Maankäytön suunnittelu sekä rakentamisen ohjaus ja valvonta Maankäyttö- ja rakennuslaki.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KAIVOSHANKKEET JA KAAVOITUS
Advertisements

Maankäytön ja kaavoituksen suhde vesiensuojeluun Itämeri –foorum Anne Kumpula Turun yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta.
KAAVAHIERARKIA, KAAVAMUODOT JA RAKENTAMISEN OHJAUS
KUNNAN ROOLI KAAVOITTAJANA JA TUULIVOIMATUOTANNON EDELLYTYSTEN LUOJANA TL.
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
Rantarakentaminen Ympäristöoikeuden vsn. prof. © Kai T. Kokko Täydennyskoulutus2008.
ITÄSUOMALAINEN YRITYSRAHOITUSSTRATEGIA Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pohjois-Savon.
Kansainvälinen maaperävuosi 2015 Neuvotteleva virkamies Juhani Gustafsson Luontoympäristöosasto / Vesiensuojelu ja ympäristövaikutusten arviointi - ryhmä.
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Valmisteluvaihe Satakunnan vaihemaakuntakaava 2, Viranomaistyöneuvottelu, Tuulivoimatuotanto Maakuntainsinööri Anne Nummela Kuvat: Sami Suominen,
Maankäytön järjestäminen laajemman alueen näkökulmasta Jari Leivo Kaavoituspäällikkö Kauhavan kaupunki.
Biotalousoikeus – oikeudellisen sääntelyn rooli biotalouden edistämisessä ja sen rajoitteena Prof. Tapio Määttä, Itä-Suomen yliopisto , Helsink.
Emätilaperiaate Täydennyskoulutus © Kai Kokko 2008.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy / Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolain uudistus työelämän näkökulmasta Xamk yt-neuvottelukunta
Ympäristöoikeudellisista menettelyistä ja viranomaisista.
Kaavoituksen ja rakentamisen kehityspiirteitä alueella Rakennetun ympäristön neuvottelupäivä Vaasa Matti Rantala Etelä-Pohjanmaan elinkeino-,
Marjut Salokannel OTT, dosentti  EU:n PSI –direktiivi ja sen uudistaminen  Valtioneuvoston periaatepäätös ( )tietoaineistot avoimesti.
Rakennetun ympäristön neuvottelupäivä Rådplägningsdag för byggda miljöer Aulis Rantala Johtaja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Asumispalvelut Erityishuolto-ohjelmat
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Katualueen ilmaisluovutusvelvollisuus omaisuuden suojan kannalta
Yhteistyösopimuksen laadinta
Kaavoitusohjelman kehittämistyöryhmän toimenpide-ehdotus
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Lainvalmistelua taustoittava kokous, STM
Vammaisneuvostojen asema uudessa kuntalaissa
Kuittilaki Kiinteistöverolaki
AMPUMARADAT.
Trukilla työskentely rakennustyömaalla
Hangon kansallisen kaupunkipuiston hoito- ja käyttösuunnitelman luonnos Verkostotapaaminen
ALUESUUNNITTELU Miksi alueita suunnitellaan?
JHKA-jaosto Toni Äikäs / VM JulkICT
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Akaan hyvinvointikeskus Infotilaisuus Jaakko Leinonen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Sosiaalialan tehtävärakenne
VALTIMON KUNTA KAAVOITUSKATSAUS
Esteellisyys KA-työryhmissä
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
OSALLISTUMISJÄRJESTELMÄT
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa
Laki rakennusperinnön suojelusta 498/2010
Etelä-Savon maakuntaliitto
3D-kiinteistönmuodostaminen säädösmuutokset
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelma
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
GDPR:n hyvää syksyn alkua
Esteellisyys KA-työryhmissä
Kimmo Tiilikainen, asunto-, energia- ja ympäristöministeri
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä?
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
YHTEISTOIMINTA YRITYKSISSÄ
<Hankkeen nimi>
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
OSALLISTUMISJÄRJESTELMÄT
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kunta matkalla tulevaisuuteen
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.
Museolain ja museoiden rahoituksen uudistus
YHTEENSOVITTAMINEN MAANKÄYTÖN SUUNNITTELUSSA
määräaikaiset kannustimet 2018 – 2023
YH9, yh1, teht.12 LAKIEN SÄÄTÄMINEN
YHTEISTOIMINTA YRITYKSISSÄ
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Maankäytön suunnittelu sekä rakentamisen ohjaus ja valvonta Maankäyttö- ja rakennuslaki

