Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta 23.1.03.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Advertisements

Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Samuel Rahikainen Tietotekniikan kandidaattiseminaari
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Pirjo Rauhala, Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa? 1 Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa?
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Mentoreiden verkostoitumisiltapäivä klo
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
AHOT - Opiskelijalle. Lomakkeen hyödyntäminen Ei menetelmiä luotuna? Hyödynnyksessä kysymyksiä? Mikä on etenemis prosessi? Miten päätös näkyväksi? Onko.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Professori Päivi Häkkinen Erikoistutkija Marja Kankaanranta AGORA LEARNING LABORATORY (ALL)
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Opetusta verkkoon - onko välineellä väliä? Taina Joutsenvirta.
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Ops seminaari Askola.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Juha KnuuttilaSivu 1 VERKKO-OPETUSPALVELUT – KEKKO Strategia ja yleinen kehittäminen: koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Esityksen transkriptio:

Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta

Muutosvoimana toimivat…  Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön pioneerit  HY:n virtuaaliyliopistostrategia Esim. OPM:n rahoittamat virtuaaliyliopistohankkeet  OK:n ja tukiverkoston tarjoamat koulutus- ja tukipalvelut  Esimiehet

Mitkä ovat kehittämiskohteet tai ongelmat omassa opetuksessasi? Mitkä ovat kehittämiskohteet tai ongelmat omassa opetuksessasi? Mihin opetuksen haasteeseen tieto- ja viestintätekniikka voi vastata? Mihin opetuksen haasteeseen tieto- ja viestintätekniikka voi vastata? Onko kyseessä oma vai työyhteisön hanke? Onko kyseessä oma vai työyhteisön hanke? Kehittämishanke

Pedagoginen lisäarvo? Tehokas ja halpa tiedonjakelukanava Tehokas ja halpa tiedonjakelukanava Joustavuus ajan ja paikan suhteen Joustavuus ajan ja paikan suhteen Saavutettavuus ja julkisuus Saavutettavuus ja julkisuus Uudet teknologiat vaativat uusia pedagogisia innovaatioita Uudet teknologiat vaativat uusia pedagogisia innovaatioita Vuorovaikutuksen lisääminen Vuorovaikutuksen lisääminen

Verkko-opetuksessa opiskelijan autonomia korostuu Itseohjautuvaa, opiskelijalla on ratkaisuvaltaa oman työn suunnitteluun, ajoituksen ja toteutuksen suhteen. Opiskelijoilta vaaditaan aktiivisuutta ja vastuuntuntoa sitä enemmän, mitä joustavammasta opiskelusta on kyse. Omakohtainen suhde opiskeltaviin asioihin ja kriittinen suhtautuminen tietoon ja tehtäviin. Kyky arvioida omaa oppimista ja opiskelua (Kiviniemi 2000)

Vuorovaikutus verkossa Lähitapaamisten tukema vai puhdasta etäopetusta Lähitapaamisten tukema vai puhdasta etäopetusta Keskustelun suunnittelu Keskustelun suunnittelu Aikataulut Aikataulut Vuorovaikutus useimmiten kirjoittamista Vuorovaikutus useimmiten kirjoittamista Tehtävät, roolit, kommentointi, arviointi Tehtävät, roolit, kommentointi, arviointi Vertaisryhmien käyttö Vertaisryhmien käyttö Asiasisällön ohjaus/oppimisprosessin ohjaus Asiasisällön ohjaus/oppimisprosessin ohjaus Passiivinen osallistuminen lisää myös oppimista Passiivinen osallistuminen lisää myös oppimista

Esimerkki verkko-opetuksesta

Eroja lähiopetusprosessiin Suunnittelun osuus painottuu Suunnittelun osuus painottuu Palautetta tulee vähemmän prosessin aikana Palautetta tulee vähemmän prosessin aikana Teknologian aiheuttamat ongelmat Teknologian aiheuttamat ongelmat Eriaikaisuuden ongelmat Eriaikaisuuden ongelmat Sitoutumisen ja vuorovaikutuksen aikaansaaminen vaikeampaa Sitoutumisen ja vuorovaikutuksen aikaansaaminen vaikeampaa

