Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa muutoksen toiminnassa ?
Tarjonta (on työntövoima) -> tuote / hinta / jakelu / viestintä -> Kysyntä (on vetovoima) Markkinavoimat: tarjonta ja kysyntä (myyjän näkökulma) kysyntä ja tarjonta (ostajan näkökulma)
Jakelupolitiikka, vai Saatavuuspolitiikka Mikä on sen tarkoitus ? Hyödyn jakelu, hyödyn saatavuus – jakelun ja saatavuuden hyöty Strategia, ja taktiikat – valintojen tulisi olla toisiaan tukevia; strategian ja taktiikoiden tarkoitus: Toteutetaan saatavuus mahdollisimman hyvin suhteessa kilpailijoihin. Erinomaisen palvelun strategia ?
Korostaako jakelu, tai saatavuuden mahdollistaminen tuotteen ominaisuuksia, yleisiä etuja, vai erityistä hyötyä asiakkaalle ? Hyöty asiakkaalle; asiakkaan kokema hyöty !
Onko jakelullakin kerrostumia ? Todellinen jakelukanava, ja mahdollinen mielikuva siitä Jakelukanava ja laatu. Jakelukanavan laatu ? Tukeeko kanavavalinta tuotteen laatua, ja laatumielikuvaa ? Elinkaariajattelu (B&L, 156). Jakelukanava ja tuotteen elinkaari. Tukeeko kanavavalinta tuotteen elinkaarta, eli pidentääkö se sitä ? Tekeekö se tuotteen elämästä ’intensiivisemmän’, eli mahdollistaako se tuotteen ’täysillä elämisen’ ?
Kanava on konkreettinen, usein fyysinen – kuten ehkä tuote itsekin 1.a) tuote + 1.b) hinta – ’insinöörien hommia’ 2.a) jakelu + 2.b) viestintä – ’tradenomien hommia’ 2D –ajattelu, ja työnjako
Jakelukanavan merkitys erilaisissa talousjärjestelmissä – kansantalous, yritystalous, … 4P / 2D ja talousjärjestelmät konkreettiset ja vähän abstraktisemmat kilpailukeinot