Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Seppo Honkanen Miten myydä 45 000 Museokorttia 8 kuukaudessa?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Seppo Honkanen Miten myydä 45 000 Museokorttia 8 kuukaudessa?"— Esityksen transkriptio:

1

2 Seppo Honkanen Miten myydä 45 000 Museokorttia 8 kuukaudessa?

3 1. Tuote: Tarve, selkeä lupaus, hyvä mielikuva! 2. Media: Aktiivinen positiivinen tiedottaminen 3. Jälleenmyyjät: Museoiden innostaminen oma- aloitteiseen markkinointiin (200 potentiaalista jälleenmyyjää!) — asiakaskohtaaminen! 4. Asiakkaat: Museokortin omistajista käveleviä, somessa viestiviä Museokortti-mainoksia

4 1,25 miljoonaa Museokorttia 16 miljoonan asukkaan Hollannissa, eli Suomen väkilukuun suhteutettuna yli 300 000 Museokorttia. Hollannin kokemusten perusteella tiesimme, että Museokortin potentiaalinen ostajakunta on suuri

5 Museokortti on vastaus aitoon tarpeeseen — hienoinkaan palvelu ei saavuta suosiota ilman sitä Ihmiset kaipaavat tekemistä, kokemista, elämyksiä, taidetta, kulttuurihistoriaa, sivistystä… Museokortti tarjoaa monta mahdollisuutta paketoituna helpoksi tuotteeksi.

6 Museokortin voi selittää kenelle tahansa muutamalla sanalla Lyhin keksimämme kuvaus neljä sanaa: Yksi vuosi, 200 museota 59 eurolla saat rajattoman ”ilmaisen” sisäänpääsyn yli 200 museoon.

7 On eri asia ostaa ”vuoden mittainen kulttuurimatka 59 eurolla” kuin ”pääsylippu suomalaisiin museoihin vuodeksi”. Myydään mielikuvaa, ei pelkkää asiasisältöä. Vuoden mittainen kulttuurimatka yli 200 museoon 59 eurolla

8 Ajattelkaa aina asiakkaan näkökulmasta Kyllä: Mitä asiakas tarvitsee? Miltä tuotteemme näyttää hänen näkökulmastaan? Miten täytämme hänen tarpeensa? Ei: Mitä me asiakkaalta tarvitsemme? Miten asiakas voisi täyttää meidän tarpeemme? Miten me asiakkaamme koemme?

9 Tiedotteet menevät mediassa läpi ja toimittajat ovat kiinnostuneita tekemään Museokortista juttuja. Esimerkki 1: Ylen 20.30 tv-uutiset nosti erikseen isosti esille sen, kun 20 000 Museokorttia oli myyty. Esimerkki 2: Puoli seiskan tuottaja soitti, koska haluaa tehdä jutun, jossa kerrotaan miten mahtava juttu Museokortti on. Museokortti koetaan kulttuuriteoksi, ei kaupalliseksi tuotteeksi

10 Viestimme ulospäin: Loistava kysyntä, innokas vastaanotto ja kuumille kiville menee. Oikeasti pelkäsimme sisälläpäin: Ostaako ihmiset tätä oikeasti? Entä jos ensimmäiset 5 000 olivat ainoat henkilöt, jotka Museokortin haluavat? Kun uutisissa kerrotaan, että Museokortteja myydään kovaa tahtia, tavalliset ihmiset tahtova hypätä menestyjän vankkureihin — ostaa Museokortin myös itselleen. Media tahtoo kertoa myös positiivisia uutisia — menestys ruokkii menestystä

11 Media ei ole enää tuolla jossain sijaitseva monumentti, joka päättää mistä ihmiset puhuvat ja paljonko julkisuuden saaminen maksaa. Jokainen yksilö ja organisaatio on halutessaan media. Voimme jakaa hetki sitten syntyneen kuvan, videon tai ajatuksen kenen tahansa ulottuville. Markkinointi ei ole enää sitä, että istutaan keskustoimistossa ja ostetaan ilmoituksia sanomalehtiin

12 Potentiaalisimmat ostajat käyvät aktiivisesti museoissa Museokortin pitää näkyvä museoiden tiskeillä — näkyvyysmateriaalit Vielä tärkeämpää: lippukassan henkilökohtainen kontakti ”Kertalippu vai Museokortti?” Museoiden pitäminen innostuneina ja myönteisesti suhtautuvina Yli 200 jälleenmyyjän verkosto: heidän tiedottajansa, markkinointihenkilökuntansa jne. oma-aloitteisesti hommiin! Museokortin menestys on paitsi koko museoalan yhteinen etu, myös yksittäisen museokohteen etu. Museokortin menestyksen avaimia ovat tietenkin museot

13 - Museokortti on totta! - Kortteja on myyty 5 kuukaudessa 25 000 kpl. - Museokortilla on tehty yli 100 000 museokäyntiä. - Mukana on 200 museokohdetta — ja määrä kasvaa. - Ihmiset & tiedotusvälineet tuntevat Museokortin. Ja kertovat siitä! Tähän mennessä saavutettua

14 Tyytyväinen asiakas on paras mainos! Museokortin asiakastyytyväisyys yhden desimaalin tarkkuudella: 5,0 (asteikolla 1—5) Asiakaspalveluun panostaminen todella kannattaa Olemme kannustaneet asiakkaita somessa jakamiseen alusta asti Hashtagit #museot ja #museokortti Nyt jo 50 000 potentiaalista mainostajaa …ja asiakkaat, eli Museokortin omistajat

15 Somessa jakamaan kannustaminen! Blogaamiseen innostaminen! Ihmiset suhtautuvat kulttuuriin myönteisesti Henkilöbrändäyksen merkitys: ”Minä olen kulturelli ihminen” Kun ihminen mainostaa Museokorttia ja museoita somessa, hän alleviivaa samalla sitä miten kulttuurimyönteinen ja sivistynyt ihminen hän on itse.

16 1.Ajattele asiakkaan näkökulmasta! 2.Innostus ja asenne ratkaisevat todella paljon! 3.Viestintä ja markkinointi on lähes ilmaista, eli resurssien puute on joko tekosyy tai luutunutta ajattelua!

17

18 1. Tuote: Mikä Finnan lupaus? Mihin tarpeeseen vastaatte? Finna neljällä sanalla? 2. Media: Aktiivinen positiivinen tiedottaminen 3. Jälleenmyyjät: Kirjastojen innostaminen markkinointiin — asiakaskohtaaminen! 4. Asiakkaat: Käyttäjistä käveleviä, somessa viestiviä Finna-mainoksia

19 1.Ajattele asiakkaan näkökulmasta! 2.Innostus ja asenne ratkaisevat todella paljon! 3.Viestintä ja markkinointi on lähes ilmaista, eli resurssien puute on joko tekosyy tai luutunutta ajattelua!


Lataa ppt "Seppo Honkanen Miten myydä 45 000 Museokorttia 8 kuukaudessa?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google