Lähdekritiikki Luento 3 (12.11.)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Matematiikan yo-ohjeita. Yleisohjeita  Laskimet ja taulukot on tuotava tarkastettaviksi vähintään vuorokautta (24h) ennen kirjoituspäivää kansliaan.
Heijastuksia elämästä
Pelisilmää asiakaskohtaamisiin Mikko Ojanen. Kauraa • Valitsin kirjan hiljattain pidetyillä myyntipäivillä buukattuja tapaamisia varten. • Asiakastapaamisia.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tilatiedot ja niiden muutokset
Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Jumalan kanssa.
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Teksti, taito ja tavoite
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
KÄNNYKKÄ Helsingin Sanomissa : Kunnia kännykkä-sanan keksimisestä kuuluu Aarne Visurille. Hän toimi Nokian radiopuhelinosaston myynti-insinöörinä.
Suositukset hirvenmetsästykseen Metsästyskausi 2012.
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Tiedon kuvaaminen Opasnet-wikissä Virpi Kollanus THL / YMAL Avoimen arvioinnin ja Opasnetin käyttökoulutus -seminaari
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Duaali Teemu Myllynen.
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Katsotaan, sanoi lääkäri!
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Erica de Wit & Kirsi Haarto 09A
Lauri Rauhalan ihmiskäsitys
Matematiikan yo-ohjeita Yleisohjeita  Laskimet ja taulukot tuotava tarkastettaviksi vähintään vuorokautta ennen kirjoituspäivää kansliaan.  Laskimien.
Essee.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
PILKKU.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
 Miksi näitä kirjoitetaan?  Status  Juhla(vuosi)  Pelko tiedon menettämisesta  Markkinointi, matkailu  Kuka kirjoittaa? - tarvitaanko kaupallista.
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
VIII Etiikka ja esitystapa
Validiteetti ja reliabiliteetti
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
Historiantutkimus on tulkintaa, ymmärrettäväksi tekemistä ja kokonaisuuden luomista. Kokonaisuus on ristiriidaton ajatusrakennelma menneisyydestä. Historiankirjoittajan.
Rinnakkaisuus Järjestelmässä, jossa voi olla useita prosesseja rinnakkain suorituksessa voi tulla tilanteita, joissa prosessien suoritusta täytyy kontrolloida.
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
Yhteysopettajakoulutus
Havainto. Taivaalla näkyvistä kohteista tutuimpia on Otava, eli Ursa Major (Iso Karhu) Se kiertyy öisellä vaelluksella Pohjantähden ympärillä.
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdetun luokan olion alustus tMyn1 Johdetun luokan olion alustus määrätyillä arvoilla Kun ohjelmassa esiintyy johdetun luokan olion määrittely, järjestelmä.
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Tutkimusseminaarin luento Historian tutkimusprosessi.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Mikä on geenien rooli mikro- ja makroevoluutiossa?
Mitä historia on?.
Komodonvaraani Varanus komodoensis.
MATEMAATTISET OHJELMAT Oulun normaalikoulun TVT-koulutus 2006 Ari Heimonen.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Niko Saarinen.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Pirkon agendalla 6/2015 Saatavuustietokannan TSV lausunto
T IEDONHAKUPROSESSI Monta tärkeää vaihetta. M ISTÄ HAKISIT TIETOA ? Sukusi vaiheista Aleksis Kivestä Kauhavan nuorisovaltuuston päätöksistä Lauseennvastikkeista.
Ohjeita….
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Työelämän tekstejä sähköposti.
Esityksen transkriptio:

Lähdekritiikki Luento 3 (12.11.) (lähdekritiikin periaatteiden esittely historiantutkimuksen pelisäännöstönä)

Alkuperäislähteet ja muut lähteet Alkuperäislähde on välitön jäänne tutkittavasta ilmiöstä, sen suoranainen tuote tai se on syntynyt välittömässä yhteydessä siihen. Lähteen muodostaja tai laatija on itse ollut joko vaikuttamassa tai osallisena tapahtumien kulkuun, tai vähintäänkin hän ollut niiden silminnäkijätodistaja Sekundäärilähde taas on syntynyt tutkittavaan ajankohtaan nähden joko jälkikäteen tai sen laatija on ollut tapahtumiin nähden ulkopuolinen ja saanut tietonsa välikäsien kautta Hän ei ole ollut vaikuttamassa tutkittavien tapahtumien kulkuun eikä hänellä ole ollut tilaisuutta tarkkailla niitä välittömästi

