Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Leader-työn ajankohtaispäivä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Leader-työn ajankohtaispäivä"— Esityksen transkriptio:

1 Leader-työn ajankohtaispäivä
Hanketuet ohjelmakaudella Noora Hakola Ylitarkastaja Maaseutuvirasto Maaseutuelinkeino-osasto, Maaseutu- ja rakenneyksikkö

2 Leader –ryhmien yritys- ja hanketuet:
Haun avaaminen: Ohjelman yritys- ja kehittämishankkeiden ensimmäinen haun avaus 2015 (koskee myös Leader –ryhmiä) 2015 haku avattaneen yritys- ja hankerahoituksen osalta kahdessa vaiheessa. 1. vaihe huhti-toukokuussa ja 2. kesäkuussa Kansalliset säädökset, HYRRÄ-järjestelmä sekä hakijoiden ja hallinnon ohjeistus, jotta voidaan varmistua säädösperustan pitävyydestä. Tukijaksot: Leader-ryhmillä on koko kauden avoin jatkuva haku ja päätöksenteko, joka rytmittyy ryhmän hallituksen kokousten mukaan. Lisäksi teemahaut.

3 Haun avautuminen Haku aukeaa huhti-/toukokuussa osittain: Yritystuet
Investoinnit fyysiseen omaisuuteen Yritystoiminnan kehittäminen maaseudulla Yleishyödylliset investoinnit (pl. Kyläverkkoinvestoinnit, vesihuoltoinvestoinnit) Tiedonvälityshankkeet (+valtakunnalliset koordinaatiohankkeet) Innovaatioryhmien haku (EIP) Toinen vaihe kesäkuussa [Yleishyödylliset kehittämishankkeet] Loput hanketuet, myös valtiontukea sisältävät elinkeinojen kehittämishankkeet ja koulutushankkeet

4 Leader Leader-ryhmien kautta rahoitettavat hankkeet kohdennetaan toimenpiteille: 1. Koulutus- ja tiedonvälitys, 4. Investoinnit fyysiseen omaisuuteen, 6. Tila- ja yritystoiminnan kehittäminen, 7. Maaseudun palvelut ja kylien kehittäminen, 16. Yhteistyö Hakija valitsee haettavan toimenpiteen ja alatoimenpiteen Kaikki Leader-ryhmien kautta rahoitetut hankkeet kohdennetaan järjestelmässä automaattisesti alatoimenpiteille 19.2 ja 19.3

5 Leader Paikallista kehittämisstrategiaa toteuttavat tukitoimet (tp 19.2) Paikalliset hanke- ja yritystuet Toimenpiteiden mukaiset tukitasot Yhteistyöhankkeiden valmistelu (19.3) Tuen tuloksena syntyy suunnitelma av- tai kv- hankkeesta Enintään 100 % hyväksyttävistä kustannuksista ( €) Alueiden väliset ja kansainväliset yhteistyöhankkeet (19.3) Toimintaraha (19.4)

6 Yleishyödylliset investoinnit
Pieninfrastruktuurin luominen, parantaminen ja laajentaminen (7.2) uusiutuvia energia vesihuolto lähiruokamarkkinat ja lyhyet jakeluketjut vähähiilistä yhteiskuntaa tukevat toimet Laajakaistainfrastruktuuri ja sähköiset palvelut (tp 7.3) laajakaistainfrastruktuuri, ns. kyläverkot Maaseudun palvelut (tp 7.4) palveluiden kehittäminen ja niihin liittyvä infrastruktuuri palveluiden saatavuus ja saavutettavuus liikkuvat palvelut maaseudun asukkaiden hyvinvointi, viihtyvyys ja toiminta Asuinympäristön ekologisuus, turvallisuus, kylien osallisuus, yhteisöllisyys, vaikuttamisen mahdollisuudet

