OPPIMISEN, OPETUKSEN JA OHJAUKSEN PROSESSIT Yhteiskunnallista kontekstia - Työelämän nopea muutos - Globalisaatio ja kansainvälistyminen - Monikulttuurisuus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Viestintä ruotsin kielellä Viestintä muilla kielillä Projektinhallinta- taidot Yritystoiminnan perusteiden tuntemus Oman alan käytännön taidot.
Advertisements

Strategiaa ja laatua etsimässä
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Henkilöstön osaaminen kilpailutekijänä
Ammattikorkeakoulun kompetenssiprofiili Pekka Ruohotie
11. tammikuuta 2010 Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Lukiokoulutuksen kehittäminen
JanakkalaTiina Sarisalmi Kansainvälinen toiminta osana opetussuunnitelmaa ja koulutyötä.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
AIKUINEN OPPIJA.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Kielten vastuuopettajapäivät, Rovaniemen amk TkT Marjatta Huhta Master’s Thesis –tuki Industrial Management -ohjelmassa.
Luonnonvara- ja ympäristöalan tulevaisuus ja koulutuksen muutostarpeet Luonnonvara- ja ympäristöalan ammatillisen koulutuksen kehittämispäivä,
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Megatrendit Mitä ovat megatrendit? Mannermaa (1999) kuvaa megatrendejä seuraavasti Megatrendillä tarkoitetaan kehityksen suuria aaltoja tai linjoja Megatrendeillä.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
KEHA-keskus TNO – ELO -foorumi videolla TEM:n terveisiä elinikäisen ohjauksen kehittämiseen A-P Leminen.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
Hanke
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
tulevaisuuden työelämätaidot
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

OPPIMISEN, OPETUKSEN JA OHJAUKSEN PROSESSIT Yhteiskunnallista kontekstia - Työelämän nopea muutos - Globalisaatio ja kansainvälistyminen - Monikulttuurisuus - Tietoyhteiskuntakehitys: informaatioyhteiskunta, tietoyhteiskunta, verkostoyhteiskunta, oppimisyhteiskunta… - Moniarvoistuminen, fragmentoituminen, heterogeenistyminen - Polarisoituminen ? - Eurooppalaiset trendit koulutuspolitiikassa: Lissabonin strategia, Bologna- ja Kööpenhaminaprosessit, EQF - Ikärakenteen muutos -Ekologiset uhat, ilmaston muutos ja kestävä kehitys -Verkostoituminen -Energia – paikalliset ratkaisut – think globally, act locally -Koulutuksen talous

Tietoyhteiskuntaan liittyvä työn ominaisuus Vastaavat yleistaidot ja ammatillinen osaaminen Tieto-, viestintä- ja automaatiotekniikan kehitys Tietokoneen ja –verkkojen käyttötaidot, medialukutaito, kriittinen ajattelu, ongelmanratkaisutaidot, adaptiivinen eksperttiys Globalisaatio, kansainvälistyminen Kielitaito, kulttuurien tuntemus, suvaitsevaisuus, eettisyys, adaptiivinen eksperttiys Jatkuva muutos, kompleksisuus, epävarmuus Oppimisen taidot, reflektiivisyys, joustavuus, luova sopeutuvuus, yrittäjyystaidot, monialaisuus, rajanylitystaidot, kyky sietää paineita ja epävarmuutta, progressiivinen ongelmanratkaisu, adaptiivinen eksperttiys Verkostoituminen, tiimityö, projektit Sosiaaliset taidot kuten yhteistyötaidot, suullinen ja kirjallinen kommunikaatiotaito, esiintymistaidot, monialaisuus, rajanylitystaidot, työprosessitietämys, adaptiivinen eksperttiys Symbolianalyyttinen työAbstrakti ajattelu, järjestelmäajattelu, tiedon prosessointi, kokeileminen, innovatiivisuus, visiointikyky, progressiivinen ongelmanratkaisu, adaptiivinen eksperttiys HenkilöpalvelutSosiaaliset taidot, adaptiivinen eksperttiys RutiinituotantopalvelutLuotettavuus, täsmällisyys, rutiinieksperttiys, adaptiivinen eksperttiys?

Ilmiön rajaamista

Keskeinen ilmiö: Osaamisen, asiantuntijuuden ja ammatillisen identiteetin kehittäminen (expertise; vocational / professional identity) - Siirtymävaiheet (esim. koulutuksesta työelämään, perusasteelta toiselle asteelle… transitions) - Informaalin ja formaalin oppimisen suhde (esim. aiemmin opitun tunnistaminen/tunnustaminen; työssä oppiminen; työssäoppiminen; harjoittelut, projektioppiminen …) - Elinaikainen ohjaus ja oppiminen (esim. ohjausjärjestelmän kokonaisvaltainen kehittäminen, mentorointi, tutorointi, pedagogiset ratkaisut…) - Opettajan työ - PYRKIMYKSENÄ MONINÄKÖKULMAISUUS

NYKYISIÄ JA TULEVIA TUTKIMUSTEEMOJA - Elinikäinen oppiminen ja ohjaus - Ohjaustoiminnan organisointi ja kehittäminen - Opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen - Oppimisen arviointi - Oppiminen koulutuksen ja työn rajapinnoilla - Koulutuksesta työelämään siirtyminen - Luovat ratkaisut työssä oppimisessa - Oppimisen ja työn integrointi - Informaalin ja formaalin oppimisen suhde - Tietämisen ja taitamisen suhde - Oppiminen ja asiantuntijuuden kehittyminen monikulttuurisissa konteksteissa - Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen - Ammatillisen identiteetin muutokset ja uusiutuminen - Ammattietiikkaan liittyvät kysymykset -Emotionaalinen ulottuvuus - osaamisen johtaminen - kognitiiviset, metakognitiiviset taidot; oppimisen sosiaaliset muodot - Koulukulttuurien kansainvälinen vertailu prosessinäkökulmasta? -Motivaatio -- oppiva alue

Tärkeitä verkostoja Yliopistossa: useimmat tiedekunnat, arviointisihteeristö… Paikallisesti: koulutuksen järjestäjät ja oppilaitokset, alueen yrittäjät, K-S liitto.TE-keskus, lääni… Kansallisesti: eri yliopistot, ammattikorkeakoulut ja muut oppi- laitokset, KKA, OPM, OPH, JTO… Kansainvälisesti: EARLI, EERA, AERA, lukuisat yliopistot, EU-partnerit, temaattiset tutkijaverkostot… -Kumppanuuksien laatu – tutkimus, resurssit, tiedonkäyttö, tuotteistajat, -Next users

Mitä muuta tärkeää?? -Mikä on tutkimuksessa nimenomaan KTL:n vahvuus? Yliopistossa ja valtakunnallisesti - Tiedon levittäminen, kylväminen – jyviä jotka lähtevät kasvamaan