Sidosryhmäseminaari OAMK 10.11.2006Anne Suonpää 1 Näkökulmia aktiiviseen uraohjaukseen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ammatillisen osaamisen kartoitus
Mohammed Kertoo itsestään:
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
Uusi Väylä Ammattiin.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
osana opiskelijan PLE:tä
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Seurantalomake palkkatukijakson ohjauksellisena välineenä
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
”Et ne kattoo, että mihin palveluihin mun pitäs mennä” Lainrikkoja-asiakkaiden näkökulma palveluihin Katariina Pekkola Teija Sundman.
Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Pääotsikko Lisää alaotsikko tähän Vantaan kaupunki Sosiaali- – ja terveyspalvelut VammaispalvelutTyöllistämispalvelut.
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
KOULUTETTU AMMATTILAINEN ON TULEVAISUUDEN TAITAJA.
Työpaikkakouluttajan ABC
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Opinnäytetyöprosessi
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Työpaikkakouluttajan ABC
TVT projekti esikoululaisille
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET)
Ammatillinen koulutus
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Infoa uusille opiskelijoille, syksy 2014 Opinto- ja opetuspalvelut Ura- ja ohjauspalvelut.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
VALMA-koulutus Edupolissa
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
LOKOMO- Laatua opinto-ohjaukseen kohdennetusti moniverkostoissa
OP
VI Ohjaamo-päivä Verkko-Ohjaus
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Miten sosiaalityöllä tulisi vastata asiakkaiden tarpeisiin?
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Sidosryhmäseminaari OAMK Anne Suonpää 1 Näkökulmia aktiiviseen uraohjaukseen

Sidosryhmäseminaari OAMK Anne Suonpää 2 Näkökulmia aktiiviseen uraohjaukseen 1. Esittely: Cimson Oy 2. Avosilta Case: palvelun esittely, prosessi, palaute 3. Aktiivisen uraohjauksen avaintekijät

Sidosryhmäseminaari OAMK Anne Suonpää 3 1. Esittely: Cimson Oy Aikuiskoulutusorganisaatio, perustettu 1990 Suurin toimiala: työvoimapoliittinen aikuiskoulutus sekä erilainen työvoimatoimistojen ryhmätoiminta Toimipisteet seitsemällä paikkakunnalla: Oulu, Kuopio, Seinäjoki, Jyväskylä, Tampere, Lahti, Helsinki Kouluttajia n. 30/80 ja opiskelijoita n. 2000/vuosi

Sidosryhmäseminaari OAMK Anne Suonpää 4 2. Avosilta Case Avosiltapalvelu: ammatinvalinnanohjausryhmä, joka järjestetään yhteistyössä Oulun seudun työvoimatoimiston kanssa asiakkaina ovat työvoimatoimiston ammatinvalinnanohjaukseen hakeutuvat henkilöt: työnhakijat, opiskelijat, työssäkäyvät aloitettu -05 vuoden alusta, n.25 ryhmää 2 vuoden aikana – 5 kokoontumista/ryhmä, 5 viikon aikana – ryhmän kesto kerrallaan 3x45 min – n. 8 henkilöä/ryhmä palvelun tavoite on selkiyttää asiakkaiden ammatillista suuntautumista sekä tarjota ohjauspalvelua ammatillisia kysymyksiä pohtiville henkilöille

Sidosryhmäseminaari OAMK Anne Suonpää 5 2. Avosilta Case: prosessi Alkukartoitus: aikaisemman ammatinvalinnan ja kokonaiselämäntilanteen tarkastelu nykyisen ammatinvalinnan kontekstina ammatinvalintaan vaikuttavien tekijöiden hahmottaminen

Sidosryhmäseminaari OAMK Anne Suonpää 6 2. Avosilta Case: prosessi Minä –kartoitus: kiinnostukset, lahjakkuus, luonteenpiirteet ja henkilökohtaiset ominaisuudet henkilökohtaiset taidot, yleiset työelämätaidot, ammatillinen osaaminen arvot ja ura-ankkurit fyysiset ja psyykkiset ominaisuudet ja terveys

