Unified middle-range theory perustuu L. Binfordin ajatuksiin lähtökohtana prosessualismi; tulkintaa on oleellisesti laajennettu (mukaan on otettu mm.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Postmoderni – mistä olikaan kysymys?
Advertisements

DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Nykytaide -Mitä se on?.
Turvallisuus, identiteetti ja hyvinvointi
Ympäristön vaikutus persoonallisuuteen
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Pirkanmaan Vuoden Kylä 2011: Kotala, Virrat.
Taiteen ja kulttuurin akvaario Kulttuuri Opinto-info Taide Oma juttu Aloitus Lähteet Linkkiapaja TAIKUAKVAARIOTAIKUAKVAARIO Ritva Somerma
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Taidefilosofia IX Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
Tutkimuksen ja opetuksen rajapintoja taidealojen koulutuksessa FT Tarja Pääjoki Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos.
Minkälainen on hyvä gradu?
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Tieteiden erot ja ihmistieteiden luonne
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
MITÄ TAIDE ON? Tänä päivänä taiteen määritteleminen on suhteellisen vaikea tehtävä. Ja kuitenkin: mikä tahansa ei ole taidetta, vaikka taidetta voidaankin.
Sosiosemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Anneli Niikon tulkinta fenomenografisen analyysin vaiheista kirjassa Fenomenografia kasvatustieteellisessä tutkimuksessa (Joensuun yliopisto 2003)
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
LASTENKULTTUURI -luento
Tieteelliset menetelmät arkeologisen typologian tutkimuksessa numeerisen taksonomian hyväksikäyttö -pyritään kokoamaan suurin mahdollinen määrä tietoa.
Oppimisorientaatioita
tilastomenetelmien käytön kolme aspektia arkeologiassa
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Kommunikaation semiotiikkaa Semiotiikan metodologiasta ja epistemologiasta Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu 2009.
Teoria ja metodi 5. Luento fenomenologiasta kieleen.
historiassa oikein on sitä mikroa?
Peircen semiotiikka Ahti-Veikko Pietarinen Helsingin yliopisto
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
J. Derrida postrukturalismin radikalisoituminen kielen rakenteet epästabiileja –kieli metamorfista ja monimerkityksellistä –muuttuvat rakenteet –”suurten.
Oman aikamme taiteen ilmiö. - KAUPALLISUUS: ”Ostan - siis olen olemassa.” - Yksilöillä ei enää selkeää identiteettiä, massaihmisyys - Taiteiden sekoittuminen,
Kurssin alustava ohjelma Luento (13.1.) kurssin tavoitteet oheismateriaali ohjelma peruskäsitteet typologian ensimmäinen määrittely.
Anthony Giddensin rakenteistumisteoria JA OIKEUS
4. luento hermeneuttinen suuntautuminen
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
Teoria ja metodi luennot ryhmätyöt. käytännön tiedot luennoista ja ryhmätöistä ti Unioninkatu 40 sali 4 pe Unioninkatu 40 sali
6. Luento kieli ja postmoderni filosofia
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Analyysissä huomioitavaa
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
johdantoa teorian ja metodin kytkentään
Maailman kielet ja suomi
Monimuuttinimuuttuja-analyyseista
1800- ja 1900-lukujen vaihteen kirjallisuus
Fenomenologia.
ERÄITÄ TIETEENFILOSOFISIA JAKOLINJOJA
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Oman aikamme taiteen ilmiö
Uuspositivismi.
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Narratologia Kertovan tekstin rakenteet: a) tarina, kerronta ja teksti
Tutkiva ja dialoginen orientaatio opetusharjoittelun lähtökohtana
Metafiktio ja muita postmodernismeja
1 Ydinsisällöt.
RAAMATUN TULKINTA UE1 LAJM.
Identiteettikuvien tulkinta
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Luento V. Typologia ja tilastotiede
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Esityksen transkriptio:

Unified middle-range theory perustuu L. Binfordin ajatuksiin lähtökohtana prosessualismi; tulkintaa on oleellisesti laajennettu (mukaan on otettu mm. yhteisöön ja yksilöön liittyviä sosiaalisia aspekteja) kehittäjinä ja 80-luvun tyylintutkijat Yhdysvalloissa; tulkinnassa käytetään 1980-luvun typologisen debatin aikana esitettyjä teorioita hahmottunut 1990-luvulla; kokoajina mm. C. Carr, J. Neitzel, P. Roe ym. keskittyy tyylintutkimukseen (typologia vain apuväline)

Unified middle-range theory… pyrkii yhdistämään tutkimuksen eri näkökulmat koherentiksi teoriaksi hyväksyy useita rinnakkaisia teorioita tukinnan lähtökohdaksi ottaa huomioon arkeologisen tutkimuksen (esineet ja niiden löytökontekstit), ympäristön ja sosiaalisen todellisuuden eri tasot etic -näkökulma keskeisellä sijalla yhteisön ja yksilön välisen suhteen luonnehdinta tyylin kautta lähtökohtana ilmiöiden tarkka empiirinen dokumentointi