Kaavoitus- ja rakentamislainsäädännön normijärjestelmä  Ylikansallinen sääntely  rakennustuotedirektiivi (89/106/ETY)  rakennusten energiatehokkuusdirektiivi (2010/31/EU)  Perustuslaki (PL, 731/1999) ja perusoikeudet  erityisesti PL 6 §, 15 §, 20 §, 21 §  Maankäyttö- ja rakennuslaki (MRL, 132/1999)  Maankäyttö- ja rakennusasetus (MRA, 895/1999)  Ministeriön päätökset  rakentamismääräyskokoelma (RakMK, MRL 13 §)  lakia täydentäviä rakentamista koskevia teknisiä tai vastaavia yleisiä määräyksiä tai ohjeita  olennaisin merkitys rakennushankkeen suunnitteluvaiheessa  kaavamerkintäasetus ( /1284)  Rakennusjärjestys (MRL 14 §)  kunnallinen säädös (kunnanvaltuusto hyväksyy), pakollinen joka kunnassa  paikallisista oloista johtuvat tarpeelliset määräykset, määräykset voivat olla erilaisia kunnan eri osissa  ei sovelleta, jos oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa, asemakaavassa tai RakMK:ssa on asiasta poikkeavia määräyksiä,  eivät saa olla kohtuuttomia

MRL ja muu ympäristölainsäädäntö  Kaavoituksen ja muun ympäristölainsäädännön vuorovaikutus  MRL 3 §: ”Tämän lain mukaiset alueiden käyttöä koskevat tavoitteet ja suunnitelmat on, siten kuin erikseen säädetään, otettava huomioon suunniteltaessa ja päätettäessä muun lainsäädännön nojalla ympäristön käytön järjestämisestä.”  Mm. MRL 9 § (vaikutusten selvittäminen) ja kaavojen sisältövaatimukset (esim. MRL 39 § ja MRL 54 §)  Kaavoituksen + muun ympäristölainsäädännön yhteyksiä  Ympäristönsuojelulainsäädäntö (YSL, JäteL)  esim. AK ohjaa suoraan ympäristöluvitusta sijoituspaikan valinnan osalta  vesilainsäädäntö (VL)  esim. AK otettava huomioon vesilain luvituksessa  tielainsäädäntö: kaavoituksessa liikennereittien osoittaminen  luonnonvarojen käytön sääntely ja luonnonsuojelu sekä kulttuuriympäristön suojelu (MetsäL, KaivosL, LSL, rakennusperinnönsuojelulaki)  eräillä kaava-alueilla voidaan asettaa metsänkäytölle rajoituksia  kaivosten, tuulivoiman sijaintipaikkojen osoittaminen kaavassa  kaavoituksessa otettava huomioon LSL:n mukaiset luontoarvot  kaavoituksella turvattava suojelua edellyttävät rakennukset  kiinteistöt (KML)  esim. tonttien lohkominen AK:n mukaisesti

Viranomaiset  valtioneuvosto (VN)  päättää valtakunnallisista alueidenkäyttötavoitteista (VAT)  ympäristöministeriö (YM)  yleinen kehittäminen ja ohjaus  maakuntakaavojen ja kuntien yhteisten yleiskaavojen vahvistaminen  maakunnan liitto  maakunnan suunnittelu (keskeisimpänä maakuntakaavojen laatiminen)  alueellinen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY)  kunnan alueiden käytön suunnittelun ja rakennustoimen järjestämisen edistäminen ja ohjaus  laillisuusvalvonta + valitusoikeuksia  lupaviranomainen tietyissä poikkeamisasioissa

