Www.piramk.fi Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti 13.5.2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
W w w. h a m k. f i Verkko-opetukseen valmentautuminen Verkko-opetuksen parhaan palat 2011.
Advertisements

ELPiPL – European Language Portfolio on student’s journey through studies into professional life Seinäjoki Heli Simon, Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
osaava harjoittelija kilpailukyvyksi •Kaksi mahdollisuutta kv-harjoittelussa •Ottaa kansainvälinen harjoittelija –Kansainvälistyminen kotimaassa –Erityistä.
Vaihto-opiskelu Unkarissa syksyllä 2006 Eija Paronen LT41.
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Mikko Tyrväinen InSitu –Luentopalautejärjestelmän tekninen evaluointi.
Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Kansainvälisyys liiketalouden koulutusohjelmissa Caset Kansainvälinen kauppa International Business and Marketing Logistics (IBML) RIBA Kimmo Kallama Koulutusjohtaja.
”Blended Learning” ja sen hyödyntäminen avoimen yliopisto- opetuksen kehittämisessä Avoimien yliopistojen valtakunnalliset neuvottelupäivät Turussa
PIRAMK University of Applied Sciences Erasmus-henkilökuntavaihdon mahdollisuudet Kv-hallinnon kevätpäivät 12. – Irja Saarikorpi Camilla Kalevo.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
KORKEAKOULUOPISKELI- JOIDEN LIIKKUVUUTTA TUKEVAN OHJAUKSEN JA NEUVONNAN LAADUN PARANTAMINEN (SUMOHE)
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
Kansainvälistä joustavaa oppimista ITK, Aulanko Education and Technology Transfer Division, CERN Switzerlandhttp://cern.ch/webuniversity.
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Työryhmän jäsenet  Eva Forssén Laurea  Kari Kataja HAMK  Antti Kauppi FUAS-liittouma  Pirjo Kuisma.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences KYLÄMAISEMAT KUNTOON Taide, kulttuuri ja ympäristö Tomi Kuusimäki.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Aluepalvelut Laureassa
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
FINHEEC Quality Tour Sveitsi ja Saksa
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Esittäytyminen.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
OPS-ajatuksia.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Koe ja kansainvälisty Bastian Fähnrich & Katja Kurasto Intensiiviviikko 2009.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Jari Hautamäki LLP/Erasmus/Virtual Campus... Edinet-hakemus R&D PRojects at the of year 2005 Active Projects JYVÄSKYLÄ UNIVERSITY OF APPLIED.
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Natural Europe Winter School Yleisesittely. Keywords: natural history, environmental education, informal education, educational pathways, learning in.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Päivi Paukku Language Centre
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Opiskelu-sanastoa Study the words in the following slides. Use the down or right arrow key on your keyboard to move on. Go through the words until you.
TOMY/H3-jakson artikkelit kl 2017 opetuskokeilun suunnitteluun (artikkelit myös Moodlessa liitetiedostoina) Tutustu johonkin tutkivan oppimisen lähestymistapaan.
Järjestelmäasiantuntija Mika Arvola, Turun AMK
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Anna Alftan Heikki Hannula
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
KASVOKKAIN VERKOSSA: CONNECT PRO OPETUKSESSA
Pasi Lankinen, suomen kielen ja viestinnän yliopettaja
Hanke
Tampereen ammattikorkeakoulu
Virtuaalikylä virtuaalinen oppimisympäristö
Go international! Vaihtoinfopäivä
Sulautuvan opetuksen/oppimisen jatkumo
Esityksen transkriptio:

Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti

Kansainvälisyys

Miten verkkokurssi syntyy? Opettaja Opiskelija Työelämä KV -toimisto KV - kumppanit Korkeakoulu/yliopisto Joku muu

Suunnittelun alussa Taloudelliset resurssit Opettajan resurssit Laitteet, digitaaliset työkalut Yhteistyökumppanit Kieli Aiheen valinta

Suunnittelua ohjaamassa ECTS –ops Aiheen valinta Ajoitus Oppikurssin aihe Arviointikriteerit Autenttinen konteksti > AMK opiskelun erityishaaste ( Lähde: Leppisaari I. Vainio L. Luento Autenttisen verkko-opetuksen ja tutkimustoiminnan kehittäminen) PBL -perustainen OPS

PBL 8 steps Lähde: PHYSIOTHERAPY EDUCATION - A STUDY GUIDE Pirkanmaa University of Applied Sciences Degree Programme of Physiotherapy steps Lähde: Boud, D. & Feletti, G. (1997) ‘The challenge of problem- based learning’ Kogan Page Limited

PBL -perustainen opiskelu verkossa Virike Opiskelu verkossaTutoriaali Seminaari

PBL –perustainen kv-oppikurssi verkossa Kurssin aikajana on 8 viikkoa, T=tutoriaali V=video 5 vrk – Intensiivi- kurssi Seminaari verkossa T3 V V V V T1 T2 Arviointi ja palaute ( Opettajat )

”Balance and Elderly” – verkkokurssin tilanne tänään Rahoituspäätös kesällä 2008 >sisällön tarkentaminen >autenttisen oppimisen arviointikriteeristö >tekniset välineet ja ohjelmat valmiiksi >opettajien resurssit >opiskelijoiden rekrytointi >kv-henkilöstön kanssa yhteistyö

Ongelmia? Kansainvälisyys > erilainen kulttuuri > aikakäsitys …. Rahoituksen takapainotteisuus Verkkokurssin kustannukset ( Vainio,L. Leppisaari,I ) Autenttisen opetusmateriaalin tuottaminen (resurssit) Ajoitus Opettajien verkko-osaaminen Tekninen ja graafinen tuki Opintojakso > ops < PBL Osanottajien rajoitettu määrä

Mitä on saavutettu ? Yhteistyö konkreettista >kv -henkilöstö >kollegat eri maissa >opiskelijat >työelämä >IT-henkilöstö >taloustoimisto Yhtäläisyydet ja eroavuudet >asiasisällöissä, toimintakulttuureissa, yliopistojen hallinnossa…

Mitä on saavutettu? Kielitaito ++ Verkko-osaaminen ++ Käsitteet ( mm. blended learning enviroment, elderly, balance… ) Verkko-opiskelulla ei maantieteellisiä rajoja

TAKE HOME MESSAGE Ubiikin maailman ratkaisut + ammatillisen sisällön tuottaja/tuotos + kv – henkilöstö/toiminta => Onnistunut oppikurssi verkossa ja uutta oppinut ja tyytyväinen verkko-opiskelija!

Kiitos!