Silja Visanki Uudenmaan ELY-keskus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen kansallinen tarkastus ja maksatusten hakeminen
Advertisements

Työnantajan velvollisuudet käytännössä
YHDISTYS TYÖNANTAJANA
’Vieläkö voi hakea’ - Pohjois-Savon liiton rahoitustilanne
Iisalmi Varkaus Kuopio
ESR-hankkeen talousseuranta
Ajankohtaista EU:n rakennerahasto-ohjelmissa: Kertakorvausmenettelyn käyttöönotto Kuopio Ylitarkastaja Jenni Hyvärinen TEM/Alueosasto/Rakennerahastot.
Uudenmaan ELY-keskuksen maksatuskoulutus rakennerahastohankkeille
EAKR JA ESR MAKSATUKSET Microteknia, auditorio Pirkko Markkanen Pohjois-Savon liitto.
Keski-Suomen liitto tiistai klo 8.30
Laitoskokous Henkilöstö Haku 2011, tilanne Neliportainen tutkijauramalli Savuton kampus Opetus Tohtoriohjelmat Pienryhmäopetus Opetusnäytteet.
Ylitarkastaja Jenni Hyvärinen TEM/Alueosasto
Suomen kansallinen tarkastus ja maksatusten hakeminen /MU.
Linnaseutu ry •Hämeenlinnan seudun maaseudun kehittämisyhdistys •Leader -rahoitus.
Suomen kansallinen tarkastus ja kansallisen vastinrahahan maksatushakemus Haaparanta /Maija Uusisuo.
Uudenmaan ELY-keskuksen maksatuskoulutus
TYÖEHTOSOPIMUS JA PALKKA
UUDEN OHJELMAKAUDEN RAKENNEMUUTOKSIA
Uusi tukikelpoisuus asetus
Avustuksen käytön raportoinnissa kehitettävää Anna-Leena Miettinen Seminaari
Työsuhteen ehtojen muuttaminen Itellan ylemmät toimihenkilöt
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustusten käyttö ja käytön valvonta Yleistä avustusten myönnöstä Valtionavustuspäätös Avustuksen käyttötarkoitus/hyväksyttävät.
Työolosuhteiden järjestelytuki
SK Hämeen TE-keskus Työllisyyspoliittinen avustus Sinikka Kauranen Hämeen TE-keskus
Tietoturvallisuus osa 6
HANKEPÄÄTÖS = Päätös hanketuesta = Tukipäätös = Myöntöpäätös Marjo Lindholm Keskipiste-Leader ry.
Itä-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous Joensuu, Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Laajennettu työssäoppiminen TOP LAAJA Verkostotapaaminen
Rauman seutu ja Vakka-Suomi
1 SOSIAALINEN YRITYS. 2 Palkkatuki Palkkatukea voidaan maksaa sosiaaliselle yritykselle pitkäaikaistyöttömän tai vaikeasti työllistyvän palkkauskustannuksiin.
Rotarypiiri 1420 Piiriapurahoista myönnettävät stipendit  Rotarypiiri myöntää piiriapurahoista (District Grants) maksettavia stipendejä sille osoitettujen.
HUKI – LAJIPÄÄLLIKKÖ- VALMENTAJAPÄIVÄ Valmennuslaskut - ja seurantatiedot Sinikka Nieminen Huki-projektisihteeri Skills Finland ry.
Itä-Suomen lääninhallitus Hankkeiden valintamenettely, välttämättömät ja hankevalintaa ohjaavat kriteerit sekä päätöksenteko EU-projektipäällikkö Timo.
1 EI-TUOTANNOLLISET INVESTOINNIT JA LEADER-TOIMINTATAPA YMPÄRISTÖTUESSA.
Virkavapaudet Yhteysopekoulutus Kirsi Contursi plm.
Leader-työn ajankohtaispäivä
Johanna Rannanjärvi Ylitarkastaja Maaseutu- ja rakenneyksikkö
Järjestelyerät TVA-lisään 220 euroa ja henkilökohtaiseen lisään 330 euroa. Lisäksi on sovittu, että koulunjohtajien palkkausta tarkastellaan erikseen.
Maaseutuohjelman hanketuet 2014–2020
VALTION VIRKA- JA TYÖEHTOSOPIMUS 2014 – 2017; KESKEISIÄ MUUTOKSIA Vero- ja tullivirkamiesliiton luottamusmiespäivät Jarmo Huotari VTML.
Leader-yritystuet Marskin Maja, Loppi Ihmisten kokoisille ideoille!
Suomen seutuverkot Kevätseminaari 2016 Silja Symphony Sivu
Kantri ry Rahoitusta paikallisesti Kari Kylkilahti 1.
Työolosuhteiden järjestelytuki Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta 10 luku 3 § VnA JTYPL, 9: Ohje JTYPL, sivut 275, , ja.
Rotarypiiri 1420 Piiriapurahoista myönnettävät stipendit  Rotarypiiri myöntää piiriapurahoista (District Grants) maksettavia stipendejä sille osoitettujen.
Kuntatieto-ohjelma - valtionavustusohje - Ohjeen kuvat
EMKR-tuen maksatus- asioissa huomioitavaa. Kalatalousseminaari 10. 4
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen Kuopiossa
Varsinais-Suomen ELY-keskus/Sirkka Rantala
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Nuoret ja työlainsäädäntö
Perhevapaakorvaus työnantajalle
ESR-rahoitus OKM:n valtakunnallisten toimenpidekokonaisuuksien toteutuksessa Henri Helander
Ohjelmakauden käytännöt
Kestävää kasvua ja työtä
Korvausten hakeminen valtionkonttorilta Pysyvä vika ja haitta
Ohjelmakausi Merja Mäkivirta Marjo Levaniemi.
KUSTANNUSMALLIT Marjo ja Merja
Hyvää kehittämistä Pohjois-Savossa
Liikunta- ja nuorisopalvelut
Lakon vaikutukset työsuhteen ehtoihin
Infotilaisuus hanketoimijoille
TYÖAIKA-ASIOITA Työaikalain pääsisältö. TES:ssa voi olla huomattavia poikkeuksia. (Soveltamisalarajaus ks. TAL 2 §)
EAKR-ohjelmien seurantakomiteoiden syyskokoukset - Pohjois-Suomi 1. 12
Keskeiset asetusmuutokset
Taloushallinnon koulutus
Rakennerahastohankkeen aloituskoulutus
Neuvontapalvelupäivät 12. –
Esityksen transkriptio:

