Työpaikkakouluttaja- hanke 2014-2015 OKM Nuorten oppisopimuskoulutuksen uudistamisen toimenpidekokonaisuus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
RASEKO ja yhteinen koulutusstrategia 2015+
Koulutussopimus ammattiin oppimiseksi
PK-kehittämispalvelut
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Opso ry kevätseminaari Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Malli? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Starttipäivä Messukeskus
Tpk- hankkeen työseminaari
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Tuetun oppisopimuskoulutuksen kehittäminen –hanke nykytila ja tulevat toimet Ulla Poutiainen
Tuetun oppisopimuksen kehittäminen Etelä-Suomen verkostohanke Hankkeen aloitusseminaari Ulla Poutiainen
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Työpaikkakouluttaja- hanke
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Työpaikkaohjaajat valmentaen vahvoiksi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
TYÖTEHTÄVÄKARTOITUKSET JA RINGIN TOIMINTA
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Kokkolan ammattiopisto
Jouni Lehto 1 Tietopuolinen koulutus ja näyttötutkinto oppisopimuskoulutuksen laadun tukena.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Työpaikkakouluttajan ABC
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Opin Ovi -hankkeet OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOPISKELUUN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN VALTAKUNNALLISELLA KEHITTÄMISOHJELMALLA
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
Innova Länsi-Suomen akk
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Asiakaskuuntelu Työpaikkakouluttaja-hanke
Nuorta ohjaavien työpaikkakouluttajien koulutusmoduuli
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Asiakaskuuntelu Johtopäätökset ja eteneminen
KEUDA 1 Työpaikkakouluttajana oppisopimuskoulutuksessa Työpaikka- kouluttajan valinta Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja tietopuolisen koulutuksen suunnittelu.
TYÖPAIKKAKOULUTTAJAT Valmentaen vahvoiksi- hanke Loppuraportti KUVAUS HANKKEEN TULOKSISTA HYVÄT KÄYTÄNNÖT JA TOIMINTAMALLIT ESIMERKKINÄYTTEET.
Työnimi työpaikkakouluttajan verkkoalustalle Tredun toiminnassa olevan verkkoalustan jatkojalostaminen ja avaaminen valtakunnalliseen käyttöön. Toteutetaan.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi – hanke VÄLITULOKSIA Kaisa Uusitalo Päivi Kalliokoski Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Mervi Jansson AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
TYÖPAIKKAKOULUTTAJAT Valmentaen vahvoiksi Kotiuttamistilaisuus Keudassa
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Tietoa ja tukea työpaikkakouluttajien arkeen.. OHJAAN. fi sivusto kokoaa Tpk- hankkeen tulokset ASIAKASKUUNTELUT Tpk:t ja TA:t OPSO-PEDAGOGIIKAN UUSIA.
SAK/Hannele Ugur Ohjaus aikuisopiskelijan tukena Ohjaus Suomessa 2008 –asiantuntijaseminaari Espoo
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Nuorten Oppisopimuskoulutus
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
PONTTI –Pohjoista ohjausosaamista nuorisotakuuseen, 5op
Nuorten oppisopimuskoulutus
Tukea työpaikkaohjauksen arkeen
Tukea työpaikkaohjauksen arkeen
Virtuaalikuuntelun hyödyntäminen
Asiakaskuuntelut palveluiden kehittämisessä yöp
Tukea työpaikkaohjauksen arkeen
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
AKKUNA – Ikkuna Venäjälle ja Suomeen
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Vantaan ammattiopisto Varian strategia ja projektit
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Esityksen transkriptio:

Työpaikkakouluttaja- hanke OKM Nuorten oppisopimuskoulutuksen uudistamisen toimenpidekokonaisuus

Yleistä Hankekokonaisuus on osa nuorisotakuuta sekä nuorten työssä oppimis- ja oppisopimusuudistusta, toimenpideohjelma vuosille Viisi rinnakkaista hanketta 1)Oppisopimuskoulutuksen ennakkojakso 2)Työpaikkaohjaajien (kouluttajien) koulutus 3)Korotettu koulutuskorvaus työnantajille 4)Tuetun oppisopimuskoulutuksen kehittäminen 5)Työpaikalla tapahtuvan oppimisen edistäminen sekä työn ja koulutuksen joustava yhdistäminen Kehittämishankkeet toimivat pohjana linjauksille ja mahdollisille lainsäädännön muutoksille Tavoitteena suomalainen työssä oppimisen ja oppisopimuskoulutuksen malli Kohderyhmänä alle 25-vuotiaat nuoret, joilla ei ole perusasteen jälkeistä tutkintoa

Päätavoitteet Työpaikkaohjaajien osaaminen Arvostuksen lisääminen Ohjauksen elementit Työpaikalla tapahtuva koulutus näkyväksi Monipuolisiin koulutusratkaisut - koulutusmoduulit - verkkosovellukset - mobiilisovellus - jalkautuminen työpaikalle Työyhteisöjen sitoutuminen Työpaikka oppimisympäristönä Opsopalvelujen kytkös yrityksen prosesseihin Yhtenäinen ohjausnäkemys Nuorten koulutuksen erityispiirteet

