University of Helsinki3/29/2015 Erilaisuus kasvatuksessa Comenius-projektin tutkimuksien esittelyseminaari Professori Kirsi Tirri Käytännöllisen teologian laitos Helsingin yliopisto
University of Helsinki3/29/2015 Eettinen sensitiivisyys- tärkeä taito erilaisuuteen kasvattamisessa Eettisen osaamisen osa-alueet (Narvaez 2001) 1)Sensitiivisyys 2)Päättely 3)Motivaatio 4)Toiminta
University of Helsinki3/29/2015 Eettinen sensitiivisyys Kyky havaita tilanteeseen sisältyvä moraalinen/eettinen ongelma. Tietoisuus siitä kuinka oma toiminta vaikuttaa toisten ihmisten hyvinvointiin Erilaisten mahdollisten toimintalinjojen ja niiden seurauksien kuvittelu ja ennakointi Roolinotto- ja empatiataidot
University of Helsinki3/29/2015 Eettinen sensitiivisyys 1)Eettisten ongelmien tunnistaminen 2) Tunteiden tunnistaminen ja osoittaminen 3) Yhteyden luominen ja välittäminen toisista 4) Erilaisuuden kanssa toimeentuleminen 5) Toisten näkökulman ottaminen 6) Sosiaalinen puolueettomuus 7) Tekojen ja mielipiteiden seurauksien tunnistaminen
University of Helsinki3/29/2015 Data Aineisto kerättiin syksyllä 2006 Helsingistä ja Jyväskylästä (Norssi ja Huhtaharju) 7-9-luokkien oppilaat (N=249) 53% tyttöjä, 47% poikia Lahjakkaita 53%, tavallisia 47% Kyselylomake, jossa 28 väittämää (4x7) Oppilaat arvioivat itse omaa eettistä sensitiivisyyttään Likert-asteikko 1-5
University of Helsinki3/29/2015 Tutkimuskysymykset 1)Onko tyttöjen ja poikien välillä eroa eettisessä sensitiivisyydessä? 2) Onko koulussa hyvin menestyvien (lahjakkaiden) ja huonommin menestyvien (tavallisten) nuorten välillä eroa eettisessä sensitiivisyydessä? 3) Onko rippikoulun käymisellä vaikutusta eettiseen sensitiivisyyteen?
University of Helsinki3/29/2015
University of Helsinki3/29/2015
University of Helsinki3/29/2015
University of Helsinki3/29/2015 Tuloksia Kaikissa muissa osa-alueissa paitsi tekojen ja mielipiteiden seurausten tunnistamisessa tytöt arvioivat itsensä eettisesti sensitiivisemmiksi kuin pojat Lahjakkaat oppilaat arvioivat itsensä eettisesti sensitiivisimmiksi toisten näkökulman ottamisessa sekä tekojen ja mielipiteiden seurauksien tunnistamisessa Rippikoulun käyneet oppilaat arvioivat itsensä eettisesti sensitiivisimmiksi toisten näkökulman ottamisessa kuin rippikoulua käymättömät oppilaat
University of Helsinki3/29/2015 Jatkotutkimus Mittarin muokkaaminen esitutkimuksen pohjalta Yleistettävän ja suuremman aineiston hankkiminen Kansainvälisten vertailuaineistojen hankkiminen Eettisen sensitiivisyyden suhde kulttuuriseen, uskonnolliseen ja spirituaaliseen sensitiivisyyteen