Tieteellinen kirjoittaminen Tekstin muokkaaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Kokeen laatiminen ja arviointi Tiia Karpin
Puolipiste, Kaksoispiste, Ajatusviiva ja Yhdysmerkki
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Tietoturvallisuuden huonetaulu
ILO ELÄÄ JÄRJESTÖISSÄ – Pohjois-Karjalan järjestöpäivät , Kitee PALAUTTEEN PURKU Hanna Kääriäinen 2013.
SAK:n luottamushenkilöpaneeli ”Palkaton työ” Helmikuu 2012 N=1220.
Preppaus ENA 4.
Tieteellinen kirjoittaminen Taulukot, kuviot, esimerkit
Päivän erikoinen ÄI1.
Akateemineninen kirjoittaminen Yhdyssanat, välimerkit ja luetelmat
Aineiston laatimisessa ovat auttaneet FT Toini Rahtu
Tieteellisen tekstin kirjoittamisvaiheet
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Lukemaan oppii vain lukemalla
Minna-Riitta Luukka (TM )
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Työrauha ja haastavat tilanteet
TEKSTITYYPIT RK s. 238.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
TMA.003 / L3 ( )1 3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio Olkoon A ja B ei-tyhjiä joukkoja. Tulojoukon A  B = {(x,y) | x  A, y  B} osajoukko on.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
2. Vuokaaviot.
13. Hyvä ohjelmointitapa (osa 1)
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
PILKKU.
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
Pilkun käyttö PILKUN PÄÄSÄÄNTÖ: Pilkkua käytetään a) erottamaan eri lauseita toisistaan ja b) samanarvoisia lauseenjäseniä toisistaan. A-kohdan 1. poikkeus:
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Yhdyssanat, jotka kirjoitetaan erikseen
Tekstin teko Tuula Marila
Tuula Marila PROSESSIKIRJOITTAMINEN. Tuula Marila Kirjoittaminen on monivaiheinen prosessi 1.Valmistautuminen -muistin virkistäminen ja.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Tieteellinen kirjoittaminen 1 Tuula Marila / kevät 2010
Tieteellisen kirjoittamisen kurssi Syyslukukausi Heidi Saaristo Laatimisessa on käytetty apuna.
Symmetria Rinnastaminen, kielen ”sopusuhtaisuus”.
Otsikkoesseen kirjoitusprosessi. Prosessin työvaiheet 1. Aineistoon ja tehtävänantoihin tutustuminen 2. Valitun tehtävän avaaminen 3. IDEOINTI 4. Näkökulmien.
KIRJALLINEN ILMAISU Tervetuloa! FM Kaisa Heinlahti Kurssin materiaalit verkossa Google: matskut helsinki.
Ohjeet Kandidaattiseminaariin integroitu kypsyysnäytesuorittaminen
Proosatekstin analyysi
JOHDANTO.
Tieteellisen kirjoittamisen kurssi
Aineistosta kirjoittaminen
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Tekstipaja II Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017
Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017 Kaisa Ranta
Suomen kielen pilkutuksen logiikka
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Tieteellinen kirjoittaminen Tekstin muokkaaminen Tuula Marila Syksy 2006 Kielikeskus/Kielipalvelut

Tieteellinen kirjoittaminen Sen uskominen, että tieto on saavutettu, on vaarallista. Sen uskominen, että tieto on lopullisesti saavutettu, on erittäin vaarallista. – taolainen filosofi Tieteellinen kirjoittaminen Tuula Marila Kielikeskus/Kielipalvelut Sisältö: Hyvän tieteellisen tekstin keskeiset piirteet 3–11 Kirjoittaminen prosessina 12–17 Tekstin viimeistely 18–30 Lauseet ja rakenteet 31–41 Kirjallisuutta 42–45

Millainen on hyvä teksti? Riittääkö, että pilkut ovat paikoillaan? Tärkeämpää on tarkastella tekstiä kokonaisuutena. 1. Hyvä teksti täyttää tehtävänsä. 2. Lukija oivaltaa sen funktion. 3. Teksti on tekstilajinsa mukaista. 4. Kirjoittajan pyrkimys tulee esille.

