Elokuva-analyysi II Analyysi ja arvottaminen. Kun elokuva tuntuu huonolta... onko kyse moodin tai lajityypin vieraudesta kulttuurihistoriallisen taustan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opettajien täydennyskoulutusprojekti
Advertisements

Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Metodologian ja menetelmien valinta
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
Tutkimussuunnitelma…
YMALin strategia: tavoitteet ja painopistealueet.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Taidefilosofia IX Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
MITÄ IHMETTÄ… TEKSTILAJIT ELI GENRET?
A4. Argumentointi ja retoriikka
Minkälainen on hyvä gradu?
MITEN MÄÄRITTELEMME VAMMAISUUTTA?
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Nauru kritiikin keinona
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Nauru kritiikin keinona.  Naurun avulla voi vahvistaa vallitsevia käsityksiä.  Toisaalta nauru on keino purkaa valtarakenteita.  Nauru etäännyttää.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
VUOROVAIKUTUS.
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Analyysissä huomioitavaa
EPIIKKA Proosan analyysia
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
1 MINNA HAVERI 2015 ETNOGRAFIA JA VISUAALINEN ETNOGRAFIA.
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Elokuva-analyysi II Elokuvan tyyli Kerronnan luonne.
Määrällinen tutkimus.
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto
Proosatekstin analyysi
Tieteellisen tekstin piirteitä
tapaustutkimus psykoterapian Psykoterapiatutkimuksen
JOHDANTO.
Kirjallisuuden käsitteitä
Tutkimuksen objektiivisuus
Teoriat ja havainnot HYPOTEETTIS-DEDUKTIIVINEN MENETELMÄ
Sosioemotionaalinen kehitys
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Tavoitteet ja arviointi
Tieteellinen kirjoittaminen
Huumoria ja vertauskuvia
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
AI8 Argumentatiiviset tekstit
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
Konteksti polttopisteessä
’POHTIVA KIRJOITELMA’
OPETUSVINKKI 1 – Yhteistoiminnallinen työskentely
opiskeluorientaatio (+)
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Kouvolan Yhteislyseon
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Elokuva-analyysi II Analyysi ja arvottaminen

Kun elokuva tuntuu huonolta... onko kyse moodin tai lajityypin vieraudesta kulttuurihistoriallisen taustan etäisyydestä tyylin vieraudesta taustakonstruktion hahmottamisen vaikeudesta teoksen tekstuaalisesta tiheydestä elokuvan tai kopion puutteista ideologisista kysymyksistä omista tiedollisista, empaattisista tai asenteellisista rajoituksista

Rehdin analysoijan on otettava huomioon moodi, lajityyppi, tyyli ja historiallinen konteksti erotettava suhtautuminen henkilöihin ja tapahtumiin suhtautumisesta elokuvaan kokonaisuudessaan otettava etäisyyttä omiin asenteisiin, näkemyksiin ja odotuksiin - sekä positiivisiin että negatiivisiin

Tulisi välttää realistisen motivaation ylikorostamista, ylitulkintaa moralistisia asenteita ja ylimielisyyttä latteita yleistyksiä, ympäripyöreitä toteamuksia pilkallisuutta, tarpeetonta hauskuutta epätäsmällisiä ilmaisuja teoreettisesti latautuneita ilmaisuja, jollei kulloinenkin konteksti oikeuta sitä

Analysoiminen ja arvottaminen On erotettava ja yhdistettävä analyysi ja arvottaminen Mieltymykset tai vastenmielisyydet voivat käytännössä olla oma lähtökohta, mutta ne on analysoitaessa työnnettävä syrjään Arvottaminen sijoitettava ainakin retorisesti analyysin jälkeen Arvottamiset on perusteltava vedoten – havaittuihin tekstuaalisiin piirteisiin – jättämättä huomioimatta piirteitä, jotka viittaavat toisenlaiseen tulkintaan – relevanteiksi osoitettuihin konteksteihin ja koodeihin – käsityksiin, joiden pätevyydestä lukijaa vakuutellaan argumentatiivisin ja retorisin keinoin

Elokuvien arvottamisen ulottuvuudet Kompositionaaliset ominaisuudet Referentiaaliset ominaisuudet Vaikuttavuus Eettiset ominaisuudet

Kompositionaaliset ominaisuudet Auditiivinen ja/tai visuaalinen kauneus Ykseys / muodon avoimuus Kompleksisuus / selkeys Loistokkuus, glamour / pelkistyneisyys, yksinkertaisuus Aiheen, käsittelytavan, kerronnan tai ilmaisun perinteikkyys / omaperäisyys

Referentiaaliset ominaisuudet Psykologinen realismi Sosiaalinen realismi Yhteiskunnallinen relevanssi Ajankohtaisuus / ajattomuus Paikallisväri / universaalisuus Yhtymäkohdat muuhun kulttuuriin

Vaikuttavuus Lajityyppireaktiot: hauskuus, jännittävyys, tunteikkuus, eroottisuus, kiihottavuus, vaikuttavuus, ylevyys, shokeeraavuus, hienovireisyys Oletettu kyky muuttaa ihmisten ja yhteisöjen uskomuksia, näkemyksiä tai käyttäytymistä Osoitettu yhteiskunnallinen vaikutus Elokuvahistoriallinen merkitys

Eettiset ominaisuudet Viisaus Rehellisyys, totuudellisuus Moraalisuus, esikuvallisuus Aatteellisuus, uskonnollisuus, isänmaallisuus

Analysoijan neljä tehtävää (Bordwell: Making Meaning) Todistaa valitun elokuvan soveltuvuus tutkimuskohteeksi Osoittaa, kuinka kritiikin käsitteet ja metodit ovat sovitettavissa kyseisen elokuvan erityispiirteisiin Tehdä tulkinnastaan kyllin uusi. On joko – esitettävä uusi teoria tai metodi – uudistettava olemassa olevaa teoriaa tai metodia – sovellettava vanhaa teoriaa tai metodia uuteen kohteeseen – kiinnitettävä huomio merkittäviin piirteisiin, jotka aikaisemmat kommentoijat ovat jättäneet huomiotta Esittää tulkintansa kyllin vakuuttavasti

Anu Kantola: ”Tärkeintä on olla aito – Poliittisten uutisten dramaturgia” Jokainen teksti on tulkintaa, jossa ratkaisevaa on sen mielenkiintoisuus ja osuvuus. Tieteen kriteerejä noudattaakseen tutkijan pitää pyrkiä tekstin läpinäkyvyyteen eli siihen, että lukija pystyy näkemään, mitä tutkija on tehnyt ja mitä polkuja pitkin johtopäätöksiinsä tullut. … Tieteellisissä teksteissä tasapainotellaan yleensä menetelmästä riippuen kahden hyvän, tai miksei myös pahan välillä: omaleimaisuuden ja uskottavuuden.