Tietotekniikka musiikin opetuksessa 9.12.2014 Sisältö ▪Musavisa ▪Höpölöpö 1: – Johdanto – Tietotekniset apuvälineet ▪Leikitään muusikkoja ▪Höpölöpö 2:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Mukana 37 lukiota  Hankkeen kesto vuoden 2015 loppuun asti  Hanketta hallinnoi Nakkilan kunta/Nakkilan lukio  Hankelukiot kartallakartalla Nakkilan.
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy CSC – IT Center for Science Ltd. Avoinyliopisto.fi johtoryhmä työpaja klo 9.30 – lounas klo 12.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Itä-Suomen ESR –ohjelma Toteutus ajalla
Valinnaiset harjoitukset yksin, pareittain tai kolmen hengen ryhmässä.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Samuel Rahikainen Tietotekniikan kandidaattiseminaari
Suomalainen tietoyhteiskunta ja opetusteknologia • Tämän päivän suomalainen koulu  Innovatiivinen  Antaa mahdollisuuksia sekä opettajalle että oppilaalle.
Tietotekniikan laitoksen uusi linja. Yhteisen rungon ympärille liittyvät oksina Tietotekniikan laitoksen perinteiset ja uudet linjat.
Musiikin ryhmäkoulutus
Jyrki Kalliolahti TIES
SUULLINEN HARJOITTELU
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Verkkosivut opettajan apuna
Brade & Vilpponen 1 ITP2TM003 Java-ohjelmointi I Kevät op.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
ORIENTOIVA KURSSI Johdanto. TEHTÄVÄÄN KÄYTETTÄVÄ AIKA  Sisältöön ja tehtävään perehtyminen oppitunnilla 75 min  Kirjoitustyö kotona 60 min  Ryhmätyö.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Slideshare koonti Mervi Isola.
9.Lk Biologian laborointikurssi
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Edusaimaa-opetusverkko HarjoitustyönHarjoitustyön esitys.
Mikä ihmeen Office 365? Office 365
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tytöt teknologian taitajiksi
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Sähköisen oppimisen edelläkävijä | e-Opin oppimateriaalit Opettajan työtä helpottavat e-materiaalit.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Oppimisprosessin kuvaus: ACID ja Sound Forge musiikkitunnilla
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka Tuokio – 3.12 Tuukka Kivioja | Samuel Rahikainen |
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Tampere Virtuaali AMK-seminaari Elsa Kallio1 Kokemuksia ja realismia tietoverkko-opetuksesta Elsa Kallio Oulun seudun ammattikorkeakoulu Tekniikan.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Tietotekniikka musiikin opetuksessa
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka Tuokio 8 – ”Pikkujoulu” Tuukka Kivioja | Samuel Rahikainen |
Äikkäprojekti Ira, Samuel, Jyri & Tuomo. Tehtävän kulku  Tutustutaan kirjallisuuden genreihin/tyylikausiin eläytyvän kirjoittamisen kautta  Oppilaat.
Pilvipalvelun käyttö opiskelun tukena case: Petri Lounaskorpi
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Peliohjelmointikurssi koululaisille
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Vanhempien mielipiteitä
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
Kieli itseilmaisun välineenä
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Tietotekniikkaa alakouluilla
OPH Tulevaisuuden oppimisympäristö oppimisen tukena Sylvään koululla
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Sosiaaliset mediat alakoulussa
Lukiolaisen itc.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Hanke
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Esityksen transkriptio:

Tietotekniikka musiikin opetuksessa

Sisältö ▪Musavisa ▪Höpölöpö 1: – Johdanto – Tietotekniset apuvälineet ▪Leikitään muusikkoja ▪Höpölöpö 2: – Opetussunnitelmat – Tulevaisuuden näkymät

Johdanto ▪Musiikin opetuksen ongelmat? – Jyrkästi kasvava oppimiskäyrä – Individuaalinen harjoittelu – Koulujen väliset erot ▪Epätasainen oppilas per tietokone suhde ▪Opettajien tietotekninen pätevyys ▪Musiikinopettajien tietotekninen osaaminen vaihtelevaa – Oma harrastuneisuus – Mitä osataan? – E-materiaalit

Tietotekniset apuvälineet musiikin opetuksessa ▪Pelit ▪Lisätty todellisuus ▪Äänitysohjelmat (tai ”musiikin rakennus ohjelmat”) ▪Oppimisympäristöt ▪Videokonferenssi

Pelit ▪Viihdekäyttö ▪Motivaatio ▪Algoritmit ▪Esimerkkejä – Guitar Hero Guitar Hero – Rocksmith 1 & 212 – Children’s Music Journey – Selain vaihtoehtoja Selain vaihtoehtoja

Lisätty todellisuus ▪PelimäisyysPelimäisyys ▪Nuotittomuus ▪Välitön palaute ▪Ei välttämättä tarvita edes soitintaEi välttämättä tarvita edes soitinta

Äänitysohjelmat ▪Nykyisin iso osa helppokäyttöisiä ▪Valmiita ”palasia” joista koota musiikkia, ei tarvitse välttämättä osata soittaa – Soittimien nuotit voi myös ”piirtää” ja näin saada oikeat äänet aikaan

Oppimisympäristöt / Virtuaaliset piirit Ryhmä 1 Tekee opettajan syöttämiä tehtäviä Soittaa kappaletta Opettaja Hallitsee Ohjaa Ryhmä 2 Tekee harjoituksia Soittaa kappaletta ▪Opettaja enemmän ohjaajan roolissa ▪Ohjelma hoitaa opetuksen

Videokonferenssi ▪Käytetty pienissä kouluissa – Esim. Pohjois-Suomessa ▪Web-kamera + projektori ▪Hieman hankala musiikissa

Leikitään muusikkoja (15-20 min) ▪ ▪Biisejen palautuslaatikko: &usp=sharing &usp=sharing

Leikitään muusikkoja (20 min) ▪Pareittain/kolmistaan ▪Valitkaa biitti: users.jyu.fi/~samarahi/OPEA415 ▪Tehkää räp-biisi / räp-battle (n sec ) valitsemastanne aiheesta: 1. Word vs. Notepad 2. Facebookin vaarat 3. C# vs. Java 4. Tietoturva 5. Tabletti vs. Läppäri Tai bonus aiheet: Tommi Lahtonen vs. Vesa Lappalainen (Ohjelmoinnin kurssit) Joulupukki vs. Tonttu

Höpölöpö 2:  Opetussunnitelmat  Tulevaisuuden näkymät

Opetussunnitelmat (vanha) ▪Opetussuunnitelmat Suomessa – Peruskoulu – Lukio ▪”Opiskelijan tulee saada valmiuksia teknologian hyödyntämiseen musiikin alalla”

Opetussuunnitelmat (tuleva) ▪Peruskoulu: – ”Käyttäessään tieto- ja viestintätekniikkaa oppilas tutustuu musiikin ja digitaalisen median tekijänoikeuksiin ja käyttömahdollisuuksiin sekä niihin liittyviin mahdollisiin eettisiin ongelmiin.” – ”Ohjata oppilaita musiikin tallentamiseen ja tieto- ja viestintäteknologian luovaan ilmaisulliseen käyttöön sekä musiikin tekemisessä että osana monialaisia kokonaisuuksia”

Tulevaisuus + koonti ▪Lupaava tulevaisuus – Tietoteknisten laitteiden yleistyminen – Innovaatiot – Opettajien koulutus – Etäopiskelu ▪Opiskelijoiden omien välineiden käyttö – Tabletit / puhelimet – Kannettavat tietokoneet