HUIPUT KEHIIN Innovatiivisuusmittarin kehitystyö
HUIPUT KEHIIN projektin tavoitteena on luoda pysyviä, alueellisia, ammatillista huippuosaamista kehittäviä yhteistyöverkostoja ja tuottaa malleja huippuosaamisen tunnistamiseksi sekä lahjakkaiden opiskelijoiden opinto- ja urapolkujen tukemiseksi. Luotujen yhteistyöverkostojen ja tuotettujen mallien arvioimiseksi HUIPUT KEHIIN –projekti kehittää työkalun, jota kutsutaan innovatiivisuusmittariksi. Innovatiivisuusmittari on työkalu, jolla arvioidaan toisaalta tuotettujen mallien innovatiivisuutta ja toisaalta arvioidaan sitä, kuinka otollisen ympäristön kyseiset mallit tarjoavat innovatiivisuuden kehittymiselle jatkossa.
Innovatiivisuusmittarin kehittämisen vaiheet ja aikataulutus: 1.Ohjausryhmä nimeää HUIPUT KEHIIN –arviointitiiminkevät Arviointitiimi päättää mittarin teoreettisista perusteistaelokuu HUIPUT KEHIIN –tiimit työstävät mittariin sisällytettäviä arviointikohteita/teemoja syksy HUIPUT KEHIIN –arviointitiimi valitsee mittariin sisällytettävät arviointikohteet/teematsyksy Arviointikohteiden/teemojen käsittely ohjausryhmässäjoulukuu Mittarin / kysymyspatteriston laatiminenkevät Mittarin vastaajajoukon valintakevät Mittarin käsittely ohjausryhmässäkevät Mittarin testaus, arvioidaan kehitetyt alueelliset mallitsyksy HUIPUT KEHIIN –arviointitiimi valitsee palkittavat mallitsyksy Mittarin edelleen kehittäminen testikokemusten pohjaltasyksy Lopullisen mittarin julkistaminen helmikuu 2014
Innovatiivisuusmittarin teoreettiset lähtökohdat Innovatiivisuusmittari on lähtökohdiltaan kasvatustieteellinen. HUIPUT KEHIIN – arviointitiimi on valinnut mittarin teoreettiseksi lähtökohdaksi professori Kari Korpelaisen (2009) kehittämän mallin innovatiivisuuden olemuksesta: Lisätietoa: Korpelainen (2009): Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina Ammatillinen koulutus työelämän innovaatioiden edistäjäksiAmmatillinen koulutus työelämän innovaatioiden edistäjäksi-projekti
Tehtävä HUIPUT KEHIIN –tiimeille: Mitä asioita edellä esitetyn mallin neljällä osa-alueella (Idean tai arvon tunnistaminen, Uuden oppiminen, Uuden tuottaminen ja Arvon jakaminen) tulisi HUIPUT KEHIIN –hankkeessa arvioida?
Idean tai arvon tunnistaminen, arviointikohteet / teemat________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Innovatiivisuusmittari on työkalu, jolla arvioidaan toisaalta tuotettujen mallien innovatiivisuutta ja toisaalta arvioidaan sitä, kuinka otollisen ympäristön kyseiset mallit tarjoavat innovatiivisuuden kehittymiselle jatkossa.
Innovatiivisuusmittari on työkalu, jolla arvioidaan toisaalta tuotettujen mallien innovatiivisuutta ja toisaalta arvioidaan sitä, kuinka otollisen ympäristön kyseiset mallit tarjoavat innovatiivisuuden kehittymiselle jatkossa. Uuden oppiminen, arviointikohteet / teemat________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Innovatiivisuusmittari on työkalu, jolla arvioidaan toisaalta tuotettujen mallien innovatiivisuutta ja toisaalta arvioidaan sitä, kuinka otollisen ympäristön kyseiset mallit tarjoavat innovatiivisuuden kehittymiselle jatkossa. Uuden tuottaminen, arviointikohteet / teemat________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Innovatiivisuusmittari on työkalu, jolla arvioidaan toisaalta tuotettujen mallien innovatiivisuutta ja toisaalta arvioidaan sitä, kuinka otollisen ympäristön kyseiset mallit tarjoavat innovatiivisuuden kehittymiselle jatkossa. Arvon jakaminen, arviointikohteet / teemat________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________