 kunta  alueiden käytön suunnittelu ja rakentamisen ohjaus alueellaan (MRL 20 §)  kaavoituksen lisäksi esim. suunnittelutarvealueiden osoittaminen, neuvonta lupiin liittyen  tarvittavien yleis- ja asemakaavojen laatiminen ja ajan tasalla pitäminen (MRL 36 §, MRL 51 §)  oikeus, mutta myös velvollisuus kaavoittaa ja pitää kaavat ajan tasalla  kunnalla tulee olla käytettävissään tehtäviin riittävät voimavarat ja asiantuntemus  ELY valvoo  yli 6000 asukkaan kunnissa tulee olla kaavoittaja  kunnan rakennusvalvontaviranomainen (21 §)  rakennusvalvonnan viranomaistehtävät: kunnan määräämä monijäseninen toimielin (ei kunnanhallitus)  rakennustarkastaja

Alueiden käytön suunnittelun lähtökohtia ja reunaehtoja  intressien yhteensovittaminen  yleiset ja yksityiset (tavoitteet + kaavojen sisältövaatimukset)  omaisuudensuoja  kaavoitus voi toisaalta rajoittaa omaisuudenkäyttöä ja toisaalta luoda maanarvoa  kohtuullisuuden edellyttäminen  Kaavan oltava maanomistajalle kohtuullinen  rakentamisrajoitusten ehdollisuus (rahat tai lupa –periaate)  maanomistajien yhdenvertaisuus  rakentamisen ja muiden maankäyttömuotojen ohjaus  muiden ympäristölakien reunaehdot otettava huomioon esim. luonnonsuojelu, luonnonvaralait jne.  kaava ei koskaan korvaa muun lain mukaista lupaa

Alueiden suunnittelujärjestelmä/ ohjausinstrumentit  Alueiden käytön suunnittelu  Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet (VAT)  Kaavoitus  Maakuntakaavoitus  Yleiskaavoitus  kuntien yhteinen yleiskaava  kunnan (osa)yleiskaava (oikeusvaikutteinen tai oikeusvaikutukseton)  ranta-alueen yleiskaava (kustannuksia voidaan periä maanomistajilta)  Asemakaavoitus  kunnan asemakaava  ranta-asemakaava (myös yksityisen)  Suunnittelutarvealueet (MRL 16 §), rantojen suunnittelutarve (MRL 72 §)  yhdyskuntarakenteen ohjaus, maankäytön suunnittelun edellyttäminen, rantojen luontoarvot  Kunnalliset rakennusjärjestykset  rakentamisen ja muun maankäytön ohjaus paikallistasolla

Kaavahierarkia VAT Maakuntakaava Yleiskaava Asemakaava OHJAUSVAIKUTUS SYRJÄYTTÄMIS- VAIKUTUS

Kaavajärjestelmä Lähde: YO120 Rantojen maankäytön suunnittelu

Kaavoitusmenettely ja vuorovaikutus Aloitusvaihe Osallistumis- ja arviointisuunnitelma (OAS) (MRL 63 §) Vireilletulosta ilmoittaminen (MRL 63.2 §) Valmisteluvaihe Kaavan valmisteluvaiheessa mielipiteen esittäminen (MRL 62 §) Ehdotusvaihe Kaavaehdotuksen nähtäville asettaminen (MRL 65 §) kunnan jäsenet ja osalliset: muistutus Tarvittavat viranomaisneuvottelut (MRL 66 §) ELY ja ministeriöt tarpeen mukaan Hyväksymis- ja vahvistamisvaihe Kaavapäätös ilmoittaminen niille, jotka pyytäneet (MRL 67 §)

Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet  Tarkoitus  Valtakunnallista intressiä omaavien alueidenkäyttöön liittyvien asioiden linjaaminen ml. kestävä kehitys, kv-sopimusten täytäntöönpano  Voi koskea esim. asioita, joilla on  aluerakenteeseen, energia- ja liikenneverkkoon liittyvä laajempi kuin maakunnallinen merkitys,  merkittävä kansallista kulttuuri- tai luonnonperintöä koskeva vaikutus tai muu ympäristöllinen merkitys.  Valmistelee ympäristöministeriö, päättää valtioneuvosto.  Valtioneuvoston päätös ( ) valtakunnallisista alueidenkäyttötavoitteista ja päätöksen tarkistaminen ( ).  Oikeusvaikutukset:  Ohjaa maakunnantason suunnittelua ja välillisesti kuntakaavoja.  Valtion viranomaisten on otettava toiminnassaan huomioon sekä edistettävä tavoitteiden saavuttamista.

