Positiivisesti Ryhmässä Oppiva Koulu
ProKoulu on Positiivinen lähestymistapa koulunpitoon. Tarkoitettu koulun kaikille oppilaille, opettajille ja henkilökunnalle Koulun oma kehitysprosessi, jossa toteutetaan suunnitelmallisesti toimivia menetelmiä käyttäytymisen ohjaamiseen Perustuu systemaattiseen tiedon käyttöön ja itsearviointiin perustuvaa kehitystyötä oman koulun ProKoulu-ohjaajan ja ProKoulu-tiimin suunnitelmien mukaisesti.
Monet perinteiset keinot eivät tuota toivottua tulosta Kurinpito-ohjelmat tutkimuksen mukaan melko tehottomia Pelkkä rankaiseminen (ilman tukea ja keskustelua) saattaa johtaa Aggressioiden ja vandalismin lisääntymiseen, Luvattomiin poissaoloihin, Koulun keskeyttämisiin. (Maag, 2012; Skiba & Peterson, 1999; Mayer, 1995; Mayer & Sulzer-Azaroff, 1991; Lipsey, 1991) Lasten ja nuorten saama palaute käyttäytymisestään vaihtelee suuresti: yhden koulun sisällä (epäjohdonmukainen palaute ei johda toivottavaan tulokseen) ja koulujen välillä (koulutuspalvelujen tasa-arvoisuuden pulma) (Savolainen 2012) Kotien ja koulujen roolit erilaiset kasvatustyössä, odotukset vaihtelevat ProKoulu - huhtikuu 2013
Hyvät uutiset, koululla on toimivia keinoja puuttua ongelmiin Toivotun käyttäytymisen huomiointi Sosiaalisten taitojen opettaminen kaikille Käyttäytymisen taitojen tehostettu opettaminen Positiivinen, turvallinen kouluilmapiiri Oppilaan hyvinvoinnin edistäminen Yhteistyö vanhempien kanssa
Käyttäytymisen taidot ovat opittavissa ja opetettavissa Käyttäytyminen on usein lainalaista sekä ennustettavaa ja se palvelee jotain tarkoitusta Oppilaan hyvinvointiin vaikuttavien toimintarakenteiden kehittäminen Koulussa tarvittavien käyttäytymisen taitojen harjoittelua lisätään suunnitelmallisesti koulun arkeen Käyttäytymistä edeltävien tekijöiden tunnistus ja seuraamusten muuttaminen Ympäristön ohjauksen ja tuen muuttaminen - Positiivisen palkitsemisen lisääminen Kouluympäristön ja arkirutiinien muuttaminen –Sujuvan kouluarjen rakentaminen Biofysikaaliset tekijät vaikuttavat käyttäytymiseen Ympäristö ohjaa ja tukee käyttäytymistä Käyttäytymiseen vaikuttaa tilanne ja ympäristö Käyttäytyminen ja toimintatavat koulussa
Omat tarvittavat säännöt Säännöillä ja ohjeilla muistutetaan oppilaita käyttäytymään toivotulla tavalla Selkeys ja yksiselitteisyys Sääntöjen kattavuus Sääntöjen ”muistettavissa oleva” määrä Sitovuus- kaikilla yhteisön jäsenillä velvollisuus noudattaa samoja asetettuja sääntöjä Koulu ja koti ovat erilaisia toimintaympäristöjä – on yhteisiä sääntöjä ja on erilaisia sääntöjä
Jyrki Huusko 2011
Jyrki Huusko 2011
Säännöillä ja opettamisella eteenpäin Kirjoitettu sääntö Muistutetaan, jos oppilas ei toimi säännön mukaan Kerrataan sääntö, tarvittaessa useasti Kirjataan säännöt ohjeiksi sinne, missä niitä tarvitaan Opetetaan käyttäytymisen taitoja arkitilanteissa Harjoitellaan lisää käyttäytymistä, jos taidot ovat puutteellisia Harjoitellaan yksilöllisemmin ja intensiivisemmin, jos jollakin on käyttäytymisen oppimisen vaikeuksia
Käyttäytymien taitojen opettamisen perusidea Erilaiset opettamisen menetelmät käytössä kaikissa koulupäivän tilanteissa: välitunneilla, käytävillä, juhlissa, eri oppitunneilla…. Harjoituksissa huomioidaan oppilaiden ikä Se mitä on opittu otetaan käyttöön! Jos ei osata, niin harjoitellaan lisää! Pidetään kiinni osaamisen odotuksesta.
Mitä tehostetaan Opetetaan tarvittavat käyttäytymisen taidot kaikille oppilaille, Ohjeistetaan ennakoivasti eri tilanteissa, Valvotaan/seurataan käyttäytymistä, Huomioidaan toivottua positiivista käyttäytymistä, Puututaan sovitusti ja pedagogisesti ongelmiin
Muutetaan ympäristöä ja sen toimintaa – oppilaat muuttuvat Ennakoidaan ongelmatilanteita ja poistetaan ei-toivottua käytöstä ylläpitäviä tekijöitä ympäristöstä (lainalaisuus) Kehitetään koulupäivää ja ympäristöä hyvinvointia lisääväksi (bio-fysikaaliset tekijät) Kannustetaan toisiamme tukemaan toivottua käyttäytymistä (ryhmän tuki) Sujuvat arkirutiinit käyttäytymisen odotusten selkeyttäminen (ympäristön ja tilanteen vaikutus)
Kotiharjoitus ”kouluaamu” Ohjaa lasta toiminnassa, miten toivot hänen toimivan (rauhallisesti, ripeästi, järjestelmällisesti….) Ennakoi siirtymät (aamupalalle, hammaspesulle, pukemaan….) Anna välittömästi ja säännöllisesti positiivista palautetta, kun hän toimii toivomuksesi mukaisesti (kosketus, hymy, sanat ”hienosti tehty” yms…) Kaikki motkotus, nalkutus, kiellot, käskyt, äänenkorotukset…… jätetään pois
Positiivisuus rakentuu rauhallisesti!