University of Helsinki3/29/2015 Erilaisuus kasvatuksessa Comenius-projektin tutkimuksien esittelyseminaari 14.5. 2007 Professori Kirsi Tirri Käytännöllisen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
Nuoret ja väkivalta – kulttuurinen käytäntö, sosiaalinen ongelma vai kasvatuksen kysymys? Päivi Honkatukia, VTT, nuorisotutkimuksen professori, Tampereen.
Kriittinen pedagogiikka ja mediakasvatus
Kanda.
Maritta Törrönen, Sosiaalityön professori Helsingin yliopisto, sosiaalitieteiden laitos Lastensuojelun tila nyky-Suomessa.
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Mielikuvat ja odotukset senioritaloista
Kulttuuri ja hyvinvointi kulttuuripolitiikan näkökulmasta Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmässä Esa Pirnes.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Nuoruus kehitysvaiheena
T YTÖT, POJAT JA VÄKIVALTA – KULTTUURINEN KÄYTÄNTÖ, SOSIAALINEN ONGELMA VAI KASVATUKSEN KYSYMYS ? Päivi Honkatukia, VTT, nuorisotutkimuksen professori,
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Markku S. Hannula Dosenttiluento
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Janne Junes Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Tutkimus varasto-virtaussysteemin.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
TM, tutkija Kristiina Holm
Päiväkeskustoiminnan tutkimushanke Sininauhaliitto Tutkija Aki Rogel.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Polkuja –hankkeen näkökulma toisen asteen motivaation mittaamiseen Sami Määttä Jyväskylän yliopisto ja Niilo Mäki Instituutti Elisa Salmi Niilo Mäki Instituutti.
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
Tytöt teknologian taitajiksi
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 1 x: tenttiin valmistautumiseen käytetty aika (tunteja) Perusjoukko μ = 39,87.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 1 Haastavien ja monikulttuuristen koulujen johtaminen.
Matemaattisesti lahjakkaan oppilaan eriyttäminen alkuopetuksessa
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
LASTEN SYRJÄYTYMISEN SYNTYMEKANISMIT
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
GISEL 1 Sukupuoli ja luonnontieteiden opiskelu Kalle Juuti.
Lapset ja nuoret tietokoneen käyttäjinä Historioitsijan näkökulma Digitaalinen kulttuuri Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen laitos Porin yliopistokeskus.
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Eettinen organisaatiokulttuuri ja henkilöstön hyvinvointi
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
MITÄ KUMMAA ON SUKUPUOLISENSITIIVISYYS?? SUKUPUOLISENSITIIVINEN NUORISOTYÖ Tampere Verkostotapaaminen nuorisotyön monikulttuurisuudesta Tyttöjen.
Lukiolaisten tekstitaidoista Rantala, Jukka – van den Berg, Marko LUKIOLAISTEN HISTORIAN TEKSTITAIDOT ARVIOITAVINA. Kasvatus 44 (4), 394–407. Tutkimuksessa.
Vanhempainyhdistysten verkosto1 Info- ja keskustelutilaisuus NUORTEN PÄIHTEIDEN KÄYTÖSTÄ Järvenpään lukion Areena Illan alustuksena.
TKI-aineistonhallinta ja uusi työkalu Minna Marjamaa, Laurea-ammattikorkeakoulu Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -käyttöluvalla.
Turvallisuus ja ensiapu ihmiset, omaisuus, tieto, toiminta, ympäristö, työ Fyysinen, psyykkinen ja yhteisöjen turvallisuus Perustus-, tasa-arvo-, lukio-
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
UNIVERSITY OF TURKU MONIMUUTTUJAMENETELMÄT SOSIAALITYÖN TUTKIMUKSESSA Leena Koivusilta Turun yliopisto, Sosiaalipolitiikan laitos.
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa
CICO/CICOplus tutkimus
Sinun Polkusi- seksuaalikasvatusrata
Tieteellisen tekstin peruselementit
CICO/CICOplus tutkimus
Marja-Kristiina Lerkkanen
Somalialaisten naisten toimintaryhmä Osmos 2010 kevät / SYKSY
Lapsi-, nuoriso-, ja rippikoulutyö
Antero Malin Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto
Tunnetaidot Valintojen stoori-tunnilla Tunnetaidot pops
Esityksen transkriptio:

University of Helsinki3/29/2015 Erilaisuus kasvatuksessa Comenius-projektin tutkimuksien esittelyseminaari Professori Kirsi Tirri Käytännöllisen teologian laitos Helsingin yliopisto

University of Helsinki3/29/2015 Eettinen sensitiivisyys- tärkeä taito erilaisuuteen kasvattamisessa Eettisen osaamisen osa-alueet (Narvaez 2001) 1)Sensitiivisyys 2)Päättely 3)Motivaatio 4)Toiminta

University of Helsinki3/29/2015 Eettinen sensitiivisyys Kyky havaita tilanteeseen sisältyvä moraalinen/eettinen ongelma. Tietoisuus siitä kuinka oma toiminta vaikuttaa toisten ihmisten hyvinvointiin Erilaisten mahdollisten toimintalinjojen ja niiden seurauksien kuvittelu ja ennakointi Roolinotto- ja empatiataidot

University of Helsinki3/29/2015 Eettinen sensitiivisyys 1)Eettisten ongelmien tunnistaminen 2) Tunteiden tunnistaminen ja osoittaminen 3) Yhteyden luominen ja välittäminen toisista 4) Erilaisuuden kanssa toimeentuleminen 5) Toisten näkökulman ottaminen 6) Sosiaalinen puolueettomuus 7) Tekojen ja mielipiteiden seurauksien tunnistaminen

University of Helsinki3/29/2015 Data Aineisto kerättiin syksyllä 2006 Helsingistä ja Jyväskylästä (Norssi ja Huhtaharju) 7-9-luokkien oppilaat (N=249) 53% tyttöjä, 47% poikia Lahjakkaita 53%, tavallisia 47% Kyselylomake, jossa 28 väittämää (4x7) Oppilaat arvioivat itse omaa eettistä sensitiivisyyttään Likert-asteikko 1-5

University of Helsinki3/29/2015 Tutkimuskysymykset 1)Onko tyttöjen ja poikien välillä eroa eettisessä sensitiivisyydessä? 2) Onko koulussa hyvin menestyvien (lahjakkaiden) ja huonommin menestyvien (tavallisten) nuorten välillä eroa eettisessä sensitiivisyydessä? 3) Onko rippikoulun käymisellä vaikutusta eettiseen sensitiivisyyteen?

University of Helsinki3/29/2015

University of Helsinki3/29/2015

University of Helsinki3/29/2015

University of Helsinki3/29/2015 Tuloksia Kaikissa muissa osa-alueissa paitsi tekojen ja mielipiteiden seurausten tunnistamisessa tytöt arvioivat itsensä eettisesti sensitiivisemmiksi kuin pojat Lahjakkaat oppilaat arvioivat itsensä eettisesti sensitiivisimmiksi toisten näkökulman ottamisessa sekä tekojen ja mielipiteiden seurauksien tunnistamisessa Rippikoulun käyneet oppilaat arvioivat itsensä eettisesti sensitiivisimmiksi toisten näkökulman ottamisessa kuin rippikoulua käymättömät oppilaat

University of Helsinki3/29/2015 Jatkotutkimus Mittarin muokkaaminen esitutkimuksen pohjalta Yleistettävän ja suuremman aineiston hankkiminen Kansainvälisten vertailuaineistojen hankkiminen Eettisen sensitiivisyyden suhde kulttuuriseen, uskonnolliseen ja spirituaaliseen sensitiivisyyteen