Ekskursio kaavajärjestelmään: tuulivoima kaavoituksessa  Tuulivoima ja valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteetvaltakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet  ”Maakuntakaavoituksessa on osoitettava tuulivoiman hyödyntämiseen parhaiten soveltuvat alueet rannikko-, meri- ja tunturialueiden lisäksi myös kaikkialla sisämaassa. Tuulivoimalat on sijoitettava ensisijaisesti keskitetysti useamman voimalan yksiköihin.” (VNP , s )

Maakunnallinen suunnittelu  Maakuntasuunnitelma  alueellista ja taloudellis-toiminnallista suunnittelua  maakunnan tavoiteltu kehitys  poliittinen tahto, strateginen, ohjaava  Maakuntakaava = MRL:n nojalla maankäytön suunnittelua  Maakuntaohjelma = laki alueiden kehittämisestä (7/2014)  taloudellis-toiminnallista suunnittelua  kehittämisen tavoitteet, kehittämisen keskeiset hankkeet jne.  maakuntaliitto laatii  Maakunnallisten suunnitteluvälinen yhteensovittaminen

Maakuntakaavoitus  Vaiheittain asiakokonaisuuden mukaan (vaihekaavat) tai osa-alueittain maantieteellisen sijainnin mukaanvaihekaavat  alueiden käytön ja yhdyskuntarakenteen periaatteet maakunnassa  maakunnan kehittämisen kannalta tarpeellisten alueiden tunnistaminen  valtakunnallisten maakunnallisten ja seudullisten alueiden käytön kysymysten ratkaiseminen  Maakunnan liitot suunnittelee, niiden ylin päättävä elin hyväksyy ja ministeriö vahvistaa, jos kaava lainmukainen.  Maakuntakaavan sisältövaatimukset (MRL 28 §) ovat kaavaa koskevia oikeudellisia vähimmäisvaatimuksia (kaavan lainmukaisuus)  Maakuntakaava = kaavakartta, kaavamerkinnät ja kaavamääräykset  Maakuntakaavamääräykset ja suojelumääräykset (MRL 30 §)  Suunnittelu- ja viranomaisvaikutukset (MRL 32 §)  Ehdollinen rakentamisrajoitus (MRL 33 §)

Ekskursio kaavajärjestelmään: tuulivoima kaavoituksessa  Tuulivoima ja valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteetvaltakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet  ”Maakuntakaavoituksessa on osoitettava tuulivoiman hyödyntämiseen parhaiten soveltuvat alueet rannikko-, meri- ja tunturialueiden lisäksi myös kaikkialla sisämaassa. Tuulivoimalat on sijoitettava ensisijaisesti keskitetysti useamman voimalan yksiköihin.” (VNP , s )  Tuulivoima ja maakuntakaavoitus  seudullista merkitystä omaavat hankkeet suunniteltava maakuntakaavalla: jos vähintään 8-10 tuulivoimalaa  täsmentäminen yleiskaavoilla  esim. Pohjois-Savon tuulivoimamaakuntakaava, vahvistettu Pohjois-Savon tuulivoimamaakuntakaava

