ASIANTUNTIJA-ARVIOIDEN PERIAATTEITA Asiantuntijuus Rationaalinen konsensus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
Yhteistoiminnallinen oppiminen ja tiedon rakentaminen Esitys laadullisten lähestymistapojen kokeilemisesta HyvAMO-hankkeessa Heli Saarikoski,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Keitä me olemme Jouko Leppäniemi Urho Ilmonen Pekka Laaksonen
Miten yritys höytyy korkeakoulutoiminnoista?
Tiedon kuvaaminen Opasnet-wikissä Virpi Kollanus THL / YMAL Avoimen arvioinnin ja Opasnetin käyttökoulutus -seminaari
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
Liisa Laakso, Projektihakemusten arviointi Euroopan komissiossa tutkimuksen puiteohjelma.
Palautteen olemuksesta
Tiimien kaksoisprosessin tarkasteleminen 1. Pyritään etenemään kohden tavoitteita (tehtäväorientaatio) 2. Viedään läpi yhteistoiminnallisia prosesseja.
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Hyvä tieteellinen käytäntö
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Kliinisen hoitotyön asiantuntijuus
Ryhmä 1.
VUOROVAIKUTUS.
Vika-analyysi Vika-analyysi = vika-ja vaikutusanalyysi = VVA
Eeva Ketola, LT Käypä hoito- päätoimittaja
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 11 - Teemu Mutanen Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 Lisätiedon arvo.
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
Helppokäyttöinen, tietoturvallinen monikäyttäjäjärjestelmä Case: Venture Cup Finlandin Intranet Diplomityöseminaari Iikka Väkiparta.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
KOIVUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA 1) Mitä arvioidaan? 2) Miten arvioidaan? 3) Tiimityön kehittäminen 4) Yhteistyön tiivistäminen sosiaalityöntekijöiden kanssa.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Teoria ja metodi luennot ryhmätyöt. käytännön tiedot luennoista ja ryhmätöistä ti Unioninkatu 40 sali 4 pe Unioninkatu 40 sali
Liite 1 a. 54.
Ohjelmistotekniikka Vaatimustenhallinta Kevät 2002 Päivi Ovaska LTKK/Tite.
Pro gradu –tutkielma 1-2 ohjattavaa tutkielmaa lukuvuonna
Ops seminaari Askola.
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Harjoitustyön tutkimussuunnitelma, Ryhmä 2: Simo Hakkarainen, 69085B (ryhmänjohtaja) Antti Ratilainen,
METLA Metsäntutkimuslaitos. Lähimmät toimipisteet ja työllistys Tutkittavaan metsäverkkoon kuluu noin hehtaaria metsää ja vesistöjä Tutkimusmetsiä.
Callidus-tutorointi pähkinänkuoressa
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Tekn.lis. Kari Lautso/WSP Finland Oy: Liikenteen virtuaalinen tutkimuskeskus ja konsultit LVM
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Teoriat perhetutkimuksessa: vertailua ja tulevaisuuden suuntaviivoja Anna Rönkä, JY ja Pirjo Korvela, HY Loppuyhteenveto.
Onks tietoo? Markus Lammenranta Humanistinen tiedekunta / Markus Lammenranta / Onks tietoo?1.
ENNAKKOTIETOJA SYYSKUUSSA 2013 JULKAISTAVASTA T-MEDIAN LUOTTAMUS & MAINE -TUTKIMUKSESTA: Julkaisemme yhdessä Talouselämän kanssa listan Suomen hyvä- ja.
Videon tekstitysmahdollisuuksia?
tapaustutkimus psykoterapian Psykoterapiatutkimuksen
VIRTA-julkaisutietopalvelu
Tietoteorioiden testaaminen
Topic modeling sosiologin työkaluna
Yhteiskuntaoppi, oppitunti 3
Kärkihankkeen tutkimusteemoja (WP1)
Aikuisen Ajattelu.
Opiskelu ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
10. Ajattelu.
Liite 1 a. 54.
PUNK-hankkeen arviointi
Työssä olevan työ- ja toimintakyvyn arviointi työterveyshuollossa
KEIJO KEIJO
Yhteissuunnittelu Tarja Tiainen
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Sääntöjä ulkopuoliseen arviointiin
Kartta tutkimusmenetelmien maastosta
Metsänhoitaja This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No
Esityksen transkriptio:

ASIANTUNTIJA-ARVIOIDEN PERIAATTEITA Asiantuntijuus Rationaalinen konsensus

Asiantuntijuus NUREG -1150: “Asiantuntija on henkilö jolla on kolleegoiden ja tutkimuksen tilaajien tunnustamaa erikoisosaamista, koulutusta ja kokemusta tarkasteltavasta asiasta” “An expert is a person who has special skills, training and experience in the subject area and is recognized by his/her peers or those conducting the study” asiantuntijoiden kokemus tulisi olla osoitettu - julkaisuilla - konsultointikokemuksella - tutkimuksella ja sen johtamisella

