Laadullinen asennetutkimus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Advertisements

Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Yksilö ostajana.
Work/Non-Work Interface: A Review of Theories and Findings
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
VTT TECHNICAL RESEARCH CENTRE OF FINLAND SYSTEEMINEN NÄKÖKULMA ASIANTUNTIJAYHTEISTYÖHÖN Systeemiälytapaaminen Kristiina Hukki.
CEFLING Yleiseurooppalaisen viitekehyksen taitotasojen lingvistinen perusta: toisen kielen oppimisen ja kielitaidon arvioinnin yhdistäminen Suomen Akatemia.
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
Palautteen olemuksesta
MITÄ IHMETTÄ… TEKSTILAJIT ELI GENRET?
Tutkimuksen ja opetuksen rajapintoja taidealojen koulutuksessa FT Tarja Pääjoki Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos.
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Tutkimusotteista Innovaatioluennot
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
Diskurssianalyysi mediatutkimuksessa
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Teemu Rantanen Vastuu ilmastomuutoksen ehkäisystä on meillä kaikilla 1 Täysin eri mieltä 2 Osittain eri mieltä 3 Ei samaa eikä eri mieltä 4 Osittain.
Etnografinen aineisto maahanmuuttotutkimuksessa
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Käyttäytymistieteiden laitos
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
LASTENKULTTUURI -luento
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
Takaisin kartalle – Seutukaupunkien kehittämismenetelmä Kommenttipuheenvuoro Paavo Salli Sastamalan seutukaupunki.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Oppimisorientaatioita
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
Seminaarityön rakenteesta
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Laadullinen asennetutkimus
S ysteemianalyysin Laboratorio Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu Esitelmä 22 – Jussi Kangaspunta Optimointiopin seminaari - Syksy 2010 Ohjaamaton.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
2 Tutkimuksen suunnittelu
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
JOHDANTO.
Tutkimuksen objektiivisuus
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
Toimiva vuorovaikutus luottamusjohdon kanssa Vesa Salmi
Uskontojen tieteellinen tutkimus
PERSOONALLISUU-DEN TUTKIMUS
ESSEE.
TUTKIMUSOTTEET:.
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Laadullinen asennetutkimus Teemu Rantanen teemu.rantanen@laurea.fi

Mitä on laadullinen asennetutkimus? Laadullinen ASENNETUTKIMUS: asenteiden tutkimusta laadullisin menetelmin LAADULLINEN asennetutkimus: Asennetutkimuksen perinteeseen perustuva laadullisen tutkimuksen lähestymistapa Se sisältää sekä teoreettisia olettamuksia että käytännön menetelmiä Perusajatuksena kantaa ottavan kommentoinnin tarkastelu (kommentoinnin tuottaminen ja analysointi)

Laadullisen asennetutkimuksen taustaa Asennetutkimuksen perinne Likert: asenneväittäminen käyttö tutkimusaineiston tuottamisessa Kvasifenomenologinen asennetutkimus: Asenteen kohteen kognitiivinen rakentuminen Retorinen sosiaalipsykologia ”Yleinen konstruktiivinen näkökulma”: Huomion kiinnittäminen puheen kautta rakentuneeseen todellisuuteen Huomion kiinnittäminen kannanottoihin ja niiden perusteluihin

Perinteinen (dispositionaalinen) asennekäsite Asennekäsitettä määritelty eri tavoin: Mentaalinen ja hermostollinen valmiustila (Allport). Jonkin kohteen myönteistä tai kielteistä arvottamista (esim. Fishbein) Asenne hypoteettinen konstruktio (Eagly & Chaiken 1993) Asenne sisältää kolme komponenttia: Affektiivinen, kognitiivinen ja käyttäytymiseen liittyvä Dispositionalinen asennekäsitys: Suhteellisen pysyvä yksilöllinen piirre Asenteen oletetaan (toivotaan) ennustavan käyttäytymistä

Dispositionalisen asennekäsityksen kritiikki Kognitiivisen asenneteorian ”sisäinen” kritiikki Asennetta tulisi tarkastella jossakin kontekstissa (esim. Fishbein; Ajzen) -> toimintaan kohdistuvat asenteet -> Asenteiden ohella tarkasteltava myös muita vaikuttavia elementtejä Asenne käsitteen hylkääminen Esim. Potter & Wetherell 1987: Ihmiset saattavat jopa saman keskustelun aikana ilmaista ristiriitaisiakin asenteita Kielenkäytöstä ei voida päätellä psykologisia ilmiöitä (huom: perinteinen asennekäsitys) Asenteen käsitteen uudelleenmuotoilu Esim. Billig: Asenne retorisena konstruktiona -> Laadullinen asennetutkimus Kuitenkin myös laadullisessa asennetutkimuksessa asenne ymmärretään jonkin kohteen arvottamisena