Yleiskaavoitus (1)  Maankäytön tai rakentamisen (rannat, kyläalueet) ohjaus  Strateginen, yleispiirteinen alueiden käytön yhteensovittamisen suunnitelma  Yksityiskohtaisempi rakentaminen ohjaus kylä- ja ranta-alueilla  Kunta laatii, kunnanvaltuusto hyväksyy  joustava laatimistarvekynnys (MRL 36 §) ja ajantasaisenapitämiskynnys  ministeriö voi velvoittaa (MRL 177 §)  Yleiskaavan sisällön vähimmäisvaatimukset (MRL 39 §)  maakunnalliset lähtökohdat, aineelliset lähtökohdat, kohtuullisuus  Kaavakartta, kaavamerkinnät ja –määräykset  Määräykset = sanallisia merkintöjä täsmentäviä  suunnittelumääräykset  asemakaavat  maankäytön ja rakentamisen määräykset  suojelumääräykset  Oikeusvaikutuksia  Suunnittelu- ja viranomaisvaikutus (MRL 42 §),  ehdollinen rakentamisrajoitus kaava-aluetta koskien (MRL 43 §, kaavan vastaisuus, rahat tai lupa) ja muut määräyksillä annetut rakentamis- ja toimenpiderajoitukset

 Oikeusvaikutukseton yleiskaava  voidaan laatia ja hyväksyä oikeusvaikutuksettomana, jos kunta katsoo tarpeelliseksi  kaavalla ei tällöin MRL 42 ja 43 §:n mukaisia oikeusvaikutuksia  ei ohjaa asemakaavoitusta tai muuta maankäyttöä  Suunnitelma (?)  Kuntien yhteinen yleiskaava: YM hyväksyy  Oikeusvaikutteinen yleiskaava rakentamisen perusteena, kun yleiskaavassa määrätty sen käyttämisestä rakennusluvan myöntämisen perusteena  meren tai vesistön ranta-alueella (MRL 72.1 §)  kyläalueilla, joilla vähäinen rakentamispaine ja jos yleiskaava ohjaa riittävästi rakentamista  enintään kaksiasuntoinen rakennus, MRL 44.2 §  tuulivoimaa koskevat yleiskaavat (MRL 77 a §) Yleiskaavoitus (2)

Ekskursio kaavajärjestelmään: tuulivoima kaavoituksessa  Tuulivoima ja valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteetvaltakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet  ”Maakuntakaavoituksessa on osoitettava tuulivoiman hyödyntämiseen parhaiten soveltuvat alueet rannikko-, meri- ja tunturialueiden lisäksi myös kaikkialla sisämaassa. Tuulivoimalat on sijoitettava ensisijaisesti keskitetysti useamman voimalan yksiköihin.” (VNP , s )  Tuulivoima ja maakuntakaavoitus  seudullista merkitystä omaavat hankkeet suunniteltava maakuntakaavalla: jos vähintään 8-10 tuulivoimalaa  täsmentäminen yleiskaavoilla  esim. Pohjois-Savon tuulivoimamaakuntakaava, vahvistettu Pohjois-Savon tuulivoimamaakuntakaava  Tuulivoima ja (osa)yleiskaava  maakuntakaavan täsmentäminen tai suora suunnittelu yleiskaavassa  MRL 77 a §:n edellytysten mukaisesti tuulivoimalle suora rakennuslupa  alueelle, jolla tuulivoima + muu maankäyttö ei ristiriidassa  esim. Verhonkulman tuulivoimaosayleiskaavan valmisteluVerhonkulman tuulivoimaosayleiskaavan

Asemakaavoitus (1)  Rakentamisen ja muun maankäytön yksityiskohtainen ohjaus kuntatasolla.  Kunnalla laaja harkintavalta asemakaavoituksen käynnistämisestä (MRL 51 §).  joustava laatimistarvekynnys = kunnan kaavoitusmonopoli (?)  ministeriö voi velvoittaa (177 §)  ajanmukaisuuden arviointi (MRL 60 §), AK:n vanhentuneisuus (MRL 61 §)  rakennuskielto (MRL 53.1 §)  paitsi ranta-asemakaava, jota koskevan ehdotuksen voi laatia myös maanomistaja (MRL 74 §)  Kunnanvaltuusto hyväksyy (tietyin edell. delegointi) MRL 52 §  Sisällölliset vähimmäisvaatimukset (MRL 54 §)  ylemmän asteisten kaavojen huomioon ottaminen  terveellisyyteen, turvallisuuteen ja ympäristöön liittyvät edellytykset  kohtuullisuuteen liittyvät edellytykset  suhteellinen kohtuullisuus lähtökohtana