Pääpartnerit Omnia Itä- Uuden maa Stadi Keuda JaoTreduSalpaus

Ulkokehäpartnerit kokeilut, testaus, arviointi Oulun seudun ammattiopisto Oulu Keski- Pohjanmaan oppisopimustoimisto Kokkola Äänekosken ammatilisen koulutuksen ky SLK Instituutti Helsinki Ylä-Savon ammattiopisto Iisalmi

Mitä uudistetaan? Kehitetään nuorten työpaikalla tapahtuvaa koulutusta oppisopimuskoulutuksen erityispiirteet huomioiden Nuoren ammatillisen kasvun tukeminen ja käynnistäminen Työpaikkakouluttajana kehittyminen ja monipuoliset koulutusratkaisut – >Työpaikkakouluttajan ammatillisen kasvun malli – >Tpk:n kehittymisen polku ja koulutusmoduulit Työpaikalla tapahtuvan koulutuksen periaatteet – >Yhteinen ohjausnäkemys työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen Työpaikkakouluttajan roolin vahvistaminen ja arvostuksen lisääminen Koko työyhteisön osallistuminen ja sitoutuminen

Miten uudistetaan ? Kutsutaan työpaikkakouluttajat / työnantajat tiiviiseen yhteistyöhön Kerätään ja hyödynnetään asiakas- ja tutkimustietoa Monipuolistetaan koulutuspalveluja, verkko-, mobiili- ja jalkautuvalla mallilla Työpaikkakouluttajien koulutuksesta koko työyhteisön valmennukseen? Haetaan oppisopimuspalveluille yhteyksiä yritysten prosesseihin Oppisopimuspalveluista työnantajapalveluiksi

Yhtenäisestä ohjausnäkemyksestä oppisopimuspedagogiikkaan Mitä on hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus? yhteisiä, alasta riippumattomia periaatteita Kuitenkin oppisopimuskoulutuksen erityispiirteet huomioiva yrityksen tarpeet huomioiva - työpaikkakohtaistaminen työpaikkakouluttajan aiemman osaamisen huomioiva koko työyhteisöä koulutukseen sitouttava yrityksen prosesseihin kytketty

Yhdessä asiakkaan kanssa Asiakaskuuntelut, yhteensä 7 eri tilaisuutta, 48 osallistujaa Fasilitoitu kuulemistilaisuus, ennalta valitut teemat 6-12 osallistujaa/ tilaisuus, työpaikkakouluttajia ja työnantajia Miksi? Saadaan selville aito asiakastarve ja asiakkaan ääni Kehitetään yhdessä, sitoutetaan Asiakkaat mukana matkan varrella, ei vain loppuarvioinnissa Työelämän muutos, taloudelliset realiteetit, työpaikan resurssit todellisuudessa ohjaamiseen ja kouluttamiseen - J aetaanko samat käsitykset työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta - - Projektissa ei ole ”jalkautusvaihetta” -

Tutkimusta hyödyntäen Tampereen yliopiston oppisopimuskoulutuksen tutkimuskokonaisuus Miksi? Työpaikalla tapahtuvan oppimisen / koulutukseen liittyvän teoreettisen taustan päivittäminen Työpaikan toiminnalle tutkimukseen perustuva, uskottava tausta- ajattelu Hyödynnetään tutkija- ja asiantuntijaosaamista Mennään tutkimukseen mukaan Kumpikin toimii omista lähtökohdistaan, toisiaan täydentäen - Selkeä yhteys teorian ja käytännön välillä on löytynyt -

Osahankkeiden vaiheistus 1. vuosi Ohjausnäkemyksen uudistaminen työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen Nuorten ohjauksen tarpeet Asiantuntijatiimi Asiakaskuuntelut Arviointi 1 - pääpartnerit Arviointi 2 - ulkokehä Koulutusratkaisut, palvelukokonaisuudet, työkalut Ohjausnäkemystä hyödyntäen Työkalujen suunnittelu Arviointi 1 - pääpartnerit Arviointi 2 - ulkokehä - hankkeen toisena vuonna Mobiilityökalut Ohjausnäkemystä hyödyntäen Täydentämään muita koulutusratkaisuja Arviointi 1 Arviointi 2

Teoria Käytäntö Kasvatus- tiede Organisaatio- tieteet Työelämän realiteetit, käytännöt Ohjaus- osaaminen/ käytännöt Ammatti- identiteetin kehittyminen Ohjauksen asema / rooli Työpaikka oppimisympä- ristönä Työyhteisön sitoutuminen Hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus? Missä muodossa ? Portaali Opson ohjausnäkemys YHTEINEN OSA työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen Nuorten koulutuksen erityispiirteet

Yhteystiedot Projektipäällikkö Päivi Kalliokoski p Hankkeen koordinaattori Omnian koulutuskuntayhtymä oppisopimustoimisto oppisopimusjohtaja Tarmo Välikoski p