Mahdollisuuksia  Sosiaalisen vuorovaikutuksen hyödyntäminen opiskelussa  Jaettu asiantuntijuus  Ajattelu tulee näkyväksi  Kirjoittaminen ajattelun välineenä  Metakognitiivisten taitojen kehittäminen

Verkkoviestinnän didaktiset hyödyt Kirjoitusprosessi edistää ajattelua Kirjoitusprosessi edistää ajattelua Toisten puheenvuoroista oppiminen Toisten puheenvuoroista oppiminen Tasa-arvoinen oppimisympäristö Tasa-arvoinen oppimisympäristö Viestinnän viivästetty luonne edistää oppimista ja ajattelua Viestinnän viivästetty luonne edistää oppimista ja ajattelua (Anne Nevgi 2000)

Haasteita  Pinnallinen tiedonkäsittely  Tiedonhallinnan ongelmat  Vähäinen yhteisön hyödyntäminen  Osallistumisen ja sitoutumisen ongelmat  Välineet eivät tue tiedonrakenteluprosessia  Uusien pedagogisten mallien luominen

Visio Vuonna 2006 Helsingin yliopisto on kansainvälisesti tunnustettu, maamme johtava yliopistotason verkkokurssien ja tukipalveluiden tuottaja. Suomen virtuaaliyliopiston tarjonnasta yli kolmasosa on Helsingin yliopiston tuottamia kursseja. Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään laajasti Helsingin yliopiston tutkimuksessa, opetuksessa ja opiskelussa. Kolmasosa yliopiston opinnoista on toteutettu monimuotoisena verkko-opetuksena. Helsingin yliopiston tuottamille kursseille on tunnusomaista korkeatasoinen pedagoginen osaaminen, tieteenalan suvereeni hallinta ja laadukas tekninen toteutus, mikä tekee niistä opiskelijoiden ja opettajien suosimia. Vuonna 2006 Helsingin yliopisto on kansainvälisesti tunnustettu, maamme johtava yliopistotason verkkokurssien ja tukipalveluiden tuottaja. Suomen virtuaaliyliopiston tarjonnasta yli kolmasosa on Helsingin yliopiston tuottamia kursseja. Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään laajasti Helsingin yliopiston tutkimuksessa, opetuksessa ja opiskelussa. Kolmasosa yliopiston opinnoista on toteutettu monimuotoisena verkko-opetuksena. Helsingin yliopiston tuottamille kursseille on tunnusomaista korkeatasoinen pedagoginen osaaminen, tieteenalan suvereeni hallinta ja laadukas tekninen toteutus, mikä tekee niistä opiskelijoiden ja opettajien suosimia.

Virtuaaliyliopisto

Millaisia eroja verkko-opetuksessa on lähiopetukseen verrattuna?

Sähköiset palvelut opiskelijoille: ilmoittautuminen, palautteet - > eHops Sähköiset palvelut opiskelijoille: ilmoittautuminen, palautteet - > eHops Materiaali lisääntyy digitaalisessa muodossa esim. opiskelijakirjaston hankkeet Materiaali lisääntyy digitaalisessa muodossa esim. opiskelijakirjaston hankkeet Oppimisympäristöihin yhteisöllisyyttä tukevia työkaluja Oppimisympäristöihin yhteisöllisyyttä tukevia työkaluja Verkko-opetuksen laatukriteerit tekeillä Yliopistopedagogiikan tutkimus ja kehittämisyksikössä Verkko-opetuksen laatukriteerit tekeillä Yliopistopedagogiikan tutkimus ja kehittämisyksikössä Keskeisiä kysymyksiä edelleen: tukipalvelut, yhtenäiset standardit, laitteiden saatavuus Keskeisiä kysymyksiä edelleen: tukipalvelut, yhtenäiset standardit, laitteiden saatavuus Verkko-opetuksen tulevaisuus