Hyvä teksti on ymmärrettävää A) teksti muodostaa loogisesti etenevän kokonaisuuden käsitellyt asiat liittyvät toisiinsa = koherenssi (vrt. Hallidayn 3 tasoa) ideationaalinen, interpersoonainen, tekstuaalinen B) teksti on sidosteista (koheesio) metateksti kytkentäsanat selkeät viittaukset luonteva sanajärjestys

Tekstin loogisuus informaatiorakenne TEEMA = NP finiittiverbin edellä REEMA = kaikki finiittiverbin jäljessä Luonteva informaatiorakenne: tuttu asia teemassa uusi asia reemassa

Tekstin informaatiorakenne teeman kuljetus Pysyvä teema Leena on opettaja. Hän asuu Hyvinkäällä. Hänellä on kaksi lasta ja kissa. Viime viikolla hän osti auton. Lineaarinen teema Kalevala on hyvä esimerkki eeppisestä runoelmasta. Eeppiset runoelmat sisältävät tavallisesti pitkän kertomuksen. Kertomus on yleensä muodoltaan tietynlainen.

Tekstin loogisuus sidostuskeinoja ovat tiettyyn aihepiiriin, merkityskenttään ja käsitehierarkiaan perustuva sanasto tyyliväri lauseiden väliset viittaussuhteet: informaation kulku tutusta uuteen, pronominit, toistot, poistot, synonyymit, ilmausten kiteytykset kytkentäsanat eli konnektorit vertailu, vastakkainasettelu aikamuotojen käytön yhtenäisyys ajan ja paikan viittausten käyttö.

Metateksti Kirjoittaja kommentoi omaa tekstiään ja antaa lukemis- ja tulkintavihjeitä lukijalle. Kirjoittaja erottelee oman tekstinsä tasoja ja ottaa tekstin näkyvästi hallintaan. Metateksti voi koskea tekstin jäsentelyä, jolloin kirjoittaja toteaa esimerkiksi, mitä asioita on käsitelty ja mitä vielä käsitellään. Lukijan tulkintaa ohjaavat vihjeet kertovat mm. kirjoittajan valinnoista ja painotuksista tekstin laatimisessa.

Asiantuntija ja termit Termien ja käsitteiden käyttö, kun asiantuntija (A) kirjoittaa maallikolle (M) tai toiselle asiantuntijalle. Käsitteen mää- ritelmä, kuvaus, esimerkki ym. Käsitteen mää- ritelmä, kuvaus, esimerkki ym. Käsitteen mää- ritelmä, kuvaus, esimerkki ym. A  M Termi Termi Termi A  A Tekstin eteneminen

Käsitteiden määrittely Käsite + nimitys = termi Määrittele käyttämäsi termit silloin, kun ne ensimmäisen kerran esiintyvät. Kerro, missä merkityksessä niitä käytät. Ole looginen. ”Kulutus on oikullinen käsite. Kaikki kuluttavat, kaikki puhuvat siitä, mutta sitä on mahdotonta täsmällisesti määritellä.” (Sulkunen 1990a, 81.) ”Myytti on käsitteenä moniselitteinen ja useiden eri tieteiden tutkimuksen kohde” (Lepistö 1990, 127).

HYVÄN TEKSTIN OMINAISUUDET

Kirjoittamisprosessi 1/4 LISTA MIELLEKARTTA KUUTIOINTI Kuution tahot: Kuvaile! Vertaile! Yhdistele! Sovella! Analysoi! Valitse hyviä/huonoja puolia! Perustele valintasi!

Kirjoittamisprosessi 2/4 Valmistautuminen: muistin ja ajattelun virittely ongelman alustava pohtiminen lyhyiden kirjoitelmien avulla keskustelu, lukeminen. Luonnostelu: palautteen hankkiminen omien ja toisten tekstien tarkastelu vertaispalautteen hyödyntäminen lukijan huomioon ottaminen.

