Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OP1 –kurssi ykkösille •I koulupäivä  lukio-opiskeluun orientoituminen (osa I) 2h ryhmänohjaaja  kurssivalinnat ja kurssivalintaohjelma 1h opinto-ohjaaja.
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Ammatillisen osaamisen kartoitus
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Sirkka Peltola, Susanna Elsilä JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO TYÖELÄMÄPALVELUT OHJAUSTA, KASVATUSTA JA SUOJELUA KEHITTÄMÄÄN II -HANKE
VERTAISOHJAUS OSANA AMMATTIKORKEAKOULUN OHJAUSTOIMINTAA Laura Savolainen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Ohjausta junioreille – tiedekunnan mentorointijärjestelmä Kalle Romanov, yliopistonlehtori TUKE, lääketieteellinen tiedekunta, HY.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Sijoittumisseuranta 2013 Vuonna 2012 maisteriksi valmistuneiden tilanne ja mielipiteet vuoden 2013 lopulla Jyväskylän yliopisto - koko aineisto Jari Penttilä.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Aluepalvelut Laureassa
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
KEHITYSKESKUSTELUT OPISKELIJOIDEN KANSSA
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
TUTKIMUKSEEN PERUSTUVA KEMIAN OPETUS KEMIAN LAITOKSELLA
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
JR Opetuksen laatuhanke Yliopisto on asiantuntijayhteisö, autonomisten toimijoiden yhteisö, LUOTTAMUS Luonnostaan pyrkimys korkeaan laatuun Oppimisnäkemys.
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Opintokaaren ammatillinen juonne kasvatustieteiden koulutuksessa TIINA KEMPPAINEN OULUN YLIOPISTO
Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
CRM-työryhmä. HANKKEEN TAVOITE KEHITTÄÄ JA PARANTAA JO OLEMASSA OLEVAA INREO- JÄRJESTELMÄÄ joustavaksi helppokäyttöiseksi siten, että sillä voidaan seurata.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
OPKE/JNA OPSista HOPSiin ja takaisin Opetuksen ja opiskelun suunnittelun ja seurannan välineitä Tampereen teknillisessä yliopistossa Johanna Naukkarinen.
Kansainväliset tutkinto-opiskelijat Suomen yliopistoissa Tuure Pitkänen SYL:n hallituksen jäsen.
Käki-projekti, Loppuesittely Käki-projekti Loppuesittely
Kuikka-projekti Loppuesittely Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Salla Kalermo –Sami Kosonen –Lauri Pohjola –Antti Tourunen Ohjaajat –Jukka-Pekka.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Tutkija- koulut Opiskelija- rekry- tointi Kandi- daatti Maisteri DI Tohtori opetuksen tiedelähtöisyys: kaikki opettavat – opinnäytetöiden ohjaus rekrytointi.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Töissä.fi – sivusto Korkeakoulusta valmistuneet työelämässä Harjoituksia ja tehtäviä valintojen tueksi Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto Kaisa Karhu,
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Synergiaryhmän terveiset KOOTuki -ryhmän kokous
Lukukausimaksuihin liittyvä
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
ELGPN:n toiminnan tulosten ja työkalujen levittäminen ja hyödyntäminen Suomen elinikäisen ohjauksen kehittämisessä Raimo Vuorinen & Jaana Kettunen Jyväskylän.
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Opettajankoulutus muutoksessa
Esityksen transkriptio:

Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka

Korkeakouluihin hakevien orientoituminen opintoihin Orientoituminen opintoihin auttaa tiedostamaan ja suuntaa toimintaa Orientoituminen opintoihin auttaa tiedostamaan ja suuntaa toimintaa Opiskelijoiden orientoituminen perustuu Opiskelijoiden orientoituminen perustuu –Tiedotukseen; koulu, media ja yliopisto –Perheen tarjoamaan tietoon –Käsitykseen siitä mitä opiskelut tulevat olemaan; tiedon saaminen ja -rakentaminen

Neljännes vaihtoi koulutusohjelmaa Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos, ( ), opintonsa aloittaneet 100% Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos, ( ), opintonsa aloittaneet 100% 68% jatkaa opintoja yliopistossa 68% jatkaa opintoja yliopistossa 24% vaihtanut toiselle alalle 24% vaihtanut toiselle alalle 3% työssä 3% työssä 2% AKK, 2% työtön, 1% 2. asteen koulussa 2% AKK, 2% työtön, 1% 2. asteen koulussa

Mahdollisuuksia orientoida opiskelijoita Opiskelijarekrytointi ja tiedotus Opiskelijarekrytointi ja tiedotus Valinnat Valinnat Uusien opiskelijoiden orientointi Uusien opiskelijoiden orientointi Uusien opiskelijoiden vertaistuutorointi Uusien opiskelijoiden vertaistuutorointi HOPS ja opettajatuutorointi/neuvonta HOPS ja opettajatuutorointi/neuvonta Orientaation muutos, opintojen suunnittelun jatkuva prosessi ja HOPSin tarkennukset Orientaation muutos, opintojen suunnittelun jatkuva prosessi ja HOPSin tarkennukset

Koulutuksen toimivuuden seuranta ja kehittämishaasteiden integroiminen Tutkimus Tutkimus Laadunvarmistus Laadunvarmistus Jatkuvan kehittämisen periaate Jatkuvan kehittämisen periaate Palautejärjestelmä Palautejärjestelmä Yhteissuunnittelu ja kehittäminen Yhteissuunnittelu ja kehittäminen Tulevaisuuden globaalikoulutusalue Tulevaisuuden globaalikoulutusalue

HOPS- laadun seurannassa opiskelijanäkökulmasta (BIOTDK) Syksyllä 2005 aloittaneiden seuranta HOPS – polulla orientoinnista valmistumiseen Syksyllä 2005 aloittaneiden seuranta HOPS – polulla orientoinnista valmistumiseen Opintoja koskevien odotusten ja orientaation eteneminen HOPS – suunnitelmassa Opintoja koskevien odotusten ja orientaation eteneminen HOPS – suunnitelmassa Etappien tuoma tieto opintojen etenemisestä Etappien tuoma tieto opintojen etenemisestä

Opiskelijoiden läpivirtaus % Tarvitaan määrällistä ja laadullista tietoa läpivirtauksesta Tarvitaan määrällistä ja laadullista tietoa läpivirtauksesta –Tilastot (luotettavat tilastotiedot taustaksi) –Mittaukset –Kyselyt –Haastattelut –HOPS- suunnitelmat –Etappi -tiedot

Valmistuminen ja työllistyminen Palautejärjestelmän keräämät tiedot valmistuessa Palautejärjestelmän keräämät tiedot valmistuessa Työllistymisen tiedot 3 –vuotta valmistumisen jälkeen Työllistymisen tiedot 3 –vuotta valmistumisen jälkeen

Orientaatio avautuu toiminnaksi Minkälaisia asiantuntijoita valmistuu? Minkälaisia asiantuntijoita valmistuu? Minkälaisen tieteellisen ajattelun ja käytännön tutkijataidot heillä on? Minkälaisen tieteellisen ajattelun ja käytännön tutkijataidot heillä on? Minkälainen orientoituminen heillä on työelämään siirryttäessä? Minkälainen orientoituminen heillä on työelämään siirryttäessä?