Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo 5.3.2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

FOOTPASS-ARVIOINTI Suomen Palloliitto.
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
1/2014 Vauhtia ja virikkeitä kv-suunnitelmiin - CIMOn näkökulma Mikko Nupponen Tampere Huhtikuu 2014.
Pienin askelin – snadein stepein -väline oman työn kehittämiseen arjessa – jatkuvan parantamisen toimintatapa Virpi Mattila
ESR Sivu 1 ESR:n uusi ohjelmakausi ja sen haasteet sukupuolten tasa-arvon kannalta Riitta Kangasharju Työministeriö Tampere
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.
EUR-ACE-akkreditointi ohjelmatasolla
Hitech Business Breakfast Perjantai Kimmo Paajanen.
Projekti ja siinä työskentely
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Huomioita Kuopion ilmastopoliittisesta ohjelmasta Mikko Pohjola, THL, Kuopio.
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Sosiaalisten vaikutusten arviointi SVA Ann Holm, Vaasan kaupunkisuunnittelu,
Tiimien kaksoisprosessin tarkasteleminen 1. Pyritään etenemään kohden tavoitteita (tehtäväorientaatio) 2. Viedään läpi yhteistoiminnallisia prosesseja.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Mikä on arvioinnin rooli ohjelmatyössä Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Eero Pehkonen.
1 4. Itsearviointiprosessi - yhteys sopimusohjaukseen Osallistujat/kohderyhmä Sosiaali- ja terveystoimen kaikki tulosalueet osallistuvat itsearviointiprosessiin.
Työvoima- ja elinkeinokeskus Ohjelmakausi 2007–2013 käynnistyy, EU-projektien toteutus Yritysrahoituksen puheenvuoro Pekka Pelkonen Pohjois-Karjalan TE-keskus.
JATKAJAKOULU Jatkajakoulun laadun arviointi. JATKAJAKOULU Kriteeristö ja laadun arviointi 1. arvioinnin kohteena ovat Jatkajakoulun käyneet opiskelijat.
Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittämishanke KaaSu Palvelun tuottaja kehittämässä palveluprosessin seurantaa Kaakkois-Suomen.
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Kommunikointi kommunikoinnin ongelmia aiheuttaa
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
RYHMÄMME TUOTOS VIRTUKAMPUS Ideariihi Mitä Virtukampuksen tulisi olla? 2January 12, 2015 YHDISTÄVÄ TEKIJÄ Virtuaalisuus Yhteinen rajapinta.
Henkilöstöjohtaja Lasse Lintilä Valio Oy
Esitutkimus (tarvekartoitus)
Viestintäsuunnitelma
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
VAIKUTTAVUUS Kriittinen menestystekijä Arviointikriteerit
Leena Björkqvist TeiniMinno –esiselvityshanke 2014 Arviointisuunnitelma Leena Björkqvist, Metropolia AMK TeiniMinno –esiselvitys arvoidaan suhteessa.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Ahdistaako avoimuus? - sosiaalinen media projekti/hankeviestinnässä
Dr. Max Peberdyn tiekartta ja kolme universaalia kysymystä KIOS
Miten vaikutuksia mitataan?
OECD/PGC Työohjelma Alustavaa Katju Holkeri VM/HKO.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
MapInfon tiedostot TAB – Tiedosto, jonka avulla tietokanta avataan MapInfossa. Tiedostossa tietoja kentistä ja koordinaattijärjestelmästä. DAT, XLS. TXT.
Pedagogiikan johtaminen – koulutuksen vaikuttavuus Espoossa Päivähoitoyksiköiden johtajien kokemuksia.
MIKSI ARVIOINTIA TEHDÄÄN? Arvioinnilla saadaan tietoa siitä, mitä tuloksia toiminnalla on saatu aikaan ja miten toimintaa tulisi kehittää. Tietoa oman.
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
OSKO –projekti Keski-Suomen työpajojen verkostoitumishanke itsearvioinnin näkökulmasta.
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Lomake.fin kehittäminen Projektin 293 loppuraportti
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Tutkimus terveystiedonopetuksessa
Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Itsearviointi Sari Rannanpää Oulu.
Projektinhallinta ja opiskelu
Arviointi: Sinulla on siihen annettavaa!
Kärkihankkeiden YHTEINEN arviointi
Arvioinnista arkipäivää
OTE 7 – kokeilujen arviointi
Taloudellisesta arvioinnista
Ennusteet ja seurannan kehittäminen
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
Julkaisun otsikko Väyläviraston julkaisuja x/2019
Julkaisun otsikko Väyläviraston tutkimuksia x/2019 Tekijän nimi.
Tähän sopiva otsikkoteksti
Avoimen nuorisotyön arviointiväline: käyttöönotto Lounais-Suomessa (I aalto) Anu Gretschel, Erikoistutkija, FT, Nuorisotutkimusverkosto Pori,
Esityksen transkriptio:

Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo

Mitä arvioidaan? Hallinnollinen jako: EU-rahoittajan vaatima arviointi OPM:n vaatima koulutuksen arviointi Metropolian toiminnan kehittämistä palveleva arviointi Mikä muu näkökulma? -Prosessinhallintaa -Vaikuttavuutta

Arviointi projektin eri vaiheissa Hankkeen itsearvioinnin resurssointi Hankkeen itsearvioinnin esisuunnittelu Hankesuunnitelman itsearviointi Hankkeen toteutuksen itsearviointi Hankkeen päättäminen

Hankkeen itsearvioinnin resursointi ja esisuunnittelu Kuka tekee, kuka resursoi, kuka kantaa riskin? Hankeidean tarkoituksenmukaisuuden kriittinen tarkastelu suhteessa kohderyhmän tarpeisiin, ohjelman tavoitteisiin, oman organisaation tavoitteisiin jne. Tietoisuuden ja järjestelmällisyyden, dokumentoinnin tarve

Hankesuunnitelman itsearviointi Millä arviointikysymyksillä ja kriteeristöllä päästään kiinni suunnitelman toteutettavuuteen ja ennakoitujen tulosten kestävyyteen? Eli: Onko oletettavaa, että suunnitelmassa hahmotettuun projektin tarkoitukseen päästään ja siinä kyetään pysymään? Pidetään silmällä rahoittajan hankekokonaisuuden arviointikriteereitä

Arvioinnin avainalueet Relevanssi: Kuinka hyvin projektin tavoitteet kohtaavat todellisen tarpeen? Tuottavuus: Kuinka paljon tuotteita/palveluita saadaan aikaiseksi käytetyillä resursseilla? Taloudellisuus: Paljonko tuotoksia saadaan aikaan panostetuilla kustannuksilla? Tehokkuus: Kuinka hyvin tuotokset/tulokset vastaavat asetettuja tavoitteita? Vaikuttavuus: Miten hyvin projektilla aikaansaadut vaikutukset vastaavat hankkeelle asetettuja tavoitteita? Hyöty ja kestävyys: Mitkä ovat hankkeen todelliset nettovaikutukset verrattaessa aikaansaatuja vaikutuksia hankkeen alussa määriteltyihin tarpeisiin? Saavutetun hyödyn lisäksi voidaan tarpeiden ja vaikutusten suhteesta arvioida myös hankkeen vaikutusten kestävyyttä joko ennakoimalla tai pitkän ajan kuluessa mittaamalla. Miten mielletään? Täytyy avata em. terminologia kulttuurialan käyttöön TÄRKEÄ

Itsearviointiprosessin vaiheet Itsearvioinnin jäsentäminen Havainnointi Analysointi Arvion ja johtopäätösten muodostaminen

Itsearvioinnin jäsentäminen Arviointikysymykset -Onko projekti edennyt toivottuun suuntaan? Mitä vaikutuksia projektilla on? Toimiiko projekti relevanttien asioiden parissa? Onko ei-toivottuja vaikutuksia? Yms. -Arvioinnissa tutkittavat konkreettisen toiminnan vaikutukset: työllisyysvaikutukset, investoinnit, koulutettujen määrät yms. -Jäsentämismenetelminä esim. SWOT, Delfoi, LogFrame

Havainnointi -Havaintoaineiston keruumenetelmät: kyselyt, haastattelut, keskustelut yms. Analysointi Kaaviot, taulukot Panos-tuotos –mallit, vertailuryhmäanalyysit Arvion ja johtopäätösten muodostaminen - Useita johtopäätöksiä vai konsensusarvio?

Arvioinnin työkalujen valinta Työkalujen valinnassa tulee ottaa huomioon seuraavat seikat: työkalujen ominaisuudet ja rajallisuus, työkalujen hallinta ja niiden käytöstä saadut kokemukset, arvioinnille asetettu budjetti, arvioinnissa analysoitavien tietojen saatavuus, arvioinnin toteutuksen aikarajat, sekä arvioinnin kohde ja työkalun soveltuvuus sen toimintaympäristöön. (Lähde T-A-P)

Työkaluja Skenaariotyöskentely Delfoi Aivoriihi SWOT Logical Framework Vertailukehittäminen (benchmarking) Balanced Scorecard, EFQM