Kirjoittamisprosessi 3/4 Tekstin tuottaminen: sisällön muokkaaminen kokonaisuutena, palautteen hyödyntäminen ongelman muuntuminen, rajautuminen ja lopullinen muotoutuminen lukijan asemaan asettuminen luettavuuden huomioiminen asiasisällön annostelu havainnollistaminen ilmaisujen muokkaaminen.

Kirjoittamisprosessi 4/4 Toimittaminen ja viimeistely: rakenteen ja ilmaisun johdonmukaistaminen erilaisten tekniikoiden tarkistaminen kieliasun tarkistaminen palautteen hyödyntäminen tarvittava uudelleen kirjoittaminen viimeistely. Arviointi

Revising Revisingilla tarkoitetaan taaksepäin katsomista ja eteenpäin suuntautumista Kirjoituksen tarkastelu ei ole lineaarista vaan kirjoitusta on tutkittava kokonaisuutena MITEN? Siten, että kiinnität huomion: * aiheen rajaamiseen (näe metsä puilta) * kohokohtien miettimiseen (fokusointiin) * olennaisten kohtien korostamiseen * alun ja lopun parantamiseen * jaksottelun hiontaan.

KIRJOITTAMINEN TYÖPROSESSINA Linnakylä - Mattinen - Olkinuora

Tekstin viimeistely Kappaleiden pituus Virkkeiden ja lauseiden pituus ja rakenne (lauseenvastikkeet, infinitiivit ja partisiipit) Substantiivirakenteet Passiivityyli Semanttisesti kalpeat ilmaukset Muoti-ilmaukset, maneerit Rektiot

Tekstin viimeistely (jatkoa) Pronominit ja niiden viittaussuhteet hän – tämä joku – jokin eräs – yksi joka – mikä

Tekstin viimeistely harjoitus: yhteen vai erilleen virkailija tyyppi teollisuus tuotteemme suurperhe käytäntö ydinvoimala onnettomuudet helsinkiläis yleisö leasing sopimus devalvointi kustannukset prime asiakas internet markkinointi

Tekstin viimeistely harjoitus: yhteen vai erilleen esitelmän pitäminen sairauksien vastustuskyky nykyinen maailman tila muutoksen haku palvelun tarjoaja

Tekstin viimeistely harjoitus: yhteen vai erilleen tiedon haluinen saman näköinen viime aikaiset heikompi osaiset vähä arvoinen ohi menevä

Tekstin viimeistely harjoitus: yhteen vai erilleen suomen kielinen suomen kieli voimassa olo voimassa oleva edellä mainittu lukuun ottamatta

Tekstin viimeistely harjoitus: yhteen vai erilleen meille päin eteen päin alun perin kirkolle päin alin omaa

Tekstin viimeistely harjoitus: sanaliitot ja yhdysviiva mies ja ääni periaate Pohjois Karjala projekti Ruotsi Suomi maaottelu Potilas lääkäri suhde Lähi itä Kauko itä Ruotsin matka kansalais ja poliittiset oikeudet Social och kommunalhögskolan Vuodesta 1960 1970 s. 5 8 (viidestä kahdeksaan)

Tekstin viimeistely luetelma 1 Kunnallisen kuluttajaneuvojan tehtävänä on antaa kuluttajalle neuvontaa ja opastusta seurata kulutushyödykkeiden laatua, hinnoittelua ja markkinointia tehdä tarvittaessa ilmoitus toimivaltaiselle viranomaiselle.

Tekstin viimeistely luetelma 2 Tärkeimmät ulkomaisten investointihyödykkeiden valintaan vaikuttaneet syyt ovat seuraavat: Ulkomainen tuote on hinnaltaan kotimaista edullisempi. Aiemmilla ostokerroilla on saatu hyvät kokemukset hankitusta laitemerkistä. Ulkomaisen tuotteen huolto- ja varaosapalvelujen varmuus on todettu kotimaisen valmistajan palveluja paremmiksi.

