Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VisitKarelia.fi & VisitKarelia.ru sähköiset mahdollisuudet Case: Museot.
Advertisements

Yhteisöosallisuusko kanta-asiakasohjelmien ja osuuskuntien jäsenetujen oleellinen ero? Osuustoimintatutkimuksen päivä Timo Niskanen.
1 Mistä löydän jatkajan? tai mistä ja miten jatkaja löytää sinut? OMISTAJANVAIHDOKSESTA POTKUA YRITTÄMISEEN Imatra Asko Virén Suomen Yrityskaupat.
OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI
RAKENNEMUUTOKSET ARKKIHIIPPAKUNNASSA Pori Kaarlo Kalliala.
Valtakunnallinen kumppanuusfoorumi Anu Laasanen
Markkinoinnin perusteet
Alustava liiketoimintasuunnitelma
… löytyykö markkinoita?
Markkinoijan tie 6 4p + 5E + 6Y = 15A
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Markkinoiden kilpailukeinot
Asiakkuudet luovalla alalla
Tyyliä verbeillä ja lausekkeilla
PALVELUSUUNNITELMA JA TOTU -suunnitelma
MYA9114 Matkailupalvelun perusteet, 2 op
Kulttuuri- ja nuorisoalojen kunta- ja järjestötoimijoiden koulutus- ja verkostoitumispäivä Yhteisöllisyys ja hyvinvointi Hannu Kareinen.
Toimintasuunnitelma.
RUOKAKOUVOLA VIESTINNÄN PROSESSI VISIO RUOKAKOUVOLA TAVOITTEET PÄÄMÄÄRÄT.
PALVELUT PAKETTIIN – ASIAKKAAN HYVÄ
Seinäjoen kv-kevätpäivät Roundtable 5 Ulkomaisten harjoittelijoiden markkinointi työnantajille Ira Leväaho, Helsinki Education and Research Area.
1 Laatua ja tehoa Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Kalan myyntiajat – suositus kaupalle jäävistä päiväyksistä
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Juha-Matti Kuusinen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Dynaaminen varaston hinnoittelu Kolme.
Isännöintipalvelun laatu ostajan näkökulmasta, Reijo Savolainen Esitelmä Isännöinnin laatu, palvelun tuottaminen ja johtaminen –seminaarissa.
1 AD – ryhmä ja johtoryhmä Asiantuntijana markkinoinnin professori Hannu Kuusela.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
BuildingSMART Infra-toimialaryhmän strategia
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Toimitusketjujen hallinta ja sähköinen kaupankäynti
Johdatus ohjelmistoliiketoimintaan harjoitustyö
Standardisoinnin toimikenttä a ISOIECITU Kansainvälinen taso Eurooppalainen taso Kansallinen taso PSK CEN SFSSESKO VIESTINTÄ- VIRASTO CENELECETSI Kansainvälisen.
N:n tuotteen analyysi ( ) 1
Palauteseteli Sosiaalinen innovaatio © Nisse Suutarinen,
Henkilökunnan Ekokompassi- koulutus Tapahtuman nimi, pvm Kouluttaja.
Markkinoinnin perusteet
Kokemuksia kilpailuttamisesta Kysely keväällä 2008 kunnille ja palveluntuottajille 59 vastaajaa.
OEH ja todellinen tuote OEH ja tuotemielikuva ?
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
Seppo Honkanen Miten myydä Museokorttia 8 kuukaudessa?
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Markkinointisuunnitelma
Kysynnän ja tarjonnan laki
Mainostaminen ja tuote-esittely
TALOUSTIETO Kilpailu.
Tuotteen nimi.
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö
Asiakkuuksien hallinta
Palveluiden tuottaminen maaseudulla
Näin ostan mainostoimistopalveluja
Yrityskuva ja viestintä
Markkinoinnin perusteet
KILPAILUMENETTELYSÄÄNNÖKSET
Tuote-, ratkaisu- ja arvomyynti Myyntiprosessit ja -strategia
Miten hankimme kilpailuetua? Miten keskeiset tavoitteemme toteutuvat?
…arviointia? (jo toimiva, mutta soveltuvin osin aloittavakin yritys)
Brändi sosiaalityössä
Myyntikanavien… …kaivelua.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi
Markkinointi - tuote/tuotevalikoima
Miten toimialamme kehittyy?
Esityksen transkriptio:

Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa muutoksen toiminnassa ?

Tarjonta (on työntövoima) -> tuote / hinta / jakelu / viestintä -> Kysyntä (on vetovoima) Markkinavoimat: tarjonta ja kysyntä (myyjän näkökulma) kysyntä ja tarjonta (ostajan näkökulma)

Jakelupolitiikka, vai Saatavuuspolitiikka Mikä on sen tarkoitus ? Hyödyn jakelu, hyödyn saatavuus – jakelun ja saatavuuden hyöty Strategia, ja taktiikat – valintojen tulisi olla toisiaan tukevia; strategian ja taktiikoiden tarkoitus: Toteutetaan saatavuus mahdollisimman hyvin suhteessa kilpailijoihin. Erinomaisen palvelun strategia ?

Korostaako jakelu, tai saatavuuden mahdollistaminen tuotteen ominaisuuksia, yleisiä etuja, vai erityistä hyötyä asiakkaalle ? Hyöty asiakkaalle; asiakkaan kokema hyöty !

Onko jakelullakin kerrostumia ? Todellinen jakelukanava, ja mahdollinen mielikuva siitä Jakelukanava ja laatu. Jakelukanavan laatu ? Tukeeko kanavavalinta tuotteen laatua, ja laatumielikuvaa ? Elinkaariajattelu (B&L, 156). Jakelukanava ja tuotteen elinkaari. Tukeeko kanavavalinta tuotteen elinkaarta, eli pidentääkö se sitä ? Tekeekö se tuotteen elämästä ’intensiivisemmän’, eli mahdollistaako se tuotteen ’täysillä elämisen’ ?

Kanava on konkreettinen, usein fyysinen – kuten ehkä tuote itsekin 1.a) tuote + 1.b) hinta – ’insinöörien hommia’ 2.a) jakelu + 2.b) viestintä – ’tradenomien hommia’ 2D –ajattelu, ja työnjako

Jakelukanavan merkitys erilaisissa talousjärjestelmissä – kansantalous, yritystalous, … 4P / 2D ja talousjärjestelmät konkreettiset ja vähän abstraktisemmat kilpailukeinot