Asiantuntijuus (jatkoa) asiantuntijoiden tulisi edustaa laajaa kokemusta, joka on hankittu - yliopistoissa - konsulttifirmoissa - tutkimuslaitoksissa - teollisuudess

Asiantuntijuus (jatkoa) asiantuntijoiden tulisi tuntea aihealueen “state of the art” asiantuntijoilla tulisi olla laaja ja monipuolinen näkemys aiheesta asiantuntijoiden tulisi olla halukkaita antamaan asinatuntemuksensa käyttöön ja hyväksyä asuantuntija-arvioinnin prosessi asiantuntija-arvioprosessissa tulisi olla mukana mahdollisimman laaja joukko erilaisia näkemyksiä ja erilaisia asiantuntijoita

Rationaalinen konsensus yleensä asiantuntijoita on useita asiantuntija-arviointiprosessi pyrkii konsensukseen RATIONAALINEN KONSENSUS: - toistettavuus - jäljitettävyys - empiirinen kontrolli - puolueettomuus - tasapuolisuus

Rationaalinen konsensus (jatkoa) TOISTETTAVUUS: mahdollisuus toistaa ja tarkistaa kaikki laskelmat laskentamallien tulisi olla täydellisesti määriteltyjä toistettavuus on tieteellisen menetelmän keskeinen vaatimus

Rationaalinen konsensus (jatkoa).) JÄLJITETTÄVYYS: asiantuntijoiden arvioiden (ja subjektiivisten todennäköisyyksien) taustan ja lähteiden tulisi olla tunnistettavissa päätöksentekijän pitää pystyä jäljittämään kunkin arvion tekijä ja hänen työpaikkansa tieteellisen menetelmän keskeinen vaatimus

Rationaalinen konsensus (jatkoa) EMPIIRINEN KONTROLLI arvioiden tulisi voida asettaa empiirisesti testattavaksi ainakin periaatteessa tai hypoteettisesti arvioit tulisi voida falsifioida periaatteessa (l. arvioiden tulisi olla sellaisia, että ne voidaan periaatteessa osoittaa vääriksi) tieteellisen menetelmän keskeinen vaatimus

Rationaalinen konsensus (jatkoa) PUOLUEETTOMUUS arvioiden yhdistämismenetelmän tulisi rohkaista asiantuntijoita ilmaisemaan todelliset mielipiteensä ­ jotkut menetelmät voivat kannustaa asiantuntijoita esittämään keskenään samanlaisia arvioita prosessin tulisi estää “arvioilla pelaamisen mahdollisuus” arvoasetelmien vaikutus tuloksiin tulisi estää

Rationaalinen konsensus (jatkoa) TASAPUOLISUUS kaikkia asiantuntiojoita ja heidän arvioitaan tulisi kohdella samojen periaatteiden mukaan (ennen mahdollisia empiirisiä havaintoja) monesti arvioiden yhdistämismenetelmissä painotetaan asiantuntijoita eri tavalla, mikäli todetaan esim. selvästi harhaisia arvioita, tai jos asiantuntijat itse kykenevät ilmaisemaan arvioidensa virheet

MALLEJA JA LÄHESTYMISTAPOJA DELPHI-menetelmä - ryhmätyömenetelmä - useita eri versioita muita työryöhmätekniikoita NUREG-1150 menetelmä - eräs monipuolisimmista menelemistä - arvioiden yhdistäminen perustuu jakaumien suoriin sekoituksiin

MALLEJA JA LÄHESTYMISTAPOJA (jatkoa) parittaisvertailut haastattelutekniikkana (Bradley-Terry-malli, Bayesilainen parittaisvertailu) suorat arviot na Bayesilainen yhdistäminen (additiivinen/multiplikatiivinen virhemalli, Mosleh & Apostolakis) VTT-menetelmä - yksinkertaistettu NUREG-1150 menetelmä - Bayesilainen arvioiden yhdistäminen - monenlaiset elisitointitekniikat periaatteessa mahdollisia

MALLEJA JA LÄHESTYMISTAPOJA (jatkoa) KEEJAM (JRC Ispra); tietämystekniikkaan perustuva menetelmä GRS:n menetelmä; perustuu “konsensusdekompositioon” ja tietokonemallien käyttöön monet insinööritoimistot ovat kehittäneet omia lähestymistapojaan (esim. NNC:n menetelmä; perustuu laadunvarmennuksen systematiikkaan)