Positiivisesti Ryhmässä Oppiva Koulu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
JÄRJESTYSÄÄNNÖT   Toiminnan ja käyttäytymisen tiloissa on oltava asiallista. Toiminta ei saa loukata tai syrjiä ketään. Alkoholin ja muiden päihdyttävien.
LUVALLISET POISSAOLOT
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Harvialan koulu ja päiväkoti
JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN
Jokaisella koululla tulee olla järjestyssäännöt, joilla ei kuitenkaan saa rajoittaa jokaiselle perustuslaissa taattuja oikeuksia. Järjestyssäännöt eivät.
TEEMAT VUOROVAIKUTUS -VASTUSTAJAN KUNNIOITTAMINEN -PALLOTTOMAT TILANTEET -RANGAISTUKSET - UUDET PELISÄÄNNÖT.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi17.30 –  Malliharjoitus18.30 –
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
VASTUUNTUNTO Ohjaus Käydään eettisiä keskusteluja (oikein, väärin). Kiitetään ja kannustetaan. Kontrolli Tarkastetaan tehtävät ja välineet. Vaaditaan,
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
ARVIOINTI Vanhempainilta
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Suomen Suunnistusliitto Reilua peliä rasteilla Suunnistuksen eettiset reitinvalinnat.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Liikunnan arviointi luokilla
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
Ops seminaari Askola.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Suuttumuksen hallinta
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
ME-hengen kehittäminen
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
Kohti yhteisymmärrystä
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Kasvatuskeskustelu- ja rangaistuskäytänteet
CICO/CICOplus tutkimus
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Liikunnan Perusopinnot
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Positiivisesti Ryhmässä Oppiva Koulu

ProKoulu on Positiivinen lähestymistapa koulunpitoon. Tarkoitettu koulun kaikille oppilaille, opettajille ja henkilökunnalle Koulun oma kehitysprosessi, jossa toteutetaan suunnitelmallisesti toimivia menetelmiä käyttäytymisen ohjaamiseen Perustuu systemaattiseen tiedon käyttöön ja itsearviointiin perustuvaa kehitystyötä oman koulun ProKoulu-ohjaajan ja ProKoulu-tiimin suunnitelmien mukaisesti.

Monet perinteiset keinot eivät tuota toivottua tulosta Kurinpito-ohjelmat tutkimuksen mukaan melko tehottomia Pelkkä rankaiseminen (ilman tukea ja keskustelua) saattaa johtaa Aggressioiden ja vandalismin lisääntymiseen, Luvattomiin poissaoloihin, Koulun keskeyttämisiin. (Maag, 2012; Skiba & Peterson, 1999; Mayer, 1995; Mayer & Sulzer-Azaroff, 1991; Lipsey, 1991) Lasten ja nuorten saama palaute käyttäytymisestään vaihtelee suuresti: yhden koulun sisällä (epäjohdonmukainen palaute ei johda toivottavaan tulokseen) ja koulujen välillä (koulutuspalvelujen tasa-arvoisuuden pulma) (Savolainen 2012) Kotien ja koulujen roolit erilaiset kasvatustyössä, odotukset vaihtelevat ProKoulu - huhtikuu 2013

Hyvät uutiset, koululla on toimivia keinoja puuttua ongelmiin Toivotun käyttäytymisen huomiointi Sosiaalisten taitojen opettaminen kaikille Käyttäytymisen taitojen tehostettu opettaminen Positiivinen, turvallinen kouluilmapiiri Oppilaan hyvinvoinnin edistäminen Yhteistyö vanhempien kanssa

Käyttäytymisen taidot ovat opittavissa ja opetettavissa Käyttäytyminen on usein lainalaista sekä ennustettavaa ja se palvelee jotain tarkoitusta Oppilaan hyvinvointiin vaikuttavien toimintarakenteiden kehittäminen Koulussa tarvittavien käyttäytymisen taitojen harjoittelua lisätään suunnitelmallisesti koulun arkeen Käyttäytymistä edeltävien tekijöiden tunnistus ja seuraamusten muuttaminen Ympäristön ohjauksen ja tuen muuttaminen - Positiivisen palkitsemisen lisääminen Kouluympäristön ja arkirutiinien muuttaminen –Sujuvan kouluarjen rakentaminen Biofysikaaliset tekijät vaikuttavat käyttäytymiseen Ympäristö ohjaa ja tukee käyttäytymistä Käyttäytymiseen vaikuttaa tilanne ja ympäristö Käyttäytyminen ja toimintatavat koulussa

Omat tarvittavat säännöt Säännöillä ja ohjeilla muistutetaan oppilaita käyttäytymään toivotulla tavalla Selkeys ja yksiselitteisyys Sääntöjen kattavuus Sääntöjen ”muistettavissa oleva” määrä Sitovuus- kaikilla yhteisön jäsenillä velvollisuus noudattaa samoja asetettuja sääntöjä Koulu ja koti ovat erilaisia toimintaympäristöjä – on yhteisiä sääntöjä ja on erilaisia sääntöjä

Jyrki Huusko 2011

Jyrki Huusko 2011

Säännöillä ja opettamisella eteenpäin Kirjoitettu sääntö Muistutetaan, jos oppilas ei toimi säännön mukaan Kerrataan sääntö, tarvittaessa useasti Kirjataan säännöt ohjeiksi sinne, missä niitä tarvitaan Opetetaan käyttäytymisen taitoja arkitilanteissa Harjoitellaan lisää käyttäytymistä, jos taidot ovat puutteellisia Harjoitellaan yksilöllisemmin ja intensiivisemmin, jos jollakin on käyttäytymisen oppimisen vaikeuksia

Käyttäytymien taitojen opettamisen perusidea Erilaiset opettamisen menetelmät käytössä kaikissa koulupäivän tilanteissa: välitunneilla, käytävillä, juhlissa, eri oppitunneilla…. Harjoituksissa huomioidaan oppilaiden ikä Se mitä on opittu otetaan käyttöön! Jos ei osata, niin harjoitellaan lisää! Pidetään kiinni osaamisen odotuksesta.

Mitä tehostetaan Opetetaan tarvittavat käyttäytymisen taidot kaikille oppilaille, Ohjeistetaan ennakoivasti eri tilanteissa, Valvotaan/seurataan käyttäytymistä, Huomioidaan toivottua positiivista käyttäytymistä, Puututaan sovitusti ja pedagogisesti ongelmiin

Muutetaan ympäristöä ja sen toimintaa – oppilaat muuttuvat Ennakoidaan ongelmatilanteita ja poistetaan ei-toivottua käytöstä ylläpitäviä tekijöitä ympäristöstä (lainalaisuus) Kehitetään koulupäivää ja ympäristöä hyvinvointia lisääväksi (bio-fysikaaliset tekijät) Kannustetaan toisiamme tukemaan toivottua käyttäytymistä (ryhmän tuki) Sujuvat arkirutiinit käyttäytymisen odotusten selkeyttäminen (ympäristön ja tilanteen vaikutus)

Kotiharjoitus ”kouluaamu” Ohjaa lasta toiminnassa, miten toivot hänen toimivan (rauhallisesti, ripeästi, järjestelmällisesti….) Ennakoi siirtymät (aamupalalle, hammaspesulle, pukemaan….) Anna välittömästi ja säännöllisesti positiivista palautetta, kun hän toimii toivomuksesi mukaisesti (kosketus, hymy, sanat ”hienosti tehty” yms…) Kaikki motkotus, nalkutus, kiellot, käskyt, äänenkorotukset…… jätetään pois

Positiivisuus rakentuu rauhallisesti!