Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Tekstin teko Tuula Marila
2
Millainen on hyvä teksti?
Riittääkö, että pilkut ovat paikoillaan? Tärkeämpää on tarkastella tekstiä kokonaisuutena 1. Hyvä teksti täyttää tehtävänsä 2. Lukija oivaltaa sen funktion 3. Teksti on tekstilajinsa mukaista 4. Kirjoittajan pyrkimys tulee esille Tuula Marila
3
Hyvä teksti on ymmärrettävää
A) teksti muodostaa loogisesti etenevän kokonaisuuden käsitellyt asiat liittyvät toisiinsa = koherenssi (vrt. Hallidayn 3 tasoa) B) teksti on sidosteista (koheesio) metateksti kytkentäsanat selkeät viittaukset luonteva sanajärjestys Tuula Marila
4
Tekstin informaatiorakenne
TEEMA = NP finiittiverbin edellä REEMA = kaikki finiittiverbin jäljessä Luonteva informaatiorakenne: tuttu asia teemassa uusi asia reemassa Tuula Marila
5
Tekstin informaatiorakenne teema – reema
Leena on opettaja. Hän asuu Hyvinkäällä. Hänellä on kaksi lasta ja kissa. Viime viikolla hän osti auton. Kalevala on hyvä esimerkki eeppisestä runoelmasta. Eeppiset runoelmat sisältävät tavallisesti pitkän kertomuksen. Kertomus on yleensä muodoltaan tietynlainen. Tuula Marila
6
Käytännön ohjeita tekstin tekoon
Tuula Marila
7
Tekstin teko prosessina
valmistautuminen suunnittelu tiedon keruu sisällön valinta käsittelyjärjestyksen suunnittelu kirjoittaminen muokkaaminen palautteen hakeminen viimeistely Tuula Marila
8
Suunnittelun apuvälineitä
LISTA MIELLEKARTTA KUUTIOINTI Kuution tahot: Kuvaile! Vertaile! Yhdistele! Sovella! Analysoi! Valitse hyviä/huonoja puolia! Perustele valintasi Tuula Marila
9
Muokkaaminen Tee tekstistä kiinnostava sisällytä siihen - liikettä
- sanottavaa - ilmaisullista kekseliäisyyttä Teknisesti taidokas kirjoitus - ottaa vastaanottajan huomioon - havainnollistaa yksityiskohdilla - on rytmikäs (rakenteen ja muodon hallinta) - on oikeakielistä Tuula Marila
10
Revising Revisingilla tarkoitetaan taaksepäin katsomista ja eteenpäin suuntautumista Kirjoituksen tarkastelu ei ole lineaarista vaan kirjoitusta on tutkittava kokonaisuutena MITEN? Siten, että kiinnität huomion: * aiheen rajaamiseen (näe metsä puilta) * kohokohtien miettimiseen (fokusointiin) * olennaisten kohtien korostamiseen * alun ja lopun parantamiseen * jaksottelun hiontaan Tuula Marila
11
Hyödynnä kirjoitustaitoasi
Seuraavat harjoitukset ovat hyödyksi: lauseen laajentaminen kappaleiksi (ideavirke) tekstin yhtenäisyyden parantaminen (koheesio) havainnollistaminen oikeakielisyysharjoitukset Tuula Marila
12
Tekstin viimeistely Ajatukset hiotaan lukijaa varten selkeään muotoon
Kiinnitä huomio: kieliasun viimeistelyyn rakenteeseen tyyliin Tarkista lopuksi, että: otsikko kattaa koko tekstin sanoman jokainen kappale kytkeytyy edelliseen kappaleeseen lopussa tiivistetään kaikki otsikossa esiin tulleet asiat. Tuula Marila
13
TEKSTIN RAKENNE JA SELKEYS
ERILAINEN TEKSTI - ERILAINEN JÄRJESTYS aikajärjestys aihepiirijärjestys ongelmanesittämisjärjestys kärkikolmiomalli assosiaatiojärjestys Tuula Marila