Silja Visanki Uudenmaan ELY-keskus Yksinkertaistetut kustannusmallit Noora Hakolan (Mavi) esitystä 4/2014 mukaillen Silja Visanki Uudenmaan ELY-keskus

Yksinkertaistetut kustannusmallit Tavoitteena on, että ohjelmakaudella 2014-2020 käytetään pääsääntöisesti yksinkertaistettuja kustannusmalleja Kustannusmallit perustuvat EU:n yleisasetuksen N:o 1303/2013, 67 artiklaan Kansallisesti on säädetty: kehittämislain (28/2014) 13 §:ssä Hanketukiasetuksen (1174/2014)11§ ja 7 luku

Yksinkertaistetut kustannusmallit Huom! Yksinkertaistetut kustannusmallit – ei yksinkertaistettu rahoitus! Noudatetaan normaaleja säädöksiä mm. yksityisestä rahoitusosuudesta ja tukitasosta Valittava kustannusmalli on perusteltava 24 % flat rate 15 % flat rate Kertakorvaus, lump sum Todellisiin kustannuksiin perustuva

Yksinkertaistetut kustannusmallit Tuenhakija esittää ja perustelee hakemuksessa valitsemansa kustannusmallin Tuen myöntäjä päättää hankkeen kustannusmallista tukipäätöksellä Jos hankkeessa on mukana useita osapuolia (tuensiirto), koskee valinta kaikkia osapuolia Päätöksellä hyväksyttyä kustannusmallia ei voi vaihtaa kesken hankkeen toteutuksen

Kertakorvaus lump sum Tuen määrä voi olla enintään 100 000 € Hankkeen tulokset / tuotokset / toteutettavat toimenpiteet ovat selkeästi ja yksiselitteisesti määriteltävissä Esim. sovitut koulutuspäivät, investointi, selvitys… Kertakorvaus voidaan jakaa osiin, jolloin jokaiselle osiolle määritellään erikseen saavutettava tulos ja maksettava korvaus Koulutuksen suunnittelu (osa 1), koulutuspäivien järjestäminen (osa 2) Osia voi olla enintään kolme! Hankkeen toteutuminen arvioidaan kirjallisen selvityksen ja maaseutuviraston määräyksen mukaisten muiden selvitysten perusteella

