Nuoren työntekijän/harjoittelijan työpaikkaohjaajille Etsivä työ ja JOPO.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Oppimistyylit.
Hyvää työpäivää!.
HEKMI OY/ PALVELUKESKUS KASKI
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
Uuden työntekijän perehdyttäminen
Nuoret puhtausalan kesätöissä
10 vinkkiä voimaantumiseen
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
, Vantaa TE-KESKUSTEN JA TOIMINTARYHMIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ Toimintaryhmien ja TE-keskusten hyviä käytäntöjä Koulutus Manner-Suomen maaseutuohjelman.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
ARVOT Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee Suuntaa toimintaa (Tiedetään mihin pyritään) Yhteinen käsitys suunnasta (Pelisääntöjä) Selkeä rakenne,
Minä oppijana 1 ov..
Lapselle hyvä päivä tänään
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
TALOUDEN TASAPAINOTTAMIS- JA TUOTTAVUUSOHJELMA Vuosille
TYÖSUHTEEN ALUSSA: Työelämän pelisääntöjä
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Ammatillisen kouluttajan ohjauksellinen rooli
Työhyvinvointikysely 2010 Teknisen tuotannon liikelaitos Raportoinnin tulokset
Opiskelijan perehdyttämisen tarkoitus  Luoda opiskelijalle kokonaiskuva työpaikasta, työympäristöstä ja työyhteisöstä  Auttaa opiskelijaa tutustumaan.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
TET =Työelämään tutustuminen
Työn imu ja työn kuormittavuus pienissä järjestöissä
ORGANISOINNIN PERUSTEET
Puhelinkäyttäytyminen työnhakutilanteessa
Työhyvinvointi JOULUKUU.
TET =Työelämään tutustuminen
Opintopsykologi Katja Hietanen
Harjoituksen ohjaaminen
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
YKSOTE-kuormitus 2017–18 -hankkeen koordinaattori
Harjoituksen ohjaaminen
Harjoituksen ohjaaminen
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki
Terveyttä työpaikoille – suositukset
Esityksen transkriptio:

Nuoren työntekijän/harjoittelijan työpaikkaohjaajille Etsivä työ ja JOPO

 Nopeuttaa työn oppimista ja työn aloittamista  Lisää työturvallisuutta ja vähentää virheitä  Vähentää epävarmuutta ja jännitystä  Lisää työviihtyvyyttä  Antaa realistisen kuvan työstä  Selkiyttää työroolit ja tavoitteet Työntekijän perehdyttäminen Käytännössä: Varmista että työntekijä tietää missä ja milloin voi syödä, montako kahvitaukoa ja mihin aikaan Varmista että työntekijä on ymmärtänyt työajat Käy läpi poissaoloja koskevat ilmoittamiskäytännöt Käy läpi muun muassa puhelimen käyttö työaikana ja tupakkatauot Kerro myös mitä tehdään kun työtehtävät on suoritettu – anna lista työtehtäviä, joita voi tehdä ilman ohjausta Kerro myös miten sairastumistapauksissa menetellään – minne lääkäriin?

 Anna työntekijän/harjoittelijan ensin seurata omaa tekemistäsi ja toimia sen jälkeen avustajanasi  Kerro ja näytä työtehtävän tekeminen vaihe vaiheelta  Esittele tekemisen vaiheet ja tärkeimmät asiat  Kiinnitä huomiota turvallisuusasioihin ja ergonomisiin työtapoihin  Seuraa, miten hän ymmärtää työtehtävän, ja pyydä häntä kertomaan tekemisen vaiheet Työtehtävät alussa

 Rohkaise tekemään ja kannusta kysymään  Anna työntekijän/harjoittelijan tehdä työtehtävänsä omassa tahdissaan, mutta ole saatavilla kysymysten tai pulmatilanteiden varalta  Anna heti palautetta työn teosta ja tuloksesta -> älä pihtaa pientäkin myönteistä palautetta  Anna vähitellen tehdä työnsä itsenäisesti.  Pyydä arvioimaan omaa suoritustaan  Anna palautetta ja seuraa työn sujumista säännöllisesti  Pyydä palautetta (pyydä nimeämään ainakin 1 asia!) Työtehtävän aikana