Lähdekritiikki käytännössä Lähteen aitouden ja alkuperän tarkistaminen = ulkoinen lähdekritiikki - onko dokumentti se, mitä se väittää olevansa? ~ reliabiliteetti - entä jos kyseessä on väärennös? – miten väärennös voi olla "paras lähde", nimittäin, jos päästään selville väärennöksen motiiveista - tietoista väärentämistä esiintyy aika vähän - sitäkin enemmän lähteiden häviämistä ja hävittämistä

B. Lähteen sisältämän sanoman punnitseminen ja arvioiminen =sisäinen lähdekriitiikki -~ validiteetti, todistusvoima … kuta lähempänä tutkittavaa ilmiötä sen vahvempi - yksittäisten lähdetietojen sijoittaminen kokonaisuuteen - sisäinen lähdekritiikki on kysymysten esittämistä - lähde ei vastaa, jos siltä ei osaa kysyä - sama lähde (voi) antaa eri tutkijoille eri vastauksia – tulos riippuu siitä, kuka kykenee argumentoimaan vakuuttavimmin - suurin osa tutkijan työstä on sisäisen lähdekritiikin kanssa pakertamista

Periaatteessa kaikki sellainen tieto, joka on syntynyt tutkimuskohteeseen nähden ajallisesti jälkikäteen, on luokiteltava muihin lähteisiin Niinpä esimerkiksi poliittinen muistelmakirjallisuus, jota Suomessakin on ilmestynyt erittäin runsaasti, on aina luokiteltava kategoriaan ’muut lähteet’ - ellei tutkimuskohteena ole nimenomaan muistelmakirjallisuuden tutkiminen --- paitsi tietysti siinä tapauksessa, että tutkimuskohteena on muistelmakirjallisuus, jolloin siitä tulee alkuperäislähde

Jos esimerkiksi kokouspöytäkirjasta voidaan luotettavasti päätellä, että asiakirja on aidosti juuri se, mikä se väittää olevansa, se on primäärinen todiste siitä, että kyseinen kokous on pidetty ja siinä on tehty pöytäkirjaan merkityt päätökset Näin on ulkoisen lähdekritiikin vaatimus, lähteen aitouden ja alkuperän todistaminen, tullut täytetyksi, ja voidaan siirtyä sisäiseen lähdekritiikkiin, lähteen sisältämän tiedon arviointiin

Primäärisen lähdetiedon todistusvoima on tutkimusongelman kannalta tietysti suurempi kuin sekundäärisen Tässä yhteydessä on syytä huomata myös se, että lähteet eivät suinkaan ole joko alkuperäislähteitä tai muita lähteitä, vaan yksi ja sama dokumentti saattaa sisältää sellaista lähdetietoa, josta osa on luoteeltaan primääristä, osa sekundääristä Sisäinen lähdekritiikki tulee sen vuoksi kohdistaa nimenomaan lähdetietoon Aineiston luonne kussakin tutkimustehtävässä määrää lopulta sen, miten tätä pääluokitusta kannattaa käytännössä soveltaa ja sisäisesti jaotella

Läheskään aina tutkijat eivät saa käyttöönsä alkuperäislähteitä Ne ovat joko salassapitosäännösten takia suljettuja, jollakin tavoin aukkoisia tai jostakin syystä tuhoutuneita Useimmiten tutkijaa juuri eniten kiinnostavista asioista, esimerkiksi päätöksenteon valmisteluista, ei ole tapana kirjoittaa muistiin mitään Tutkijan on varmistauduttava siitä, että julkaistu teksti on ilmoitetun tai oletetun kirjoittajan työtä ja että se on todella laadittu asianomaisena ajankohtana

Käytännössä lähdekriittinen tutkimus on tutkijan ja lähteiden välistä vuoropuhelua, jossa tutkija testaa kysymyksiään eli ennakko-olettamuksiaan lähdeaineistolla Olennaista tässä prosessissa on se, että tutkijan alun perin hypoteesinomaisina (olettamuksina) muotoilemat kysymykset muuntuvat vähitellen sellaisiksi, että niihin on löydettävissä lähdeaineistosta luotettavat vastaukset