Asenne sosiaalisena käsitteenä Thomas & Znanieck: asenne on arvon subjektiivinen vastine Asenne joustava käsite. Yksilöllisten asenteiden ohella kulttuurisia asenteita. Asenteen kohde voi olla sosiaalinen tai asenne voi olla ryhmässä jaettu (Allport 1967) Asennetta voidaan tarkastella myös vuorovaikutuksessa rakentuvana DeRosa: Asenne-käsite on yhteensopiva erilaisten paradigmojen kanssa; eri paradigmoissa asenne-käsite saa hieman erilaisen merkityksen

Laadullisen asennetutkimuksen perusontologia Laadullista analyysiä tehtäessä joudutaan aina tekemään ontologisia olettamuksia: Olettamuksia siitä, mistä aineisto kertoo (esim. Mason) Näkökulma tyypillisesti näytenäkökulma, harvoin faktanäkökulma Kommentointia voidaan tulkita vuorovaikutuksen näkökulmasta Kannanotto sisältää aina myös oletuksen vastakannasta Argumentoinnista voidaan päätellä kulttuurisia näkökulmia Perusteluissa viitataan tyypillisesti yleisesti hyväksyttyihin (tai sellaisiksi oletettuihin) tosiasioihin tai arvoihin

Laadullinen asennetutkimus ja diskurssianalyysi Yhteneväisyyksiä Kuitenkin laadullisessa asennetutkimuksessa Kiinnostuksen kohteena kieli ja sen käyttö Puheen tulkitseminen asiayhteyksissään Oletetaan, että asenteen kielelliset ilmaukset voivat kertoa myös puheen ulkopuolisista asioista Voidaan käyttää myös asenne-käsitettä. Ja siltä voidaan olettaa myös tiettyä pysyvyyttä (vaikka sitä ei oletetakaan puhtaasti yksilön sisäiseksi) On omintakeinen metodiikalla

Entä laadullinen asennetutkimus ja Sosiaalisten representaatioiden teoria? Potter 1996: Asennetutkimus tarkastelee kognitiivisia entiteettejä; samaten Sos.rep teoria Asenteiden kautta pyritään ymmärtämään toimintaa; samoin sos.representaatioiden kautta Sos.representaatioiden teoria konstruktiivinen teoria Laadulisen asennetutkimuksen ja sosiaalisten representaatioidet erot liittyvät kuitenkin sekä käsitteistöön että metodiikkaan

Laadullisen asennetutkimuksen metodiikka Aineiston tuottaminen Väittämämetodi Aineiston luokitteleva analyysi Kannanottojen ja perustelujen erittely Aineiston tulkitseva analyysi Erilaisia tulkitsevia käsitteitä

Asennekäsite laadullisessa asennetutkimuksessa Joko eksplitisiittisesti mukana tai implisiittisenä Aineisto tuotetaan käyttäen väittämiä, jotka voidaan ymmärtää asenneväittämiksi Kannanotoista väittämiin voidaan puhua asenteen ilmauksia Arvottamista voi tapahtua eri ulottuvuuksilla Myös arvottamisen kohde voi vaihdella Edelleen puheen kautta voidaan päätellä jotakin asenteista (voidaan toki käyttää myös muita tulkitsevia käsitteitä)

Laadullisen asennetutkimuksen ja Survey yhdistäminen Triangulaationäkökulma Ilmiötä pyritään jäsentämään kahden riippumattoman aineiston ja kahden erilaisen menetelmän kautta Laadullisen ja tilastollisen analyysin kautta pyritään periaatteessa samanlaiseen tietoon Kaksi toisiaan täydentävää näkökulmaa Laadullisen ja tilastollisen analyysin kautta pyritään tuottamaan laadullisesti erilaista tietoa asenteista (esim. asenteiden määrällinen esiintyminen – asenteiden erilaiset vivahteet) Yksi vaihtoehto: laadullinen tutkimus Survey Kokonaiskuva asenteista

Laadullisen asennetutkimuksen ja Surveyn yhdistäminen ”Kartoituksesta fokusoituun näytteeseen” ”Ilmiön jäsentämisestä systemaattiseen analyysiin” Laadullinen tutkimus Asenteiden kohteiden tunnistaminen Survey Tunnistettuihin kohteisiin liittyvien asenteiden tarkastelu Survey Tilastollinen kokonais-kuva asenteista ja niihin vaikuttavista tekijöistä Laadullinen tutkimus Asenteisiin liittyvien vivahteiiden kuvaus

KIITOS !