PROJEKTIOPPIMINEN JA ECTS OPS-PROSESSI Sannäs 3.2.2006 Raimo Pelli Kymenlaakson ammattikorkeakoulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Länsi-Uudenmaan ammattikoulutuskuntayhtymä Kulttuuriala Ammatillinen valinnainen Yritystoiminta ja valmistus Vanhan opetussuunnitelman mukainen
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
osana opiskelijan PLE:tä
Opetussuunnitelmatyö
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ongelmaperustainen oppiminen
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Juhani Kettunen Tiimikoulu Ammattikoulutus käsityöajalla perustui mestari-oppi- poikajärjestelmään (1), jossa oppipoika mestarin tiukassa ohjauksessa.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
TELI / Logistiikan koulutusohjelma Työssä oppiminen, nykyinen käytäntö Koostuu kolmesta pääelementistä: - projektiopinnot, - ohjattu harjoittelu ja - opinnäytetyö.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Opinnäytetyö/Harjoittelu
Tervetuloa! OPS 2016.
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Heli Potinkara, Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Tervetuloa opintojaksolle MENESTYVÄ TYÖYHTEISÖ (LEA1LH002)
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

PROJEKTIOPPIMINEN JA ECTS OPS-PROSESSI Sannäs Raimo Pelli Kymenlaakson ammattikorkeakoulu

PROJEKTITYÖN MERKITYS ”Projektityön taitojen opiskelu ja niistä kokemuksen hankkiminen on sijoitus tulevaisuuteen” ”Projektiosaaminen on tulevaisuudessa keskeinen ihmisten työmarkkinapotentiaalia edistävä seikka” ”Projektityö on osa työelämän kokonaisvaltaista muutosta”

PROJEKTITYÖN MERKITYS ”Työelämästä on tullut niin mutkikasta ja hektistä, etteivät menestyvät yritykset enää pärjää ilman projektityötaitoja...” ”… kyse on organisaatioiden muutoksenhallintakyvystä” Taito johtaa projekteja luo Suomeen uuden kilpailukyvyn. (Pere 2003: Dipoli) Laadittu Pirkko Vesterisen (2005) luennon mukaan

PROJEKTIOPPIMISEN KONTEKSTI OPPIMINEN T&K ALUEKEHITYS PROJEKTI- OPPIMINEN

PROJEKTIPEDAGOGIIKAN TASOT/NÄKÖKULMAT 1.AMMATILLINEN PROJEKTI 2.OPETUSPROJEKTI 3.OPPIMISPROJEKTI

AMMATILLINEN PROJEKTI Painopiste: –sekä opiskelijan ammatillisessa työskentelyssä, että opettajien ohjauksessa –tulos/produkti, tilaajan/asiakkaan tarpeet –ammatillinen kompetenssi –projektin hallinta ja ajoitus

OPETUSPROJEKTI Painopiste: -opettajien suunnittelu- ja opetustyössä -projektin asema koulutuskokonaisuudessa/opetussuunnitelmassa -opetukselliset tavoitteet ja sisällöt -oppimisympäristöjen rakentamisessa, oppimisen laadukas mahdollistaminen ECTS OPS prosessi liittyy lähinnä tähän

OPPIMISPROJEKTI Painopiste: -opiskelijan oppimisprosessissa -omakohtainen tavoitteenasettelu, ongelmanasettelu, tiedonhankinta, tietojen konstruointi, henkilökohtainen kompetenssi, taidot, itsenäinen työskentely, itsearviointi -”lokikirja”, reflektoiva työskentely

PROJEKTIOPPIMISEN HAASTE saada koulutuksen projekti toimimaan kaikilla edellä mainituilla näkökulmilla arvioituna saada oppiminen näkyväksi, koska ammattikorkeakoulun projektioppimisen syvin tavoite on saada aikaan oppimista ja ottaa tarvittavat kompetenssit haltuun prosessi vs. produkti

MODULOITU MALLIOPS DESIGN MANAGEMENT OPINNÄYTETYÖ HARJOITTELU SYVENTÄVÄT OPINNOT VALINNAINEN OPINTOKOK. TEOLLINEN MUOTOILU TUOTEVIESTINTÄ

MALLIOPETUSSUUNNITELMA I II III IV V Suunt. amm. opinnot DM (15 op) Muotoilujohtaminen x x Yritystoim.suunnittelu x Markkinointitutkimus x DM projekti x x LUKUVUODET JA JAKSOT Malliops = malli/näyttö opiskelijalle, kuinka opinnot on suoritettavissa säädetyssä ajassa Moduloituja opintokokonaisuuksia, kokonaisuudessa projekti

VUOSITEEMAT 1. vuosi2. vuosi3. vuosi4. vuosi Vuositeemat TUTUSTUA LEARNING ABOUT …………. OMAKSUA LEARNING FOR …………. SISÄISTÄÄ LEARNING THROUGH …… KEHITTÄÄ LEARNIN IN ………. Osaamis- tavoitteet Perusvalmiudet ja orientaatio Suunnitelu- ja valmistus- prosessin mallintaminen Ammatilliset valmiudet Projekti- ja vuorovaikutus- taidot. Verkostojen luominen aidoissa yrityskonteks- teissa Konseptit, tuotekehitys ja tuotemuotoilu Persoonallisen tyylin kehittyminen Itsenäistyvä ammattilainen työelämän verkostoissa Muotoilu- strategiat Epävarmuuden sieto, riskin- ja vatuunottokyky

MALLIOPS Tuotemuotoilu ja -viestintä Vuositeema MuotoilujohtaminenXX DM moduuli Yritystoiminnan suunnitteluXX Moduulin osaamistavoitteet MarkkinointitutkimusXX DM projektiXXXXXXX Moduuli X Opintojakso AXXX Moduulin osaamistavoitteet Opintojakso BXXXX Opintojakso C (projekti)XXXXX kompetenssi 1kompetenssi 2kompetenssi 3kompetenssi 4kompetenssi 5kompetenssi 6kompetenssi 7kompetenssi 8kompetenssi 9 kompetenssi 10 Kompetenssimäärittely

Homo projecticus (Uusikylä 1999) Omaa laajaa osaamista: kohtalaisen hyvä kaikessa, erityisen hyvä jollakin alalla Omaa hallittua riskinottokykyä On rohkea On ’uniikki’ (ei ’keskinkertainen’) On yritteliäs On verkostoitumiskykyinen On visionääri (Ridderstråle & Nordström:Funky Business) Pirkko Vesterisen (2005) luennon mukaan