Asemakaavoitus (2)  Esitystapa  Kaavakartta  asemakaava-alueen määritys sekä yleiset yksityiset käyttötarkoitukset  rakentamisen määrä (rakennusoikeus) ja rakennusten sijoitus/rakentamistapaa koskevat periaatteet  Kaavamerkinnät ja –määräykset  tarpeelliset maankäytön kysymyksiä koskevat määräykset (MRL 57.1 §) ja suojelua koskevat asemakaavamääräykset (MRL 57.2 §)  Oikeusvaikutuksia  oikeus ja velvollisuus rakentaa asemakaavan mukaisesti  rakentamisrajoitus (MRL 58.1 §)  väliaikainen rakennuskielto (kaavan toteutus, max. 3 v, MRL 58.5 §)  noudattamisen velvollisuus MRL:n/ eräiden muiden ympäristölakien mukaisissa toiminnoissa (esim. YSL:n luvituksessa)  osittamisrajoitukset  maan luovuttaminen esim. katualueet, yleisen tien alue kunnalle ja lunastusoikeudet (MRL 13 luvussa)

Ekskursio kaavajärjestelmään: tuulivoima kaavoituksessa  Tuulivoima ja valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteetvaltakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet  ”Maakuntakaavoituksessa on osoitettava tuulivoiman hyödyntämiseen parhaiten soveltuvat alueet rannikko-, meri- ja tunturialueiden lisäksi myös kaikkialla sisämaassa. Tuulivoimalat on sijoitettava ensisijaisesti keskitetysti useamman voimalan yksiköihin.” (VNP , s )  Tuulivoima ja maakuntakaavoitus  seudullinen merkitys: seudullista merkitystä omaavat hankkeet suunniteltava maakuntakaavalla :jos vähintään 8-10 tuulivoimalaa  täsmentäminen yleiskaavoilla  esim. Pohjois-Savon tuulivoimamaakuntakaava, vahvistettu Pohjois-Savon tuulivoimamaakuntakaava  Tuulivoima ja (osa)yleiskaava  maakuntakaavan täsmentäminen tai suora suunnittelu yleiskaavassa  MRL 77 a §:n edellytysten mukaisesti tuulivoimalle suora rakennuslupa  alueelle, jolla tuulivoima + muu maankäyttö ei ristiriidassa  esim. Verhonkulman tuulivoimaosayleiskaavan valmisteluVerhonkulman tuulivoimaosayleiskaavan  Tuulivoima ja asemakaava  taajamien lähialueella, jos suunnittelussa otettava muu asutus ja muut toiminnon huomioon (melu, viihtyisyys, turvallisuus, maisema jne.)  AK:lla täsmällisiä tuulivoimalan sijoittamista koskevia määräyksiä + rakennuslupa

Suunnittelutarvealue (MRL 16 §)  Taustalla rakennuslain kielto muodostaa taaja-asutusta ilman yksityiskohtaista kaavoitusta  Suunnittelutarvealueen määräytymisperusteet 1. Lakisääteisyys: alue, jonka käyttö rakentamiseen edellyttää yhteisten tarpeiden tyydyttämiseksi tarpeellisia toimenpiteitä (taaja-asutus). 2. Rakentamisen ympäristövaikutusten merkittävyys. 3. Kunnan määräajaksi osoittamat alueet (yleiskaavassa tai rakennusjärjestyksessä).  Rakentaminen suunnittelutarvealueelle  AK:n nojalla suora rakennuslupa (AK kumoaa suunnittelutarpeen),  oikeusvaikutteisen MRL 44.2 §:n mukaisen yleiskaavan nojalla suora rakennuslupa tai  rakentamisen erityisten edellytysten tutkiminen (MRL 137 §) eli suunnittelutarveratkaisu + rakennuslupa

