Työ- ja elinkeinoelämän kehittämis- ja palvelutarpeiden ennakointi alueellisena yhteistyönä 13.2.2012 Työvoiman kysyntä ja osaamisen tarpeet hyvinvointitoimialalla.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lapista tulevaisuus Lapin korkeakouluista valmistuneet työelämässä.
Advertisements

Avauspuheenvuoro Sosiaalialan AMK- verkostopäivillä Subjektiivisia näkökulmia sosiaalialan osaamistarpeeseen [ ] Juha Luomala.
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN YKSIKKÖ Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu.
Alueverkoston ohjelma Nuorten Ystävien tervehdys, pääsihteeri Arja Sutela Järjestöjen mahdollisuudet Oulun kaupungin kuntalaislähtöisen kaupunkikehittämisen.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Duaalimallin lyhyt historiikki. Duaalimalli näkökulmia 1) Instituutiolähtöinen Yliopistolla ja ammattikorkeakouluilla erilaiset tehtävät, tavoitteet,
Tekniikan ja luonnonvara-alan yksikkö LUONNONVARA-ALAN OSASTO.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
+ Lainsäädännön haasteet Ammatillisen koulutuksen viennin edistämishanke (2015, OPH) Kirsi Koivunen, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Kansilehti Osaamiskartoitus Rovaniemen koulutuskuntayhtymässä Kari Rekilä.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Arviointi osana oppimisprosessia
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Yhteisöt-ryhmä 1. Vaiheen kartoitus Otsikkodia.
Soitesta uuteen maakuntaan Sote-näkökulma maakuntauudistukseen
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Digitalisaation vaatima osaaminen
Tulevaisuuden työvoiman tarve ja maahanmuutto
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Palvelu- ja hyvinvointitoimialojen osaava työvoima
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Turun ammattikorkeakoulu on osaajan yhteisö – tulevaisuuden teknillinen korkeakoulu ja hyvinvoinnin kehittäjä. Koulutamme käytännön huippuosaajia.
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
Opojen työelämäjaksot
Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) – Kehittämishankkeiden avuksi Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden.
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Sosiaalialan tehtävärakenne
Suuhygienisti (AMK), 210 op
– Kolmen sairaanhoitopiirin (ESSHP, PKSSK, PSSHP) ja alueiden kuntien yhteishanke.
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Koulutus- ja talouspolitiikka Pohjois-Karjalassa
Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
TTH:n yhtiöittäminen Ylilääkäri Pertti Sakaranaho, p
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Palveleva ILO
A2-kieli-info.
Mielenterveys ja päihdestrategia 2012
SOSIONOMI 210 OP Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia, ennakoida tulevaisuuden muutoksia, tuottaa ja kehittää sosiaalipalveluja. Hän osaa ohjata.
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
Tampere 3-hanke Koulutusyhteistyö rakennustekniikassa Matti Pentti, rakennustekniikan professori
tulevaisuuden työelämätaidot
OSAAMISKANSIO Nimi.
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Terveyden- ja sosiaalihuollon toiminta ja henkilöstöjärjestelyt vuonna 2019 Tehyläisten ammattiosastojen puheenjohtajien ja pääluottamusmiesten näkemyksiä.
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Jarmo Paloniemi kuntayhtymän johtaja
Suomen muuttoliike 2000-L YH9, YH1, tehtävä 3
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

Työ- ja elinkeinoelämän kehittämis- ja palvelutarpeiden ennakointi alueellisena yhteistyönä Työvoiman kysyntä ja osaamisen tarpeet hyvinvointitoimialalla Kerttu Oikarinen Toimialajohtaja Rovaniemen ammattikorkeakoulu

HYVINVOINTITOIMIALAN KEHITTÄMINEN (KOKO, Nieminen ym. 2011) Järkevästi hajautettu monituottajarakenne (Pesonen 2011) Osto- palvelut Kysyntä (julkinen) Asiakkaat OY 3. sektori Tmi 3. sektori 3.Sektori OY OYJ Tmi OYJ Oma tuotanto Palvelu- setelit Tarjonta Palveluohjaus Kilpailutus, hankintamenettely PARAS-hankkeen ajatuksena on varmistaa laadukkaiden palvelujen saatavuus uudistamalla kuntarakennetta, palvelurakennetta ja palveluiden tuotantotapoja ja organisointia. Korkeakoulujen TKI-toiminta mukaan

Missä vaiheessa Lapissa ollaan kuntauudistuksessa ja miten se vastaa SOTE- alan haasteisiin vai vastaako? (Lapin Kansa 12.2.) Onko asetettu rajoja kunnallisille palveluille? Miten hajautettu monituottajarakenne voi toimia asutuskeskusten ulkopuolella harvaan asutuilla seuduilla? Voidaanko varmistaa palvelutuotannon tarjoaminen haja-asutusalueilla, vaikka palvelujen järjestäminen kuntauudistuksessa keskitetään? Miten teknologiset etäpalvelut ovat käytössä? Miten yksityiset palvelun tuottajat ja 3. sektori ovat mukana? Miten oppilaitokset, erityisesti korkeakoulut ovat mukana tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa? Olisiko voimavarojen yhdistämisestä hyötyä? ( vrt. korkeakoulujen innovaatio-ohjelma) MITEN TERVEYDEN- JA SOSIAALIHUOLLON ONGELMAT LAPISSA RATKAISTAAN?