Välimerkit Älä eksy Wordin viivaviidakkoon! Yhdysmerkki - ”tavuviiva” Ajatusviiva – en-dash Repliikkiviiva — em-dash Kun ajatusviivaa käytetään välimerkkinä – se erotetaan tyhjin välilyönnein. Kun ajatusviivaa käytetään rajakohtailmausten erikoismerkkinä, se kirjoitetaan kiinni ilmauksen ääripäihin. Tätä sääntöä nautitaan 1–3 kertaa päivässä. Pro gradu -työ sen sijaan kirjoitetaan näin.

Tekstin viimeistely välimerkit: pilkku Pilkkua käytetään erottamaan toisistaan virkkeen lauseita, lauseenosia, lisäyksiä tms. Suora esitys ja sen jälkeinen johtolause erotetaan pilkulla. Jos sivulause on päälauseen keskellä, sivulause erotetaan molemmin puolin pilkulla. Rinnasteiset päälauseet erotetaan pilkulla, ellei niillä ole yhteistä lauseenjäsentä. Rinnasteisten lauseenosien väliin tulee pilkku, ellei niitä yhdistä rinnastuskonjunktio. Peräkkäiset adjektiivimääritteet erotetaan pilkulla, jos ne ovat rinnasteiset (siis jos niiden väliin voidaan kuvitella ja-sana). Lauseen irralliset lisät erotetaan pilkulla.

Tekstin viimeistely välimerkit: kaksoispiste ~ puolipiste Kaksoispistettä käytetään, kun seuraa: 1) suora repliikki, 2) täsmennys tai 3) luettelo. Huom. Myös päätteiden liittäminen: 15  15:een 15.  15:nteen Puolipiste on ryhmittelymerkki. Esim. Leirille tulee ottaa mukaan: lämpimät vaatteet, sadetakki, kumisaappaat; pyyhe, saippua, hammasharja; lautanen, muki ja lusikka. Puolipistettä voi käyttää myös, jos pilkku tuntuu liian heikolta ja piste liian vahvalta välimerkiltä. (Jos kaksi virkettä kuuluvat läheisemmin yhteen kuin muut ympärillä olevat virkkeet.)

Tekstin viimeistely substantiivitauti Käytä iskevää verbiä substantiivin ja verbin sijaan! aiheuttaa rasitusta aiheuttaa vaikeuksia aiheuttaa huolta suorittaa etsintää suorittaa viimeistely tapahtua pilaantumista tulla punaiseksi laittaa piiloon laittaa järjestykseen panna käyntiin

Substantiivitauti – nominaalistukset Vältä 2. infinitiivin instruktiivia: Petra aloitti opintonsa vuonna 1998 Helsingin yliopistossa valmistuen maisteriksi vuonna 2000. (tekeminen ei ole samanaikaista) - Tähän asiaan liittyen ohjaaja ehdotti - - (par. tämän asian yhteydessä) Pitkä neuvottelu käytiin koskien lakialoitetta. (lakialoitteesta) Naiskaupan ja prostituution huiman kasvun taustalla pidetään yleisesti entisen Neuvostoliiton alueella järjestäytynyttä rikollisuutta, joka kidnappaa ja käyttää hyväkseen naisia kuljettaen näitä länteen etsimään ”uusia mahdollisuuksia”. Henkilötietojen suojan voidaan katsoa olevan muodostumassa omaksi ihmis- ja perusoikeudekseen irrottautuen yleisoikeuden luonteisesta yksityiselämän suojasta.

