Perhe- ja jäämistöoikeuden peruskurssi 2012 Yliopistonlehtori Tapani Lohi Helsingin yliopisto
Perhe- ja jäämistöoikeus Avioliitto-oikeus (tai: parisuhdeoikeus) Lapsioikeus Edunvalvontaoikeus (aik. holhousoikeus) Jäämistöoikeus
Perhe- ja jäämistöoikeuden pakolliset aineopinnot Oppimistavoitteet: Sellaisen kokonaiskuvan saaminen perhe- ja jäämistöoikeuden alan kuuluvista käsitteistä ja normistosta, että opiskelija pystyy tunnistamaan ja paikantamaan oikeudenalaan liittyvät ongelmat. Sellainen perhe- ja jäämistöoikeuden alaan kuuluvan sääntelyn sisällön tuntemus, jota tarvitaan perhe- ja jäämistöoikeuden alaan kuuluvissa tavanomaisissa lakimiestehtävissä.
Oppimistavoitteet (jatkoa) Opiskelijan tulee saada riittävät valmiudet esimerkiksi tavanomaisen perinnönjaon tai osituksen toimittamista taikka lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevan yksinkertaisen riitajutun hoitamista varten.
Perhe- ja jäämistöoikeuden eri lohkojen välisiä yhteyksiä 1) Lapsioikeus - avioliitto-oikeus 2) Lapsioikeus - edunvalvontaoikeus 3) Lapsioikeus – jäämistöoikeus 4) Edunvalvontaoikeus – avioliitto-oikeus 5) Edunvalvontaoikeus – jäämistöoikeus 6) Avioliitto-oikeus - jäämistöoikeus
Yhteyksiä muihin oikeudenaloihin 1) Velvoite- ja sopimusoikeus 2) Esineoikeus 3) Kauppaoikeus 4) Kansainvälinen yksityisoikeus 5) Prosessioikeus 6) Hallinto-oikeus (erit. sosiaalioikeus) 7) Valtiosääntöoikeus (perus- ja ihmisoikeudet) 8) Vero-oikeus
Peruskurssin vaatimukset 1) Oman harjoitustehtävän suullinen esitys (ryhmissä) - Tehtävät löytyvät perhe- ja jäämistöoikeuden kotisivuilta (”oppimateriaali”). 2) Aktiivinen osallistuminen Läsnäolovaatimus: 4 tunnin poissaolo sallittu. Perehdyttävä etukäteen päivän tehtäviin.
Peruskurssin V/2012 päiväohjelma: Ma 24.9. (teht 1-3) Lapsioikeus Ti 25.9. (teht 4-6) Avioliitto-oikeus Ke 26.9. (teht 7-10) Jäämistöoikeus: pesänselvitys ja perinnönjako To 27.9. (teht 11-13) Jäämistöoikeus: PK 3 luvun ongelmat Pe 28.9. (teht 14-17) Jäämistöoikeus: lakiosa, testamentti
Harjoitustehtävän suullinen esitys Kesto 15-20 minuuttia. Esityksen sisällöstä: 1) Ongelmatilanteen lyhyt kuvaus (ei tehtävän suoraa lukemista!) 2) Oikeusongelman hahmotus 3) Oikeustilan kuvaus (tapauksen kannalta olennaiset säännökset ja muu ”teoria”) 4) Säännösten soveltaminen tapaukseen, eli ratkaisu Käytettävä havaintovälineitä (powerpoint). Ryhmällä ”solidaarinen vastuu” koko tehtävästä.
Esitysohjeita I Sanottava on tarjottava kuulijoille sellaisessa muodossa, että he voivat sen ymmärtää puhutun perusteella. Perehtykää tehtävänne aiheeseen niin hyvin, että tiedätte ja ymmärrätte itse, mistä puhutte. Teidän pitäisi myös pystyä vastaamaan aiheesta esitettyihin kysymyksiin. Tarkoitus on, että te opetatte toisia kurssilaisia sen kysymyksen osalta, johon te olette erityisesti perehtyneet. Toiset ryhmät sitten vuorostaan opettavat teitä muiden kysymysten osalta. Jos tapaustekstissä mielestänne jokin virhe (päivämäärä, henkilötieto yms.) tai epäselvyys, kysykää opettajalta etukäteen esim. sähköpostitse. - Muutenkin saa kysyä!
Esitysohjeita II Aihe ja sanottava tulisi sisäistää sillä tavoin, että voitte esittää sen omin sanoin. Kyse ei saa olla oppikirjan tekstin tai lakitekstin ääneen lukemisesta. Pitkiä lakitekstilainauksia vältettävä. - Ne tekevät esityksen seuraamisen ja ymmärtämisen vaikeaksi. Jos joku mielestänne tärkeä oikeuskysymys jää kaikille ryhmän jäsenille epäselväksi, sitä ei pidä kiertää. Tämä epäselvyys kannattaa päinvastoin nostaa esille, jotta siihen voitaisiin vastata luennolla.