Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 1 Haastavien ja monikulttuuristen koulujen johtaminen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 1 Haastavien ja monikulttuuristen koulujen johtaminen."— Esityksen transkriptio:

1 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 1 Haastavien ja monikulttuuristen koulujen johtaminen (USIS) EU:n Comenius 2.1 -ohjelma (2005 – 2008) Helsingin yliopisto, Käytännöllisen teologian laitos

2 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 2

3 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 3 Esityksen sisältö Projektin kuvaus Projektihenkilöstö Työvaiheet, tiivistelmä Työsuunnitelma 2006 -2008

4 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 4 Projektin kuvaus EU:n Sokrates Comenius 2.1 -ohjelmaan vuosille 2005 - 2008 hyväksytty projekti nimeltään ”Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement” (Haastavien ja monikulttuuristen koulujen johtaminen). Projektin lyhenne on USIS (Urban Schools Improvement Strategies) ja kotisivut ovat osoitteessa http://www.nottingham.ac.uk/education/centres/tlrc/usis Suomalaisen tutkijaryhmän kotisivu on osoitteessa http://www.helsinki.fi/teol/ktel/tutkimus/usis

5 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 5 Projektin kuvaus Projektia koordinoi prof. Chris Day (Nottinghamin yliopisto, Englanti). Projektissa on osallisina yhdeksän EU maata: Englanti (koordinaattori = johtaja), Suomi, Ruotsi, Puola, Hollanti, Kreikka, Espanja, Irlanti ja Portugali.

6 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 6 Projektihenkilöstö Professori Kirsi Tirri (kirsi.tirri@helsinki.fi) Projektin johtaminen, vastuullinen tutkija Tutkija Petri Nokelainen (petri.nokelainen@uta.fi) Projektin käytännön asioiden hoito, aineiston tilastollinen analysointi, raporttien valmistelu Tutkija Eija Hanhimäki (eija.hanhimaki@helsinki.fi) Projektin käytännön asioiden hoito Aineiston keruu ja analysointi, Jyväskylän koulut Tutkija Kristiina Holm (kristiina.holm@helsinki.fi) Aineiston keruu ja analysointi, Helsingin koulut

7 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 7 Projektihenkilöstö Rehtori Mauri Lehtinen (mauri.k.lehtinen@jkl.fi) Keltinmäki, ala-aste, Jyväskylä Rehtori Auli Vasara (auli.vasara@jkl.fi) Huhtaharju, yläaste, Jyväskylä Rehtori Ulla Rajavuori (ulla.rajavuori@helsinki.fi) Helsingin Normaalilyseo, yläaste, Helsinki Rehtori Ritva Tyyskä (ritva.tyyska@edu.hel.fi) Meri-Rastila, ala-aste, Helsinki

8 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 8 Projektin tavoite Projektin tavoitteena on löytää tiettyjen kriteerien perusteella (challenging urban contexts) kustakin maasta neljä menestyksekästä rehtoria (successful school leaders), haastatella heitä ja rakentaa haastattelujen perusteella maittain muille vastaavanlaisissa tilanteissa oleville rehtoreille maakohtaisia käyttökelpoisia kehitysstrategioita (strategies for improvement).

9 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 9 Valintakriteerit Koulujen valintakriteerit, joihin pyritään maittain soveltaen: –Urbaani, alhainen SES, korkea koulukeskeytys, monikulttuurisuus. –Kustakin maasta 2 ala-asteen ja 2 yläasteen koulua. –Opettajien pysyvyys.

10 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 10 Valintakriteerit Rehtorien valintakriteerit, joihin pyritään maittain soveltaen: –Ollut rehtorin työssä ko. koulussa useita vuosia, ollut rehtorina aiemmin muissa kouluissa, hoitanut rehtorin tehtävää menestyksekkäästi (kriteereinä mm. oppilaiden suoritustason parantuminen, koulupinnauksen vähentyminen, käytöksen parantuminen, projektitoiminnan lisääntyminen, …)

11 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 11 Projektin työvaiheet 200620072008 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 0. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Kohdekoulujen etsintä projektin kriteerien mukaisesti. Rehtorin sekä 1-2 opettajan, oppilaan ja vanhemman haastattelu. Kyselylomakeaineiston keruu kohdekoulujen opettajilta. Haastatteluaineistojen purku, kääntäminen englanniksi ja palauteraportin koostaminen. Tutkijatapaaminen Puolassa (Varsova). Maakohtaisten kehitysstrategiakoulutuspakettien kokoaminen ja kääntäminen englanniksi. Eurooppalaisen kehitysstrategioita sisältävän kokonaisdokumentin tuottaminen. Pilottitutkimukseen osallistuvien rehtorien valinta. Tutkijatapaaminen Kreikassa. Materiaalin kääntäminen kohdemaittain pilottiin osallistuvien rehtoreiden johdolla. Englanti

12 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 12 Projektin työvaiheet (1/4) 1. Kohdekoulujen etsintä projektin kriteerien mukaisesti. Tammikuu 2006 2. Rehtorin sekä 1-2 opettajan, oppilaan ja vanhemman haastattelu. Tammikuu - helmikuu 2006 3. Kyselylomakeaineiston keruu kohdekoulujen opettajilta. Tammikuu - helmikuu 2006