Unified middle-range theory… attribuutit saavat tulkinnan edetessä lisää merkityksiä –mahdollista tehdä päätelmiä yhteisön ja yksilön maailmasta attribuutit heijastavat reaalimaailman ilmiöitä attribuutit hierarkkisesti järjestetty kontekstuaalisuuden, “havaittavuuden”” (visibility) eri tasot määrittävät esille saatavaa informaatiota tasot: ekosysteemi, yhteisö ja kulttuuri, yksilö painotus prosessualismissa, mutta ottaa huomioon myös postprosessualistisia näkökulmia

Postmoderni, tulkitseva arkeologia juuret 1980-luvun prosessualismin kritiikissä adaptoituminen ympäristön olosuhteisiin ei riittänyt selittäväksi tekijäksi yleismaailmalliset lainalaisuudet eivät osoittautuneet päteviksi paikallisen kontekstin merkitys huomattiin keskeiseksi sosiaalisten ja yhteiskunnallisten tekijöiden vaikutus keskeinen selittävä tekijä yksilön ja yhteisön suhde keskeinen keskeisiä vaikuttajia mm. I. Hodder, M. Shanks, C. Tilley

Postmoderni… Shanks ja Tilley: Re-constructing Archaeology esihistoriallinen taide ensisijaisesti käytännöllistä, toissijaisesti esteettistä premissit: sosiaaliset struktuurit ainakin osittain yhteneviä yksilöiden ja ryhmien mentaalisten struktuurien kanssa taiteen avulla voidaan kuvata sellaista todellisuutta, jota ei saada esille muilla keinoin taiteilija on osittain vapaa yhteisön kontrollista, ja voi siksi ilmaista myös sellaista mikä ei ole yhteisössä hyväksyttyä

Postmoderni… Tyylin merkitys kommunikaatiovälineenä: 1) taide sosiaalisen tietoisuuden välittäjänä ongelmana viestin vaikea tulkittavuus 2) sosiaalisen todellisuuden rekonstruointi taiteen kautta strukturalistinen dekoodaus edellyttää vakiintuneen sanaston luomista lähtökohtana tulkinnan pienimmät yksiköt, attribuutit ja niiden kombinaatiot

Postmoderni… 3) taide ja ideologia yksilöiden ja yhteisön välisten valtasuhteiden tulkinta taiteen kautta taide heijastaa yhteisöllisiä ristiriitoja Tyyli ja konteksti konteksti välttämätön osa aineiston tulkintaa löytöjen sijainti suhteessa toisiinsa löytöjen sijainti suhteissa kiinteisiin rakenteisiin löytöjen stratigrafia

Strukturalismi strukturalismi kehitettiin kielitiedettä ja antropologiaa varten (mm. Pierce, Saussure, Lévi-Strauss) etsii universaaleja binäärisiä oppositioita (+/-) kielessä sekä inhimillisessä toiminnassa säännöt (kielioppi, syntaksi, semantiikka) semiotiikka eli oppi merkkijärjestelmistä ikoni (esim. muotokuva), indeksi (esim. savu tulen merkkinä), symboli (suhde merkin ja objektin välillä, esim. kissa) tekstin tulkinta lähtökohtana kaikessa inhimillisessä toiminnassa säännönmukaisuuksia ja toiminnan toteutuksia (langue – parole -erottelu) arkeologiassa strukturalismi liittyy esim. koristetyyppien (tai attribuuttien) merkityksen analyysiin

Post-strukturalismi liittyy 1960-luvun ranskalaiseen filosofiaan (mm. Derrida, Foucault, Ricoeur) syntyi strukturalismin kritiikkinä tekstin kaksi aspektia: kirjoitus ja lukeminen painopisteen siirtyminen tekstin tuottajasta tekstin tulkitsijaan taiteen historiallisen aspektin korostus esteettisen aspektin sijasta arkeologiaan strukturalismi omaksuttu pääosin post-strukturalismina kontekstuaalinen arkeologia (Hodder) ongelmana se, että arkeologin tulisi pystyä erottamaan spesifejä kulttuurihistoriallisia merkityksiä

Hermeneutiikka yleinen tulkintateoria; ei varsinainen metodi lähtökohta: Schleiermacher, Dilthey ja Heidegger varsinainen hermeneutiikka: Heidegger, Gadamer käsitteitä: esiymmärrys, ennakkoluulo, auktoriteetti ja traditio hermeneuttinen ymmärtäminen dialogi hermeneuttinen kehä horisontti totuuskäsitys (hermeneuttinen) väite: suuri osa arkeologisesta tutkimuksesta etenee hermeneuttisen teorian mukaisesti