittyvät kiinteästi organisaatioiden omiin sisäisiin prosesseihin. On myös huomattava ero viranomaiskohderyhmän kahtalaisuudessa: º palvelunäkymissä viranomainen on samanlainen loppukäyttäjä kuin kansalainen tai yrityksen edustaja º osa viranomaisista voi olla myös tulevan Suomi.fin tuki- ja hallintasivuston käyttäjiä, mutta tällöin he ovat Suomi.fi-palvelujen (= asiointivaltuudet, palveluväylä, palvelutietovaranto, palvelunäkymät, tunnistuspalvelu) tarjoajia ja hyödyntäjiä, liityntäpalvelujen tarjoajia tai sovelluskehittäjiä, eivät palvelunäkymien loppukäyttäjiä. Sisältöön liittyvät rajaukset

Erityisesti viranomaisen palvelunäkymää kehitetään vaiheistaen ja ensisijaisesti laajalti hyödynnettäväksi tulevia kehityskohteita hakien, kokeiluperiaatteella. Tarpeita ja toteutusta tarkennetaan kohderyhmän kanssa yhteiskehittämisessä saadun palautteen avulla. Viranomaisen näkymän betaversio avautuu loppukeväästä Beta.suomi.fin kehitystyö jatkuu koko hankkeen ajan vuoden 2017 loppuun. Tämän jälkeen siirrytään tuotantoon. Työtä tehdään valtiovarainministeriön asettaman Kansallisen palveluarkkitehtuuri­ ohjelman Palvelunäkymien toteuttamishankkeessa, ja toteutusvastuussa on Väestörekisterikeskuksen palveluarkkitehtuuriyksikkö. Seuraa kehitystä

Kerro mielipiteesi ja huomiosi Innokylän Viranomaisen palvelunäkymän konseptin kommentointi -työtilan keskusteluihin. Tarvittaessa aloita uusi keskustelu ja otsikoi se kuvaavasti. Tutustu myös beta.suomi.fihin.beta.suomi.fihin Palveluntarjoajille kohdistettua lisätietoa ja tukimateriaalia Suomi.fi- palveluista on esuomi.fi-sivustolla.esuomi.fi Nyt palautetta antamaan