Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Advertisements

Kokemuksia historiakerhosta
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Tuntisuunnitelmat nimi, puhelin, ohjaajan nimi
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
Käsitteen didaktiikkaa
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Miksi osittaa ohjelmatMyn1 Miksi osittaa ohjelma C++ -kielessä funktiot voivat olla itsenäisiä tai luokkaan liittyviä funktioita. Funktio on ohjelma, jolla.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Väittelyharjoitus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
Luku- ja tenttivihjeet 10
Filosofiaa lapsille –tehtävä 1 (kaikille)
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon oppilasmäärien kehitys
Heidi Enwald Informaatiotutkimus, HuTK
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Mikä on elämänkatsomus?
Luku- ja tenttivihjeet 2015_3
Luku- ja tenttivihjeet 7
Mikä on elämänkatsomus?
Ajattelun opettaminen ja Lipmanin P4C (FILA)
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille -tehtävä (kaikille)
Mikä on elämänkatsomus?
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Luento 7, artikkelit Suoraan tähän aihepiiriin liittyviä artikkeleita ei ole Kannattaa lukea se Tomperin artikkeli, jota ei ole vielä lukenut (tai molemmat).

Luento 7, tenttikysymyksiä Kysymyksiä tästä aihepiiristä, esim: Esittele ET didaktiikan taustalla olevia lähtökohtia. Kerro, kuinka käyttäisit jotain niistä itse valitsemasi ET:n perusopetuksen OPS-perusteiden aiheen opetuksessa? Matthew Lipmanin kehittämä filosofiaa lapsille -suuntaus on tärkeä elämänkatsomustiedon didaktiikassa. Mistä siinä on kysymys ja miksi se on ET:ssä tärkeä? Kuvaile onnistunutta ET tuntia. Millaista pohjatyötä se on vaatinut opettajalta? Kerro Filosofiaa lapsille -lähestymistavan pääideoista ja laadi johonkin ET:n POPS-perusteiden tavoitteeseen liittyen lyhyt tuntisuunnitelma oppitunnista, jossa sovelletaan filosofiaa lapsille lähestymistapaa.

Luento 7, tenttikysymysten analyysia Matthew Lipmanin kehittämä filosofiaa lapsille -suuntaus on tärkeä elämänkatsomustiedon didaktiikassa. Mistä siinä on kysymys ja miksi se on ET:ssä tärkeä? Liikkeessä käytetään filosofiaa apuna tavoitteena lasten ajattelun taitojen kehittäminen (erityisesti etiikassa), tähän liittyen kysymisen, tutkimisen älyllisen uteliaisuuden vaaliminen. Muita piirteitä: valveutuneen demokraattisen kansalaisen kasvun tukeminen, lasten kunnioittaminen keskustelukumppaneina ja itsenäisinä tutkijoina sekä eri näkökulmien ymmärtäminen, toisten kunnioittaminen ja väärinkäsitysten selvittäminen. Olennaista tutkivan yhteisön muodostuminen → harjaantuminen kommunikoimaan tutkimusyhteisön jäsenenä. Metodi: 1) yhteinen kokemus, yleensä tarina, 2) oppilaiden omat mieleen tuleva kysymykset, 3) päämetodina keskustelu, 4) luokka tutkivaksi yhteisöksi. ET oli pitkälle alun perin filosofiaa lapsille. Ja sillä ollut myös hist. vaikutusta. Muitakaan sellaisia metodeja, jotka tähtää ajattelun taitojen kehittymiseen ja demokraattiseen eettiseen kasvatukseen ja joilla lisäksi on takanaan laajaa kansainvälistä tutkimusta, ei kovin paljoa ole.