Sidosryhmäseminaari OAMK Anne Suonpää 7 2. Avosilta Case: prosessi Ympäristökartoitus: ennakoinnit tulevaisuuden työtehtävistä ja työmarkkinoista tiedonhankinta koulutus –ja ammattitietoudessa: internet, koulutus- ja ammattitietopalvelu työelämävierailut, ammattihaastattelut, työharjoittelut, päivä työpaikalla

Sidosryhmäseminaari OAMK Anne Suonpää 8 2. Avosilta Case: prosessi Suuntautumista ja jatkosuunnitelmaa työstävä vaihe: yksilöllinen yhteenveto kartoittavasta vaiheesta, portfolion työstäminen henkilökohtainen ohjauskeskustelu n.30min

Sidosryhmäseminaari OAMK Anne Suonpää 9 2. Avosilta Case: prosessi tilanneanalyysi-ammatillisten vaihtoehtojen ja niihin johtavien vaihtoehtoisten reittien konkretisoiminen paperille ongelmanratkaisu eri vaihtoehtojen vertailussa – esim. erilaisia kriteerejä ja näkökulmia, joilla vertailla ammatteja omien tavoitteiden ja suunnitelmien muodostaminen ohjauksessa, vaihtoehtojen konkreettinen selvittäminen.

Sidosryhmäseminaari OAMK Anne Suonpää Avosilta Case: palaute palvelun päätyttyä

Sidosryhmäseminaari OAMK Anne Suonpää Aktiivisen uraohjauksen avaintekijät Määrätietoisuus Vastuuttaminen – vastuunotto Läsnäolo – ilmapiiri Työelämälähtöisyys Konkreettisuus

Sidosryhmäseminaari OAMK Anne Suonpää 12 Määrätietoisuus oman mission selvittäminen ohjaajana oman työn tarkoituksen ja tavoitteiden tiedostaminen ja tietäminen dialogiin, vuorovaikutussuhteeseen perustuva, vaihtoehtoja tarjoava, tavoitteellinen ohjaus opiskelijan/asiakkaan ja ohjaajan yhteinen tavoitteen muodostaminen ja sitoutuminen tavoitteisiin

Sidosryhmäseminaari OAMK Anne Suonpää 13 Vastuuttaminen-vastuunotto opiskelijan/asiakkaan haastaminen oman aktiivisuuteen ja vastuunottoon omasta ammatinvalinta-urasuunnitteluprosessistaan – opastaminen omaehtoiseen tiedonhakuun ohjauksen ja työelämän ammattilaisena vastuun ottaminen opiskelijan/asiakkaan ammatillisessa ongelmanratkaisussa: konkreettisten ammatti-ja reittivaihtoehtojen tuottaminen ohjauksessa

Sidosryhmäseminaari OAMK Anne Suonpää 14 Läsnäolo-ilmapiiri olla ohjaajana ”jakamattomasti” läsnä ohjaustilanteessa antaa opiskelijalle/ asiakkaalle kokemus siitä, että tämä hetki on minun ammatillista kysymystäni varten ja ohjaaja on täysillä sitä minun kanssani ratkaisemassa ”sydän” mukana siinä mitä on tekemässä asiakkaan/opiskelijan palveleminen yksilöllisesti rohkaiseva ilmapiiri

Sidosryhmäseminaari OAMK Anne Suonpää 15 Työelämälähtöisyys ohjausta läpäisevänä tekijänä käsitys eri ammattialojen rakenteellisista kehityssuunnista – opiskelijalla/asiakkaalle realistinen tieto siitä, miltä eri ammattien työllisyyskehitys näyttää käytännön yhteydet työelämään: vierailut, eri ammattialojen edustajien haastattelut, projektit, työelämään tutustumispäivät etsiä erilaisia tapoja tutustuttaa opiskelija/asiakas työelämään

Sidosryhmäseminaari OAMK Anne Suonpää 16 Konkreettisuus Kertoa ohjauksessa opiskelijalle/asiakkaalle eri ammateista, koulutuksista ja työtehtävistä Esitellä ja ehdottaa asiakkaalle/opiskelijalle ammatti/koulutusvaihtoehtoja Tehdä yhdessä asiakkaan kanssa analyysi (esim. paperille) hänen tilanteestaan ja vaihtoehdoistaan sekä muodostaa suunnitelma, miten vaihtoehtoihin päästään