Kertakorvaus (lump sum) Hanketta ei toteuteta julkisena hankintana Hakijan on esitettävä yksityiskohtainen kustannusarvio perusteluineen (selvitykset hintatasosta, palkoista jne.) Selvitys ulkopuolisilta tehtävistä hankinnoista Kertakorvauksen määrä määritellään ennalta rahoituspäätöksessä Kustannusten kohtuullisuus arvioidaan tukea myönnettäessä Vain toteutusaikaa voidaan muuttaa

Flat rate Tuensaajan on esitettävä ja todennettava vain osa kustannuksista, eli ns. välittömät kustannukset, todellisiin kustannuksiin perustuen Flat ratella katettavia välillisiä kustannuksia (prosenttimääräisenä korvattavat kustannukset) ei tarvitse todentaa kirjanpidon ottein tai tosittein, eikä tarkastaa

Välilliset kustannukset: Hankehenkilöstön matkakustannukset Muut kokous- ja neuvottelukulut kuten tarjoilukulut Hankehenkilöstön toimitilojen vuokrat Hankkeen hallinnointia varten hankittavat pienhankintaluonteiset toimistotarvikkeet, aineet ja materiaalit hankehenkilöstölle Hankkeen hallinnointia varten hankehenkilöstölle hankittavien laitteiden ja koneiden kulut

Palkkakustannukset Palkkakustannuksina hyväksytään hankkeeseen palkatun henkilöstön hankkeen toteuttamiseksi tarpeellisesta työstä aiheutuvat kohtuulliset välittömät palkkakustannukset sekä lakisääteiset henkilöstösivukulut kuten sosiaali- tai eläketurvamaksut sekä lakiin tai sitovaan virka- tai työehtosopimukseen perustuvat poissaoloajan palkkakustannukset kuten hankkeelle tehdystä työstä ansaittu loma-ajan palkka ja lomaraha sekä palkallisen poissaoloajan kuten sairausajan palkat, joista tulee vähentää Kelan maksama korvaus.

Palkkakustannukset Kustannukset ovat erityisesti hanketoiminnasta aiheutuvia ja olennaisesti hankkeen toteuttamiseen liittyviä palkkakustannuksia, jotka on yksilöity hyväksytyssä hankesuunnitelmassa Hankkeen henkilöstöllä tulee olla kirjallinen tehtävänkuvaus hankkeelle kuuluvista työtehtävistä. Hankkeelle kokoaikaisesti työskentelevien henkilöiden tehtäväkuvaan ei voi sisältyä muita kuin hankkeen työtehtäviä Hankkeelle osa-aikaisesti työskentelevien henkilöiden osalta on pidettävä päiväkohtaista kokonaistyöajanseurantaa. Työntekijän ja esimiehen allekirjoittama työajanseuranta tulee liittää maksatushakemukseen

Palkkakustannukset Tukikelpoisiin palkkakustannuksiin ei voi sisältyä: Palkkoja siltä osin, kuin ne ylittävät hakijayhteisön vastaavasta työstä yleisesti maksaman palkan määrän Tulospalkkioita, luontoisetuja tai bonuksia Ulkoistettujen työpalvelujen ostoja Työterveysmaksuja, jotka käsitellään prosenttimääräisinä välillisinä kustannuksina

Maksuerät Yleishyödyllinen investointi Kertakorvaus Enintään 6 erässä Viimeinen erä vähintään 20% myönnetystä tuesta Kertakorvaus Enintään 3 erässä Ennakko luetaan yhdeksi maksueräksi myös kertakorvauksessa Tuen viimeisen erän maksamista on haettava neljän kuukauden kuluessa hankkeen määräajan päättymisestä Lomaraha ja lomapalkka tai –korvaus kuukauden kuluessa siitä, kun se on maksettu

Maksuerät Kehittämishankkeen tuki maksetaan vuosittain enintään 4 erässä Kehittämishanketukea voidaan maksaa ennakkoon Kehittämistuen maksua on haettava vähintään kerran vuodessa – Enintään 24 kuukauden hankkeissa tuen haku harvemmin