Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Advertisements

AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
ET:n oppilasarviointi perusopetuksessa
Minä oppijana 1 ov..
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Pyhä pienen koululaisen arjessa - Learning by smiling 
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Käsitteen didaktiikkaa
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET ja arviointi perusopetuksessa LO ET valinnaiskurssi ja AO ET OAK
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonto, uskonnottomuus ja katsomuksellinen kyvykkyys – yhteisöllinen ja yksilöllinen taso Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
ET arviointi lukiossa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
ET LOPS 2015 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 5. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
1. Luento 1. Mitä elämänkatsomustieto on? 2. Elämänkatsomustiedon tavoitteista ja sisältöalueista.
Laaja-alaisuus, eheyttäminen, aihekokonaisuudet ja teemaopinnot OAK et, filosofia ja uskonto Eero Salmenkivi.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 2. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
ET POPS 2014 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET LOPS 2015 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Työpöytäharjoitus 3.1. Olennaisen hahmottaminen
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
3. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
TYÖNHAKU PROSESSINA Kimmo Salakka.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
ET LOPS 2015 Eero Salmenkivi Kasvatustieteellinen tiedekunta.
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
ET OPS 2014 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
ET POPS 2014 ET ainedidaktiikan perusteet
Luku- ja tenttivihjeet 10
Kysymyksiä fi tunnille
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
4. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Luku- ja tenttivihjeet 2015_3
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Mikä on elämänkatsomus?
ET LOPS 2015 Dos. Eero Salmenkivi Kasvatustieteellinen tiedekunta.
ET POPS 2014 OSTA ET 2017 Eero Salmenkivi.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Mikä on elämänkatsomus?
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
Esko Taipale ja Katja Markkanen
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
2. Olio-ohjelmoinnin perusteita
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

ET teema-alueet Ihmissuhteet ja moraalinen kasvu Itsetuntemus ja kulttuuri-identiteetti Yhteisö ja ihmisoikeudet Ihminen ja maailma

Itsetuntemus ja kulttuuri-identiteetti Hyvä osaaminen 5. lk päättyessä: Oppilas tunnistaa katsomuksellisia kysymyksiä osaa käyttää oppiaineen kes- keisiä käsitteitä (elämänkatso- mus, kulttuuri, vähemmistö) rohkenee esittää omia näkemyksiään ja ymmärtää, että näkemyksiä tulee perustella pystyy hahmottamaan katsomusvapauden merkityksen omassa elämässään osaa hahmottaa suomalaisuuden osana maailman kulttuurista monimuotoisuutta. Päättöarvioinnin kriteerit arvosanalle 8 Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä keskeisten maailmankatsomusten ja kulttuurien olennaisia piirteitä ja kehityskulkuja kykenee suhteuttamaan erilaisia kulttuurisia käsitteitä ja symboleja eri katsomusperinteisiin ymmärtää sekulaarin ja uskonnollisen katsomuksen eron osaa käyttää oppimiaan kulttuuriin liittyviä käsitteitä ja kykenee hankkimaan tietoa erilaisista katsomuksista.