7 Yleishyödylliset investoinnit
Vapaa-aika ja matkailuinvestoinnit (tp 7.5) matkailu-, virkistys- ja vapaa-ajan palveluihin liittyvä infrastruktuuri, mm. reitistöt ja kyltit Kulttuuri ja luonnonperintö (tp 7.6) kylien, maaseutumaiseman ja luonnonarvoltaan merkittävien alueiden kulttuuri- ja luonnonperinnön säilyttäminen ja ennallistaminen rakennusten ja alueiden uudet käyttötarkoitukset, rakennusperinnön säilyttäminen

8 Yleishyödyllisten investointien tukitaso
Julkinen rahoitus Enintään 75 % Jos hakijana julkisoikeudellinen yhteisö, enintään 100 %, muun julkisen rahoituksen osuus julkisesta rahoituksesta on oltava vähintään 30 % Yksityisestä rahoituksesta enintään 75 % voi olla vastikkeetta tehtyä työtä Asetus- ja ohjelmamuutos Laajakaistainvestoinnit (ns. kyläverkko) julkinen rahoitus enintään 60 % Vesihuoltoinvestoinnit julkinen rahoitus enintään 30 % Jos hakijana julkisoikeudellinen yhteisö, enintään 100 %, muun julkisen rahoituksen osuus julkisesta rahoituksesta on oltava vähintään 58 % Jos hakijana julkisoikeudellinen yhteisö, enintään 100 %, muun julkisen rahoituksen osuus julkisesta rahoituksesta on oltava vähintään 40 % Julkinen rahoitus= EU + valtio+ muu julkinen rahoitus Jos julkisyhteisön hankkeessa myönnetään esim. 90 %, muun julkisen on oltava tästä (90 %:sta) 30 %. Elyn kautta haetut julkisyhteisön toteuttamat hankkeet: Jos tukiprosentti on 100, ei voi olla lisäksi talkootyötä tai yksityistä rahoitusta. Leaderin kautta haetuissa tukiprosentti voi olla pienempi ja yksityistä rahoitusta voi olla lisäksi.

9 Yleishyödylliset kehittämishankkeet
Selvitykset ja suunnitelmat (tp 7.1) maaseutualueiden kuntien ja kylien kehittämissuunnitelmat turvallisuussuunnitelmat, maisemasuunnitelmat, maankäyttösuunnitelmat Natura2000 –alueiden ja luonnonarvoltaan merkittävien alueiden suojelu- ja hoitosuunnitelmat Laajakaistainfrastruktuuri ja sähköiset palvelut (tp 7.3) verkossa tarjottavia palveluiden suunnittelu, käyttöönotto ja hyödyntäminen

10 Yleishyödylliset kehittämishankkeet
Maaseudun palvelut (tp 7.4) palveluiden kehittäminen palveluiden saatavuus liikkuvat palvelut maaseudun asukkaiden hyvinvointi, viihtyvyys ja toiminta asuinympäristön ekologisuus, turvallisuus, kylien osallisuus, yhteisöllisyys, vaikuttamisen mahdollisuudet Kulttuuri ja luonnonperintö (tp 7.6) kylien, maaseutumaiseman ja luonnonarvoltaan merkittävien alueiden kulttuuri- ja luonnonperinnön säilyttäminen ja ennallistaminen rakennusten ja alueiden uudet käyttötarkoitukset, rakennusperinnön säilyttäminen

11 Ohjelmamuutos kesäkuussa komissioon
Yleishyödyllisen kehittämishankkeen tukitaso Julkinen rahoitus enintään 100 % [90 %] Ohjelmamuutos (90 %→100 %) Asetusmuutos (100 % → 90 %) Ohjelmamuutos kesäkuussa komissioon

12 Tarkentuu asetusmuutoksessa
Koulutushankkeet Koulutushanke (1) [tukitaso 90 %] Ei määrätylle toimialalle tai tietylle toimijajoukolle, esim. yrittäjyyskoulutus yrittäjiksi aikoville Leader -toimenpiteenä voi olla laajempi sisältö, mm. maaseudun asukkaiden koulutukset Koulutushanke (2) [tukitaso 100 %] Maatalouden alkutuotannon tai maataloustuotteiden ensiasteen jalostuksen alalla toimiville Koulutushanke (3) [tukitaso 100 %] Metsätalousalalla toimiville Koulutushanke (4) [tukitaso 70 %] Muille kuin maatalouden tai metsätalouden aloilla toimiville yrityksille kohdistuva koulutus Koulutushanke (5) [de miminis tuki, 75 %] Yritysryhmän koulutushanke Tarkentuu asetusmuutoksessa