Tekstin viimeistely sisäkkäislauserakenteet Suomen rannikolla, jossa suurin osa tuulivoimaloista sijaitsee, jäätymispäivien lukumäärä on vain 2–7 päivää vuotta kohden.  Jäätymispäiviä on vain 2–7 vuodessa Suomen rannikolla, jossa suurin osa voimaloistamme sijaitsee. Siitä, milloin asianosaisen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä, on laissa tarkat säännökset.  Laissa on tarkat säännökset siitä, milloin…

Tekstin viimeistely rektio ja symmetria Teoksen ensimmäinen osa julkaistiin ja tuli voimaan vuonna 529. Arviointiperusteita ovat viivästymisen kesto, viivästyneen määrän suuruus, onko kyseessä yksityisten välinen kauppa sekä kaupan luonne. Tämän näkökannan mukaan kuka tahansa vihollistaistelijaksi epäilty amerikkalainen voitaisiin pidättää määräämättömäksi ajaksi.

Päälause ja lauseenvastike EI NÄIN: Olette ilmoittanut toimineenne avustajana eri lehdille ja saanut artikkelikohtaiset palkkiot eri töistä. VAAN NÄIN: a) Olette ilmoittanut toimineenne eri lehtien avustajana ja saaneenne artikkelikohtaiset palkkiot eri töistä. TAI: b) Olette ilmoittanut, että olette toiminut eri lehtien avustajana ja saanut artikkelikohtaiset palkkiot eri töistä.

Sivulause ja lauseenvastike EI NÄIN: Tällöin työsuhteessa edellytetään luovan taiteellisen työn osuuden olevan ratkaiseva ja että työsuhde on tarkoitettu jatkumaan vähemmän aikaa kuin vuoden. VAAN NÄIN: Tällöin edellytetään, että työsuhteessa luovan taiteellisen työn osuus on ratkaiseva ja [että] työsuhde on tarkoitettu jatkumaan vähemmän aikaa kuin vuoden. TAI: b) Tällöin edellytetään luovan taiteellisen työn osuuden työsuhteessa olevan ratkaiseva ja työsuhteen tarkoitetun jatkumaan vähemmän aikaa kuin vuoden.

Kaksi erilaista sivulausetta EI NÄIN: Sama koskee henkilöitä, jotka työnsä vuoksi joutuvat oleskelemaan vieraalla paikkakunnalla tai kun muu seikka välttämättä vaatii sairaanhoidon antamista vieraassa sairaanhoitopiirissä. VAAN NÄIN: - Samoin menetellään myös silloin, kun joku joutuu työnsä vuoksi oleskelemaan vieraalla paikkakunnalla tai kun muu seikka välttämättä vaatii sairaanhoidon antamista vieraassa sairaanhoitopiirissä.

Sana ja lause Rakenne ontuu: On selvitettävä palveluiden tuottamiskustannukset ja vastaavatko nykytuotteet tiedontarvitsijoiden tarpeita. oikein: - On selvitettävä palveluiden tuottamiskustannukset ja se, vastaavatko nykytuotteet tiedontarvitsijoiden tarpeita.

joko – tai Virke on rakennettava siten, että koko joko-sanaa edeltävä jakso voidaan sijoittaa myös tai-lauseeseen. Ei näin: Informaalisella sektorilla tehty työ on joko vailla sosiaaliturvaa tai oikeuttaa vähäisempään turvan tasoon. symmetria vaatii seuraavaa järjestystä: Informaalisella sektorilla tehty työ joko on vailla sosiaaliturvaa tai oikeuttaa vähäisempään turvan tasoon.

Epäpariset lauseenjäsenet 1. Palkkaraja on sidottu TEL-indeksiin ja muuttuu kalenterivuosittain. - symmetrisesti oikein: Palkkaraja on sidottu TEL-indeksiin ja se muuttuu kalenterivuosittain. 2. Opiskelijat kertoivat tuntemistaan ja vierailemistaan maista. Opiskelijat kertoivat maista, jotka he tunsivat ja joissa he olivat vierailleet.

