DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Dialogin olemuksesta kari.kaipainen(at)datainnovations.fi.
Majakka Markku ja Virve Pellinen
Opitaan ja työskennellään yhdessä
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Voimaantuminen ihmisten kykyjen, mahdollisuuksien ja vaikutusvallan lisääntymistä. Voimaantumisessa korostuu oma sisäinen vahvistuminen ja se, että ihminen.
(Viitekehys: Suomi, Kotka)
 kieli on paitsi suussa oleva lihas myös ihmisten puhuma, kirjoittama tai viittoma merkkijärjestelmä ◦ luonnolliset kielet ◦ keinotekoiset kielet (ohjelmointikielet,
EVU:n 40-v. historiakirja Alustava suunnitelma Kari Kallio
Olisiko oppineesta rotasta astronautiksi avaruuslennolle Marsiin?
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
JOHDANTO Seksuaali- ja lisääntymisterveyteen sekä oikeuksiin (SRHR*) liittyvät kysymykset ovat tärkeä osa kehitysyhteistyötä. SRHR tarkoittaa jokaisen.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Luovia ihmisiä ajaa eteenpäin ns. kosmologinen motiivi eli pyrkimys rakentaa kosmosta, järjestystä, suhteessa itseen ja maailmaan. Kulttuurin alojen suurista.
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
OLEMISEN TEOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
A4. Argumentointi ja retoriikka
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Mitä kieli on?.
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
Sanna Ylä-Jussila Suomen ekumeeninen neuvosto Abrahamin lapset - kolmen uskonnon yhteiset juuret Dorothea ja Fanny Rosenblad (suom. Mirja Sevón)
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Kommunikaatio parisuhteessa
VUOROVAIKUTUS.
HEI USEIN HYMY TARTTUU Minulla ei ole sinulle uutisia...
Seurakuntaopisto.fi Moninaisuus-Oivallus-Dialogi Kulttuurisensitiivistä työskentelyä? Annu K-F Presentaation nimi, esittelijän nimi,
4/9/2017 Mitä filosofia on? Kreikan kielestä sana filosofia = viisauden rakastaminen Länsimainen filosofia syntyi 600 e.Kr. antiikin Kreikassa. Tämä kurssi.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
KANUUNA+ - vaihtoehtoja Kanuunan laajentumiseen alle asukkaan kuntiin. Kanuunan nuorisopoliittinen arvostus ei ole kehittynyt sen kansallisen ja.
Ei-essentialistista semantiikkaa? Tommi Nieminen XXV Kielitieteen päivät, Tampere Essentialistinen semantiikka ja sen ongelmat 2. Ei-essentialistisen.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Viestintätaidot Toisen varapiirikuvernöörin koulutus.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Tervetuloa keskustelukurssille!. Kurssi-info Puhutaan suomea Tilanteet, puhefunktiot Keskustelut, pelit, roolileikit… Vaihdetaan ryhmää / paria usein.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Mitä tällä tunnilla tehdään?
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kirjallisuuden käsitteitä
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Löydä Itsestäsi Tiedostava Muutoksen Mahdollistaja
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
3 Minuudessa on kaksi puolta
ESSEE.
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
1 Ydinsisällöt.
Työ käyntiin! LYHYESTI LAKIUUDISTUKSEN HAASTEISTA Hannu Sorvari STM
Väkivaltainen potilas/asiakas
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet
Löydä Itsestäsi Tiedostava Muutoksen Mahdollistaja
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
SATAKUNNAN VERKOSTOTYÖN TOIMINTAMALLI
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua. (lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Dialogi) Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua. 25.10.09

1. Dialogi on merkityksen virtaa Dialogi voidaan johtaa kreikan kielen sanoista ”dia” ja ”logos”. Logos tarkoittaa sanan merkitystä (sanan sisältöä tai ideaa), ja dia tarkoittaa kautta tai lävitse. Siten dia-logos tarkoittaa merkityksen tai ymmärryksen virtausta keskustelijoiden lävitse. 25.10.09

2. Dialogi on hyvää vuoropuhelua ja yhdessä ajattelua Dialogi syntyy vastaanottamisen (kuuntelemisen) kautta – tai vieläkin pidemmälle vietynä: dialogi syntyy vastaamisen kautta. Tällöin on syntynyt kahden tai useamman ihmisen välille ajatusten vaihtoa ja yhdessä ajattelua 25.10.09

3. Dialogitaidot Dialogi edellyttää dialogitaitoja osallistujilta. Ilman dialogitaitoja keskustelusta voi tulla poteroihin vetäytynyttä väittelyä, ohi puhumista tai pinnallista keskustelua, joka ei tuota uusia oivalluksia tai joka turhauttaa. 25.10.09

3. Dialogitaidot 3.1 Kyky käsitellä omia tunteitaan Ehkä keskeisin dialogin taito on kyky käsitellä omia tunteitaan.. Jos tällaista taitoa ei ole kehittynyt, keskustelija reagoi keskusteluun voimakkaasti tunteella ja provosoituu vahvasti, mikä ei edistä rakentavaa keskustelua. 25.10.09

3. Dialogitaidot 3.2 Kyky kuunnella Tämä edellyttää harjoitettua taitoa hiljentää edes hetkeksi omat ajatuksensa siten, että voi tarkkaavaisesti kuunnella toista henkilöä. Ilman tätä taitoa ihminen herkästi kuulee omat ennakkoluulonsa sen sijaan, että kuulisi mitä toinen ihminen sanoo. Kuuntelun taitoon liittyy taito esittää tarkentavia ja toista ihmistä rohkaisevia kysymyksiä. 25.10.09

3. Dialogitaidot 3.3 Kyky puhua Tarkoittaa kykyä esittää omia ajatuksiaan. Eduksi on puhua minä-muodossa, se edistää selkeyttä ja rehellistä ilmaisua, ts. puhua suoraan mitä ajattelee ja miksi. Puhumisen taitoon liittyy myös kyky ilmaista itsensä siten, että ei hyökkää, arvostele tai tuomitse muita. 25.10.09

4. Dialogi on systeemien kehittämisen ehto Isoja systeemejä, kuten organisaatioita tai yhteiskuntaa, kehitettäessä dialogi on käytännössä ainoa mahdollisuus. 25.10.09

5. Dialogi edellyttää arvostusta Arvostus rakentuu kyvystä tarkastella asiaa toisten näkökulmista ja hyväksyä ne subjektiivisesti tosina. Arvostus rakentuu myös ymmärryksestä, että jokaisella on yhtälainen oikeus osallistua. 25.10.09