Ranta-alueiden suunnittelutarve  Rantavyöhykkeelle ei saa rakentaa rakennusta ilman asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakennusluvan myöntämisen perusteena (MRL 72.1 §).  koskee myös ranta-aluetta, jolla rakentamisen ja muun käytön suunnitteleminen pääasiassa rantaan tukeutuvan loma-asutuksen järjestämiseksi on tarpeen alueella odotettavissa olevan rakentamisen vuoksi (MRL 72.2 §)  Rakentaminen ranta-alueilla  rakennusluvalla  asemakaavan tai oikeusvaikutteisen yleiskaavan nojalla,  jos suunnittelutarve poistettu rakennusjärjestyksellä (MRL 72.4 §) tai  jos kyse MRL 72.3 §:ssä tarkoitetuista poikkeuksista  mm. maatalouden harjoittamista varten tarpeellinen rakennus, talousrakennus samaan pihapiiriin, korjaaminen/vähäinen laajentaminen  poikkeusluvalla (MRL 171 §) + rakennusluvalla

Rantavyöhyke ja ranta-alue Lähde: YO120 Rantojen maankäytön suunnittelu Rantavyöhyke Avoimella pellolla (1) rantavyöhyke on leveämpi kuin metsäisessä maastossa (2). Rinteessä rantavyöhyke ulottuu niin kauas kuin rinteelle sijoittuva rakentaminen selvästi näkyy ja vaikuttaa vesistöön (3). Rannalla oleva mäenharjanne estää näkyvyyden vesistöön, joten rantavyöhyke voi olla kapeampi (4). Kylämäisen asutuksen alue on pääosin ns. kuivan maan suunnittelutarpeen (MRL 16 §) piirissä. Rantasäännöksiä sovelletaan vain rantavyöhykkeellä (5). Ranta-alue Ranta-alue rajautuu rantaan tukeutuvan ja vesistöön vaikuttavan loma-asutuksen mukaan (A). Tiivis rannalla oleva loma-asutus aiheuttaa ranta- alueen suunnittelutarpeen, vaikka taustamaastossa ei loma-asutusta olisikaan (B). Ranta-alueen suunnittelutar ve syntyy myös silloin, kun alueella on odotettavissa rakentamista esimerkiksi kiinteistöjakojen vuoksi (C).

Rakentamisen valvonta: viranomaisvalvonnan vaiheet ”Esikysymykset” Suunnittelutarveratkaisu, poikkeaminen Luvan tarve (MRL 18 luku) Rakennus-, toimenpide-, purkamis- ja maisematyölupa Lupamenettely ja lupaharkinta (MRL 19 luku) Hakemus, kuuleminen ja lausunnot, käsittely, päätös ja määräykset, tiedottaminen, voimassaolo Rakentamisen ennakkovalvonta mm. aloittamisilmoitus, viranomaistarkastukset ja (loppu)katselmukset Rakennustyön suoritus (MRL 20 luku) Rakennuksen kunnossapito ja rakennetun ympäristön hoito (MRL 22 luku)

Rakentamisen lupajärjestelmä, rakennuksen luvitus  Rakennusluvan tarve (MRL 125 §)  rakennuksen rakentamiseen  rakennuksen käsite (MRL 113 §)  rakennus on rakennelma, rakenne, laitos, jonka  käyttötarkoituksena on asuminen, työnteko, varastointi ja joka on  kiinteä tai paikallaan pidettäväksi tarkoitettu (pysyvyys)  poikkeuksena kooltaan vähäinen, kevytrakenteinen rakennelma tai pienehkö laitos, ellei sillä ole erityisiä maankäytöllisiä tai ympäristöllisiä vaikutuksia  viime kädessä viranomaisvalvonnan tarve ratkaisee luvan tarpeen  korjaus- ja muutosrakentamiseen, laajentamiseen ja käyttötarkoituksen olennainen muuttaminen  rakennuslupahakemus (MRL 131 §), kuuleminen (MRL 133 §)  rakennusluvan edellytykset  asemakaava-alueella (MRL 135 §)  asemakaava-alueen ulkopuolella (MRL 136 §)  suunnittelutarvealueella laajennettu lupaharkinta (MRL 137 §)  Suunnittelutarveratkaisu (MRL §)  noudatetaan soveltuvin osin MRL 173 §:n poikkeamismenettelyä  kunnan päättämä viranomainen