Verbien epäsymmetriaa olla-verbillä on kaksi erilaista tehtävää: olla = ’olla olemassa’ (vara) olla = ’omistaa’ (ha) EI NÄIN: Tällaisessa onkimisessa pitää olla todella hyvät hermot ja pitkäjännitteinen. PITÄÄ SANOA: Tällaisessa onkimisessa pitää olla todella hyvät hermot ja on oltava pitkäjännitteinen. TAI: b) Tällaisessa onkimisessa pitää olla todella hyvähermoinen ja pitkäjännitteinen.

Kirjallisuutta 1/3 Tieteellinen kirjoittaminen - Hirsjärvi, Sirkka – Remes, Pirkko – Sajavaara, Paula 2000. Tutki ja kirjoita. Kirjayhtymä, Helsinki. - Jyrkiäinen, Jyrki – Luostarinen, Heikki – Nieminen, Hannu 1991: Opasta, kärsi ja unhoita: avuksi tutkielman laatijoille. Tampereen yliopisto, Tampere. - Kangasharju, Helena – Majapuro, Marketta 2005. Tutkimusraportin kirjoittaminen. Helsingin kauppakorkeakoulun julkaisuja, Helsinki. - Kinnunen, Merja – Löytty, Olli (toim.) 2002 Tieteellinen kirjoittaminen. Vastapaino, Tampere. - Luukka, Minna-Riitta 2002. Mikä tekee tekstistä tieteellisen? Teoksessa Merja Kinnunen & Olli Löytty (toim.) Tieteellinen kirjoittaminen. Vastapaino, Tampere. - Karisto, Antti & Seppälä, Ullamaija Maukas gradu. Valmistusvihjeitä tutkielman tekijöille. Vastapaino, Tampere.

Kirjallisuutta 2/3 Tekstin viimeistely -Iisa, Katariina – Oittinen, Hannu – Piehl, Aino 2002. Kielenhuollon käsikirja. Yrityskirjat, Helsinki. - Iisa, Katriina – Kankaanpää, Salli – Piehl, Aino 1997. Tekstintekijän käsikirja. Yrityskirjat, Helsinki. - Itkonen, Terho 2000. Uusi kieliopas. Tarkistanut ja uudistanut Sari Maamies. Tammi, Helsinki. - Miestamo, Riitta 1999. Kielineuvo. WSOY, Helsinki. - Muikku-Werner, Pirkko (toim.) 2005 Kielipoliisin käsikirja. Tammi, Helsinki. - Niemelä, Pirkko & Lagerspetz, Kirsti & Lagerspetz, Kari & Näätänen, Risto (toim.) 1991. Miten kirjoitan tieteellisen artikkelin: tieteellinen kirjoittaminen ja kansainvälinen julkaiseminen. WSOY, Porvoo.

Kirjallisuutta 3/3 Muu kirjallisuus - Bereiter, C., Scardamalia, M. 1987. The psychology of written composition. Erlbaum, Hillsdale, NJ. - Heikkinen, Vesa 1999. Ideologinen merkitys. SKS, Helsinki. - Lonka ym. 2000. Taitava kirjoittaja: opiskelijan opas. Helsingin yliopiston tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia, Helsinki. - Pääkkönen, Irmeli – Varis, Markku 2000. Kriittinen lukutaito. Oy Finn Lectura, Helsinki.

Linkkejä Jelpin kirjoitusviestinnän osio:   http://www.valt.helsinki.fi/blogs/kirjoitus/index.htm www.kielijelppi.fi www.sprakhjalpen.fi Verkko-Kielikello: Nelli-portaalin http://www.nelliportaali.fi aineistovalinnan kautta sekä tiedekunnan kirjaston verkkosivulta: http://www.helsinki.fi/hum/kirjasto/verkkoaineistot/kotimaiset.htm Graduoppaita: http://www.jyu.fi/hum/laitokset/taiku/taiku_opiskelu/graduasema/linkkeja%20ja%20oppaita Kotus: http://www.kotus.fi Kielitoimiston kysytyimmät: http://www.kotus.fi/index.phtml?s=1977 Kielen korjausta