14
ASIOIDEN VÄLISET SUHTEET
Luetteloiva (ja, myös, samoin, toiseksi) Vertaileva (kuin, ikään kuin, verrattuna) Vastakkainen (mutta, vaan, sen sijaan) Syy-seuraus (koska, siksi, sen tähden) Aikasuhde (kun, sitten, tällöin) Ehtoja asettava (jos, mikäli) Päättelevä (joten, siten, niinpä, siis) Tavoitteita ilmaiseva (jotta, -miseksi) Tuula Marila
15
LUKIJAYSTÄVÄLLINEN TEKSTI kertausta
Näkökulma kohderyhmän mukaan Kappaleet etenevät tutusta uuteen Lauseet etenevät tutusta uuteen Metateksti Konkreettiset sanat Dynaamiset verbit Kielikuvat Tuula Marila
16
HYVÄN TEKSTIN OMINAISUUDET
Tuula Marila
17
KIRJOITTAMINEN TYÖPROSESSINA Linnakylä - Mattinen - Olkinuora
Tuula Marila
18
Prosessi pähkinänkuoressa
Varaa tarpeeksi aikaa. Mieti, kenelle kirjoitat. Millaisen kuvan haluat antaa itsestäsi? (Asetu toisen housuihin.) Mitä haluat sanoa? (Mikä on tekstisi keskeinen sisältö.) Helpota sisällön suunnittelua. Helpota jäsennyksen suunnittelua (loogisuus). Aloita kirjoittaminen helpoimmasta kohdasta. Pyydä palautetta. Muokkaa tekstiäsi säälittä. tarkista, että teksti palvelee asettamaasi tarkoitetta. Viimeistele kieliasu. Hanki palautetta myös todellisilta lukijoilta. opettele tuntemaan prosessisi. Tuula Marila
19
LUKIJAN HYVÄ - KIRJOITTAJAN HYVÄ
Teksti saavuttaa tavoitteensa Tekstin osat kytkeytyvät toisiinsa Tekstin jaksotus tärkeimmän mukaan Tekstin yhteydet maailmaan Tekstin sävy tilanteen mukaan Teksti on argumentoivaa Tekstissä lauseet etenevät tutusta uuteen Tuula Marila
20
Palautteen tekemisen avuksi
Tartu konkreettisiin kohtiin. Esitä vaihtoehtoja. Ole hienotunteinen. Mikä on yleisvaikutelmasi? Miten teksti täyttää tehtävänsä? Onko tekstin sävy onnistunut? Onko tekstin jäsentely selkeä? Ovatko kappaleet rakenteeltaan loogisia? Voitko seurata tekstin juonta helposti? Ovatko käsitteet tekstin tarkoitukseen sopivia? Onko käsitteitä käytetty johdonmukaisesti? Onko sanonta täsmällistä ja ymmärrettävää? Tuula Marila
21
Tekstin tekeminen ryhmässä
Sopikaa tavoitteesta Sopikaa tyylistä ja sävystä Pitäkää aivoriihi (käyttäkää miellekarttaa tai asialistaa) Päättäkää sihteeristä (vai tehdäänkö tilkkutäkkiteksti) Kokoontukaa muokkaamaan ensimmäistä luonnosta sähköposti on hyvä kokoontumispaikka Päättäkää, kuka tekee viimeistelyn Keskustelkaa tekstin ulkoasusta Hankkikaa palautetta Yhtenäistäkää kieliasu Huom! Järjestys ei välttämättä ole tämä. ANNA ALITAJUNNALLE AIKAA! Tuula Marila
22
LÄHTEET Halliday 1984. An introduction to functional grammar.
Heikkinen Ideologinen merkitys. Heikkinen ym Teksti työnä, virka kielenä. Hirsjärvi ym Tutki ja kirjoita. Iisa ym Tekstintekijän käsikirja. Itkonen Uusi kieliopas. Kangasharju & Majapuro, Tutkimusraportin kirjoittaminen. Kortetjärvi-Nurmi ym Yrityksen viestintä. Lonka ym Taitava kirjoittaja. Miettinen Toimitustyö. Pääkkönen & Varis Kriittinen lukutaito. Ventelä – Kesseli – Eronen Uusi kieliopas. Tekstit ja tehtävät. Tuula Marila
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.