 Oppiminen on yksilöllistä. Jokainen meistä on erilainen oppija, toiset oppivat paremmin kuuntelemalla ja tarkkailemalla, toiset taas tekemällä. Toisille on ominaista muodostaa pienistä yksityiskohdista suurempia kokonaisuuksia. Toisille taas on helpompaa edetä suurista kokonaisuuksista yksityiskohtiin. Kaikki tavat oppia ovat yhtä hyviä.  Luonteenomaisin tapa oppia vaihtelee tekijästä toiseen. Oppimistavat ja –tyylit ovat muovautuneet ihmisille vähitellen heidän erilaisten kokemustensa myötä. Myös perinnöllisyystekijät ja nykytilanteen, kuten opiskelun tai työpaikan vaatimukset, vaikuttavat oppimistapojen muotoutumiseen. Oppimistapoja pidetään usein melko pysyvinä, mutta eri oppimistapojen käyttöön voi harjaantua. Työpaikkaohjaajan on hyvä tiedostaa ja tunnistaa erilaisia oppimistapoja ja –tyylejä. Yksilöllisten erojen huomioiminen ohjauksessa tukee myönteistä minäkuvaa ja edistää oppimista.  Oppimistyylit kuvastavat oppijan tapaa vastaanottaa ja käsitellä tietoa. Omaa oppimiskykyään voi parantaa oppimistyylejä kehittämällä. Erilaisten oppimistyylien perusteella voidaan puhua aktiivisista osallistujista, käytännöllisistä toteuttajista, loogisista ajattelijoista ja harkitsevista tarkkailijoista. Oppimistyyleistä

 Selkeät ja sovitut työtehtävät  Onnistumisiin kannustaminen  Nuoren ”kokoiset” tehtävät ja haasteet  Vähän kerrallaan  Ennalta sovitut tehtävät, joita työntekijä/harjoittelija voi tehdä ilman ohjausta Itseohjautuvuutta edistävät:

 Liian tiukat, väljät tai epäselvät rajat ja tavoitteet  Negatiivinen palaute  Jatkuva kontrolli  Pakottaminen  Epäluottamus  kykyjen ja osaamisen vähättely Itseohjautuvuutta ehkäisevät:

 Hyvän vuorovaikutussuhteen ja ilmapiirin luominen.  Suorien kysymysten käyttäminen.  Havaintojen ja perustelujen esittäminen.  Konkreettisten tilanne - esimerkkien ja tapahtumien käyttäminen tarkastelun pohjana.  Vaihtoehtoisten näkökulmien tarjoaminen työntekijälle/harjoittelijalle harkittavaksi.  Vaikutusten ja seuraamusten tutkiminen eri osapuolten näkökulmasta.  Päätelmien tekeminen.  Toimintamenettelyistä ja seurannasta sopiminen. Palautteen antaminen

 Työpaikkaohjaaja käy selvästi läpi työntekijän/harjoittelijan kanssa vastuut ja roolit, jotta hän tietää, mitä saa tehdä itsenäisesti ja mitä ei.  Työpaikkaohjaaja pyytää työntekijää/harjoittelijaa kertomaan ennen työn tekemistä, mitä hän aikoo tehdä ja miten toimia. Ohjaaja antaa kehittävää palautetta tarvittaessa.  Työntekijä/harjoittelija saa osaamisestaan todenmukaista ja kehittävää palautetta.  Otetaan puheeksi työntekijän/harjoittelijan käytös ja keskustellaan käytöksen muuttamisesta. Oikeasta tavasta toimia annetaan heti myönteistä palautetta. Työntekijä/harjoittelijan kaikkitietävä tai liian oma-aloitteinen toiminta

 Saan toimia esimerkkinä nuorelle – voi olla pitkäaikaiset vaikutukset nuoren tapaan tehdä työtä  Voin vaikuttaa nuoren työntekijän/harjoittelijan tapaan tehdä työtä, työhön suhtautumiseen ja itse työn tekemiseen  Luon sellaisen työilmapiirin, jossa onnistumiset ovat mahdollisia  Olen kiinnostunut nuoren työntekijän/harjoittelijan muustakin elämästä  Ansaitsen kiitokset jokaisen nuoren työntekijä/harjoittelijan auttamisesta työelämän poluille. Minä työpaikkaohjaajana