13 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 13 Projektin työvaiheet (2/4) 4. Haastatteluaineistojen purku, kääntäminen englanniksi ja palauteraportin koostaminen. Helmikuu - syyskuu 2006 5. Tutkijatapaaminen Puolassa. 29.9. - 01.10.2006 6. Maakohtaisten kehitysstrategiakoulutuspakettien kokoaminen ja kääntäminen englanniksi. Lokakuu 2006 - Tammikuu 2007

14 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 14 Projektin työvaiheet (3/4) 7. Eurooppalaisen kehitysstrategioita sisältävän kokonaisdokumentin tuottaminen. Helmikuu - Huhtikuu 2007 8. Pilottitutkimukseen osallistuvien rehtorien (12 - 16) valinta. Helmikuu - Toukokuu 2007 9. Tutkijatapaaminen Kreikassa. Syyskuu 2007

15 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 15 Projektin työvaiheet (4/4) 10. Lopullisen tuotoksen kääntäminen kohdemaittain ja pilotointi tutkimukseen osallistuvien rehtoreiden johdolla. Lokakuu 2007 - Toukokuu 2008 11. Projektin päätöskokous (Englanti). Syyskuu 2008 12. Viisipäiväinen maakohtainen koulutus projektin tuottaman materiaalin tuella. Syyskuu 2008

16 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 16 Projektin työvaiheet 200620072008 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 0. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Kohdekoulujen etsintä projektin kriteerien mukaisesti. Rehtorin sekä 1-2 opettajan, oppilaan ja vanhemman haastattelu. Kyselylomakeaineiston keruu kohdekoulujen opettajilta. Haastatteluaineistojen purku, kääntäminen englanniksi ja palauteraportin koostaminen. Tutkijatapaaminen Puolassa (Varsova). Maakohtaisten kehitysstrategiakoulutuspakettien kokoaminen ja kääntäminen englanniksi. Eurooppalaisen kehitysstrategioita sisältävän kokonaisdokumentin tuottaminen. Pilottitutkimukseen osallistuvien rehtorien valinta. Tutkijatapaaminen Kreikassa. Materiaalin kääntäminen kohdemaittain pilottiin osallistuvien rehtoreiden johdolla. Englanti

17 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 17 Projektin työsuunnitelma 2006 - 2008 7. Eurooppalaisen kehitysstrategioita sisältävän kokonaisdokumentin tuottaminen (draft). Aika: Helmikuu - Huhtikuu 2007.

18 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 18 Projektin työsuunnitelma 2006 - 2008 8. Pilottitutkimukseen osallistuvien rehtorien (6 - 8) valinta. Aika: Helmikuu - Toukokuu 2007.

19 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 19 Projektin työsuunnitelma 2006 - 2008 9. Tutkijatapaaminen Irlannissa. Strategioiden kommentointi ja hienosäätö. Aika: Syyskuu 27.-30.2007. Rehtoreiden osallistumismahdollisuus EU- opettajavaihdon kautta?

20 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 20 Projektin työsuunnitelma 2006 - 2008 10. Lopullisen tuotoksen kääntäminen kohdemaittain ja pilotointi tutkimukseen osallistuvien rehtoreiden johdolla. Rehtorit kouluttavat pareittain materiaalin avulla 3 - 4 ulkopuolista rehtoria (2 x 3/4 = 6 - 8), koulutustapahtuman kesto on yksi päivä. Aika: Lokakuu 2007 - Toukokuu 2008.

21 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 21 Projektin työsuunnitelma 2006 - 2008 11. Projektin päätöskokous (Englanti). Tähän kokoukseen osallistuvat tutkijoiden lisäksi myös neljä rehtoria (projektilla on oma rahoitusmomentti tähän). Arvioidaan projektia, sovitaan myöhemmin maittain toteutettavan 5 päivän koulutustapahtuman käytännön yksityiskohdista. Aika: Syyskuu 2008.

22 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 22 Projektin työsuunnitelma 2006 - 2008 12. Viisipäiväinen maakohtainen koulutus projektin tuottaman materiaalin tuella, ns. post Comenius -vaihe. Aika: Syyskuu 2008.

23 14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 23 Projektin työvaiheet 200620072008 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 0. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Kohdekoulujen etsintä projektin kriteerien mukaisesti. Rehtorin sekä 1-2 opettajan, oppilaan ja vanhemman haastattelu. Kyselylomakeaineiston keruu kohdekoulujen opettajilta. Haastatteluaineistojen purku, kääntäminen englanniksi ja palauteraportin koostaminen. Tutkijatapaaminen Puolassa (Varsova). Maakohtaisten kehitysstrategiakoulutuspakettien kokoaminen ja kääntäminen englanniksi. Eurooppalaisen kehitysstrategioita sisältävän kokonaisdokumentin tuottaminen. Pilottitutkimukseen osallistuvien rehtorien valinta. Tutkijatapaaminen Kreikassa. Materiaalin kääntäminen kohdemaittain pilottiin osallistuvien rehtoreiden johdolla. Englanti


Lataa ppt "14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 1 Haastavien ja monikulttuuristen koulujen johtaminen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google