13 Tiedonvälitys Tiedonvälityshankkeet
Uudet tuotanto-, markkinointi- tai palvelumenetelmät Muut liiketoimintaa olennaisesti parantavat menetelmät Energia-, ympäristö- ja maaseututietous yrityksille tai alueen asukkaille, yhteisöille ja muille toimijoille Tiedonvälityshankkeisiin liittyvä esittelytoiminnan (demonstraation) investoinnit [60 %] Julkinen rahoitus 100 %

14 Tukitasot Kiinteät tukitasot ELY-keskusten kautta rahoitettavissa hankkeissa Leader-ryhmien kautta mahdollisuus myöntää alemmalla tukitasolla Tukea voidaan myöntää, jos tuen määrä hakemuksen perusteella on vähintään € KehL 5 §,tuen määritelmä: tuella tarkoitetaan avustusta, joka on myönnetty tai myönnetään valtion tai Euroopan unionin taikka niiden molempien varoista Maaseuturahaston rahoitusosuus on 42% tukikelpoisista julkisista menoista

15 12/2014 Noora Hakola

16 Ovatko investoinnin suunnittelukustannukset tukikelpoisia ennen hankkeen vireilletuloa?
HankeVNA 1174/ §:n mukaan suunnittelukustannukset rakentamisessa ovat hyväksyttäviä. L 28/ § Tuen myöntämisen edellytyksenä on, ettei tuen kohteena olevaa toimintaa ole aloitettu, ennen kuin tukihakemus on tullut vireille VNA 1174/ § Investoinnin aloittaminen Investoinnin aloittamiseksi katsotaan: 1) rakennustöiden alkaminen; (linjauksena aikaisemmin on ollut perustuksien tekeminen valamalla tms. esim. elementit) 2) hankinnan toimitus; 3) hankinnan maksaminen; tai 4) muun sitoumuksen tekeminen, joka tekee investoinnista peruuttamattoman. (huom. Tämä voi olla yhteydessä suunnitteluun, tarkistettava onko tehty sitoumus) Näiden perusteella useimmissa tapauksissa rakentamisen suunnittelua voi tehdä ennen vireilletuloa. (ja on suotavaa, että tehdään riittävän ajoissa ja ammattitaidolla) Katsotaanko suunnittelu aloittamiseksi? Aloittamisen pykälän mukaan suunnittelu ei pääsääntöisesti ole aloittamista → voidaan tukea 12/2014 Noora Hakola

17 Investoinneissa täytyy tarkkaan harkita, voiko hankkeen jakaa osiin
Jos yleishyödylliseen investointihankkeeseen on valittu kertakorvaus ja hanke on jaettu kolmeen osaan, peritäänkö tukea takaisin, jos kaksi ensimmäistä vaihetta on toteutunut, mutta kolmas ei toteudu? Investoinneissa täytyy tarkkaan harkita, voiko hankkeen jakaa osiin Investointi on toteutettava myös kertakorvausmenettelyssä kokonaan valmiiksi tukipäätöksen mukaisesti L46§ 1. mom.:”Tuen maksamisen edellytyksenä on, että tuen saaja on noudattanut tuen ehtoja” 2. mom ”…tuen maksamisen edellytyksenä on, että tuen saaja luotettavalla tavalla osoittaa toteuttaneensa kaikki ne toimenpiteet…” hankkeeseen, joka on haettu kertakorvauksena, ei voi tehdä muutospäätöstä muutoin kuin toteutusaikaan. (VNA 24 §) Takaisinperintää pitää tapauskohtaisesti arvioida ELY- keskuksessa yhdessä tuen maksamisen keskeyttämisestä ja takaisinperinnästä (=jatkotoimenpiteistä) vastaavan kanssa. Investoinnin pitää olla käyttökelpoinen kokonaisuus! Selkeästi toisistaan erotellut osiot (1. kylätalon peruskorjaus, 2. piharakennuksen maalaus).