Sosiaali- ja terveysalan työvoiman saatavuus Ammattikorkeakoulututkinto Aloittaneet Työelämän tarve 240 Mitenna tulos220 Lapin esitys RAMK ja KTAMK Läpäisytavoite 70 %217 valmistuu (310) Jos läpäisy 90 %279 valmistuu (310) Lappiin sijoittuu n. 55 %119 (jos läpäisy 70 %) 153 (jos läpäisy 90 %) Työelämän tarve jää vajaaksi131 (70 %) 87 (90 %)

Miten Lappiin saadaan työllistetyksi enemmän ja voidaanko estää muuttoa etelään? Ovatko työpaikat vetovoimaisia? Ovatko palkat kilpailukykyisiä? Mitä muita etuja työn ohella Lappi voi tarjota? Pitääkö tehostaa markkinointia? Miten läpäisy amkeissa saadaan paremmaksi? Miten opintoja voidaan nopeuttaa? Voiko työelämä tulla mukaan? Miten opiskelijat saadaan harjoittelemaan pohjoisiin kuntiin? Miten SOTE-ala rekrytoi tulevaisuudessa? Lapin korkeakouluista valmistuneet työelämässä työnantajakysely 2011: Rekrytointitarpeet vuoteen 2014 mennessä (vastaajia 175, joista 57 % koulutuksen, sote-alan tai julkisen hallinnon alalta) Suorittava taso: vähenee (vastaajista 18 %), pysyy ennallaan (39 %), kasvaa hieman (42 %) Asiantuntijataso: vähenee (vastaajista 5 %) pysyy ennallaan (55 %), kasvaa (40 %) Johtotaso: vähenee (12 %), pysyy ennallaan (74 %), kasvaa (14 %) Uhkaako työvoimapula vai sijaispula koko Lapissa vai ainoastaan pohjoisissa kunnissa?

SAIRAANHOITAJIEN TILANNE SUOMESSA (Sairaanhoitajaliitto 2011) Sairaanhoitajista 70 % työskentelee perusterveydenhuollossa 30 % erikoissairaanhoidossa 8 % siirtyy alalta muihin tehtäviin Alalla työskentelyn vetovoimaisuus notkahtanut, suomalaiset sh:t ovat EU- maista kaikkein halukkaimpia vaihtamaan alaa Osaamisvaatimukset kasvavat ESH odottaa aivan erilaisia työntekijöitä kuin PTH ja yksityiset yritykset Potilasturvallisuusosaaminen korostuu Tietotekniikan ja tiedonhallinnan vaatimukset kasvavat Kliinisen osaamisen vaatimustaso kasvaa (vrt. laajennetut tehtäväkuvat, tehtäväsiirrot) Vanhustyön osaamisen erityispiirteiden hallinta Ennalta ehkäisevän työn ja terveyden edistämisen korostuminen Mielenterveys- ja päihdetyön osaamisvaatimukset kasvavat Kielitaito ja monikulttuurinen osaaminen kasvavat Vastaanottotoiminnan osaaminen kasvaa myös ESH:ssa

HAASTEITA LAPIN KORKEAKOULUILLE (Työnantajakysely 2011) Koulutuksen antamat valmiudet Kemi-Tornion amk Rovaniemen amk Lapin yliopisto Kyky itsenäiseen työskentelyyn Tärk. 5,6 Valm. 4,2 5,4 4,4 5,5 4,7 Ryhmätyö- ym. sosiaaliset taidot * Tärk. 5,5 Valm. 4,5 5,5 4,5 5,5 4,7 Joustavuus ja sopeutumiskyky * Tärk. 5,4 Valm. 4,6 5,4 4,6 5,5 4,6 Ongelmanratkai- sutaidot * Tärk. 5,4 Valm. 4,1 5,3 4,2 5,4 4,4 Oman alan tehtävien käytännön taidot* Tärk. 5,1 Valm. 4,0 5,3 4,1 5,2 4,1 Tiedonhankinta- taidot Tärk. 5,3 Valm. 4,5 5,3 4,7 5,3 4,8 Viestintä suomen kielellä Tärk. 5,5 Valm. 4,8 5,3 4,7 5,5 4,9 6 = erittäin tärkeä/erinomaisesti, 5 = tärkeä /hyvin, 4 = melko tärkeä/melko hyvin * Tietoja ja taitoja, jotka voi oppia vasta työssä

Osaamis- ja ongelmaperustainen oppiminen opettaa reflektoimaan ja ratkaisemaan ongelmia yhdessä!

KIITOS ! Puh