Tietotekniikka musiikin opetuksessa
Sisältö ▪Musavisa ▪Höpölöpö 1: – Johdanto – Tietotekniset apuvälineet ▪Leikitään muusikkoja ▪Höpölöpö 2: – Opetussunnitelmat – Tulevaisuuden näkymät
Johdanto ▪Musiikin opetuksen ongelmat? – Jyrkästi kasvava oppimiskäyrä – Individuaalinen harjoittelu – Koulujen väliset erot ▪Epätasainen oppilas per tietokone suhde ▪Opettajien tietotekninen pätevyys ▪Musiikinopettajien tietotekninen osaaminen vaihtelevaa – Oma harrastuneisuus – Mitä osataan? – E-materiaalit
Tietotekniset apuvälineet musiikin opetuksessa ▪Pelit ▪Lisätty todellisuus ▪Äänitysohjelmat (tai ”musiikin rakennus ohjelmat”) ▪Oppimisympäristöt ▪Videokonferenssi
Pelit ▪Viihdekäyttö ▪Motivaatio ▪Algoritmit ▪Esimerkkejä – Guitar Hero Guitar Hero – Rocksmith 1 & 212 – Children’s Music Journey – Selain vaihtoehtoja Selain vaihtoehtoja
Lisätty todellisuus ▪PelimäisyysPelimäisyys ▪Nuotittomuus ▪Välitön palaute ▪Ei välttämättä tarvita edes soitintaEi välttämättä tarvita edes soitinta
Äänitysohjelmat ▪Nykyisin iso osa helppokäyttöisiä ▪Valmiita ”palasia” joista koota musiikkia, ei tarvitse välttämättä osata soittaa – Soittimien nuotit voi myös ”piirtää” ja näin saada oikeat äänet aikaan
Oppimisympäristöt / Virtuaaliset piirit Ryhmä 1 Tekee opettajan syöttämiä tehtäviä Soittaa kappaletta Opettaja Hallitsee Ohjaa Ryhmä 2 Tekee harjoituksia Soittaa kappaletta ▪Opettaja enemmän ohjaajan roolissa ▪Ohjelma hoitaa opetuksen
Videokonferenssi ▪Käytetty pienissä kouluissa – Esim. Pohjois-Suomessa ▪Web-kamera + projektori ▪Hieman hankala musiikissa
Leikitään muusikkoja (15-20 min) ▪ ▪Biisejen palautuslaatikko: &usp=sharing &usp=sharing
Leikitään muusikkoja (20 min) ▪Pareittain/kolmistaan ▪Valitkaa biitti: users.jyu.fi/~samarahi/OPEA415 ▪Tehkää räp-biisi / räp-battle (n sec ) valitsemastanne aiheesta: 1. Word vs. Notepad 2. Facebookin vaarat 3. C# vs. Java 4. Tietoturva 5. Tabletti vs. Läppäri Tai bonus aiheet: Tommi Lahtonen vs. Vesa Lappalainen (Ohjelmoinnin kurssit) Joulupukki vs. Tonttu
Höpölöpö 2: Opetussunnitelmat Tulevaisuuden näkymät
Opetussunnitelmat (vanha) ▪Opetussuunnitelmat Suomessa – Peruskoulu – Lukio ▪”Opiskelijan tulee saada valmiuksia teknologian hyödyntämiseen musiikin alalla”
Opetussuunnitelmat (tuleva) ▪Peruskoulu: – ”Käyttäessään tieto- ja viestintätekniikkaa oppilas tutustuu musiikin ja digitaalisen median tekijänoikeuksiin ja käyttömahdollisuuksiin sekä niihin liittyviin mahdollisiin eettisiin ongelmiin.” – ”Ohjata oppilaita musiikin tallentamiseen ja tieto- ja viestintäteknologian luovaan ilmaisulliseen käyttöön sekä musiikin tekemisessä että osana monialaisia kokonaisuuksia”
Tulevaisuus + koonti ▪Lupaava tulevaisuus – Tietoteknisten laitteiden yleistyminen – Innovaatiot – Opettajien koulutus – Etäopiskelu ▪Opiskelijoiden omien välineiden käyttö – Tabletit / puhelimet – Kannettavat tietokoneet