18 Missä vaiheessa hanke tulee vireille?
ELY-keskus tai Leader-ryhmä tekee hakemukselle vireilletulotarkastuksen. Jos hanke sisältää tiedot, jotka tarvitaan vireilletuloon, on vireilletulopäivä hakemuksen saapumispäivä → Hyrrästä lähtee asiakkaalle tieto, että hanke on vireillä → Hyrrästä lähtee asiakkaalle tieto, että hanke ei täytä vireilletulon ehtoja ja sitä täytyy täydentää Vireilletulon edellytyksenä on, että hakemuksessa on ilmoitettu: tuen hakija; hakemuksen kohteena oleva toimenpide tai hanke; toimenpiteen tai hankkeen kustannukset sekä niiden määrä ja rahoitus; haetun tuen määrä; yritystukea haettaessa liiketoimintasuunnitelma ja kehittämishanketukea haettaessa hankesuunnitelma; haettaessa tukea investointiin investointisuunnitelma. Vireilletulotarkastus neuvotaan hyrrä-koulutuksissa. Hakemusta voi täydentää, sen ei tarvitse olla täydellinen haettaessa, mutta tyhjää hakemusta ei voi jättää.

19 Säädöksiä on tästä huolimatta noudatettava
Flat rate Tarkastetaanko välillisiä kustannuksia? Välillisiä kustannuksia ei tarvitse todentaa kirjanpidon ottein tai tosittein, eikä niitä tarkasteta. Tarkastus kohdentuu välillisten kustannusten osalta MMM:n teettämään flat rate –selvitykseen ja sen laskentaperusteisiin Säädöksiä on tästä huolimatta noudatettava Hanke voidaan tarkastaa ihan normaalisti, mutta välillisiä kustannuksia ei katsota.

20 Flat rate Välillisiä vai välittömiä? Kulu Välillinen vai välitön
Hallituksen ja työryhmien matkakulut Välitön Matkavakuutukset Välillinen/välitön riippuen kumpi flat rate malli käytössä. Matkavakuutus kuuluu samaan kuin matkakustannukset Lehtitilaukset (toimistokustannus) Välillinen Sytyn jäsenmaksu Toimiston vakuutukset (toimistotiloihin kohdistuvat vakuutukset) Kokouksen/tilaisuuden tarjoilukustannukset Kokouspaketti (sis. esim. tilavuokra, tarjoilut) Toimintaryhmän hallituksen ja työryhmien matkakulut eivät sisälly Flat rate-prosenttiin, sama pätee myös ulkomaan matkakuluihin. Matkavakuutukset ovat henkilöön sidottuja ja niiden luokittelu riippuu siitä ovatko ne hankehenkilöstön matkakuluja vai muiden matkakuluja. Oikeusturvavakuutus puolestaan ei sisälly Flat rate-prosenttiin. Kokouspaketti= ostopalvelu (tarjoilukuluja yms. ei pilkota erilleen, jos ovat samalla laskulla)

21 Viran/toimen julkinen haku
26 § Tuen ulkopuolelle jäävät kustannukset Tukea ei myönnetä: 11) sellaisen työntekijän palkkauksesta aiheutuviin kustannuksiin, joka ei ole tukea haettaessa ollut hakijan vakinaisen viran haltija tai toistaiseksi voimassa olevassa kokoaikaisessa työsuhteessa oleva työntekijä, jos virka tai toimi täytetään yli vuodeksi eikä kyseinen virka tai toimi ole ollut julkisesti haettavana; → Osa-aikaisten palkkaus edelleen tukikelpoista → Jos virka/toimi täytetään yli vuodeksi, täytyy se olla julkisesti haettavana, jos tehtävä ei ole ollut vakinainen tai kokoaikainen työsuhde 12/2014 Noora Hakola

22 Kiitos ja mukavaa kevään odotusta!
12/2014 Noora Hakola


Lataa ppt "Leader-työn ajankohtaispäivä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google