Rakentamisen lupajärjestelmä, poikkeaminen  Rakentamisen näkökulmasta poikkeamispäätös poistaa rakennusluvan myöntämisen esteen  Yksittäisessä ratkaisussa, viranomaislupaan perustuva MRL:n tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten noudattamatta jättäminen  Poikkeamispäätöksen tarve  alueella ei ole kaavaa (rannat)  hanke on kaavan vastainen  hanke on muutoin MRL/MRA:n, kunnan rakennusjärjestyksen tai rakennusmääräyskokoelman vastainen  ei poikkeusta: maisematyölupa, suunnittelutarveratkaisu, vaikutuksiltaan merkittävä rakentaminen tai merkittävät haitalliset ympäristövaikutukset

 Poikkeaminen (MRL 23 luku)  Varsinainen poikkeaminen (MRL 171 §)  Vähäinen poikkeaminen (MRL 175 §): kunta r-luvan yhteydessä  Toimivalta  Kunta ratkaisee poikkeamislupa-asian pääsääntöisesti (MRL §)  ELY ratkaisee tietyt poikkeamisasiat (MRL §)  uusi rakennus ranta-alueelle ilman MRL 72.1 §:n mukaista kaavaa,  vähäistä suurempi poikkeus asemakaavassa osoitetusta rakennusoikeudesta,  poikkeaminen rakennussuojelua koskevasta kaavamääräyksestä,  poikkeus asemakaavan hyväksymisestä johtuvasta rakennuskiellosta.  Edellytykset (MRL 172 §)  kaavoitukselliset, luonnonsuojelulliset ja rakennussuojelulliset edellytykset  Poikkeamismenettely: päätös (MRL 174 §), kuuleminen ja lausunnot (MRL 173 §)

Rakentamisen luvitus pähkinänkuoressa…  Asemakaava-alue  rakennusluvan lupaedellytykset 135 §:n mukaan  Oikeusvaikutteinen yleiskaava, jos rakentamisesta määrätty kaavassa  rakennusluvan lupaedellytykset 136 §:n mukaan  Kaavaton alue  Suunnittelutarvealue  Suunnittelutarveratkaisu ja erityiset edellytykset 137 § + rakennusluvan lupaedellytykset 136 §:n mukaan  jos ei suunnittelutarveratkaisua  edellyttää kaavaa  Rantavyöhyke tai ranta-alue, jota koskee suunnittelutarve  Poikkeamislupa + rakennusluvan lupaedellytykset 136 §:n mukaisesti  Alue, joka ei suunnittelutarvealuetta tai rantavyöhyke/-alue  rakennusluvan lupaedellytykset 136 §:n mukaan  Lisäksi aina poikkeamislupa, jos esim. poiketaan kaavasta, kunnan rakennusjärjestyksestä tai muusta MRL:n mukaisesta tai sen nojalla annetusta säännöksestä

Rakentamisen lupajärjestelmä, muut luvat  Toimenpidelupa (MRL 126 §)  rakennusluvan sijasta, jos lupa-asian ratkaiseminen ei kaikilta osin edellytä rakentamisessa muutoin tarvittavaa ohjausta  rakennusta vähäisemmät rakennelmat ja laitokset (MRL 126a §)  edellytykset (MRL 138 §)  Purkamislupa (MRL 127 §)  tarvitaan asemakaava-alueella tai jos yleiskaavassa niin määrätään, ellei perustu olemassa olevaan lupaan tai suunnitelmaan  edellytykset: ei saa hävittää esim. perinne- ja kauneusarvoja (MRL 139 §)  Maisematyölupa (MRL 128 §)  maanrakennustyö, puiden kaataminen tms. kielletty ilman lupaa asemakaava-alueella tai jos yleiskaavassa niin määrätään  ei vaikutuksiltaan vähäiset, jos sallittu muussa luvassa  edellytykset: mm. jos ei vaikeuta kaavaa tai turmele kaupunki- tai maisemakuvaa (MRL 140 §)