Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu 12.8.2008 Viikin tiedekirjasto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

R2 OPISKELIJAT Opiskelijan viikko
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Erilaisia kurssityyppejä ja työkaluja niiden toteuttamiseen Moodlessa Moodle-on-Demand –hanke Olli Ruohomäki.
Verkko-oppimisen valtakunnallinen kehittäjäyhteisö
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
MEDIAN HYÖDYNTÄMINEN Ahlmanin ammattiopisto Esa Majava.
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Suomalainen tietoyhteiskunta ja opetusteknologia • Tämän päivän suomalainen koulu  Innovatiivinen  Antaa mahdollisuuksia sekä opettajalle että oppilaalle.
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment)
Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Miten HELDA ja TUHAT liittyvät koulutukseen ja miten ne otetaan huomioon eri tasoilla? Teodora Oker-Blom Viikin tiedekirjasto.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Flickr-kuvahaku.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta: iGoogle ja RSS-syötteet Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Web 2.0 tiivistetysti 1. Ohjelmistoalusta on Web. Webtop korvaa Desktopin. Keskeistä yhteisöllisyys ja ”Software as a Service”. 2. Kollektiivisen älyn.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus. w w w. h a m k. f i.
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku)
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Teemu Kerola Interaktiivisen verkkomateriaalin tuotantoprosessi TKTL:llä (IVT) Taustoja Interaktiivinen.
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Moodle, Connect Pro, wikit ja blogit oppimisen välineinä Kulttuuri ja luova ala Sulautuvan oppimisen seminaari Timo Raatikainen Lehtori, e-oppimisen.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Mitä yliopisto-opiskelu on? Yliopistossa opiskeluun liittyviä käytänteitä, ihmisiä ja kommervenkkejä kirjallisuuden fukseille.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
VYYHTI- PROJEKTI Maiju, Noora, Juha, Joel. NYKYTILAN KUVAUS Toimeksiannon taustalla on koulutusmäärien kasvu, jota nykyinen sivusto ei kestä. Nykyisillä.
RSS-syötteet nuo unohdetut kuuluisuudet tiedottamisessa Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett.
IL-koulutus Viikin tiedekirjastossa
Jyväskylän ammattiopisto
Yhdestä kolme Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi Katri Lehtovaara & Tarja Vänskä-Kauhanen
Soveltuu hyvin esim. käden- ja työvälineiden asentojen näyttämiseen vaiheittaisena esim. työjärjestyksen osoittamiseen työvälineiden havainnollistamiseen.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa
SÄHKÖISET OPINNÄYTETYÖT TURUN YLIOPISTOSSA
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Koulutuksen itsearviointien seurantaseminaari
Ajankohtaista opetuksen näkökulmasta
Blogger Teppo Räisänen.
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Esityksen transkriptio:

Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto

Opetusteknologia 1/3 HY:ssä useimmissa tiedekunnissa suositaan sulautuvaa opetusta Sulautuva opetus on lähi- ja verkko-opetusmenetelmien yhdistämistä pedagogisesti mielekkäällä tavalla. Opetusteknologiakeskus ylläpitää mm. seuraavia verkko- opetuksen välineitä Moodle - Moodlessa tehtävät, keskustelut ja materiaalit voi koota verkkoon lähiopetuksen tueksi tai verkkokurssiksi. Moodle E-lomake - kysy palautetta, ennakkotietoja tai ilmoittautumisia kätevästi käyttämällä verkkolomakkeita. E-lomake Viikin tiedekirjasto, Katja Kunttu, Verkko-opetus/Opetusteknologia2

Opetusteknologia 2/3 Blogit - Blogi on opiskelijan tai opettajan julkaisukanava verkossa. Blogissa kirjoitetaan yleensä nopealla tahdilla kronologisia merkintöjä, joita luetaan, kommentoidaan ja linkitetään muihin blogeihin. Nettipäiväkirjan lisäksi blogia voi käyttää opiskelun apuna mitä moninaisimmin mm. oppimispäiväkirjana, lukupiirinä tai seminaaritöiden julkaisemiseen. Blogit Apumatti - Oppimateriaalin julkaisemisen väline, jolla opettaja voi tehdä helposti www-sivuja yliopiston visuaalisen ilmeen mukaisesti. Materiaalin tuottaminen ja päivitys on helppoa. Halutessaan kirjoittaja voi suojata sivuston salasanalla. Apumatti Viikin tiedekirjasto, Katja Kunttu, Verkko-opetus/Opetusteknologia3

Opetusteknologia 3/3 Wiki - Wikit ovat verkkosivustoja, joissa käyttäjät voivat lukemisen ohella myös helposti lisätä ja muokata sisältöjä. Wikit tarjoavat helppokäyttöisen välineen yhteisölliseen kirjoittamiseen ja tekstin muokkaamiseen. Wiki Videoviestintä - säästä aikaa ja rahaa luennoimalla, opettamalla ja kokoontumalla verkossa. Videoviestintä Viikin tiedekirjasto, Katja Kunttu, Verkko-opetus/Opetusteknologia4

Viikin tiedekirjasto, Katja Kunttu, Verkko-opetus/Opetusteknologia5 Verkko-opetuksen tukihenkilötoiminta HY:n Opetusteknologiakeskus koordinoi toimintaaOpetusteknologiakeskus Tapaamisia noin 1 kuukaudessa Koulutuksia Jokaisella tiedekunnalla on verkko-opetuksen tukihenkilö Tukihenkilöiden työnkuvat ovat hyvin vaihteleviatyönkuvat Kirjastoista Viikillä ja Terkolla on verkko-opetuksen tukihenkilöt Viikin kampuksen tukihenkilöt tekevät myös paljon yhteistyötä keskenään ja pedalehtoreiden kanssa -Viklo-kahvilaViklo-kahvila -Koulutukset kampuksella

Viikin tiedekirjaston tukihenkilön tehtävät Neuvoa ja opastaa kirjaston henkilökuntaa valitsemaan ja käyttämään sopivaa apuvälinettä E-lomake (n. 20 kpl) Blogit (3 kpl) Wikit (4 avointa, useita suljettuja) Kouluttajilla käytössä myös Moodle Koulutuksista tiedottaminen Sisäisiä koulutuksia Viime syksynä RSS-koulutus Tänä syksynä to klo 9-11 atk Viikin tiedekirjasto, Katja Kunttu, Verkko-opetus/Opetusteknologia6

Mitä uutta aiotaan kokeilla Kouluttajien olisi tarkoitus kokeilla ACP-videoviestintää koulutusten pitämiseen Erityisesti ympäri Suomea työskentelevät jatko-opiskelijat ovat kiinnostuneista verkkoluennoista Opiskelija tarvitsee nettiyhteyden lisäksi tietokoneeseensa kaiuttimet Viikin tiedekirjasto, Katja Kunttu, Verkko-opetus/Opetusteknologia7